Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Men det er greit nok, Fortnite er en stor tittel, så for mange vil det være viktig. Bare; hvorfor skal noen velge 9900K til Fortnite i stedet for 8600K/9600K til sannsynligvis under halve prisen?

 

Det har jeg ikkje sagt :)

 

Det jeg sa, var at de som har Ryzen 1800x/2700x vil få en ytelsesboost av 9900k/9700k i spill.  Du sa at det ville de alle flest ikkje. Elller noe i den duren.

 

 

Siden det er MILLIONER som spiller fortnite/pubg nå, så vil jeg si at dette er relevant til tusen (millioner)  :tease:

 

Da stopper jeg der, og gleder meg til å teste 9900k med 4400+mhz minne :D

 

post-42975-0-22446700-1532613524_thumb.png

 

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva ryktes prisen til å havne på for 9900K og 9700K? 

Var vel 350 og 450 USD i følge info/rykte fra wccftech. Så blir nok 3500 for 9700k og 4500 for 9900k vil jeg tippe.

 

Solgte akkurat gamle cpuen 7800x og hovedkortet mitt. Venter på i9-9900k og GTX 1180 nå :)

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest på ryktene ... Men 9700K vil prises ift ytelsen mot 8700K og 8086K. Hvis vi tar 8086K ut av ligningen (som jo i prinsippet er en cherry picked 8700K) så vil 9700K prises høyere enn 8700K. 8700K vil beholde sin pris. Dette er sånn intel (og mange andre) tjener penger :) Hvis 9700K yter bedre enn 8086K også så vil 9700K prises over denne også. Vanskelig å uttale seg om pris før man vet ytelsen.

 

Vedr 9900K så er denne mer vanskelig å spekulere i. Hvis vi ser en 8C/16T som klokker som en 8700K så blir denne fort relativt dyr? Den må prise seg slik at det fortsatt "gir mening" å kjøpe intel sine øvrige tilsvarende modeller. Men den må også prise seg mot AMD mhp kjerner.

 

Jeg bare spekulerer og tenker høyt her. Basert på forretningsmodell og historien til Intel.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Vel, råvare bruk for en die alene er jo på en 8 kjerners, 33% høyere enn for 8700K. I tillegg må man legge til økt kostnad som følge av dårligere utnyttelse av wafer'ene. Større die størrelse gir lavere utbytte per wafer. Altså, om man klarer å benytte en wafer så godt ved produksjon av 8700K, at 90% av die'ene på en wafer kan brukes. Så må man regne med et lavere tall for 9900K, kanskje ned i 80%, ettersom større areal på die øker sjansen for at den treffer urenheter i wafer'en og dermed blir ødelagt under produksjon. Og større dies gir også dårligere utnyttelse av arealet på en wafer langs kanten. (80/90% er bare tall jeg plukket ut med fuktig finger metoden for å illustrere poenget. Faktiske tall vet jeg ikke.).

 

Ryktene skal også ha det til at ihvertfall 9900K skal komme med loddet IHS, som igjen er en fordyrende prosess i produksjonen. 

 

Tallet jeg har hørt for 9900K er $499 US. Og det høres da sånn sett ikke urealistisk ut sett i sammenheng med pris på 8700K. 9900K kommer til å daske rompen på alt av konkurrenter, egne som AMDs, når det kommer til spill (Vel, i lav oppløsning selvsagt). Så at de kommer til å ta seg betalt det de kan ta seg betalt. Det tror jeg bare vi må innrømme at er det mest realistiske. Jeg regner med 5K i Norge, kanskje til og med høyere ved release...

Lenke til kommentar

Vel, råvare bruk for en die alene er jo på en 8 kjerners, 33% høyere enn for 8700K. I tillegg må man legge til økt kostnad som følge av dårligere utnyttelse av wafer'ene. Større die størrelse gir lavere utbytte per wafer. Altså, om man klarer å benytte en wafer så godt ved produksjon av 8700K, at 90% av die'ene på en wafer kan brukes. Så må man regne med et lavere tall for 9900K, kanskje ned i 80%, ettersom større areal på die øker sjansen for at den treffer urenheter i wafer'en og dermed blir ødelagt under produksjon. Og større dies gir også dårligere utnyttelse av arealet på en wafer langs kanten. (80/90% er bare tall jeg plukket ut med fuktig finger metoden for å illustrere poenget. Faktiske tall vet jeg ikke.).

 

Ryktene skal også ha det til at ihvertfall 9900K skal komme med loddet IHS, som igjen er en fordyrende prosess i produksjonen. 

 

Tallet jeg har hørt for 9900K er $499 US. Og det høres da sånn sett ikke urealistisk ut sett i sammenheng med pris på 8700K. 9900K kommer til å daske rompen på alt av konkurrenter, egne som AMDs, når det kommer til spill (Vel, i lav oppløsning selvsagt). Så at de kommer til å ta seg betalt det de kan ta seg betalt. Det tror jeg bare vi må innrømme at er det mest realistiske. Jeg regner med 5K i Norge, kanskje til og med høyere ved release...

Foruten dyrere hovedkort, ligger ikke 7820X på samme pris da? 

Noe lavere klokkehastighet, men 4 minnekanaler og flere PCIe baner. 

Lenke til kommentar

Asus sine Z390 hk har blitt lista. Er vel kanskje maximus korta en bør sikte seg mot med 9900k pga VRM? http://www.guru3d.com/news-story/whoops-asus-lists-all-(19)-their-upcoming-z390-motherboards-on-its-support-page.html

 

ROG MAXIMUS XI APEX hvis du skal overklokke max på CPU og RAM. ROG MAXIMUS XI HERO holder for de fleste som vil overklokke litt (det hadde nok jeg valgt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er sjansen for Z370 funker på ny Intel CPU? Det jeg tenker med det er, er det 100% confirm fra Intel?

Endte i diskusjon med en irl kompis som har nylig kommet inn på dette og han mente det er ikke confirm, men jeg mente det bør være ganske logisk at det er det med tanke på at måten Intel har gjort dette? Z170/Z270 og nå Z370/Z390, har ikke de gjort dette en stund nå?

Begynner å bli glemsk :p

Lenke til kommentar

Hva er sjansen for Z370 funker på ny Intel CPU? Det jeg tenker med det er, er det 100% confirm fra Intel?

Endte i diskusjon med en irl kompis som har nylig kommet inn på dette og han mente det er ikke confirm, men jeg mente det bør være ganske logisk at det er det med tanke på at måten Intel har gjort dette? Z170/Z270 og nå Z370/Z390, har ikke de gjort dette en stund nå?

Begynner å bli glemsk :p

100% confirmed.

 

https://www.station-drivers.com/index.php?lang=en

 

Ny bios til nesten alle z370 allerede ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da blir det nok hero hvis det blir asus. Men er z390 bare ett renama z370 chipset? Er der slik at en bør slå til på ett z370 hvis det blir knall tilbud?

 

Eller er z390 14nm? Mener på at jeg har lest at z370 er 22nm.

 

Hvis du skal ha en av de nyeste CPU'ene som Intel kommer med, så gå for Z390. BIOS på Z370 hovedkort må være flasha før du setter inn en 9000 serie CPU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da blir det nok hero hvis det blir asus. Men er z390 bare ett renama z370 chipset? Er der slik at en bør slå til på ett z370 hvis det blir knall tilbud?

 

Eller er z390 14nm? Mener på at jeg har lest at z370 er 22nm.

 

 

Hvis du skal ha en av de nyeste CPU'ene som Intel kommer med, så gå for Z390. BIOS på Z370 hovedkort må være flasha før du setter inn en 9000 serie CPU.

 

Vel, hvis man finner en lager tømmings pris på et Z370 av høy kvalitet, som Crosshair f.eks. Så tar man selvsagt heller Z370 av det, enn noe jalla greier med Z390 chipset. Eneste nytt i chipsettet er innebygd støtte for USB 3.1 Gen 2, og noe annet jeg ikke husker i farta. Skal man ha 9900K, og overklokke så høyt som mulig, så er det kvaliteten på HK som gjelder, ikke features...

Lenke til kommentar

Vel, hvis man finner en lager tømmings pris på et Z370 av høy kvalitet, som Crosshair f.eks. Så tar man selvsagt heller Z370 av det, enn noe jalla greier med Z390 chipset. Eneste nytt i chipsettet er innebygd støtte for USB 3.1 Gen 2, og noe annet jeg ikke husker i farta. Skal man ha 9900K, og overklokke så høyt som mulig, så er det kvaliteten på HK som gjelder, ikke features...

 

Finnes vel ikkje z370 Crosshair... Du mener Hero eller apex tenker jeg ;)

 

Crosshair er Asus AMD :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...