Gå til innhold

Nikon FF speilløse kameraer...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4000 $ for 45 Mp fullformat, mens Fuji tar ca 5850 $ for 50 Mp mellomformat. De kunne i hvert fall ikke satt prisen høyere. Regner prisen faller en god del både når blodfansen har bestilt sitt og når Fuji/Hasselblad oppgraderer sine 2 år gamle modeller til mest sannsynlig 100 Mp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå skal det vel sies at ryktet om lanseringsdato 23. juli er satt litt på vent av samme kilden som kom med det:

 

 

About that release date again - I am doubtful that Nikon will release the camera that early. Maybe July 23rd is the date for the internal presentation in Asia where the specifications leaked from or maybe this is the date when they will drop the teaser or the development announcement. The new Nikon mirrorless camera will definitely be on display at Photokina in September (see this, this and this previous reports).

 

 

 

 

4000 $ for 45 Mp fullformat, mens Fuji tar ca 5850 $ for 50 Mp mellomformat. De kunne i hvert fall ikke satt prisen høyere. Regner prisen faller en god del både når blodfansen har bestilt sitt og når Fuji/Hasselblad oppgraderer sine 2 år gamle modeller til mest sannsynlig 100 Mp.

 

Noen rykter går om at det er 4000 USD med 24-70 mm (f/4 sannsynligvis) og da er det plutselig lik pris som A7 R iii med samme objektiv:

 

 

The 45MP model will be around $4,000/€4,000 in a kit with the 24-70mm lens.

The 25MP model will be under $3,000/€3,000 (also with a lens).

 

Jepp, det er utrolig dyrt, og hvis prisen er uten objektiv er det vel nesten 1000 USD dyrere enn Sony A7R III, men regner med det blir en liten priskrig mellom Sony og Nikon etterhvert (og deretter med Canon når de får ut fingeren). For det første året tror jeg uansett dette vil være for de spesielt interesserte.

 

Skal jeg gjette, skal man ikke se bort ifra at en får enten et objektiv eller en "veldig god" adapter fra Nikon F inkludert i prisen. Da blir plutselig prisen på 4000 USD mye hyggeligere. Og siden utvalget av Nikon FF-objektiv må sies å være en del bedre enn det til mellomformat, er det ikke sikkert de anser konkurransen som så viktig i første omgang. 

 

Hvis de i tillegg klarer å få ut et par nativeobjektiv som er konkurransedyktig på pris, kan det være at et totaloppsett blir billigere enn en Sony A7R III (som jo må regnes som nærmeste konkurrent).

 

Mitt gjett: De kommer til å fokusere på f/4-zoom-objektiv og et lite knippe lyssterk fastoptikk i første omgang, for å posisjonere kameraet som et "lite og reisevennlig" high-end FF-kamera (så får de som trenger større objektiv klare seg med (en god) adapter det første året eller to). Det er allerede rykter om en 24-70 mm f/4. Hvis de klarer å lage den litt lettere enn Sony sin 24-70 mm f/4, er de plutselig i en posisjon hvor kamera + 24-70 mm f/4 kan konkurrere i vekt og størrelse mot en Olympus EM-1 mark II + 12-40 f/2.8 (altså en reell oppgradering i bildekvalitet uten å gå opp i vekt).

 

Allerede nå nærmer Sony A7III med 24-70 mm f/4 seg EM-1 II med 12-40 mm f/2.8 i størrelse, selv om Sony-en i dette tilfellet har ett trinn mer lys, og dette er vel noe Nikon har innsett. Jeg vil gjette at hvis de er bittelitt mer forsiktige med vekta på kamerahuset, og tar bort stabilisering i objektivet (kommer uansett til å være i huset), kan Nikon få til et lettere og mindre oppsett enn Olympus-oppsettet selv med ett trinn mer lys. 

 

Det er vel generelt noe vi har sett med Sony sine objektiv: f/4-serien til Sony (16-35mm, 24-70 mm, 70-200 mm) veier omtrent mer eller mindre nøyaktig like mye som PRO-serien fra Olympus f/2.8 (7-14 mm, 12 - 40 mm, 40 - 150 mm -- altså litt større spenn i begge ender), men med ett trinn mer lys, og Sony-objektivene har alle bildestabilisering. Hvis Nikon produserer samme objektiv uten stabilisering, skal man ikke se bort ifra at man får et lettere totaloppsett enn Olympus sitt oppsett her. Det blir absolutt spennende å se hva de får til! 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Nikonrumors har også skrevet om det.

 

Nikon har nok absolutt know-howen til å lage et bra speilløst system (1-systemet, selv om det ikke var en kommersiell suksess var noe av en teknisk tour-de-force), så det handler mest om hvorvidt de faktisk tør å satse og ikke legger hindre i veien for egen suksess.

 

Personlig tenker jeg meh. Jeg liker optisk søker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis det er én ting jeg skulle ønske meg fra en ny generasjon FF-speilløse, og som jeg håper Nikon kommer med, er det bedre værforsegling. Sony-kameraene er for all del gode, men værforseglingen virker helt ræva. Skal ikke se bort ifra at de kan kapre et par kunder på det.

Lenke til kommentar

Hvis det er én ting jeg skulle ønske meg fra en ny generasjon FF-speilløse, og som jeg håper Nikon kommer med, er det bedre værforsegling. Sony-kameraene er for all del gode, men værforseglingen virker helt ræva. Skal ikke se bort ifra at de kan kapre et par kunder på det.

Det tror jeg Nikon fikser greit.

Lenke til kommentar

Håper virkelig at Nikon (og Canon) får til noe nå. Har I utgangspunktet ikke noen spesiell interesse av Nikon selv, men vi trenger mer enn en produsent som klarer å levere konkurransedyktige speilløse fullformatkameraer. Sonys posisjon nå er ikke bra for markedet.

 

Bildekvaliteten vet vi at Nikon kan, og byggekvalitet, men autofokusen og god nok support for F-fatning tror jeg er kritiske faktorer. IBIS er også er fordel, men ikke like kritisk som integrasjon med eksisterende optikk.

Lenke til kommentar

Ny fatning er et krav; ellers ville de speilløse kamerane hatt samme fysiske størrelse (og dybde) som DSLR; det ville jo selvsagt ikke fungert :)

 

Jeg hørt hørt noen rykter om at adapteren vil gi full funksjonalitet, og at den nye fatningen kommer til å leve sammen med F-mount i lang lang tid. Dette blir sannsynligvis en D850 i speilløs utgave på stereoider. Førte objektiv som kommer til ny fatning er sansynligvis 24-70mm (det er den som er avbildet på videoene det er linket til lengre oppe i tråden her). Sannsynligvis kommer det 2 andre objektiver også, samt adapter for F-mount. Så da bør man være dekket.

 

Personlig er jeg veldig spent på om de har truffet skikkelig her. Får nok prøvd den ut; lansering er 23. August går det enda flere rykter  om, og jeg er helt sikker på at minst den ene av modellene er skikkelig værtettet.

 

Edit:

Jeg vet ikke, bare baserer mine antagelser på hva som er forventet og hvordan Nikon gjør lanseringer (som jeg har sett en del av opp gjennom årene). Har med vilje ikke prøvd å grave frem informasjon fra dem jeg vet har kunnskap - best ikke vite; så slipper man å si noe man ikke bør i ettertid :D

Endret av TGB
Lenke til kommentar

For lite for sent.

Adapter kommer til å gjøre veldig mange passe pissed.

 

Er enig i at det er sent, men om det er for sent får vi se. Nikon hadde nok ikke noe valg når det gjelder å bytte fatning. Canon gjorde det på 80-tallet - og uten brukbart adapter. Mange som ble irriterte, men fordelene med helelektronisk grensesnitt mellom hus og linse viste seg imidlertid å være så store at Canon gikk fra nummer to i proffmarkedet til nummer en, og de ble etter hvert også klart størst i hobbymarkedet.

 

Det er nesten mer interessant å se hva Canon gjør med sitt fullformat speilløse system. De har Eos-fatningen som de sannsynligvis kan gå videre med hvis de ønsker. De har også Eos M, men den har relativt liten diameter og selv om den muligens også kan brukes på fullformat vil Canon da være i samme situasjon som Nikon med F-fatningen (og Sony med E-fatning)  som gir en del begrensninger når det gjelder objektivdesign (for eksempel lysstyrke).

 

Når Nikon først skulle bytte fatning ser det ut som de har gjort mye riktig ut fra de begrensede opplysningene som er tilgjengelig. Kortere registeravstand, større diameter og elektronisk grensesnitt burde fjerne utfordringene med F-fatning og sikre at den er fleksibel og kan brukes i lang tid fremover. Hvor bra adapteret blir gjenstår selvsagt også å se. Her har Nikon både en fysisk utfordring (lage det solid nok) og en funksjonell utfordring for å få brukbar ytelse med optikk for F-fatning.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mulig det er Z6 eller Z7, men ikke Z6 og Z7. Det er nøyaktig de samme bildene som representerer de to husene. Eneste forskjell er modellmerkene i fronten.

Uansett spennende å se hva de kommer med i morgen.

Jo,da, det er nok begge, siden de to modellene visstnok skal ha samme kropp. ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...