Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Hmm..

8700K er 3.7GHz base, og turbo går fra 4.7GHz til 4.3GHz fra 1 til 6 kjerner.

9900K er 3.6GHz base, og turbo går fra 5.0GHz til 4.7GHz fra 1 til 8 kjerner.

 

Basen er tregere, men turbo burde love bra for å klare 5GHz på alle kjerner. Eller.....?

I følge denne artikkelen så klarer den 4.7GHz på alle kjernene. Men igjen ingenting er vel sikkert enda. https://wccftech.com/intel-9th-gen-core-i9-9900k-i7-9700k-i5-9600k-cpu-specs-leak/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, men jeg vet ikke om jeg er like optimistisk når det kommer til 8 kjerners versjonen. Den kommer til å trekke strøm den, og det kommer til å bli varmt. Man "må" jo allerede de-lidde 8700K for å oppnå "levelige" temperaturer, så at 9900K skal klare 5GHz på en 24/7 spenning, det skal jeg se før jeg tror på. Sier ikke at det er umulig, men jeg er skeptisk..

Basert på ryktebørsen så skal 9900K får loddet IHS. Om dette stemmer er det nok ingen som vet før lansering.

 

https://www.techpowerup.com/246251/intel-core-i9-8-core-lga1151-processor-could-get-soldered-ihs-launch-date-revealed

Lenke til kommentar

Føkk... er det garantert 5GHz så blir jeg nødt til å bestille :p 8700K var ikke billig, og denne blir ikke billigere...

 

Men jeg har en stygg mistanke om at det ikke skjer allverdens neste år med tanke på hvor treigt det har gått på 14nm+++. Så det kan godt hende det er en CPU som vil vare i 2 år uten nye design/hastighetsøkninger/kjerner.

Lenke til kommentar

En 9900K i henhold til lekkasjene vil kanskje kunne gi 1% høyere fps (eller "single digit" høyere fps) enn en 8700K på samme frekvens i 99% av alle spill. Den kommer også til å koste nok til å ikke gi noen som helst mening, da man heller går for HEDT i den prisklassen. Den blir et rent "Halo" produkt, kun for å fremdeles ha en symbolsk ytelses krone foran AMD.

 

Et annet problem med 9900K er at den kommer til det som i praksis er en utdatert platform når neste generasjon skjermkort er ute. Et Titan V blir faktisk strupet av 8x PCIe 3.0 baner, og da er det stor sjanse for at "GTX11/2080" bli det også. Som igjen betyr at man ikke kan bruke en eneste av PCIe banene på Z370/90 til noe annet enn skjermkortet. PCIe Wifi kort er altså ut, da det vil stjele 8 baner fra skjermkortet. På HEDT kan man i det minste ha 16 baner til skjermkortet samtidig som man har 12 baner til overs til "peripherals".

 

Hadde vi vært på PCIe 4.0 , så kunne en maskin med 9900K gitt masse mening som en maskin som vil vare lenge. Men med en gang vi får hovedkort/CPU med PCIe 4.0 støtte. Så blir 9900K også utdatert...

Lenke til kommentar

En 9900K i henhold til lekkasjene vil kanskje kunne gi 1% høyere fps (eller "single digit" høyere fps) enn en 8700K på samme frekvens i 99% av alle spill. Den kommer også til å koste nok til å ikke gi noen som helst mening, da man heller går for HEDT i den prisklassen. Den blir et rent "Halo" produkt, kun for å fremdeles ha en symbolsk ytelses krone foran AMD.

 

Et annet problem med 9900K er at den kommer til det som i praksis er en utdatert platform når neste generasjon skjermkort er ute. Et Titan V blir faktisk strupet av 8x PCIe 3.0 baner, og da er det stor sjanse for at "GTX11/2080" bli det også. Som igjen betyr at man ikke kan bruke en eneste av PCIe banene på Z370/90 til noe annet enn skjermkortet. PCIe Wifi kort er altså ut, da det vil stjele 8 baner fra skjermkortet. På HEDT kan man i det minste ha 16 baner til skjermkortet samtidig som man har 12 baner til overs til "peripherals".

 

Hadde vi vært på PCIe 4.0 , så kunne en maskin med 9900K gitt masse mening som en maskin som vil vare lenge. Men med en gang vi får hovedkort/CPU med PCIe 4.0 støtte. Så blir 9900K også utdatert...

 

Nå finnes det jo knapt nødvendighet i å bruke noe annet enn et skjermkort i pci-e portene, hvis man ikkje ha noe spesial som en hardware raid kontroller. Nye hovedkort har gode lydkort med god dac integrert. Trenger man bedre, så kjøper man usb dac. SSD setter man i m.2 portene.

 

Du konstruerer et problem som ikkje finnes/er utbredt ;)

 

Jeg kommer neppe til å bruke noe annet enn HEDT til hovedmaskin de nærmeste 10 åra. Denne plattformen er til benchebordet mitt, og eventuelt gamer nr2, som ungene bruker. Dog den har 10core @ 4,8ghz nå :p

 

Er nok ikkje mange som eier 8700k som trenger å oppgradere til 9900k med det første, men 1800x/2700x eiere derimot. Disse vil få en god ytelsesboost  :green:

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå finnes det jo knapt nødvendighet i å bruke noe annet enn et skjermkort i pci-e portene, hvis man ikkje ha noe spesial som en hardware raid kontroller. Nye hovedkort har gode lydkort med god dac integrert. Trenger man bedre, så kjøper man usb dac. SSD setter man i m.2 portene.

 

Du konstruerer et problem som ikkje finnes/er utbredt ;)

Nå er det altså kommet en ny webside på Internett det ser ut som du ikke har hørt om, du burde ta en titt. Den heter finn.no. ;) Der vil du se folk prøver å selge sine brukte PC'er, og at svært mange av dem selges med PCIe Wifi kort. Hvorfor? Jo fordi de unge håpefulle ikke får lov til å trekke Ethernet kabel fra routeren i stua og opp på gutte/jente rommet. Og den innebygde Wifi løsningen og USB Wifi dongler suger balle på ping... ;)

 

Jeg kommer neppe til å bruke noe annet enn HEDT til hovedmaskin de nærmeste 10 åra. Denne plattformen er til benchebordet mitt, og eventuelt gamer nr2, som ungene bruker. Dog den har 10core @ 4,8ghz nå :p

 

Er nok ikkje mange som eier 8700k som trenger å oppgradere til 9900k med det første, men 1800x/2700x eiere derimot. Disse vil få en god ytelsesboost  :green:

Du mener en ytelses boost i 1080p med et Titan V kort? Du konstruerer en ytelsesboost som ikkje finnes/er utbredt... ;)

 

Uansett kommer jo også "snart" Zen 2 på 7nm, og ryktet med 12c/24t. Som de med 1800X/2700X kan oppgradere til uten å måtte bytte HK. ;)

Lenke til kommentar

Nå er det altså kommet en ny webside på Internett det ser ut som du ikke har hørt om, du burde ta en titt. Den heter finn.no. ;) Der vil du se folk prøver å selge sine brukte PC'er, og at svært mange av dem selges med PCIe Wifi kort. Hvorfor? Jo fordi de unge håpefulle ikke får lov til å trekke Ethernet kabel fra routeren i stua og opp på gutte/jente rommet. Og den innebygde Wifi løsningen og USB Wifi dongler suger balle på ping... ;)

 

 

At noen noobs på finn.no ikkje kjøpte hovedkort med integrert wifi, betyr ikkje at mange trenger å kjøpe integrert wifi. De som kjøper nytt nå og trenger wifi, kjøper hovedkort MED wifi.

 

 

 

Du mener en ytelses boost i 1080p med et Titan V kort? Du konstruerer en ytelsesboost som ikkje finnes/er utbredt...  ;)

 

Uansett kommer jo også "snart" Zen 2 på 7nm, og ryktet med 12c/24t. Som de med 1800X/2700X kan oppgradere til uten å måtte bytte HK.  ;)

 

 

Med tanke på hvor mange som spiller spill i 2018 som krever mye cpukraft, og som spiller i 1080p, så ja. Ikkje tvil om at ytelsesboosten vil være der.

 

Alle populære battle royalespill som er ute nå yter merkbart bedre på cpuer med god singlecore ytelse. 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Nå er det altså kommet en ny webside på Internett det ser ut som du ikke har hørt om, du burde ta en titt. Den heter finn.no. ;) Der vil du se folk prøver å selge sine brukte PC'er, og at svært mange av dem selges med PCIe Wifi kort. Hvorfor? Jo fordi de unge håpefulle ikke får lov til å trekke Ethernet kabel fra routeren i stua og opp på gutte/jente rommet. Og den innebygde Wifi løsningen og USB Wifi dongler suger balle på ping... ;)

Du har 24 PCIe baner fra chipset i tillegg til de 16 banene fra CPU. Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Det som skuffer meg litt er at det var masse små tweaks og nyvinninger i CPU og chipset hvert eneste år fra SB til SL. Litt hvert år. Nå har det omtrent stått stille siden SL, og Z390/9*00K ser ikke ut til å by på noe slikt heller. Jeg klager ikke på absolutt ytelse, tvert i mot, men plattformen føles litt datert... 

Lenke til kommentar

Det som skuffer meg litt er at det var masse små tweaks og nyvinninger i CPU og chipset hvert eneste år fra SB til SL. Litt hvert år. Nå har det omtrent stått stille siden SL, og Z390/9*00K ser ikke ut til å by på noe slikt heller. Jeg klager ikke på absolutt ytelse, tvert i mot, men plattformen føles litt datert... 

 

Biler føles også ganske utdatert. Tilogmed tv'er føles utdatert. Bare litt bedre/nytt hert år. Ikkje noe å hoppe i taket for.

Lenke til kommentar

At noen noobs på finn.no ikkje kjøpte hovedkort med integrert wifi, betyr ikkje at mange trenger å kjøpe integrert wifi. De som kjøper nytt nå og trenger wifi, kjøper hovedkort MED wifi.

 

Vel, jeg kjøpte med vilje uten, fordi det integrerte var søppel, så da betale jeg ikke ekstra for det. Guess I'm a noob then...  :blush: 

 

Med tanke på hvor mange som spiller spill i 2018 som krever mye cpukraft, og som spiller i 1080p, så ja. Ikkje tvil om at ytelsesboosten vil være der.

 

Alle populære battle royalespill som er ute nå yter merkbart bedre på cpuer med god singlecore ytelse.

Med tanke på at "de som spiller" i 1080p ikke bruker Titan V, så nei, de "fleste" vil ikke oppleve noen nevneverdig ytelses boost over en 8700K/8086K (sikkert ikke 8600K heller) på samme frekvens som 9900K. Kun et fåtall titler vil det gi noen som helst form for boost. Og som sagt; til den prisen vi nesten må forvente på 9900K, så vil det gi svært lite mening å betale så mye for disse siste fps'ene...

 

Når det gjelder 24 PCIe lanes til chipset, så er alle disse koplet til PCH over en 4x link.

 

Men jeg husket feil når jeg trodde mitt PCE-56AC brukte en PCIe x4 slot. Den kan jeg faktisk montere i en PCIe x1 slot ja. Poenget mitt var bare å ta et eksempel på et AIB som vil stjele 8 baner fra skjermkortet. Folk som går for 9900K kan vi forvente også kjøper av de raskeste skjermkortene. Og de vil risikere å miste ytelse som følge av AIB kort i "feil" slot. Og SLI er det altså bare å glemme...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som skuffer meg litt er at det var masse små tweaks og nyvinninger i CPU og chipset hvert eneste år fra SB til SL. Litt hvert år. Nå har det omtrent stått stille siden SL, og Z390/9*00K ser ikke ut til å by på noe slikt heller. Jeg klager ikke på absolutt ytelse, tvert i mot, men plattformen føles litt datert...

Det er fordi at dagens prosessorer i bunn og grunn er en Skylake... Det er mikroskopiske endringer i arkitekturen, klistret på litt flere kjerner, samt at prosessen er optimert, slik at klokkefrekvensen kan økes noen 100MHz.

 

Intel sine store problemer med å fase inn demmes 10nm prosess gjør at vi rett og slett står på stedet hvil med arkitekturer. Ice Lake blir neste "nye" arkitektur fra Intel, skal etter planen komme i 2019.

 

 

Folk som går for 9900K kan vi forvente også kjøper av de raskeste skjermkortene. Og de vil risikere å miste ytelse som følge av AIB kort i "feil" slot. Og SLI er det altså bare å glemme...

En liten digresjon, men SLI slik vi kjenner det i dag lever på siste vers, og kommer til å forsvinne helt i kommende generasjon eller generasjonen etter det.
Lenke til kommentar

 

Vel, jeg kjøpte med vilje uten, fordi det integrerte var søppel, så da betale jeg ikke ekstra for det. Guess I'm a noob then...  :blush: 

 

Med tanke på at "de som spiller" i 1080p ikke bruker Titan V, så nei, de "fleste" vil ikke oppleve noen nevneverdig ytelses boost over en 8700K/8086K (sikkert ikke 8600K heller) på samme frekvens som 9900K. Kun et fåtall titler vil det gi noen som helst form for boost. Og som sagt; til den prisen vi nesten må forvente på 9900K, så vil det gi svært lite mening å betale så mye for disse siste fps'ene...

 

Når det gjelder 24 PCIe lanes til chipset, så er alle disse koplet til PCH over en 4x link.

 

Men jeg husket feil når jeg trodde mitt PCE-56AC brukte en PCIe x4 slot. Den kan jeg faktisk montere i en PCIe x1 slot ja. Poenget mitt var bare å ta et eksempel på et AIB som vil stjele 8 baner fra skjermkortet. Folk som går for 9900K kan vi forvente også kjøper av de raskeste skjermkortene. Og de vil risikere å miste ytelse som følge av AIB kort i "feil" slot. Og SLI er det altså bare å glemme...

Ta Fortnite som et eksempel.

 

1060 med 1080p med max kvalitet vil ikkje ha noe særlig forbedring fra 1800x til 9900k. Med lavere kvalitet, for å få 120+fps vil det ha forbedring.

 

Fra 1070 ser man ca 10% ytelsesforskjell fra 1800x til  7600k

Fra 1080 ser man plutselig 30% forskjell i minimumsfps.

Fra 1080ti er det ca 30% forskjell i minimumsfps da også.

 

Tenk deg da 9900k/9700k med 5ghz+ :)

 

Men for all del, vi kan godt være enige om å være uenige :D

 

kilde:

https://gamegpu.com/mmorpg-/-онлайн-игры/fortnite-battle-royale-test-gpu-cpu

 

9700k uten ht blir nok en vinner til spill. Uten ht og 8 kjerner. Uten ht, så blir den ikkje like varm heller, og kan potensielt overklokkes litt lengre.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ta Fortnite som et eksempel.

 

1060 med 1080p med max kvalitet vil ikkje ha noe særlig forbedring fra 1800x til 9900k. Med lavere kvalitet, for å få 120+fps vil det ha forbedring.

 

Fra 1070 ser man ca 10% ytelsesforskjell fra 1800x til  7600k

Fra 1080 ser man plutselig 30% forskjell i minimumsfps.

Fra 1080ti er det ca 30% forskjell i minimumsfps da også.

 

Tenk deg da 9900k/9700k med 5ghz+ :)

 

Men for all del, vi kan godt være enige om å være uenige :D

 

kilde:

https://gamegpu.com/mmorpg-/-онлайн-игры/fortnite-battle-royale-test-gpu-cpu

 

9700k uten ht blir nok en vinner til spill. Uten ht og 8 kjerner. Uten ht, så blir den ikkje like varm heller, og kan potensielt overklokkes litt lengre.

 

Det blir strengt tatt veldig feil å kalle Fortnite for "for eksempel"... Det er Fortnite... Det er ett ekstremt unntak fra gjennomsnittet... Og det er fullstendig gimpet, ikke bare på AMD CPU'er, men også AMD GPU'er der Vega 56 knapt slår et 6GB GTX1060. Men jeg har jo uansett ikke benektet at det finnes slike ekstreme eksempler. Det var nettopp slike titler som Fortnite jeg tenkte på når jeg sa 99% av spill. Og i andre enden av skalaen BF1 som faktisk klarer å utnytte mange kjerner...

 

Det finnes så vidt jeg husker en tittel eller 2 der det går motsatt vei også, men jeg gidder ikke grave dem frem, for det gir absolutt ikke mening med mindre man skal spille kun det aktuelle spillet. Ellers, når vi snakker generelt om ytelsen, må vi nesten også snakke om den generelle ytelsen, ikke unntakene...

 

Men det er greit nok, Fortnite er en stor tittel, så for mange vil det være viktig. Bare; hvorfor skal noen velge 9900K til Fortnite i stedet for 8600K/9600K til sannsynligvis under halve prisen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...