Gå til innhold

Uber starter opp igjen i Finland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En glad dag :-)

 

Uber er et stort internasjonalt konsern som driver business på en måte som grenser til ulovlig. De gjør det de kan for å presse prisene ned, noe som gir lavere lønn til sjåførene i en allerede presset bransje. De nekter for at sjåførene er ansatte hos dem for å slippe å betale avgifter og å ta ansvar. De hevder de kun er en videreformidler og betalingsplattform for transporttjenester, og at de driver med delingsøkonomi, mens realiteten er noe helt annet. 

 

Men hvis du liker suspekte gigakonsern som ikke respekterer sine ansatte og betaler så dårlig at ingen kan leve av å kjøre taxi lenger, så antar jeg at det er en god dag for deg, ja. Den lovlige taxi-bransjen har definitivt sine problemer, men å slippe inn nye aktører som har enda mindre respekt for både regler og ansatte er ikke løsningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Taxisystemet idag er allerede så på kanten, sjåfører som går 16t vakter, og er avhengig av det for å klare seg. Samtidig har de provisjonsbasert lønn og sliter dermed med f.eks å skaffe lån. Uber kan fjerne en skitten bransje som driver rovdrift på sjåfører

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Taxisystemet idag er allerede så på kanten, sjåfører som går 16t vakter, og er avhengig av det for å klare seg. Samtidig har de provisjonsbasert lønn og sliter dermed med f.eks å skaffe lån. Uber kan fjerne en skitten bransje som driver rovdrift på sjåfører

 

Bortsett fra at Uber er minst like skitten selv. Om Uber blir tillatt blir ikke bransjen akkurat renere. Det blir bare enda vanskeligere for taxisjåførene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snakket med 4-5 sjåfører når jeg var en uke i Las Vegas i januar. Alle virket fornøyd med både Uber og Lyft. Spurte litt om inntekt osv, en sa at han lå på rundt 45 000 usd i fjor, noe som er ok i amerikansk målestokk. For meg som kunde er i allefall uber genialt, ikke for prisen nødvendigvis men for hvor enkelt hele greia er.

Lenke til kommentar

Taxisystemet idag er allerede så på kanten, sjåfører som går 16t vakter, og er avhengig av det for å klare seg. Samtidig har de provisjonsbasert lønn og sliter dermed med f.eks å skaffe lån. Uber kan fjerne en skitten bransje som driver rovdrift på sjåfører

 

Kan du forklare meg hvordan tyske taxisjåfører - med lønnsnivået og bensinpriser ganske like de norske - klarer å kjøre for 1/3 av den norske prisen og leve godt av det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uber er et stort internasjonalt konsern som driver business på en måte som grenser til ulovlig. De gjør det de kan for å presse prisene ned, noe som gir lavere lønn til sjåførene i en allerede presset bransje. De nekter for at sjåførene er ansatte hos dem for å slippe å betale avgifter og å ta ansvar. De hevder de kun er en videreformidler og betalingsplattform for transporttjenester, og at de driver med delingsøkonomi, mens realiteten er noe helt annet. 

 

Men hvis du liker suspekte gigakonsern som ikke respekterer sine ansatte og betaler så dårlig at ingen kan leve av å kjøre taxi lenger, så antar jeg at det er en god dag for deg, ja. Den lovlige taxi-bransjen har definitivt sine problemer, men å slippe inn nye aktører som har enda mindre respekt for både regler og ansatte er ikke løsningen.

Hvis det er så ille å være sjåfør for UBER hadde de vel ikke hatt sjåfører i det hele tatt, da de heller hadde søkt andre jobber eller søkt arbeidsavklaringspenger mens de søker andre jobber? Det er vel ingen som blir tvunget å kjøre for UBER...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Taxisystemet idag er allerede så på kanten, sjåfører som går 16t vakter, og er avhengig av det for å klare seg. Samtidig har de provisjonsbasert lønn og sliter dermed med f.eks å skaffe lån. Uber kan fjerne en skitten bransje som driver rovdrift på sjåfører

 

Uber kan "hjelpe" taxinæringen like mye som dagens pirater gjør. Fordi folk bruker pirat taxi, så stiger prisene, for omsetningen per drosje går ned. Desto flere biler som driver transport, desto dyrere blir det å sitte på. Og om Uber får lov til å komme tilbake, så er forutsetningen at de er underlagt alle de gjeldende lovene som drosjene er i dag. Med noen unntak. Ubers biler får ikke lov til å kjøre i kollektivfeltet, og ikke kan de stille seg opp på en drosjeholdeplass heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm. Vi har alltid blitt frarådet å kjøre pirattaxi, men så fort pirattaxiene kommer med en app så er det helt greit?

 

Men nå er det jo ikke det samme som pirat da det registreres i ett system, dette er jo det store problemet med pirattaxi generelt. Altså det er "umulig" å spore inntekter, hvem som kjører osv. 

 

I tillegg er det jo snakk om ridesharing, noe som er viktig fremover for å spare miljø og trafikk generelt. Jeg ville gjerne brukt uber til å frakte folk på jobb(har ca 4 mil til jobb, på "bondelandet") evt samme vei om morgenen. Jeg kjører somregel alene, noe som er helt idiotisk. Med en god app som uber kunne det endret seg, men det er ikke lov...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Prisene på taxi i Norge er så hinsides at jeg ikke har kjørt taxi på mange år, 7-800 kroner for en 15 minutters tur en fredags kveld. Snakker om svinedel. Så nå tar alltid buss selv om det tar lengre tid. Eneste unntaket var når Uber pop fikk lov til å operere, da tok jeg det nærmest månedlig.

 

Så får håpe at Norge snart følger Finland, og at Uber pop igjen kan få lov til å kjøre her i landet.

Lenke til kommentar

 

Taxisystemet idag er allerede så på kanten, sjåfører som går 16t vakter, og er avhengig av det for å klare seg. Samtidig har de provisjonsbasert lønn og sliter dermed med f.eks å skaffe lån. Uber kan fjerne en skitten bransje som driver rovdrift på sjåfører

 

Kan du forklare meg hvordan tyske taxisjåfører - med lønnsnivået og bensinpriser ganske like de norske - klarer å kjøre for 1/3 av den norske prisen og leve godt av det?

Jeg kjører taxi deltid 1 uke annen hver mnd. Sist mnd hadde jeg 83.- kr i snitt pr time før skatt på 11 timers vakter inkludert helg. Lykke til med å leve av 1/3 av det viss du har dette som fast jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Taxisystemet idag er allerede så på kanten, sjåfører som går 16t vakter, og er avhengig av det for å klare seg. Samtidig har de provisjonsbasert lønn og sliter dermed med f.eks å skaffe lån. Uber kan fjerne en skitten bransje som driver rovdrift på sjåfører

 

Bortsett fra at Uber er minst like skitten selv. Om Uber blir tillatt blir ikke bransjen akkurat renere. Det blir bare enda vanskeligere for taxisjåførene.

Din trang etter å verne bransjen gjør deg total blind på hele poenget med bransjen; nemlig å levere trygge, rimelige, enkle og innovative transport tjenester for privatpersoner. Dette er ikke norsk Taxi næring god på.

 

Arbeidere skal delta et et anstendig arbeidsliv. Men det betyr ikke at vi konsekvent må gå baklengs inn i fremtiden på forbrukernes regning.

Lenke til kommentar

Jeg har flere i familien som kjører eller har kjørt taxi. Høye priser gjenspeiles over hode ikke i lønningene deres for å si det sånn. Veldig mye av utgiftene går til vedlikehold av biler og avgifter til staten. Og som vi vet er bil-vedlikehold dyrt i Norge. Og avgifts-nivået på taxi-bransjen er også høyt. Et av familiemeldemmene som kjører taxi på heltid, kjører 12 timer om dagen, og har likevel 100 000 kr lavere årslønn enn en gjennomsnittsarbeider.

 

Dersom Uber kommer til Norge skjer én av to ting: Uber må senke lønningene sine for å opprettholde lav pris, som igjen er sosial dumping. Dette vil gjøre det umulig å leve av taxikjøring i Norge, og det kan i beste fall bare sees på som en bi-inntekt.

 

Eller så må Uber gi en normal taxi-lønn, og prisene på tjenesten vil være deretter. Grunnen til at Uber var billige den perioden de kjørte i Norge, var fordi de ikke betalte avgifter eller skatter.

 

 

Eneste måten å få taxi-næringen ned til et normalt prisnivå er å få vekk de sinnsyke avgiftene som er på taxinæringen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...