Gå til innhold

Jente trenger et råd fra gutta ang en multicom pc


Anbefalte innlegg

Multicom'ene har en liten tendens til å bråke noe voldsomt når viftene starter :confused:

Har en Multicom W650RC og den virker helt merkelig designet på kjøleviften. Den går tilnærmet lydløst lenge, og så pulser den vifta med 100% ett sekund før den blir like stille som før ?!?

En kan vel overstyre dette med NHC el.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fint, da vet du at folk flest drar ned masse drit de ikke trenger :)

 

Du er klar over at med windows 10 så lagrer de også alt søppel etter hver update, gjerne rundt 20GB, så en install + en update fort ligger på tja 60GB++

 

TS er (åpenbart) ikke som (de du betrakter som) folk flest med det bruket hun lister opp.

Ja. 20+60+3+ et par hundre MB skulle bli sånn omtrent 83GB+ Fortsatt 37GB å gå på. Lite når man sammenligner  snittforbruket til enkelte brukere på diskusjon.no. Men som sagt, mer enn nok til TS sitt forbruk.

Endret av det
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hardware som sitter i maskinen ser lovende ut til den prisen, men som nevnt tidligere så kan det hende en bråker litt pga vifter, som kanskje ikke er så attraktivt for deg om du skal sitte på bibliotek eller ha den med på prøver/eksamen osv.

 

Du kan jo sjekke ut Komplett sitt utvalg av maskiner, de har jo tilbud på PCer nå.

 

https://www.komplett.no/kampanje/ukens-beste-kjoep?tag=studiestart

 

Mvh Eivind

Endret av eivindl
Lenke til kommentar

Takker for alle inputs :) Jeg blir litt usikker når jeg hører det om viftestøy, er jo flaut om jeg skjemmer ut alle på forelesningssalen (ser at det er strømkontakt der jeg sitter, så trenger ikke bare batteri). Men ser noen skriver man kan bruke et program som får ned viftestøyen, er det noen jeg kan få til? Er det noen info om hvordan man gjør det?

Endret av Susielund
Lenke til kommentar

Takker for alle inputs :) Jeg blir litt usikker når jeg hører det om viftestøy, er jo flaut om jeg skjemmer ut alle på forelesningssalen (ser at det er strømkontakt der jeg sitter, så trenger ikke bare batteri). Men ser noen skriver man kan bruke et program som får ned viftestøyen, er det noen jeg til og med kan få til? Er det noen info om hvordan man gjør det?

Denne artikkelen ble skrevet for Windows 7, men fremgangsmåten er den samme:

https://www.dinside.no/data/dette-kan-gjore-pc-en-din-musestille/61607085

Lenke til kommentar

Takker for alle inputs :) Jeg blir litt usikker når jeg hører det om viftestøy, er jo flaut om jeg skjemmer ut alle på forelesningssalen (ser at det er strømkontakt der jeg sitter, så trenger ikke bare batteri). Men ser noen skriver man kan bruke et program som får ned viftestøyen, er det noen jeg kan få til? Er det noen info om hvordan man gjør det?

Hvis du setter den i batterisparingsmodus vil den trekke lite strøm, samtidig som den ikke vil bli varm. Du kan jo sikkert spørre kameraten din om du kan teste dette før du kjøper den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS er (åpenbart) ikke som (de du betrakter som) folk flest med det bruket hun lister opp.

Ja. 20+60+3+ et par hundre MB skulle bli sånn omtrent 83GB+ Fortsatt 37GB å gå på. Lite når man sammenligner  snittforbruket til enkelte brukere på diskusjon.no. Men som sagt, mer enn nok til TS sitt forbruk.

*Det du antar TS sitt forbruk er.

 

Laste ned video og bilder fra web er også "surfing"

 

 

Takker for alle inputs :) Jeg blir litt usikker når jeg hører det om viftestøy, er jo flaut om jeg skjemmer ut alle på forelesningssalen (ser at det er strømkontakt der jeg sitter, så trenger ikke bare batteri). Men ser noen skriver man kan bruke et program som får ned viftestøyen, er det noen jeg kan få til? Er det noen info om hvordan man gjør det?

Det er en ganske kraftig maskin, så den vil kunne dra til greit med viftestøy dersom den blir varm. Den veier også ganske mye, så jeg ville evnt spurt om du kunne få prøve den i noen dager før du evnt kjøper.

Lenke til kommentar

*Det du antar TS sitt forbruk er.

 

Laste ned video og bilder fra web er også "surfing"

 

Nei, surfing inkluderer normalt ikke nedlasting av video eller bilder (bortsett fra cache). For all del, jeg gjør det selv. Inkludert et hav av mennesker jeg vet om og kjenner. Dog er disse fortrinnsvis folk som er over snittet opptatt av data og internett-bruk. Og det utelukker selvsagt ikke at endel folk gjør det. Normalt er det likevel ikke. TV2 SUMO støtter riktignok offline, men kun på mobil: https://sumosupport.tv2.no/kbcategory?cat=Plattform#horizontalTab3 Arrester meg gjerne her, bruker ikke TV2 Sumo selv.

NRK nett-tv støtter det ikke.

Video og bilder er ofte anbefalt lagret på ordinære harddisker. Gjerne eksterne. I tillegg til backup i skyen. Spesielt om det er personlige ting. Størresle på OS-disk har derfor mindre å si. Uansett irrelevant så lenge TS ikke nevner det spesifikt.

 

Siden du har valgt å tyne denne strikken såpass. Men nå er vi temmelig offtopic:
Fenomenet False Consensus Effect forklarer hvorfor du overvurderer hvordan din og hva du betrakter som "folk flest" sitt bruk skulle samsvare med TS (eller en hvilken som helst annen vilkårlig sitt bruk):
 
"... an attributional type of cognitive bias whereby people tend to overestimate the extent to which their opinions, beliefs, preferences, values, and habits are normal and typical of those of others (i.e., that others also think the same way that they do).[1] This cognitive bias tends to lead to the perception of a consensus that does not exist, a "false consensus".
 
Du har i likhet med alle oss andre overhodet ingen forutsetninger for å si noe om hva "folk flest" gjør. Det nærmeste du eventuelt vil komme er hva du, dine venner/familie/kollegaer, og de du eventuelt er tilhengere av på ymse fora o.l. skulle gjøre. M.a.o, overhodet ikke representativt for noe som helst annet enn hva du selv foretrekker.
 
Prosessen med hvordan du selektivt forsterker synspunktene dine kan kobles til confirmation bias:
"... the tendency to search for, interpret, favor, and recall information in a way that confirms one's preexisting beliefs or hypotheses."
 
Jeg skal på ingen måte si at jeg selv er upåvirket av ymse bias. Bias Blindspot kan forklare hvorfor:
"... the cognitive bias of recognizing the impact of biases on the judgment of others, while failing to see the impact of biases on one's own judgment."
 
Det sagt, så vil jeg tørre å påstå at lang arbeidserfaring med private folks bruksvaner knyttet til pc-bruk. Og visshet om at diverse bias kan spille en noen puss rundt vurdering av datasett o.l. Kan gjøre en litt bedre skodd.
 
Du må m.a.o gjerne fortsette å forfekte meningen din. Men fra et objektivt ståsted er den lite verdt.
 
Uavhengig av hva som er representativt eller ikke kan vi uansett spørre TS: ca hvor mye laster du ned?
Endret av det
Lenke til kommentar

Aldri kjøp noe brukt av noen du kjenner, risikerer bare problemer hvis noe skjer. Og dette gjelder dobbelt når det er en enhet med batteri.

 

For din bruk er det mer en nok en pc som bare koster noen tusen ny, og da får du garanti på produktet noe som er veldig kjekt når du er avhengig av den.

for eksempel https://www.komplett.no/product/917344/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/ultraportable/lenovo-e31-80-133-hd-matt# eller så har garantert nærmeste Elkjøp eller annen fysisk butikk tilbud i disse dager på en kurant modell. Bare hold deg unna de billigste med eMMC lagring og Windows 10, eller så vil alt fungere til den bruken.

Lenke til kommentar

**snip**

 

Det sagt, så vil jeg tørre å påstå at lang arbeidserfaring med private folks bruksvaner knyttet til pc-bruk. Og visshet om at diverse bias kan spille en noen puss rundt vurdering av datasett o.l. Kan gjøre en litt bedre skodd.

 

Du må m.a.o gjerne fortsette å forfekte meningen din. Men fra et objektivt ståsted er den lite verdt.

 

Uavhengig av hva som er representativt eller ikke kan vi uansett spørre TS: ca hvor mye laster du ned?

Yes, er nøyaktig den erfaring jeg snakker av, har i flere bedrifter gjennom flere år sett hvor mye diverse folk flest laster ned, og hvor fort du fyller en disk, også overgangen fra at folk var vant til å ha minst 1TB å boltre seg på til å gå over på små SSDer hvor du må være flink til å kjøre vedlikehold, samt slette unna gamle saker.

 

Jeg har oppgradert både 60+GB, 120+GB, 250+GB, 500+GB på ett par hundre laptoper oppigjennom de siste 5+ årene nå (og x antall år før det, men da ikke SSDer...), og har i stor grad sett både blant familie og blant de andre jeg har utført arbeid på at alt av programvare i dag tar stor plass, alt av video tar stor plass, og folk flytter gjerne med seg ett album på bilder og video som er minst 100GB i seg selv... (Nå anbefalte jeg selvsagt alle å få dette i clouden, men du kan ikke tvinge folk)

 

Men som du sier, til TS; Du må gjerne poste ett bilde av maskinen du i dag bruker, slik som dette;

71bZYkk.png

 

Da kan vi se hvor mye diskplass du i dag bruker.

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Windows 10 krever 20GB.

Kilde Microsoft:

https://www.microsoft.com/en-us/windows/windows-10-specifications

Office 2016 krever 3GB (med mindre hun går for online). 

Kilde Microsoft:

https://products.office.com/nb-no/office-system-requirements#Office2016-suites-section

 

Og om hun skulle foretrekke å bruke Chrome, Firefox e.l. istedefor Internet Explorer / Edge, må hun plusse på noen hundre MB ekstra.

 

Disse kravene er i utgangspunktet minimumskrav. Men med bruken hun spesifikt nevner, vil jeg påstå at hun vil ha kapasitet, i bøttevis, med 120GB.

 

Tillater meg å være uenig, min Win 10 x64 installasjon med Office x64 og noen programmer tar p.t opp 122 GB på min 500 GB SSD. Mulig Win 10 var lite da det ble lansert, men det har kommer ganske mange GB med oppdateringer siden den gang. Holder fortsatt på at en 250 GB SSD er et bedre valg enn en stappfull 120 GB.

 

PS, jeg lagrer ingen ting på C-disken, så dette er bare programmer.

Endret av Thunderhead
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tillater meg å være uenig, min Win 10 x64 installasjon med Office x64 og noen programmer tar p.t opp 122 GB på min 500 GB SSD. Mulig Win 10 var lite da det ble lansert, men det har kommer ganske mange GB med oppdateringer siden den gang. Holder fortsatt på at en 250 GB SSD er et bedre valg enn en stappfull 120 GB.

 

PS, jeg lagrer ingen ting på C-disken, så dette er bare programmer.

 

Kjør på, uenighet bra!

Her har man en windows-guide for hvordan installere Windows 10 på en disk med 11.1GB:

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/how-to-install-windows-10-on-devices-with-limited/d933c129-c54b-4e40-aa4e-9813c59814af

Det viser seg ifølge den at 10GB er minimum for Windows 10, noe jeg ikke var klar over.

Ser du hvor lett feil enkeltstående tilfeller kan slå ut? Og hvorfor hva som er best for deg ikke nødvendigvis er representativt for hva som er best for andre?

Lenke til kommentar

Tillater meg å være uenig, min Win 10 x64 installasjon med Office x64 og noen programmer tar p.t opp 122 GB på min 500 GB SSD. Mulig Win 10 var lite da det ble lansert, men det har kommer ganske mange GB med oppdateringer siden den gang. Holder fortsatt på at en 250 GB SSD er et bedre valg enn en stappfull 120 GB.

 

PS, jeg lagrer ingen ting på C-disken, så dette er bare programmer.

Dette var altså også poenget mitt, langt bedre å ha ekstra plass nå enn å savne den ekstra plassen senere :)

 

Uten å hijacke tråden helt så kan jeg anbefale deg å kjøre windows + r, cleanmgr, og kjøre gjennom den, tipper du har noen titalls gigabyte med søppel der ;)

 

Kan forøvrig komme med min egen maskin; 11GB med files på AppData mappen, 13GB hyberfile, 32GB pagefile, selve windows folderen er 30GB, program files og sysvolum er til sammen 20GB til, dette er altså bare programmer og "ræl", spill osv... ligger ett annet sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var altså også poenget mitt, langt bedre å ha ekstra plass nå enn å savne den ekstra plassen senere :)

 

Uten å hijacke tråden helt så kan jeg anbefale deg å kjøre windows + r, cleanmgr, og kjøre gjennom den, tipper du har noen titalls gigabyte med søppel der ;)

 

Kan forøvrig komme med min egen maskin; 11GB med files på AppData mappen, 13GB hyberfile, 32GB pagefile, selve windows folderen er 30GB, program files og sysvolum er til sammen 20GB til, dette er altså bare programmer og "ræl", spill osv... ligger ett annet sted.

 

Når jeg huker av alt, så ble det bare 58,3 MB, så ikke så mye søppel her. Pleier å kjøre denne en gang annenhver måned eller noe... :)

Lenke til kommentar

Jeg har 36,1 GB ledig på en 160GB SSD. Denne disken har Windows 10 Pro, Photoshop, Office 365(Word, Access og Excel installert), Office 2010(!) ++. Ingen spill, og dokumentmappa er flyttet til en annen SSD.

 

Kjøp 250GB. Det er ikke store prisforskjellen, og det er kjedelig å kjøpe for liten i tilfellet behovet endrer seg.

Lenke til kommentar

Ser ut til å være en grei maskin det der. At den støyer tror jeg ikke. Derimot er den litt tung.

Er vel ikke nødvendig å bytte til SSD disk, men om du skulle gjør det så koster en Kingston 240Gb disk 490 kr nå.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4249477

 

Ellers så har jeg et søk på datamaskiner med bra spesifikasjoner her:

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s332608594&o=produkt_pris_inkmoms

Lenke til kommentar

Om hun skulle velge å bytte til SSD, har samtidig mulighet til å fortsette å bruke hennes nåværende 1TB disk. Eksempelvis ved å putte den i et lite eksternt kabinett til rundt 25,- :

https://www.ebay.com/itm/2-5-inch-CASE-External-HDD-Hard-Disk-Drive-Enclosure-USB-3-0-SATA-Case-Caddy/183217021725?epid=918208535&hash=item2aa895e31d%3Ag%3ASfIAAOSwf31bVp1H&opts=opick&_sop=15&_prodsch=1&_dmd=1&_sacat=0&_nkw=sata+usb+enclosure&LH_BIN=1&_from=R40&rt=nc

 

 

Lenke til kommentar

Risikoen ved å kjøpe noe brukt vil jo alltid være der, du har ikke garanti og om noe uforutsett skjer med maskinen kan det skape konflikter. I ditt tilfelle ville jeg faktisk valgt å kjøpe en ny maskin, som @mariusJS sier så er det greit å ha en del lagringsplass og det er jeg helt enig i.

 

Dette er en bra student PC, men den har minimalt med plass så det krever at du bare bruker den til skole og ikke laster ned programvare du ikke trenger, eventuelt kan du oppgradere SSDen på maskinen.

 

https://www.komplett.no/product/972769/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/2-i-1-pc/acer-spin-3-14-full-hd-touch#

 

Mvh Eivind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...