Gå til innhold

Uber starter opp igjen i Finland


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

Dette vil gjøre det umulig å leve av taxikjøring i Norge, og det kan i beste fall bare sees på som en bi-inntekt.

 

Ja, det er en ridesharing app, ikke en taxi app. 

 

 

 

Eller så må Uber gi en normal taxi-lønn, og prisene på tjenesten vil være deretter. Grunnen til at Uber var billige den perioden de kjørte i Norge, var fordi de ikke betalte avgifter eller skatter.

 

Hvem betalte ikke avgifter eller skatter? Om sjåførene valgte å unndra skatter så er det deres problem, dette skjer i taxibransjen også... 

 

 

 

Eneste måten å få taxi-næringen ned til et normalt prisnivå er å få vekk de sinnsyke avgiftene som er på taxinæringen. 

 

Kan du utdype hvilke avgifter? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en enda sprekere utgave "über" med samkjøring av to-tre forskjellige kunder. Da blir det enda dyrere med vanlig taxi?

 

Samkjøring i Taxi er helt vanlig i i noen land, som Hellas blant annet. Dog spør de passasjer 1 om det er greit at de plukker opp flere. Er det greit at taxi deles deles får passasjer 1 lavere pris mens 2 og 3 betaler det de normalt ville gjort.

 

Er nesten merkelig at ikke über alt har noe slikt, mtp app og digital bestiling, det ville jo vært svært enkelt å matche automatisk og route turforespørsel til rett sjåfør.

Lenke til kommentar

Taxisystemet idag er allerede så på kanten, sjåfører som går 16t vakter, og er avhengig av det for å klare seg. Samtidig har de provisjonsbasert lønn og sliter dermed med f.eks å skaffe lån. Uber kan fjerne en skitten bransje som driver rovdrift på sjåfører

 

Dagens Taximodell og bransjen generelt er ikke veldig ryddig, det er stadig saker oppe om juks, svindel og rovdrift på ansatte. Så ja om Ûber kan gjøre at bransjen presses til skjerpinger så sier jeg velkommen. Samtidig så må nok uber vurdere hvilke endringer de kan gjøre for å unngå klammeri med myndighetene. 

 

En trist dag for Finland og Norden.

 

Ja er det nå egentlig det? Jeg vet ikke om et eneste land som har så høye taxipriser som vi har i Norge. Og likevel så har jeg ennå tilgode å høre om leiesjåfører som tjener godt i bransjen. Du ser det i denne tråden og andre tråder. Taxisjåfører som hater på über og klager på at de tjener under hundre kroner timen som taxisjåfør, sjåførene har allenødvendige papirer og de er ansatt hos en taxieier med løyve og gode greier. Og likevel klarer de ikke mer enn 83 kr timen? Da er det noe bransjen selv gjør feil. 

 

Det hjelper nesten ikke å klage på über om norske taxisjåførene faktisk tjener så elendig på kjøring i Norge. Her må bransjen selv i tenkeboksen og finne smarte løsninger som gjør at de tjener mer penger, står mindre i ro på holdeplass og faktisk bruker mer av tiden på å frakte passasjerer mot betaling. 

 

Uber er et stort internasjonalt konsern som driver business på en måte som grenser til ulovlig. De gjør det de kan for å presse prisene ned, noe som gir lavere lønn til sjåførene i en allerede presset bransje. De nekter for at sjåførene er ansatte hos dem for å slippe å betale avgifter og å ta ansvar. De hevder de kun er en videreformidler og betalingsplattform for transporttjenester, og at de driver med delingsøkonomi, mens realiteten er noe helt annet. 

 

Men hvis du liker suspekte gigakonsern som ikke respekterer sine ansatte og betaler så dårlig at ingen kan leve av å kjøre taxi lenger, så antar jeg at det er en god dag for deg, ja. Den lovlige taxi-bransjen har definitivt sine problemer, men å slippe inn nye aktører som har enda mindre respekt for både regler og ansatte er ikke løsningen.

 

Jeg vet ikke, det er vel nesten ikke mulig å drive mer rovdrift på ansatte enn det norsk taxinæring allerede gjør? Den bransjen er moden for en kraftig ryddesjau. 

 

Er det forresten slik at pris per km er avgjørende for inntjening og overskudd, eller er det en myte som har slått rot så kraftig at bransjen ikke evner å se forbi myten? I andre land med lavere taxipris så klarer de å tjene penger likevel, og noen av disse landene har temmelig like vilkår som her i landet. Kan det være slik at prisen for å ta taxi nå er blitt så høy at folk rett og slett gir faen i å kjøre taxi? Det er vel stort sett når folk er full og ukritisk på vei hjem fra byen at de kjører taxi, i hverdagen så går, sykler de, kjører bil eller buss. Fordi de har ikke råd til å drive å kjøre taxi. 

 

Hvor mye dødtid har en sjåfør i løpet av en vakt? Fra søndag til fredags ettermiddag? Bilen står på tomgang, ingen bestillinger, ingen som ønsker tur. Kanskje en lavere pris ville økt antallet turer slik at det ble bedre økonomi i bransjen. Hva med samkjøring? Hvorfor ikke la kunder dele taxi på en enkel måte via app? Og hvem kvalitetssikrer forresten taxi-appene? Har vært et par ganger hvor jeg kan se bilnummer og at bilen er på vei, men så plutselig så forsvinner det og da har sjåføren tydeligvis heller valgt en annen og kanskje mer lukrativ tur, slik at jeg blir ventende mye lengre enn først antatt da bestillingen ble lagt inn. Appen er en begynnelse, men den må virke og slike ting bør ikke skje. For da dropper man jo fort å bruke appen og ordner seg alternativ transport til en rimeligere pris. 

 

Jeg tror at om bransjen skal få til salt i suppa så må taxiprisene ned og ikke opp. De må kjøre flere turer per skift, og må fylle opp taxiene med passasjerer så langt det er mulig for best økonomi, også må dette presenteres til kundene på en måte som gjør at det er økonomisk fornuftig også for taxikunden å velge samkjøring. 

 

Og fortsette å rote rundt på den gamle modellen som har vist seg ubrukelig i minst ti år nå det hjelper ikke en dritt. De kan fortsatt øke prisene men da blir det ennå færre kunder. Kjør ned prisen, øk effektiviteten og få en ennå bedre app som gjør bestilingen ennå enklere, og turene ennå billigere. Da kommer nok inntjeningen også. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drosjenæringen har seg selv å takke for at folk flest ser frem til alternativer. En ting er at prisene er i taket, men når tjenesten heller ikke fungerer på de tidspunktene og de tjenestene som trenger det mest, kan bare nevne helgenetter og syketransport, så sier det seg selv at det er på tide med endringer. Det kommer til å gå mest ut over drosje/løyveeierne som i dag sitter på et verdipapir som snart er null verd. Sjåførene klager nok litt nå, men jeg kan garantere at konkurransen blir vel så stor om dem når man kan kutte et unødvendig og fordyrende ledd. Og ikke minst blir det dynamikk i markedet med drosjer og sjåfører som stepper inn når det trengs og det er mulig å tjene penger.

jeg er helt enig med dem som ikke liker at det er et utenlandsk storkonsern som kommer inn og stjeler markedet, men drosjenæringen har hatt meget god tid til å bygge opp noe lignenede selv i stedet for å syte over konkurranse og kjempe mot endringer. Om Uber blir stor nok så er det og plass til minst en konkurrent, vi kan jo håpe at de blir Norsk.

Lenke til kommentar

Uber kan "hjelpe" taxinæringen like mye som dagens pirater gjør. Fordi folk bruker pirat taxi, så stiger prisene, for omsetningen per drosje går ned. Desto flere biler som driver transport, desto dyrere blir det å sitte på. Og om Uber får lov til å komme tilbake, så er forutsetningen at de er underlagt alle de gjeldende lovene som drosjene er i dag. Med noen unntak. Ubers biler får ikke lov til å kjøre i kollektivfeltet, og ikke kan de stille seg opp på en drosjeholdeplass heller.

 

 

Jeg er begynt å bli temmelig lei hylekoret om pirattaxier som stjeler penger fra drosjenorge. Når kjører de pirat? Natt til lørdag og natt til søndag. Da er det jo endeløse køer hos drosjeselskapene og umulig å få bil fra holdeplass. Med dagens modell hvor drosjene kjører hjem en og en kunde (jada vennelag, kolleger etc) så klarer de jo ikke ta unna køene raskt nok. Legg også til galmannsprising på å kjøre taxi hjem natt til søndag så forstår jeg veldig godt de som velger pirat. 

 

Og jeg tror ikke at det er piratene som knekker lønnsomheten, for bransjen hadde ikke klart å ta unna toppene raskt nok uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har flere i familien som kjører eller har kjørt taxi. Høye priser gjenspeiles over hode ikke i lønningene deres for å si det sånn. Veldig mye av utgiftene går til vedlikehold av biler og avgifter til staten. Og som vi vet er bil-vedlikehold dyrt i Norge. Og avgifts-nivået på taxi-bransjen er også høyt. Et av familiemeldemmene som kjører taxi på heltid, kjører 12 timer om dagen, og har likevel 100 000 kr lavere årslønn enn en gjennomsnittsarbeider.

 

Dersom Uber kommer til Norge skjer én av to ting: Uber må senke lønningene sine for å opprettholde lav pris, som igjen er sosial dumping. Dette vil gjøre det umulig å leve av taxikjøring i Norge, og det kan i beste fall bare sees på som en bi-inntekt.

 

Eller så må Uber gi en normal taxi-lønn, og prisene på tjenesten vil være deretter. Grunnen til at Uber var billige den perioden de kjørte i Norge, var fordi de ikke betalte avgifter eller skatter.

 

 

Eneste måten å få taxi-næringen ned til et normalt prisnivå er å få vekk de sinnsyke avgiftene som er på taxinæringen. 

 

 

Om noen jobber 12 timers skift og likevel tjener 100 000 mindre enn snittet så er bransjen pill råtten og dagens forretnings modell kan bare kastes. 60 timers uke og lønn i bananer? Det er jo ikke ûber som driver sosial dumping, det er jo den norske drosjenæringen. 

 

Hva er det bransjen har surret med de siste 20 årene? All fokus på å beste måte å svindle fellesskapet? Ja for noe må de jo ha brukt sin mentale kapasitet på, og det er jo ikke lagt inn et gram av innsats på å fornye næringen. I stedet så klager og syter de, sjåfører og eiere. Hvorfor har de ikke lagt opp et løp der næringen tar saken opp politisk? Drosjesjåfører er jo ellers kjent for å mene mye om mangt. Men å tale sin egen sak det har de ikke klart. Er det ulevelige forhold i bransjen og det i stor grad skyldes avgifter da må våre politikere få rede på det. 

 

Også må bransjen finne konstruktive måter å fornye seg på. Det nytter ikke å bare skru opp prisene til stadig villere nivå. Bilene må brukes mer, og de må brukes mer effektivt. Dette må jo bransjen selv ta tak i og finne løsninger på. Ingenting endrer seg av seg selv, og gjør de ingenting så vil det bare ble mer piratkjøring, og det vil komme nye aktører med en litt mer edruelig modell enn über og de vil snu opp ned på taximarkedet over natten. 

Lenke til kommentar

Samkjøring kan umulig være så enkelt. For da gir jo folk fra seg muligheten til å stoppe innom minibanken eller hva en måtte ha behov for under taxituren sin.

 

 

Nei de gjør jo ikke det. Om det ikke passer dem akkurat da å dele taxi så sier kunden nei. Eller så sier kunden at ja går fint, men da må du sjekke at det er greit for kunde nummer to å vente mens jeg er i minibank, kjøper sigaretter eller snus. Er passasjer 2 ok med det så blir de med å slipper da stå ute i drittværet for å forsøke å finne annen taxi. Så skjer det samme om det blir mulighet for ennå en passasjer. 

Lenke til kommentar

Men hvordan tar du høyde for alle disse små finurlighetene mellom kundene før de setter seg inn i taxi. Må jo bli en svært vidløftig app til mobilene da, som har rom for å smette inn all slags betingelser. Jeg ser ikke for meg at kundene er særlig fleksible etter at de har satt seg inn i følge den avtalen som kunde gjorde via app.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvordan tar du høyde for alle disse små finurlighetene mellom kundene før de setter seg inn i taxi. Må jo bli en svært vidløftig app til mobilene da, som har rom for å smette inn all slags betingelser. Jeg ser ikke for meg at kundene er særlig fleksible etter at de har satt seg inn i følge den avtalen som kunde gjorde via app.

 

Det er jo bare ett par enkle flagg fra hver kunde:

Mulighet for å dele bil? Ja/nei

Mulighet for stopp på veien? Ja/nei

Lenke til kommentar

Virkelig? Du skal ha deg et "halvtimes knull" et sted for å sette det på spissen, uten å fortelle innholdet av gjøremålet :wee:

 

Ja? Om det passer for folk å vente en halvtime, så gjør de det. Om ikke så får personen turen selv. Dette beregnes fort ut i fra de som ønsker ride og deres innstilte preferanser. Prisen skal så klart gjenspeile ventingen, den deles jo ikke på de to... 

 

Men normalt sett ville en nok tatt en "uber" til plassen og en ny vekk i fra plassen... 

Lenke til kommentar

Men da blir det jo straks mye mere komplekst enn et Ja/Nei svar på om man behøver et midlertidig stopp på veien. Hvordan skal du så matche kundene?

 

Det er ikke verre enn at om du har flagget på ja med stopp så kan det komme opp noen ruter som passer med info om beregnet ventetid og hvor mye dette gagner deg(økonomisk) og en velger deretter. Personen som la inn turen har selvsagt lagt inn denne informasjonen for å håpe på deling av turen og utgift. Det er ikke særlig komplisert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ingenting er verre enn" narsissister som tror de er best i hele verden og at alle skal danse etter deres pipe. Derfor må det være helt spesifikkt satt opp på forhånd. Dersom det skjer flere minutters avvik på "handleturen" eller hva pokker kundene måtte lyste, så må de også forvente at über-sjåføren bare kjører sin vei videre med neste kunde, og det blir opp til den forlatte kunden å måtte bestille ordinær taxi, fordi denne er blitt svartelistet for 72 timer.

 

Det er ikke rom for feil i fra kunde, det må være forhåndsplanlagt, sånn at det ikke blir uvennlige diskusjoner, kunde-kunde-sjåfør etter turen har startet.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvordan tar du høyde for alle disse små finurlighetene mellom kundene før de setter seg inn i taxi. Må jo bli en svært vidløftig app til mobilene da, som har rom for å smette inn all slags betingelser. Jeg ser ikke for meg at kundene er særlig fleksible etter at de har satt seg inn i følge den avtalen som kunde gjorde via app.

 

 

Samkjøring i drosje var jo utbredt i mange lang lenge før vi hadde smarttelefoner. Og de klarte å løse alle slike problemer "in real time and on the fly". På gamlemåten. Med spørsmål og svar. Verbalt og med fingerspråk. Så at det er mulig å løse i en app det har jeg stor tro på. Og at folk er villig til å være fleksible det handler bare om incentiver. Om passasjer 2 betaler lavere pris på en deletur, der feks oppstartpris halveres så skal det nok ikke mere til før de godtar litt av hvert. Jeg tror ikke vi nordmenn er så mye mer hulemennesker enn i folk i andre land så når de har levd med slike løsninger helt fra den analoge tidsrekningen så tror jeg nok vi fikser det her med. 

 

Utvikling av app, eller problemløsning eller teoretisering rundt evt. problemer i en slik app, det er det jo heldigvis ikke opp til meg å løse, dette er et eksempel på hva bransjen selv kan og må gjøre for å øke lønnsomheten. Det skjedde jo absolutt ingenting annet en stadig oppgang i pris før über var her. Da kom det plutselig taxi apper på playstore også i Norge. 

 

Er det mulig drosjeeierne tjener for godt i dagens marked. At de er blitt mette, fete og late? Og har lagt seg i forsvar mot alt som er nytt mens de klapper sine fete maver og egentlig er fornøyd med livet? De trenger kanskje ikke tenke nytt? Blir ting vanskelig og trangt så svir det mest for leiesjåførene, de må leve på 83 kr timen. Men så er jo ikke de heller betalt for å tenke nytt, utvikle muligheter eller endre lønnsomheten. Så det hjelper ikke på kreativiteten og kremmerånden at innleid hjelp lever som fattigkusker, for de har jo ikke rette incentivet for å dra igang dialog med politikere, få igang lobbyvirksomhet eller utvikle apper. 

 

Endringene må komme fra bransjen selv. Fra holdeplassene, fra drosjeeiere og fra løyvehavere. Det er de som må gå i krigen og tenke nytt, som må jobbe for bedre vilkår og rammebetingelser og som må finne nye måter å gjøre hver eneste tur ennå mer lønnsom uten at prisene økes. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Man må kunne spørre seg om taxi-næringen fortjener noe mer beskyttelse enn andre tjenester og fag som sakte men sikkert dukker under, eller må omstille seg.

 

Personlig så er jeg ikke spesiellt rasistisk, men må si at det har blitt drøyt mye andre hudfarger innad drosjenæringen. Kan hende at mange av disse hudfargene er bedre mennesker også, men jeg tipper at de allerede tynes av eksisterende drosjenæring. Hvorfor skal det finnes drosjebaroner, hvorfor skal ikke sjåfører få anledning til å konkurrere en-til-en sjåfører? Über åpner for mer konkurranse i et unaturlig gammelmodig oppsett av taxi-løyver.

Lenke til kommentar

Uber kan "hjelpe" taxinæringen like mye som dagens pirater gjør. Fordi folk bruker pirat taxi, så stiger prisene, for omsetningen per drosje går ned. Desto flere biler som driver transport, desto dyrere blir det å sitte på. Og om Uber får lov til å komme tilbake, så er forutsetningen at de er underlagt alle de gjeldende lovene som drosjene er i dag. Med noen unntak. Ubers biler får ikke lov til å kjøre i kollektivfeltet, og ikke kan de stille seg opp på en drosjeholdeplass heller.

 

 

Hvilke analyser har bransjen selv gjort av dagens taxibruk? Hvor langt kjører en taxi i løpet av et skift? Hva er km pris og hva er netto per km? 

Hvor mye dødtid? Hvilke dager er "stein døde"? Kan døde dager gjenopplives? Feks gjennom at det annonseres med gratis bærehjelp fra butikk og ut i drosje? Halv pris frem mot lunsj eller andre måter å øke antall turer i dødperioder? Jeg har aldri sett kreativ tankegang fra drosjenæringen. Kampanjer eller smart markedsføring. Fremfor den stadig sutringen så er det kanskje på tide at de selv tar noen grep og gjør sin hverdag bedre, det er jo slik verden er. Skal ting endres må vi gjøre det selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ingenting er verre enn" narsissister som tror de er best i hele verden og at alle skal danse etter deres pipe. Derfor må det være helt spesifikkt satt opp på forhånd. Dersom det skjer flere minutters avvik på "handleturen" eller hva pokker kundene måtte lyste, så må de også forvente at über-sjåføren bare kjører sin vei videre med neste kunde, og det blir opp til den forlatte kunden å måtte bestille ordinær taxi, fordi denne er blitt svartelistet for 72 timer.

 

Det er ikke rom for feil i fra kunde, det må være forhåndsplanlagt, sånn at det ikke blir uvennlige diskusjoner, kunde-kunde-sjåfør etter turen har startet.

Hva pokker er det du prater om? Det er ingen som tvinger til samkjøring, det er ett tilvalg...

 

Tror du skal slappe helt av jeg, det er trossalt fredags kveld..

Lenke til kommentar

Jeg kjører taxi deltid 1 uke annen hver mnd. Sist mnd hadde jeg 83.- kr i snitt pr time før skatt på 11 timers vakter inkludert helg. Lykke til med å leve av 1/3 av det viss du har dette som fast jobb.

 

Men dette er jo fordi din arbeidsgiver, løyvehaver, gir deg dårlige vilkår?

 

Kan godt hende det blir bedre for sjåførene når de som sitter på taxiløyvene ikke lenger blir beskyttet av antallsbegrensninger, og dermed ikke kan utnytte sjåførene i like stor grad?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...