Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bryter dette reglene for sykmelding?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er for tiden 100 % sykmeldt. Mens jeg har vært hjemme har jeg satt opp en liten nettbutikk som ikke har gått "live" enda. Vil det være brudd på reglene rundt sykmelding/jobb/næringsvirksomhet dersom jeg kjører noen test-annonser rundt noen produkter (vi snakker ca. 50 kr/dagen i èn uke av gangen)? Disse kan naturligvis ende med noe salg, mest sannsynlig ikke (det har kanskje lite å si uansett, det er vel intensjonen som er viktigst?).

 

Jeg veit jeg ikke skal jobbe når jeg er sykmeldt naturligvis, men spørsmålet blir i grunn hva som defineres som jobb/næringsvirksomhet, eller kanskje hva man kan tjene før det kan kalles næringsvirksomhet. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg er for tiden 100 % sykmeldt. Mens jeg har vært hjemme har jeg satt opp en liten nettbutikk som ikke har gått "live" enda. Vil det være brudd på reglene rundt sykmelding/jobb/næringsvirksomhet dersom jeg kjører noen test-annonser rundt noen produkter (vi snakker ca. 50 kr/dagen i èn uke av gangen)? Disse kan naturligvis ende med noe salg, mest sannsynlig ikke (det har kanskje lite å si uansett, det er vel intensjonen som er viktigst?).

 

Jeg veit jeg ikke skal jobbe når jeg er sykmeldt naturligvis, men spørsmålet blir i grunn hva som defineres som jobb/næringsvirksomhet, eller kanskje hva man kan tjene før det kan kalles næringsvirksomhet.

Man skal ikke jobbe i jobben man er sykemeldt i. Man blir feks om man har flere arbeidsforhold kun sykemeldt for 1 og 1 jobb. Du er sykemeldt av en grunn, feks brukket benet som gjør at du må hvile benet til jobben som krever dette. Du kan fint jobbe i den andre jobben så fremt det ikke forverrer helsen og friskmeldingen din.

 

Iht utbetaling av sykepenger fra NAV etter 16 dager og andre inntekter er det muligens noen regler, men det bør du kanskje heller kontakte dem om.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg har vært sykmeldt i 7(!) måneder alt (tiden går  :hm:), og denne nettbutikken er i grunn et utslag av kjedsomhet mer enn noe annet. Men har jeg litt flaks kan den sikkert bringe inn noen hundrelapper nå og da, og det er grunnen til at jeg lurte. For dette blir jo å jobbe, selv om det er for meg selv, og selv om det ikke gir noe livsgrunnlag. Så jeg er litt i tvil.

 

Må ærlig innrømme at jeg har høy terskel for å kontakte NAV om sånt, tidligere svar på spørsmål har vært litt upresise og kommet veldig an på hvilken saksbehandler jeg har snakket med. Så jeg stoler ikke helt på svarene jeg får. (At man får bedre svar på et nettforum er selvsagt ikke gitt, men her har iallfall ikke trynefaktoren så mye å si. Har fått helt ok behandling av NAV altså, men har ikke helt tilliten.)

Lenke til kommentar

Det er forenlig med reglene om sykepenger dersom du opprettholder en inntektsgivende aktivitet du allerede hadde da du ble sykemeldt. Aktiviteten går ikke på bekostning av det arbeidsforholdet du er sykemeldt fra.

 

Det er ikke forenlig med reglene om sykepenger dersom du etablerer ny inntektsgivende aktivitet eller utvider aktiviteten under sykemeldingen. Dette blir i praksis alltid ansett for å gå på bekostning av ditt eksisterende arbeidsforhold, og etter omstendighetene vil dette være i strid med folketrygdloven §§ 8-6 om plikten til å gradere sykemelding, og §§ 8-7a og 8-8 om oppfølging og medvirkning. Det vil også kunne være brudd på dine arbeidsrettslige plikter overfor din arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Hei; foreløpig ingen av delene, og det vil nok gå en stund før jeg er i pluss i forhold til det jeg har brukt så langt. Og ørlitt mer i "minus" blir det når jeg skal teste produkter. Vil det si at du mener det er ok å sette igang; siden det foreløpig er et tapsforetagene?  

 

Forøvrig har jeg planer om å si opp stillingen jeg er sykmeldt fra; det er liten sjans for at jeg kan komme tilbake i jobb, og det er endel press fra arbeidsgiver om å frigjøre stillingen for nye folk. Jeg er såpass lei av det at det er godt mulig dette er siste måned med sykmelding fra jobben. 

 

 

EDIT: Uansett, noen som veit hvordan det stiller seg i forhold til reglene dersom det foreløpig ikke er snakk om faktisk inntekt, men snarere utgifter?  

Endret av Omicron2
Lenke til kommentar

Det er jeg nok ikke så sikker på egentlig. I forhold til å få en god referanse er det nok bedre å være "samarbeidsvillig" som det så fint heter. Og nei; det burde ikke være sånn, men slik er det. 

 

agvg: Nei, det er ingen gullgruve akkurat, så hobby er vel nærmere sannheten. Og litt har man vel lov til å tjene før det blir "alvor"?

Endret av Omicron2
Lenke til kommentar

Det er jeg nok ikke så sikker på egentlig. I forhold til å få en god referanse er det nok bedre å være "samarbeidsvillig" som det så fint heter. Og nei; det burde ikke være sånn, men slik er det. 

 

Husk at du mest sannsynlig får 12 uker karantene hos NAV om du sier opp selv...

Lenke til kommentar

Det du kan be sykemelder/fastlegen å gjøre er å si du ikke tror du kan komme tilbake i denne jobben grunnet helsen.

 

Da kan han sørge for at du får betalt sykepenger I oppsigelse og karantenetiden, samt at NAV må møte deg ifm å finne nytt arbeid til deg. Ved eventuelt arbeidsløshet får du da penger fra NAV umiddelbart etter sykepengene også.

 

Jeg hadde ikke bekymret meg om nettbutikken med mindre du skal registrere firma og tjene svært mye penger. Jeg selger litt biler på si nå som jeg er sykemeldt feks.

 

Anonymous poster hash: 3fb3c...f19

Lenke til kommentar

Takker forresten for alle svar i tråden; veldig nyttig å høre fra folk som ikke er direkte involvert!  :)

 

Ja jeg lurer litt på om jeg skal teste noen annonser i det små, kjenner jeg har veldig lyst. Samtidig er jeg jo blitt rådet fra det tidligere i tråden, så jeg får se om jeg tørr. 

Jeg skal høre med fastlegen hva han tenker om saken, han kjenner den godt og er stilt på stasjon rett og slett; jeg stoler på hans vurdering om det blir sånn eller slik.

 

BIGG og AnonymDiskusjon: Ja, det er også noe å tenkte på. Bedriftshelsetjenesten sa noe jeg ikke helt skjønte i dag; "at NAV tok over ansvaret om jeg ble sykmeldt i fortsettelsen". Det er vel det du snakker om AnonymDiskusjon; men selv tenkte jeg at jeg ikke blir sykmeldt når jeg ikke har noen jobb å bli sykmeldt fra.  :)

Lenke til kommentar

Det er jeg nok ikke så sikker på egentlig. I forhold til å få en god referanse er det nok bedre å være "samarbeidsvillig" som det så fint heter. Og nei; det burde ikke være sånn, men slik er det.

Du er er fortsatt samarbeidsvillig om du er med å avtale at du blir sagt opp pga sykdom.

 

Dette handler om karantene fra NAV.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var jeg som skrev anonymt innlegg, huket visst av ved uhell.

 

Jeg er ingen jurist, men jeg vil tro det går fint å starte med den nettbutikken i det små mens du er sykemeldt. På søknad til sykepenger blir du tross alt spurt om du har hatt noe annen inntekt. Å drive noe smått med sannsynlig tap, og på det beste en hundrelapp her og der med fortjeneste vil nok ikke regnes som inntekt.

 

Spørsmålet er nok heller rettet til om en er sykemeldt, og så starter å jobbe en ny fulltidsjobb istedenfor og da "snylte" på NAV feks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper og tror du har rett; det kan da ikke være denne typen aktiviteter de ønsker å holde fra livet?  Om de bruker ressurser på i det hele tatt å holde tilsyn med slike småting syns jeg det er litt trist. 

 

Så lenge du ikke går så mye i pluss at du kan leve av det uten sykepenger går det nok fint. Jeg vet ikke hva du er sykemeldt for, men om det er noe psykisk som en eventuell bidiagnose kan du jo feks si det er for å sysselsette hjernen din osvosv.

 

Jeg hadde uansett ikke bekymret meg. Regelen er nok heller der for å ta de store fiskene. Så du ikke får 20k i sykepenger og får 20k med en ny jobb og plutselig tjener dobbelt.

 

Så lenge aktiviteten ikke hindrer friskmelding er det innafor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...