Gå til innhold

Bevepnet Politi dreper en med Down syndrom og lekepistol ... er det slik vi vil ha det?


Anbefalte innlegg

Ble det virkelig rapportert om en politimorder? Jeg trodde det var snakk om en fyr som hadde slått dama si tidligere. Noen som har kilde på dette?

 

Greit å vite at noen her inne kommer til å forsvare meg om jeg slår ihjel noen som jeg syntes oppførte seg truende.

Dersom du var berettiget i å føle deg truet på livet, ville jeg forsvart deg av hele mitt hjerte!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble det virkelig rapportert om en politimorder? Jeg trodde det var snakk om en fyr som hadde slått dama si tidligere. Noen som har kilde på dette?

 

Greit å vite at noen her inne kommer til å forsvare meg om jeg slår ihjel noen som jeg syntes oppførte seg truende.

Det vi vet er at ifølge media og ukjent politikilde var at..

 

Mannen har truet dama med eksplosiver og skarpt skytevåpen før. Er voldsdømt kriminell, HAR skutt mot politiet tidligere, og var bedømt som svært farlig.

 

Nå vet vi ikke hvor godt politiet så da, vi vet ikke hva som hendte..

 

Politiet hadde en stor styrke på stedet, det var endel fler enn 3...

Politiet ventet i 10 minutter før de sendte fram hjelp.

 

Ellers går det et løst rykte om at det var politikvinner som skjøt, men det er ikke bekreftet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Okay, takk, men har du en kilde på det?

Jeg tror jeg har lagt ut link på dette. Det er i svensk media.

 

 

Jeg prøver et enkelt søk..

 

https://www.expressen.se/nyheter/polisens-miss-kan-ha-fatt-fel-uppgifter/

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1A516/polisen-jagade-man-som-satt-i-hakte-nar-eric-20-skots-ihjal

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mg8EqM/uppgifter-sokte-efter-valdsman-som-dodshotat-kvinna--motte-eric-20

 

 

Dette er fra kilder fra politi, og hun kvinnen som IKKE var hun som ringte inn, og som ikke lenger bor der.

 

Systemet politiet brukte var STORM, og det var ikke sammenkoblet med info om hvilke som ikke er aktive, feks ved fengsel, død osv..

 

 

Dette er sikkert noe de kommer til å se på, altså at et program kan låne info av andre register. Bør ikke gi personlig info feks, men feks skrive "Ikke Aktiv"...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Yes, hele situasjonen var fullstendig unødvendig, og ja hadde de fått informasjonen/korrekt informasjon så hadde Eric trolig levd.

Hadde politimennene reist ut for å stoppe en bevæpnet politimorder uten å være bevæpnet selv så hadde det vært meget kritikkverdig.

Angående elektrosjokkvåpen så kjenner jeg ikke til modellen de kunne ha tatt i bruk, rekkevidden på disse og avstanden politiet turte nærme seg siden de var overbevist om at de hanskes med en politimorder.

Faktumet er at et uskyldig funksjonshemmet menneske har blitt skutt og drept av politiet.

 

Klart det er etterpåklokskap da det diskuteres ut ifra perspektivet og informasjonen betjentene satt på, i og under situasjonen, ut ifra informasjonen du nå besitter som har kommet frem i ettertid.

Hadde det faktisk vært som dem ble informert om, at de hadde og hanskes med en mann som hadde drept politi og som var på rømmen, så skal det nok lite til før politiet skyter når de blir siktet på av vedkommende.

Det er ikke etterpåklokskap å forvente at man identifiserer før man skyter.

 

Jeg er motstander av en generell bevæpning av politiet og samfunnet forøvrig, men jeg er en forkjemper når det kommer til bevæpning under aksjoner som krever det, som f.eks ABB eller politi morderen i dette tilfelle. Jeg synes også at politi bør få ha et innlåst våpen i bilen så de raskt kan ta det frem om det dukker opp en situasjon som faktisk krever det.

Modellen de har i Storbritannia synes jeg virker fornuftig.

 

Men det er som sagt leit når det faktisk viser seg at sentralen har gått ut med feil informasjon eller ikke gitt korrekt eller nødvendig informasjon som har ført til at de brukte unødvendig grad av vold mot en person som virkelig ikke fortjente det. Og jeg synes at kritikken bør legges dit, ikke mot politiet som antagelig sliter med samvittigheten nå etter å ha blitt "lurt" til å skyte en uskyldig person.

Ja enig, de ansvarlige er ledelsen og de som lager systemet.

 

Er du forresten motstander av at befolkningen skal ha frihet til å bære våpen om man vil det?

Jeg er for at hvert enkeltindivid skal kunne både eie og bære våpen om denne så ønsker det.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Gutteklubben grei.

 

Tre politimenn som fyrer av flere skudd i en gutt med Down Syndrom og lekepistol. Altså tre politimenn og ingen av dem klarte og se hvem dette var.

 

Skal man egentlig skyte i det hele tatt når man ikke er sikker på hvem man sikter på? Å er det riktig at man kan skyte for å "være sikker"? Er ikke det politiets oppgave og gjøre en research før slike ting? Gjerningsmannen satt jo i arresten!

 

Hva slags signaler sender man ut i samfunnet? Ahh.. det så ut til at han skulle fly på meg, så jeg druste et balltre i bakhodet på'n. For sikkerhets skyld liksom.

 

Hadde det vært EN politimann som skjøt ETT skudd så hadde saken sett helt annerledes ut. Men når tre politimenn plaffer løs på den måten får jeg litt "gutteklubben grei" tanker....

Mye mulig. Vi aner ikke hva de så og opplevde. At alle 3 skjøt kan like gjerne være en bekreftelse på hvor farlig situasjone ble oppfattet, da samtlige vurderte det nødvendig å skyte. Men egentlig har vi ingen forutsetning for å si om det var rett eller galt.

 

Hvem det er du skyter på er irrelevant, så lenge vedkommendes handlinger oppfattes som umiddelbart livstruende. Hva mener du med å "skyte for å være sikker"?

Og hvordan mener du de aktuelle Politifolka skulle ha tid til å gjøre "research" midt oppi hendelsen? Dersom de rykket ut fordi de trodde det var en livsfarlig voldsmann, så kan neppe de klandres for at det viste seg å ikke være det. Politifolk i Stockholm sitter ikke på info om hvem som sitter i varetekt i en annen del av landet. Derimot er det noe i kommunikasjonen ut til disse som totalt har sviktet.

 

Signalet man sender ut er at om man tror man er i livsfare, så har man rett til å forsvare seg. Å druse til en i bakhodet med balltre er ikke å forsvare seg. Hadde du slått han med henda derimot, ville du vært innafor det som kalles nødverge.

 

Vel, dette kommer av at alle som oppfatter faren er nødt til å reagere. Man kan ikke la være å reagere og anta at kollegaen tar seg av det. De har heller ikke tid til å stå og diskutere hvem av dem som skal skyte. Når man står overfor en man tror skal til å skyte deg så skyter man flere skudd, da ett enkelt 9mm skudd svært skjelden forhindrer noen fra å bruke sitt eget våpen. Så når da hver enkelt skyter mellom 1 og 3 skudd(som absolutt ikke er overkill når motstanderen har skytevåpen) hver så går det fort 7 skudd i kroppen på vedkommende. Antall skudd behøver ikke ha noen relevans hvor hva som er passende og ikke, da man fortsetter å skyte til trusselen er nøytralisert. Det er først dersom skuddene falt ETTER at trusselen var avverget at man kan kalle det overkill.

Endret av Sithric
Lenke til kommentar

Det var flere som ringte inn til politiet og varslet om "bevæpnet mann"

 

Sånn det virker så var det en Replika eller noe som ligner et svart skytevåpen. Faren sier en ting, og feks.. "Magasinet var ikke engang i!!"

 

Sånne ting er ikke lett å se i mørket.

 

 

Det sagt, så er det mange feil i saken. Feil i Info, feil i bodstedsadresse til kvinnen, feil om aktiv, og vi vet ikke hva som hendte på plassen.

 

Men vi kan ikke fastslå at det ikke ble gjort feil på plassen.

 

Det vet vi ikke noe om.

 

Kanskje det kommer flere politikilder...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tusen takk! Jeg finner ingenting der om at han har skutt mot politiet før, men at han har "truet med å skyte", hva nå enn det betyr.. Kjip fyr tydeligvis! 

 

Trist at politiet fucka opp med at han var fengslet og uansett ikke lenger hadde noe i denne bygården å gjøre siden eksen hadde flytta. Kanskje på tide å se på rutinene på nytt der?

Lenke til kommentar

Tusen takk! Jeg finner ingenting der om at han har skutt mot politiet før, men at han har "truet med å skyte", hva nå enn det betyr.. Kjip fyr tydeligvis!

 

Trist at politiet fucka opp med at han var fengslet og uansett ikke lenger hadde noe i denne bygården å gjøre siden eksen hadde flytta. Kanskje på tide å se på rutinene på nytt der?

Absolutt. På et eller annet nivå var det noe der som sviktet totalt!

Lenke til kommentar

Tusen takk! Jeg finner ingenting der om at han har skutt mot politiet før, men at han har "truet med å skyte", hva nå enn det betyr.. Kjip fyr tydeligvis! 

 

Trist at politiet fucka opp med at han var fengslet og uansett ikke lenger hadde noe i denne bygården å gjøre siden eksen hadde flytta. Kanskje på tide å se på rutinene på nytt der?

Jeg er sikker på at jeg har lest i svensk media, mannen har skutt mot polis tidligare och hotat polis, men sånt kan sef endre seg.

 

Her er mer om det vi vet på plassen...

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dALAo/polis-avlossade-skott-efter-hotfull-situation--man-dod

 

Polisen har avlossat skott i Vasastan i Stockholm under torsdagsmorgonen.

 

Utklipp-Enligt uppgifter till Aftonbladet har en man visat en pistol för boende på platsen – vilket senare visade sig vara en plastkopia.

 

Klockan 03.48 på torsdagsmorgonen avlossade polisen dödliga skott på Norra Stationsgatan i Vasastan i centrala Stockholm .

 

Enligt uppgifter till Aftonbladet har en man visat en pistol för boende på den aktuella adressen, varefter polis har tillkallats. När polisen kommit fram till platsen har en hotfull situation uppstått, och polisen har då skjutit med så kallad verkanseld.

 

Vid 06-tiden uppges att mannen som blev skjuten har dött. Han fördes med ambulans till Karolinska sjukhuset, men hans liv gick inte att rädda.

 

Eric Torell, 20, som sköts till döds av polisen, var autistisk och hade Downs syndrom, berättar hans föräldrar.

 

Polisen har senare gått ut med att vapnet visade sig vara ett plastvapen.

 

– De initiala uppgifterna tyder på att det var en replika av ett riktigt vapen, säger åklagare Martin Tidén.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest at norsk politi også har feil i Datasystem... Men så har ikke vi heller "svenske tilstander".

 

Det er personvernopplysninger som ikke er lov her... Men for i tulleruska, hvorfor kan de ikke merke "IKKE AKTIV" Feks om gjerningsmann er død, fengslet eller returnert til langtvekkistan...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn jeg kjenner politiske ide til SF, så mener han alle skal ha lov til å bære våpen .

 

Han retter meg sikkert om jeg har feil.

Jeg mener alle voksne bør ha lov til å bære våpen, unntatt masseødeleggelsesvåpen (Atombomber, biovåpen og kjemiske våpen).

 

Har ikke tenkt spesielt over retten til barn til å bære våpen ... dog barn kan vel neppe anses som ansvarlige for egne handlinger så det er vel stort sett irrelevant ettersom barn ikke kan straffes selv ikke idag.

 

Kan vel se for meg at barn får bære/bruke våpen under oppsyn og ansvar av voksne ... omtrent som det var når jeg lærte å bruke våpen som barn.

 

Ser ikke helt relevansen til denne saken av mitt standpunkt omkring retten til å bære våpen generelt sett.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Så han er for reguleringer av samfunnet? Hvem skal stå bak disse reguleringene? Han er tydeligvis motstander av staten i enhver form. Det at selv tungt psykisk syke må få bære automatvåpen er vel ikke noe han har sagt direkte, men det er et resultat av politikken han ønsker seg.

 

Men han vil naturligvis aldri svære direkte og ærlig på dette. Det er mye enklere å bare stikke av etter å ha trollet litt og ligge lavt til spørsmålene forsvinner i mengden av innlegg.

 

 

 

 

Kan du bevise at de visste at de sto overfor en person med Downs, og kan du også bevise at de visste at våpenet ikke var ekte?

 

Mener du at de bare skulle skutt folk som ikke angriper mennesker men som bare gjør skade på gjenstander?

 

Påstandene dine er selvmotsigende.

 

 

 

 

Det er uansett en tungt belastet adresse. I tillegg spørs det om det ikke er lovverket som hindrer politiet fra å registrere ting i et og samme system. Her i Norge er det for eksempel lover og regler som gjør at politiet må holde forskjellige systemer atskilt - av hensyn til personvernet.

 

Så det kan hende du bør ta en prat med lovgiverne og ikke bare fanatisk angripe politiet.

 

Uansett, at patruljen trodde de sto overfor en farlig kriminell frikjenner dem jo i stor grad så jeg skjønner at du ønsker å prøve å begrave dette med tull og tøys og hets.

Ja herregud, tenk om politiet måtte tenke ute på selve oppdraget. Det skulle jammen tatt seg ut! Da måtte en jo ansatt oppegående og reflektert politi med et mer klart og kaldt hode en testosteronskaller.

Lenke til kommentar

OT, men gjorde litt research rundt dette med rett til å bære våpen og det viser seg at en rekke land, også i Europa tillater at sivile får bære våpen. Dog er noen steder strengere i USA, men likevel. Tjekkia har faktisk høyere andel privatpersoner med "concealed carry licence" en USA, per innbygger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...