Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpne porter og sette startisk IP


Anbefalte innlegg

Prøver og sette statisk ip på den nye routeren min. finner ikke no guide på hvordan jeg skal gjøre dette på routeren jeg har. noen som har peil? jeg er ganske grønn på dette sjøl :D

jeg får det til hvis jeg har en guide men trur ikke denne routeren er så kjent så finner ingen guide.

 

Routeren jeg har er en svive stratus router ac1200

 

post-104642-0-54627200-1532112364_thumb.jpg

 

Jeg fant dette på routeren. regner med at det er der jeg endrer ting?

 

pluss jeg må åpne noen porter. aner ikke hvor jeg gjør det.

på det gamle modemet var det under NAT. er ikke noe NAT her.

 

*Edit:

Instillingene routeren har:

 

post-104642-0-18367000-1532112637_thumb.jpg

post-104642-0-22175100-1532112724_thumb.jpg

Endret av impatus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke få statisk offentlig IP med mindre ISP-en din tilbyr det som en ekstratjeneste (x antall kroner i måneden). Ofte tilbyr de dette kun til bedriftskunder.

 

Det du derimot kan gjøre som nevnt over er å benytte deg av f. eks. DynDNS (årlig kostnad) om ruteren din har støtte for det. Fungerer knall for meg i hvert fall.

Lenke til kommentar

Siden han snakker om å åpne porter og statisk IP i samme post, kan det hende at det er statisk IP på PCen han mener.

 

Hvis det er det, så setter du det i Windows. Da høyreklikker du på nettverksikonet i trayen -> åpne innstillinger -> Endre kortalternativer -> høyreklikk og egenskaper -> TCP/IPv4 -> Egenskaper

Lenke til kommentar

ok. ser ut til at jeg har missforstått litt :D Jeg har alltid trudd at jeg må ha statisk IP for og kunne åpne porter. ser ut til at det er feil.

så da er det vel bare og åpne porter jeg trenger.

kjører en minecraft server fra PCn min for og spille med noen venner, og da må jeg åpne noen porter for og få det til og virke. trenger og åpne port 25565. brukte Hamachi i går men hadde vært fint hvis jeg slapp det.

 

på Static Route ser det ut til at det bare er ip adresser? noen som kan forklare meg hva jeg skal sette inn hvor?

jeg er helt grønn på dette selv :D

Lenke til kommentar

Du må/burde sette statisk IP på din lokale maskin, det gjør du på den maskinen.

 

Det du må gjøre er å kjøre ipconfig på maskinen, notere ned lokal IP, gå forwarde porten i routeren til den samme porten lokalt, med lokal IPen til serveren.

 

Du må så gi vennene dine den eksterne IPen din for at de skal kunne koble seg på, kort fortalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Siden han snakker om å åpne porter og statisk IP i samme post, kan det hende at det er statisk IP på PCen han mener.

 

Hvis det er det, så setter du det i Windows. Da høyreklikker du på nettverksikonet i trayen -> åpne innstillinger -> Endre kortalternativer -> høyreklikk og egenskaper -> TCP/IPv4 -> Egenskaper

Han viser da vitterlig et skjermbilde fra Internett innstillingene på routeren sin.

Lenke til kommentar

Han viser da vitterlig et skjermbilde fra Internett innstillingene på routeren sin.

 

Hva han viser skjermbilde av er likegyldig. Han sier selv at "han er grønn" når det kommer til slike ting, og da må man lese hva han prøver å oppnå. Det er ikke offentlig IP som må bør være statisk hvis man skal åpne porter. Derfor er det åpenbart at det er IPen til klienten/PCen han egentlig mener, selv om han ikke visste det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hva han viser skjermbilde av er likegyldig. Han sier selv at "han er grønn" når det kommer til slike ting, og da må man lese hva han prøver å oppnå. Det er ikke offentlig IP som må bør være statisk hvis man skal åpne porter. Derfor er det åpenbart at det er IPen til klienten/PCen han egentlig mener, selv om han ikke visste det selv.

Kan ikke se at han har forespurt om noe slikt, men det kom fra enn annen bruker enn TS.

 

Ts har bekreftet at det er oppsett av statisk IP han vil gjøre.

 

Har også spurt om ikke han kan fortelle hva han vil oppnå. Får man svar på det, er man mye nærmere en løsning enn å begynne å ANTA hva han vil gjøre.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

jepp. det er notert. får ikke testet det ut enda, men regner med at jeg nå har løsningen. så takk for hjelpen alle sammen :)

 

Normal sett finner jeg løsninger ved og google litt rundt. men dette trur jeg er et ganske nytt modem så fant ingen ting om det. så da må jeg stille rare spørsmål når ikke jeg skjønner det :D

 

men igjen takktakk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...