Gå til innhold

Hva må til hvis man skal finne job som programmerer uten høgskole eller fagskole utdanning?


Anbefalte innlegg

Slutt å lyve! Det kreves kun mastergrad + pedagogikk. Hvis det var krav om PhD, hvorfor finnes titlene universitetslektor og førstelektor? Disse titlene er for folk uten PhD. De som har PhD, er postdoktor, førsteamanuensis, professor.

Du kalte foreleserene "random dude" og hevdet å "ha tilgang på de beste folka i verden", da bør du ikke beskylde andre for å lyve vel?

 

Du har også .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du *kan* lære deg alt i hele verden på egenhånd. Men hvor lett det er å gjennomføre i praksis tviler jeg sterkt på.

 

Å ikke anerkjenne at det er vanskeligere å lære uten et fellesskap hvor man kan både undervise og gjøre oppgaver ansikt til ansikt er ikke veldig nyansert.

Det finnes svært mange som lærer seg programmering på egenhånd. Dette er mulig pga interesse. Har man interesse for programmering, får man også motivasjon til å lære på egenhånd. Det finnes mange utviklere der ute med liten interesse, og disse bør sikkert gå på universitet. Eller enda bedre: Finne seg noe annet å gjøre.

 

Det finnes andre fellesskap for læring enn universiteter, som f.eks. meetups og hackatons, eller man kan bare finne folk på nettet som holder på å lære det samme. Mulig det er vanskeligere å finne slike fellesskap. Kanskje det er vanskeligere å lære uten en lærer som pusher deg med tidsfrister og eksamener? Men hvem vil du helst ha, en som har drive nok til å lære på egenhånd, eller en som trenger å bli pushet til å lære?

Men diskusjonen her går vel egentlig ikke på om det er vanskeligere å lære på egenhånd, men om det er mulig, og om det skal aksepteres...

Lenke til kommentar

Slutt å lyve! Det kreves kun mastergrad + pedagogikk. Hvis det var krav om PhD, hvorfor finnes titlene universitetslektor og førstelektor? Disse titlene er for folk uten PhD. De som har PhD, er postdoktor, førsteamanuensis, professor.

 

Lektorstillinger er ikke normen, i hvert fall ikke der jeg studerte (UiS). Et kjapt søk nå viser at institutt for data og elektro ved UiS har 11 professorer, 15 førsteamanuenser, ingen førstelektorer og én lektor. I tillegg er det en ekstern som underviser, men han har meget sterk standing i industrien og spesielt gode pedagogiske evner.

 

Uansett faller det på sin egen urimelighet å kalle disse for "random dudes". Det er folk som har stålkontroll på den teorien de underviser i.

 

Nevn en teori-ting som du lærer på universitetet som du ikke kan lære på nettet.

 

Det går selvfølgelig an å lære hva som helst på nettet, men i praksis viser det seg at de færreste er i stand til å tilegne seg den samme kunnskapen gjennom egenlæring som man får gjennom et formelt studium. Da snakker jeg om grunnleggende teoretisk kunnskap. Praktiske ferdigheter er en annen sak.

 

Jo, jeg kan dokumentere det  :)

 

La oss ta et tema: Funksjonell programmering. Erik Meijer er en av de fremste i verden på dette. Han har kurs på YouTube, Coursera og edX. Også andre eksperter, som Martin Odersky, har en rekke talks fritt tilgjengelig på YouTube.

 

:eek:

 

Dette er synsing. Hva gjør ham til en av de beste i verden, og hva betyr det i det hele tatt det å være best i verden på funksjonell programmering? Det er jo simpelthen et programmeringsparadigme og et verktøy i verktøykassen som alt annet.

 

Talks på YouTube og edX-kurs kan ikke sammenlignes med hva man må gjennom i et kurs ved et universitet. Et slikt kurs tilsvarer kanskje én forelesning. Coursera har litt mer omfattende kurs, men det er fortsatt snakk om å skrape i overflaten. Mange nyttige kurs, for all del, men de går ikke veldig i dybden.

Lenke til kommentar

Nå snakker ikke jeg om UiS, men om generelle retningslinjer, for hva som skal til å undervise på et universitet. Der jeg studerte var det flest lektorer, inkompetente sådan. De hadde ikke stålkontroll i det hele tatt, men full mulig kvaliteten er langt høyere på UiS.

 

Poenget mitt er at det er mulig å lære på nettet. Jeg vet at mange ikke ville klare å lære på egenhånd fordi de mangler interesse

 

Synsing, ja, men hvilken annen måte kan jeg dokumentere dette på? De går vel like mye i dybden som et vanlig kurs på uni? I dybden må man selv gå ved å utvikle.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kommer an paa hva du oensker aa lage/jobbe med. F.eks. dersom du oensker aa blir frontend-utvikler, kan du laere deg JS og et framework som Vue, lage noen nettsider og en portefoelje, og paa sikt faa jobb som selvlaert. Det samme med Python/Django, RoR, PHP/Laravel ... Alle disse er etterspurt. Du finner mye kurs online, og det er ogsaa praktiske kurs f.eks. a la Ironhack.

 

Oensker du aa jobbe med data paa et hoeyere nivaa, hvor det kreves mer forstaaelse for teori, f.eks. innen kryptografi, maskinlaering, algoritmer etc kreves det nok mer for aa faa jobb som selvlaert. 

 

Jeg er selvlaert, men jobber ikke direkte som en utvikler, men driver for meg selv -- og bruker programmering mye f.eks. ved databehandling, automatisering, webportaler mm. Jeg er utdannet ingenioer (men ikke innen data), og har vaert borti programmering i forskjellige former siden jeg var 12-13 aar. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...