Gå til innhold

Hva må til hvis man skal finne job som programmerer uten høgskole eller fagskole utdanning?


Anbefalte innlegg

Det er enklere å lære programmering på nettet enn ved å følge forelesninger på et norsk universitet. Gå til Udacity f.eks. og bli undervist av verdens beste lærere. Bedre det enn en random dude på et norsk universitet. Og har du spørsmål, er det bare å spørre på forumet på Udacity eller på Stack Overflow. Du får garantert bedre hjelp enn av en studentassistent/gruppelærer på et universitet.

 

Vil anbefale deg å skrive CV'en utradisjonelt. Under utdanning skriver du reell utdanning, altså hvilke språk og teknologier du mestrer istedenfor hvor du har lært det. En mulighet er også å ta noen sertifiseringer. Under praksis skriver du prosjekter du har jobbet på: Link til GitHub-prosjekter, webapps du har utviklet osv.

 

Noen arbeidsgivere vil selvsagt ignorere deg fordi de har absolutt krav om papirer, mens andre vil mene at du skiller deg positivt ut som en av få programmerere som har prosjekter å vise til utenom jobb/skole.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg har søkt på jobber som involverer programmering, så er det fremste kravet at man at man har en programmeringsbakgrunn. Du bør rett og slett legge ut det du har gjort og sende en link med dette i jobbsøknaden. 

 

Og det impliserer selvsagt at du har programmert selv. Om du ikke har, så kan du f.eks programmere spill (forholdsvis enkelt) gjennom en del verktøy som finnes på nettet. Du kan løse matematiske/fysikk problemer ved hjelp av MATLAB og Python. Sistnevnte vil ikke ta så lang tid. 
 

Ellers har du vel C og slikt (kan ikke noe om det dessverre). 

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er jo de som tar 3-årig høyskoleutdanning på 1,5 år, tar dobbelt opp med fag. Ikke å anbefale da for menigmann, Men viss man ikke har utdannelse fra før(fagskole, teknisk fagskole eller høyskole/uni) ville jeg anbefalt å begynt på ett studium. Man kan jo alltids jobbe en del utenom, eventuellt få relevant ekstrajobb innen it som ytterligere hever kompetansen og øker sjansene for "drømmejobben" etter studiene. 

 

Papirer blir viktigere og viktigere, selv om det som før er sagt at man alltids kan vise til egenlærte språk, prosjekter og bidrag på nettet så blir det vanskelig å nå opp i konkurransen med de som har master f.eks.

Lenke til kommentar

Det er enklere å lære programmering på nettet enn ved å følge forelesninger på et norsk universitet. Gå til Udacity f.eks. og bli undervist av verdens beste lærere. Bedre det enn en random dude på et norsk universitet. Og har du spørsmål, er det bare å spørre på forumet på Udacity eller på Stack Overflow. Du får garantert bedre hjelp enn av en studentassistent/gruppelærer på et universitet.

 

Dette er bare tull. Det er faktisk et kjempefortrinn å lære programmering sammen med andre, hvor du kan sitte sammen og hjelpe hverandre.

 

De som underviser på norske universiteter er ikke en random dude, men en person med doktorgrad i det faget som foreleses.

 

Gruppelærerene på universitetet er medstudenter som har kommet litt lenger i studiene. De kjener faget godt, de har gjerne hatt samme foreleser i samme fag, de vet hvordan det er å lære faget siden de var der selv for et år eller to siden. Å spørre på nett er ikke bedre.

 

Nå har jeg jobbet som programmerer siden jeg ut av UiO med mastergrad i 2005. Fortsatt er det å ha en medarbeider som jeg kan snakke med uvurderlig.

Når man har problemer er det å gå i gjennom koden sin, linje for linje, uvurderlig. Når du forklarer hva du har tenkt til en med tilsvarende kompetanse så oppdager du veldig ofte hva problemet er. Dette får du ikke ved å poste på stackoverflow. Du får også svar mye fortere.

 

Beklager avsporing av tråden, men vanskelig å ikke svare på et råd jeg mener er helt feil.

Lenke til kommentar

Da jeg har søkt på jobber som involverer programmering, så er det fremste kravet at man at man har en programmeringsbakgrunn. Du bør rett og slett legge ut det du har gjort og sende en link med dette i jobbsøknaden.

 

Og det impliserer selvsagt at du har programmert selv. Om du ikke har, så kan du f.eks programmere spill (forholdsvis enkelt) gjennom en del verktøy som finnes på nettet. Du kan løse matematiske/fysikk problemer ved hjelp av MATLAB og Python. Sistnevnte vil ikke ta så lang tid.

 

Ellers har du vel C og slikt (kan ikke noe om det dessverre).

Det meste som etterspørres er folk som kan C og slikt. Dvs det er lite etterspørsel etter noen som kan C, men Java, .Net, Javascript og slikt er det stor etterspørsel etter.

Lenke til kommentar

Dette er bare tull. Det er faktisk et kjempefortrinn å lære programmering sammen med andre, hvor du kan sitte sammen og hjelpe hverandre.

 

 

Jeg sa ikke at man ikke skal sitte sammen og hjelpe hverandre. Det er nok en stor fordel! Det jeg sa var at forelesningene gjennomsnittlig er bedre på nettet. Forelesninger/videoer på nettet betyr ikke at man ikke kan sitte sammen med andre og hjelpe hverandre. Man kan finne folk utenom universitetene  :)

 

På nettet har du tilgang til de beste folka i hele verden. Selvsagt finnes det gode lærere på norske universiteter, men du kan ikke velge og vrake slik du kan på nettet. På nettet velger du alltid den beste av den beste. Og den som er best for deg er ikke nødvendigvis best for meg for vi lærer på forskjellige måter  :) På uni derimot, ser alle de samme forelesningene.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at man ikke skal sitte sammen og hjelpe hverandre. Det er nok en stor fordel! Det jeg sa var at forelesningene gjennomsnittlig er bedre på nettet. Forelesninger/videoer på nettet betyr ikke at man ikke kan sitte sammen med andre og hjelpe hverandre. Man kan finne folk utenom universitetene  :)

 

På nettet har du tilgang til de beste folka i hele verden. Selvsagt finnes det gode lærere på norske universiteter, men du kan ikke velge og vrake slik du kan på nettet. På nettet velger du alltid den beste av den beste. Og den som er best for deg er ikke nødvendigvis best for meg for vi lærer på forskjellige måter  :) På uni derimot, ser alle de samme forelesningene.

Jeg mener ikke at nettstudier er tull, men slik du framstiller det er direkte feil. Det er en rekke ulemper og fordeler med nettstudier, men du ser ikke ut til å se disse.

 

Hvordan vet du at du har "tilgang til de beste folka i hele verden" ved nettstudier? Kan du dokumentere det, eller må man også der ta til takke med de som finnes. At det er større utvalg, betyr ikke at de er bedre. Det er en logisk feilsluttning.

Hvor mange forelesere som foreleser på norsk finner du der? Norsk er mitt morsmål og jeg foretrekker noen som kan forelese på norsk.

Hvordan finner jeg "den beste av de beste". Må jeg teste alle? Eller skal jeg basere meg på hva andre mener er best?

 

I tillegg er ikke det å finne noen å studere sammen med nødvendigvis så lett. Å gå på et fysisk lærested gjør denne prosessen mye lettere, i hvert fall for de av oss som ikke er over gjennomsnittlig sosiale. Som kjent er kanskje ikke it-folk de mest sosiale som finnes.

Lenke til kommentar

Du kan jo teste et par kurs til du finner et som passer for deg. Mer sannsynlig at et av de mange kursene online passer for deg enn at en random professor/lektor på et norsk uni passer for deg. Kanskje han heller ikke var helt i form på den forelesningen? Videoer derimot kan tas opp på nytt og på nytt til man er fornøyd.

 

Du foretrekker å lære om "tabell" i stedenfor array? Eller kanskje like greit å lære de engelske ordene med en gang slik at du vet hva du skal google?

 

Det siste har du rett i. Det er ikke så mange som studerer på egenhånd, og det er derfor enklere å finne noen å studere sammen med på uni. I tillegg får du stipend fra Staten, og i en velferdsstat gjelder det jo å få med seg alle velferdsgodene man kan. Derfor tror jeg ikke det er så dumt for unge folk på 18-19 år å begynne å studere på uni - forelesningene trenger man jo ikke å gå på  :) Så snart man har lært nok til å jobbe som programmerer, kan man droppe ut.

Lenke til kommentar

Du kan jo teste et par kurs til du finner et som passer for deg. Mer sannsynlig at et av de mange kursene online passer for deg enn at en random professor/lektor på et norsk uni passer for deg. Kanskje han heller ikke var helt i form på den forelesningen? Videoer derimot kan tas opp på nytt og på nytt til man er fornøyd.

 

 

Du har mange påstander, men ikke noe grunnlag for det du hevder.

- Du kan jo starte med å dokumentere at de har "tilgang til de beste folka i hele verden".

- Du hevder at de filmer forelesninger gang på gang til de er fornøyd, har du noe dokumentasjon på dette?

- ....

 

Poenget mitt er at du skjønnmaler nettundervisning og jeg tror ikke du har noe grunnlag for skjønnmalingen.

 

Du foretrekker å lære om "tabell" i stedenfor array? Eller kanskje like greit å lære de engelske ordene med en gang slik at du vet hva du skal google?

 

 

Ikke gjør deg dum. Har du aldri hatt undervisning på norsk?

Man bruker selvsagt riktig terminologi, men forklaringen av hvordan ting fungerer er på norsk. Det er en stor fordel da folk (som gruppe) er mye mer presise på morsmålet sitt og forstår nyanser mye bedre på morsmålet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingen dokumentasjon. Hvor skulle jeg få det fra? Offentlige drevne universiteter?  :)

 

Jeg snakker av egen erfaring og sunn fornuft.

 

Dessverre har jeg hatt undervisning på norsk. Der kalte de array for "tabell". Folk bør heller lære å bli presise i engelsk, for det er det språket man kommuniserer med i IT-jobber, ihvertfall skriftlig. Alle skriver kode på engelsk, så hvorfor ikke vende seg til det?

Endret av Markedsfundamentalisten
Lenke til kommentar

Men nå var det du som påstod at du hadde "tilgang på de beste i verden". Det eneste jeg påstod var at foreleserene ved universitetet ikke var noen "random dude", noe du hevdet de var.

 

Foreleserene ved UiO har typisk doktorgrad innen emnet de foreleser, og det kan dokumenteres. Jeg avventer dog til det foreligger dokumentasjon på at du har tilgang på "de beste i verden".

 

At et nettbaser studium ikke er statlig er ikke bevis for kvalitet. Det er mye privat som er søppelkvalitet, det samme kan sies om en del statlige ting.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

De som underviser ved universiteter er definitivt ikke "random dudes". Det er å undervurdere dem kraftig. Ikke bare er det krav om gjennomført doktorgrad og pedagogikk, men det er også et trangt nåløye å komme gjennom for å få slike stillinger. Det er mange med PhD som ønsker å ende opp i professorstillinger, men aldri klarer det. Og de som har PhD er stort sett veldig talentfulle folk i utgangspunktet.

 

Grunnen til at akademikere ofte blir undervurdert er at de ikke alltid følger med på siste trender innenfor konkrete teknologiske rammeverk. Mange av dem har heller ikke noen praktisk erfaring med å utvikle forretningskritiske IT-løsninger. Det er heller ikke poenget.

 

Poenget er at ved et universitet lærer du teori, mens du i online-kurs lærer praktisk bruk av teknologier.

 

Ønsker du å sette deg inn i et programmeringsspråk eller en spesiell teknologi, kan online-kurs være en rask og enkel måte å få et overblikk på. Det er perfekt for folk som allerede er ute i arbeidslivet. En universitetsgrad gir deg noe ganske annet, nemlig et teoretisk fundament som gjør at du er godt rustet til å møte mange ulike utfordringer du måtte støte på. Teknologier og rammeverk kommer og går med vinden, mens den grunnleggende teorien stort sett forblir den samme.

 

En utdanning går veldig i dybden, mens et online-kurs gjerne skraper på overflaten av et spesifikt område. Dette er litt av grunnen til at en universitetsutdanning vektes mye tyngre enn et online-kurs når arbeidsgivere skal ansette IT-folk.

Lenke til kommentar

Nevn en teori-ting som du lærer på universitetet som du ikke kan lære på nettet.

Du *kan* lære deg alt i hele verden på egenhånd. Men hvor lett det er å gjennomføre i praksis tviler jeg sterkt på.

 

Å ikke anerkjenne at det er vanskeligere å lære uten et fellesskap hvor man kan både undervise og gjøre oppgaver ansikt til ansikt er ikke veldig nyansert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...