Gå til innhold

Nikon FF speilløse kameraer...


Anbefalte innlegg

Hm, kan det bli slik at F-fatningen blir bare å finne på 1,5 crop DSLR og speillløst, mens Z-fatningen blir forbeholdt fullformat DSLR og speilløst?

Nei, Z og DSLR lar seg nok ikke kombinere fordi det neppe er plass til et speil der.

 

Z blir nok utelukkende speilløst. Per i dag kun fullformat, men det er i hvert fall teoretisk mulig med APS-C modeller.

 

F er i dag kun for DSLR (APS-C og FF), men det er ikke noe teknisk i veien for å fjerne speilet i framtidige modeller.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra andre som har testet har jeg hørt at det aller meste er gjort rett på disse kamerahusene. Så forventer at Nikon kommer til å gjøre god butikk her. Ser 24-70 f/2.8 og 70-200 f/2.8 for Z kommer neste år. Håper de også kommer med et kamerahus med 2 minnekortspor innen den tid. Som nevnt tidligere her, får de på plass batterigrep så er batteriproblemet løst. Det surrer også noen rykter om Z9 som sansynligvis vil dekke behovene mine. Vi får vente i spenning og se hva som dukker opp. Regner med de får optimalisert fokus-systemet litt fremover (firmware) - det er ikke helt på høyde med D850 og D5 ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg kaster inn en brannfakkel. Ikke alle er like fornøyde med preproduksjons-modellene.

 

Det er vel ikke noe veldig sterk brannfakkel, de kommenterer på de åpenbare manglene, har ikke flere vært litt kritiske i sine første reviews av dette?

 

Men de tar opp en ting som har gått meg hus forbi: 850 USD for 50mm f/1.8! Den bør være gullbelagt.

Lenke til kommentar

Nei, Z og DSLR lar seg nok ikke kombinere fordi det neppe er plass til et speil der.

 

Det er jo ikke noe i veien for å bruke samme mekaniske fatning til to forskjellige systemer med forskjellig registeravstand.

 

Det gir bare ingen mening når de allerede har et eksisterende system med lang registeravstand og et lass med eksisterende optikk.

 

Når det er sagt, jeg ser for meg at Z-fatningen med lengre registeravstand kunne vært en saklig basis for et mellomformatsystem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ganske heftig! For ikke å snakke om størrelse og vekt..

Gull veier mye :p

 

Litt overraska over vekta på 50mm, Sonys alternativ veier vel 185 g (mot 415g på Nikon), og Sony-en kan vel ikke bli noe lysere når den allerede har 1.8 T-trinn? Kommer Nikon-en til å være usannsynlig skarp kanskje?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

En liten sammenlikning i vekt:

 

Sony:

  • 50 mm f/1.8: 186g
  • 35 mm f/1.8: Finnes ikke
  • 35 mm f/2.8: 120 g
  • 24-70 mm f/4: 426 g (med bildestabilisering)

Nikon:

  • 50 mm f/1.8: 415 g
  • 35 mm f/1.8: 370 g 
  • 35 mm f/2.8: Finnes ikke
  • 24-70 mm f/4: 500 g (uten bildestabilisering)

 

Det er spesielt 50mm som skiller seg ut. Nesten så jeg tror det er en skrivefeil? 500g er også ganske tungt når man tar med at det ikke har stabilisering, men kan være en del skarpere enn sony-varianten.

Lenke til kommentar

Sammenlign gjerne også med FF DSLR objektiver. Pris, vekt, lengde, diameter. Canon sin 50/1,8 STM er jo ganske skarp, veier og koster en brøkdel. Samme med Nikon 50G, 50D og Pentax DA 50 (som har FF bildesirkel tross navnet).

 

Jeg har sistnevnte. Nikon sin Z50 veier over 4 ganger mer. Nå som mitt er på tilbud koster Nikon sin nesten 10 ganger mer.

 

Selv mellomformatobjektivet Pentax FA645 75mm f/2,8 veier under halvparten (215g) og koster mindre enn Nikon Z 50mm f/1,8.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Sammenlign gjerne også med FF DSLR objektiver. Pris, vekt, lengde, diameter. Canon sin 50/1,8 STM er jo ganske skarp, veier og koster en brøkdel. Samme med Nikon 50G, 50D og Pentax DA 50 (som har FF bildesirkel tross navnet).

 

Jeg har sistnevnte. Nikon sin Z50 veier over 4 ganger mer. Nå som mitt er på tilbud koster Nikon sin nesten 10 ganger mer.

 

Holdt meg til speilløst i første omgang for å ta høyde for at ekstra registeravstand kan legge til vekt ;) Sony-objektivene gir oss en ide om hva som er mulig å lage av speilløse objektiv. (det gir oss en øvre skranke på infinum av vekt)

Lenke til kommentar

Sammenlign gjerne også med FF DSLR objektiver. Pris, vekt, lengde, diameter. Canon sin 50/1,8 STM er jo ganske skarp, veier og koster en brøkdel. Samme med Nikon 50G, 50D og Pentax DA 50 (som har FF bildesirkel tross navnet).

 

Jeg har sistnevnte. Nikon sin Z50 veier over 4 ganger mer. Nå som mitt er på tilbud koster Nikon sin nesten 10 ganger mer.

 

Selv mellomformatobjektivet Pentax FA645 75mm f/2,8 veier under halvparten (215g) og koster mindre enn Nikon Z 50mm f/1,8.

 

Canon 50mm er fantastisk i forhold til pris eller en vanlig 18-55 kitzoom, men den er langt fra å være toppklasse optisk.

 

Jeg ser Nikon presenterer sine nye 35mm og 50mm som i S-serien som skal bety topp kvalitet og som de sier selv "a new benchmark in optical performance".

 

Inntil noen får testet de er det vanskelig å si om det bare er skryt eller om de matcher andre topp 35/50-millimetere. Skal du sammenligne med noe fra Pentax blir det vel heller HD Pentax-D FA* 50mm F1.4 SDM AW. Tross alt bare 2/3 blender forskjell på 1.4 og 1.8 og en god 1.8 kan komme ganske nærme i T-verdi pga færre linser og dermed mindre lystap.  

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at Z 50 blir knallgod. De fleste 50/1,8 er enkle 6-glass konstruksjoner som sliter med optisk ytelse ut mot kantene. Eldre 50/1,4 er også som regel 6-7 glass. Et objektiv som lanseres for 45 Mp kamera og skal ha en lang tid foran seg bør yte ekstremt godt og det tror jeg Z 50 vil klare.

 

Antagelig vil det konkurrere godt mot Sigma 50/1,4 Art, Otus 55/1,4, Sony Planar-T* 50mm f/1,4 og Pentax D-FA* 50mm f/1,4 på optiske ytelser utenom blendertallet selvsagt. Det skal også sies at disse f/1,4-objektivene veier rundt det dobbelte av Z 50 f/1,8.

 

Det lystap-argumentet tror jeg egentlig ikke så mye på før jeg ser tester. Alle disse objektivene har mange glass og sikkert en hel del lystap til tross for svært gode optiske belegg. Jeg har liten tro på at Nikon plutselig har funne på noe mye bedre enn for eksempel Zeiss og Sigma på sine beste normalobjektiver.

Lenke til kommentar

Alt dette med fokus-problemer vil bli fikset/forbedret i firmware; og vi må huske på at dette er første kamerahus i et helt nytt system. Det er generelt sett livsfarlig å gå for noe helt nytt (vi snakker da ikke om ny DSLR modell som er en forbedring av noe som finnes). Personlig kommer jeg til å holde meg langt unna Z og ser hva som skjer i løpet av de neste 1-2 år.  Jeg er overbevist om at dette kommer til å bli bra (og for folk flest vil det nok være bra også nå). Ønsker bare å ikke å være betalende beta-kunde :)

Lenke til kommentar

Fra andre som har testet har jeg hørt at det aller meste er gjort rett på disse kamerahusene. Så forventer at Nikon kommer til å gjøre god butikk her. Ser 24-70 f/2.8 og 70-200 f/2.8 for Z kommer neste år. Håper de også kommer med et kamerahus med 2 minnekortspor innen den tid. Som nevnt tidligere her, får de på plass batterigrep så er batteriproblemet løst. Det surrer også noen rykter om Z9 som sansynligvis vil dekke behovene mine. Vi får vente i spenning og se hva som dukker opp. Regner med de får optimalisert fokus-systemet litt fremover (firmware) - det er ikke helt på høyde med D850 og D5 ennå.

Har lest en del tester der alle sier at batteriet er MYE bedre enn ventet, flere har tatt over 1000 bilder med fortsatt mye igjen.

Høres også ut som batterigrepet ikke får egen utløser for høydeformat, det var jo litt merkelig...

Lenke til kommentar

Har Nikon sagt noe som helst konkret om batterigrepet?

 

Det eneste jeg har sett så langt er et bilde av noe som knapt nok kan kalles en mockup.

 

Det var noen som skrev at det ikke var kontakter på undersiden av Z7 og derfor tvilte på utløser på batterigrepet. Aner ikke om det stemmer, men høres rart ut med batterigrep uten utløser for vertikalformat. Mulig kontakter kan ha manglet på preproduction modeller, eller at de der plassert inne i batterirommet.

Lenke til kommentar

Det var noen som skrev at det ikke var kontakter på undersiden av Z7 og derfor tvilte på utløser på batterigrepet. Aner ikke om det stemmer, men høres rart ut med batterigrep uten utløser for vertikalformat. Mulig kontakter kan ha manglet på preproduction modeller, eller at de der plassert inne i batterirommet.

Det må jo finnes en eller annen tilkobling for å overføre strøm...

 

Hvis det ikke er kontakter under, så har de antagelig lagt seg på en variant som ligner på gamle MB-D80 med plass til to batterier i grepet, men som tar opp batterirommet med en "søyle" som stikker opp av grepet.

 

Det er ikke min favorittløsning, men det gir samtidig litt mening siden det blir færre punkter å tette igjen. Og det er vel snakk om at du må ha batterigrepet for å få høyest seriebildehastighet. Kan godt se for meg at det er enklere å lage en løsning hvor man serie- eller parallelkobler batteriene når de står sammen i grepet og all strømmen går gjennom én kontakt inn til kameraet enn når du har to separate kontakter for to batterier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...