Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Er gamle leiekontrakten fortsatt gyldig når det nå skrives ny? Kan jeg velge å ikke skrive under på ny?


Gaea

Anbefalte innlegg

Rundt juni ble det skrevet en kontrakt, som gjaldt for juni. På denne kontrakten står det 3 mnds oppsigelsestid. Men: Det blir laget en ny kontrakt, da ei ny jente har flytta inn for han som flyttet ut nå 1. juli.  Vi har ikke fått ny kontrakten enda, og jeg har derfor heller ikke signert. Om jeg ikke skriver under på den, kan jeg da flytte ut uten at dette går på bekostning av f.eks. depositum? 

Rent juridisk, er vel ikke den første kontrakten gyldig lenger? 

 

Takk for svar.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rundt juni ble det skrevet en kontrakt, som gjaldt for juni. På denne kontrakten står det 3 mnds oppsigelsestid. Men: Det blir laget en ny kontrakt, da ei ny jente har flytta inn for han som flyttet ut nå 1. juli.  Vi har ikke fått ny kontrakten enda, og jeg har derfor heller ikke signert. Om jeg ikke skriver under på den, kan jeg da flytte ut uten at dette går på bekostning av f.eks. depositum? 

Rent juridisk, er vel ikke den første kontrakten gyldig lenger? 

 

Takk for svar.

Om den første kontrakten fortsatt er gyldig, kommer fram fra innholdet i den første, den siste eller begge kontraktene.

 

For meg høres det ut som om du har vært uheldig og vil vri deg unna tilbakehold av del eller hele depositumet.

Lenke til kommentar

Om den første kontrakten fortsatt er gyldig, kommer fram fra innholdet i den første, den siste eller begge kontraktene.

 

For meg høres det ut som om du har vært uheldig og vil vri deg unna tilbakehold av del eller hele depositumet.

Ok. Inneholdet sier 3 mnds oppsigelsestid. Men det står også at det blir en videreføring av ny kontrakt i juli. og om jeg ikke skriver under på den, er spørsmålet hva som skjer videre... 

 

Ja, her nekter jeg å bo. Det er fullt mulig å få noen inn før det har gått 3 mnd, men si at jeg plutselig får tilbud om å flytte inn i ny leilighet allerede i august, vil jeg jo helst flytte så kjapt som mulig. 

Lenke til kommentar

Den fyrste avtalen er fortsatt den gjeldande, og det er den avtalen som forplikar deg.

Du har derfor etter avtalen 3 månedars oppsigelsestid.

Av same grunn treng du heller ikkje å forholde deg til ei ny kontrakt. Skal dere inngå ny avtale så må enten begge partar være enige om å annulere den opprinnelige avtalen, eller så må den opprinnelige avtalen seiast opp etter dei føringane som er avtalt, her 3 månedars oppsigelsestid.

 

Dersom du er ute etter ein ny plass og bu, og du eller utleigaren kan få inn nokon til å ta over leigeavtalen din, så er det i utgangspunktet ingen konsekvens av å bryte avtalen.

Uteleigaren kan kreve heile eller delar av depositumet ditt for å gjere opp for eventuell manglande husleige dersom du berre flytter ut før oppsigelsestida, men dersom nokon andre står klar til å ta over leigeavtalen så har ikkje utleiger lidd eit tap som gir grunnlag for å trekke i depositumet. Utleiger skal ikkje ha dobbel husleige frå både deg og eventuell ny leigetakar.

 

 

 

Kva står det egentlig i leigeavtalen din? Og korleis er leigeforholdet organisert?

Det vil være mulig at du kan pårope deg at du har ein leigeavtale som ikkje følger husleigelova. Etter husleigelova skal det f.eks. kun være 1 måneds oppsigelsestid dersom det er snakk om eit enkelt bebuelsesrom med adgang til ein anna sin bolig.

Dersom dere er to personar som har kvar sin leigeavtale om å leige eit soverom med tilgang til stove/bad/kjøkken som fellesareal så vil det vanligvis være leige av eit enkelt bebuelsesrom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den fyrste avtalen er fortsatt den gjeldande, og det er den avtalen som forplikar deg.

Du har derfor etter avtalen 3 månedars oppsigelsestid.

Av same grunn treng du heller ikkje å forholde deg til ei ny kontrakt. Skal dere inngå ny avtale så må enten begge partar være enige om å annulere den opprinnelige avtalen, eller så må den opprinnelige avtalen seiast opp etter dei føringane som er avtalt, her 3 månedars oppsigelsestid.

 

Dersom du er ute etter ein ny plass og bu, og du eller utleigaren kan få inn nokon til å ta over leigeavtalen din, så er det i utgangspunktet ingen konsekvens av å bryte avtalen.

Uteleigaren kan kreve heile eller delar av depositumet ditt for å gjere opp for eventuell manglande husleige dersom du berre flytter ut før oppsigelsestida, men dersom nokon andre står klar til å ta over leigeavtalen så har ikkje utleiger lidd eit tap som gir grunnlag for å trekke i depositumet. Utleiger skal ikkje ha dobbel husleige frå både deg og eventuell ny leigetakar.

 

 

 

Kva står det egentlig i leigeavtalen din? Og korleis er leigeforholdet organisert?

Det vil være mulig at du kan pårope deg at du har ein leigeavtale som ikkje følger husleigelova. Etter husleigelova skal det f.eks. kun være 1 måneds oppsigelsestid dersom det er snakk om eit enkelt bebuelsesrom med adgang til ein anna sin bolig.

Dersom dere er to personar som har kvar sin leigeavtale om å leige eit soverom med tilgang til stove/bad/kjøkken som fellesareal så vil det vanligvis være leige av eit enkelt bebuelsesrom.

Takk for et godt svar. Snakket med min forrige utleier som også er utdannet jurist, han råder meg til å IKKE skrive under på ny kontrakt. Men, leiekontrakter er ikke hans primære felt, så han rådet meg også til å sjekke med leieboersforeningen for å få den beste ekspertisen. 

 

leieforholdet er organisert slik at jeg bor i kollektiv med to andre. tre deler samme kontrakt og har solidarisk ansvar ovenfor hverandre, men vi har en i kollektivet som betaler inn all husleien (vi to andre betaler så klart).  det er utleierfirma, men med en fullmektig på vegne av firmaet. 

per mail har utleiers fullmektig skrevet at det blir ny kontrakt 1. juli. da en flyttet ut nå i juni. (Han som flyttet ut nå ved månedsskiftet flyttet ut av de samme grunnene som jeg også nå ser meg nødt til å flytte vekk ifra). 

i selve kontrakten står det at leieforholdet er tidsbestemt og løper fram til 2020, men at det kan sies opp med 3 mnds varsel. MEN, det lages jo ny kontrakt og det er derfor jeg lurer. bør jeg da spørre utleiers fullmektig om den gamle kontrakten blir annulert? hvis den blir det, da kan jeg velge å ikke skrive under på den? Jeg har nok av venner i området som jeg kan bo hos midlertidig dersom det skulle bety at jeg ikke får lov å bo der fordi jeg ikke har skrevet på kontrakt videre. MEN, jeg har betalt leie for juli mnd, det betales alltid i forkant. 

Lenke til kommentar

Altså, det kan ikke komme på plass en ny kontrakt uten å si opp den gamle.

 

Da kunne en jo bare "laget ny kontrakt" for å endre vilkår, og det går jo ikke. Dersom det er enighet mellom begge parter kan en naturligvis få til mye rart, men en part kan ikke på eget initiativ komme med en ny kontrakt og si at nå gjelder denne, uten å gå igjennom oppsigelsesbestemmelsene i den forrige.

Lenke til kommentar

Altså, det kan ikke komme på plass en ny kontrakt uten å si opp den gamle.

 

Da kunne en jo bare "laget ny kontrakt" for å endre vilkår, og det går jo ikke. Dersom det er enighet mellom begge parter kan en naturligvis få til mye rart, men en part kan ikke på eget initiativ komme med en ny kontrakt og si at nå gjelder denne, uten å gå igjennom oppsigelsesbestemmelsene i den forrige.

For en lettelse. Hun nye som nettopp flytter inn må skrive kontrakt oss andre to, så da må den gamle forkastes, etter slik jeg tolker svarene deres + min gamle utleier/(juristen). Så da kan jeg faktisk flytte ut nå i juli? 

Lenke til kommentar

Det vil være mulig at du kan pårope deg at du har ein leigeavtale som ikkje følger husleigelova. Etter husleigelova skal det f.eks. kun være 1 måneds oppsigelsestid dersom det er snakk om eit enkelt bebuelsesrom med adgang til ein anna sin bolig.

 

(Det spiller ingen rolle for denne tråden, men dette er feil. Du overså siste ledd i husleieloven § 9-6: "Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.")

Lenke til kommentar

Slik du mener det, nei. 

 

Du kan ikke tvinges til å inngå en ny avtale, men alternativet er å beholde den eksisterende avtalen. Jeg tviler på om det er et uløselig problem for utleier. Hvis du vil flytte snarest må du prøve å få til en ordning med utleier.

Mener du at utleier kan velge å ikke forkaste den gamle selv om de må ha ny fordi ny flytter inn?  

 

Men det må de jo egentlig strengt tatt gjøre, fordi ny har flyttet inn, og hun har ikke skrevet kontrakt oss andre, så jeg vet ikke helt hvordan de har tenkt til å ordne dette... 

Lenke til kommentar

Mener du at utleier kan velge å ikke forkaste den gamle selv om de må ha ny fordi ny flytter inn?  

 

Men det må de jo egentlig strengt tatt gjøre, fordi ny har flyttet inn, og hun har ikke skrevet kontrakt oss andre, så jeg vet ikke helt hvordan de har tenkt til å ordne dette... 

 

Hvordan man ordner dette kommer an på den eksisterende avtalen, både mellom deg og utleier og deg og flyttet leier. Men jeg har vanskelig for å tro at det er et uløselig problem.

Lenke til kommentar

Hvordan man ordner dette kommer an på den eksisterende avtalen, både mellom deg og utleier og deg og flyttet leier. Men jeg har vanskelig for å tro at det er et uløselig problem.

Håper det, men tørr ikke håpe for mye.

 

Det er jo ikke uten grunn at det nettopp flyttet ut en nå ila juni. Både mtp at han ikke følte at utleier var på hans side (litt sånn: dere får ordne opp sjøl-tankegang fra utleier) , og pga prekære ting i kollektivet.  Fortalte han at jeg også ville flytte, det skjønte han som flytta ut nettopp også. Han klarte seg bare i 3 mnd før han fikk nok, han sa til og med opp leiligheten før han visste at han hadde noe annet å gå til, så desperat på å komme seg vekk var han. Jeg er 26, og jeg er litt ferdig med å være for optimistisk på at ting vil ordne seg :( 

og dausliten av bråk på nattestid, bråk på dagtid og bekymret for at dette vil gå utover studiet mitt om dette ikke blir bedre. 

Lenke til kommentar

Mener du at utleier kan velge å ikke forkaste den gamle selv om de må ha ny fordi ny flytter inn?

Utleier kan velge å opprettholde gammel kontrakt med deg og inngå særavtale med innflytter. Hva slags konsekvenser det kan få for utleier kommer an på avtalen; primært hva som er avtalt om leieobjekt - hvis avtalen med deg dekker hele leieobjektet vil utleier misligholde husleieloven § 5-1 ved å leie ut deler av det en gang til. Dette kan gi deg rett til nedsatt leie eller rett til å heve (gå fra) leieavtalen avhengig av omstendighetene.

Lenke til kommentar

Utleier kan velge å opprettholde gammel kontrakt med deg og inngå særavtale med innflytter. Hva slags konsekvenser det kan få for utleier kommer an på avtalen; primært hva som er avtalt om leieobjekt - hvis avtalen med deg dekker hele leieobjektet vil utleier misligholde husleieloven § 5-1 ved å leie ut deler av det en gang til. Dette kan gi deg rett til nedsatt leie eller rett til å heve (gå fra) leieavtalen avhengig av omstendighetene.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...