Gå til innhold

Ny standard åpner for opptil 128 TB på ett SD-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Snart" er vel å ta ganske kraftig i. SDXC-standarden støtter opp til 2 TB. Den ble introdusert for nesten ti år siden, og vi er ennå ikke i nærheten av å se denslags kapasiteter. Så vidt jeg vet er 512 GB største SDXC-kort som finnes på markedet nå.

 

 

Du har rett - så vi har presisert dette litt bedre nå. Selv om man har økt den øvre grensen for hvor mye data som kan lagres, vil det ta veldig lang tid før man har utviklet brikker som gjør det mulig å lagre så mye data på ett SD-kort. Kanskje det har kommet noen helt nye typer lagringsmedier som har erstattet SD-kortene for lengst innen den tid. :-)

Lenke til kommentar

Du har rett - så vi har presisert dette litt bedre nå. Selv om man har økt den øvre grensen for hvor mye data som kan lagres, vil det ta veldig lang tid før man har utviklet brikker som gjør det mulig å lagre så mye data på ett SD-kort. Kanskje det har kommet noen helt nye typer lagringsmedier som har erstattet SD-kortene for lengst innen den tid. :-)

Huske jeg var på en pressekonferanse med Panasonic, hvor de lanserte SD-kort i de ganske interessante størrelsene 6 GB og 12 GB, og i tillegg lovet at de skulle ha 2TB-kort innen ett år. det var LITT optimistisk av dem, kan du si.

 

De lanserte forresten samtidig et SD-kort som skulle være spesielt brannsikkert. Nei, ikke slik at det skulle TÅLE brann bedre. Det skulle ha mindre sannsynligvis for å FORÅRSAKE brann. Noen som har hørt om brann som er startet av et SD-kort, noensinne?

Lenke til kommentar

De lanserte forresten samtidig et SD-kort som skulle være spesielt brannsikkert. Nei, ikke slik at det skulle TÅLE brann bedre. Det skulle ha mindre sannsynligvis for å FORÅRSAKE brann. Noen som har hørt om brann som er startet av et SD-kort, noensinne?

Realitetene var neppe viktige. De kunne sikkert mangedoble prisen ved å selge Ex-spesifiserte SD-kort til oljebransjen. Altså fet margin for litt ekstra dokumentasjon og plast med bromerte flammehemmere.

 

- Er det noe nytt på filsystem-fronten eller blir det fortsatt exFAT?

 

- Er det noe nye holdbarhetskrav (antall overskrivinger, reserveblokker, ECC-system etc)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror filsystemet er samme godt mulig man kan velge exfat eller ntfs eller andre filsystemer uten ytelsen blir helt håpløs.

Kvaliten blir samme som SSD disker vil jeg tro.

 

Ulempen med SD kort det er dårlig optimalsiert og er lett å forfalske.

 

Det er mulig å blande SD kort med metalbelegg for det skal tåle mere. Men tviler på et gjøres. Prisen blir vel litt høyere.

Lenke til kommentar

Realitetene var neppe viktige. De kunne sikkert mangedoble prisen ved å selge Ex-spesifiserte SD-kort til oljebransjen. Altså fet margin for litt ekstra dokumentasjon og plast med bromerte flammehemmere.

 

Ja, meget mulig. Det var forresten ikke bare i plasten det var lagt inn endringer, men også i elektronikken. Jeg tror det var noe greier der som skulle hindre gnister, og kutte ut strømmen dersom temperaturen steg for mye.

Lenke til kommentar

sanDisk Extreme Pro SDXC 1TB

 

Synd denne ikke har kommet på lager i norge ennå.</p>

Det finnes ikke noe 1 TB MicroSD-kort. 400 GB er det største SanDisk har og de har heller aldri annonsert noe MicroSD-kort på 1 TB som jeg har fått med meg. Så problemet ditt er ikke at det ikke har kommet til norge enda, men at det ikke eksisterer.

Lenke til kommentar

overføringshastigheter på opptil 985 MB per sekund. Det skulle møte fremtidens behov når det gjelder flytting av store mengder data, for eksempel plasskrevende innhold som 4K-video og 360-gradersvideoer.

985 MB/s er ingenting med disse kapasitetene, det er bare 3.5 TB/time, altså vil det ta nærmere 15 timer å overføre 50 TB.

 

Til sammenligning lar UHS-III sin topphastighet på 624MB/s fylle opp et 1TB-kort mindre enn 30 minutter, som er en relativt fornuftig tid

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Hvilket år tror du det vil bli lansert/vanlig med 50 TB SD-kort? Og sammenlignet med de 15 timene overføring, hvor lang tid tror du det tar å fylle 50 TB med foto eller video rent praktisk?

 

For å si det sånn, det er nok et ikke-problem. Hovedproblemet er SDXC sin begrensning på 2 TB som sikkert vil bli tangert om få år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvilket år tror du det vil bli lansert/vanlig med 50 TB SD-kort? Og sammenlignet med de 15 timene overføring, hvor lang tid tror du det tar å fylle 50 TB med foto eller video rent praktisk?

 

For å si det sånn, det er nok et ikke-problem. Hovedproblemet er SDXC sin begrensning på 2 TB som sikkert vil bli tangert om få år.

Poenget var at 985MB/s ikke vil være godt nok for fremtiden.

Jeg regner med at det vil komme en raskere metode når 50TB blitt vanlig om 15-20 år

Lenke til kommentar

Poenget var at 985MB/s ikke vil være godt nok for fremtiden.

Jeg regner med at det vil komme en raskere metode når 50TB blitt vanlig om 15-20 år

Da ser jeg ikke problemet. Hastigheten er nok for den nære fremtiden, der den er tiltenkt brukt. Den er ikke god nok for en fjernere fremtid, der den ikke er tiltenkt brukt.

Lenke til kommentar

Tror heller problemet det blir som PCI-E en standard som er dårlig optimalisert slik skal man bruke den på operativsystem i f.eks en mobil blir ikke oppstartsiden like rask som man skulle tro.

 

Bare se raspberry pi eller ligdene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Når UFS ser slik ut:

gsmarena_001.jpg

 

Stusset over det samme. Bare at det kortet du viser frem ikke kan være et UHS-II kort. Disse kortene skal i prinsippet fortsatt kunne starte opp som standard SD kort, før datamaskin og kort i samråd forhandler seg frem til UHS-II overføring. Et konformt kort skal følgelig se slik ut:

uhs-i-vs-uhs-ii.png

I UHS modus er behovet for pinner redusert. All signalering går over synkrone, differensielle LVDS serielinker, bestående av Datalinjene D0+/-, D1+/- samt dedikert klokke RCLK+/-. Altså seks linjer pluss strøm.

 

im_and_vi_slipsdhu3as55ll_Block_Diagram_

 

I UHS-I modus modeswitches bare eksisterende ni pinner. I UHS-II benyttes fire nye pinner (11+12 og 15+16) med vesentlig lavere kapasitans (transmisjonslinje) som de eksisterende pinner til å bære datalinjene D0+/- og D1+/-. Merkelig nok er fortsatt RCLK+/- å finne på de eksisterende pinnene 7+8 helt til høyre. Men så endrer aldri RCLK takt eller retning, så en PLL ordner den saken. Ditt kort mangler imidlertid helt disse to sistnevnte pinnene. 

 

I UHS-I modus går D0+/- og D1+/- i hver sin retning, full duplex, alltid. I UHS-II kan begge datalinjer bytte til samme retning for dobbel hastighet, om enn med half duplex så lenge overføringen står på. 

 

Nå skal det påpekes at jeg ikke har lest UHS-II addendument (jeg gir en god bæng i UHS,) så jeg skal være forsiktig med å være for kategorisk med hensyn på kortet ditt. Men om jeg skulle våge meg ut på en gjetning, så vil jeg tro at du uforvarende har vist frem ett av de aller nyeste SD Express kortene.

 

PCI Express datalinjer kommer med 10b/8b embedded klokke, og har derfor ikke behov for dedikerte [RCLK+/-] klokkepinner. Fire høyhastighets pinner for D0+/- og D1+/- er nok. Disse overlagres tydeligvis de nyere men likefullt allerede eksisterende UHS-II pinnene. UHS på sin side forsvinner helt fra kortet.

 

Problemet er at standarden også legger opp til at PCIe sidekanalene REFCLK, CLKREQ# and PERRST# skal overlagres eksisterende SD pinner, ukjent hvilke. Ditt kort har bare beholdt pinne 4 og 6 av disse, som jo er VDD og GND respektive. Eller strømforsyningen, om du vil. Dertil er "UHS-II pinneraden" din ustandard, så jeg vet sannerligen ikke hva det er du har dratt frem.

 

EDIT: Sjekke synet mitt, skal jeg. Du har jo vist frem et av Samsung sine Universal Flash Storage kort, ikke et UHS-II kort.

 

SDE_layout_575px.jpg

 

 

Tror heller problemet det blir som PCI-E en standard som er dårlig optimalisert slik skal man bruke den på operativsystem i f.eks en mobil blir ikke oppstartsiden like rask som man skulle tro.

 

Hva i villeste vide er det du babler om? PCIe ikke optimalisert? Da må du for all del fortelle oss uvitende hva som kvalifiserer til betegnelsen optimalisert.

 

Hint: PCIe Root Complex har en god del maskinvare i seg som må settes opp før PCIe bussen kan benyttes. Dernest må ekspansjonskort resette og melde seg inn. Dette er ærlig arbeide som faktisk tar 'tid' og som ikke kan optimaliseres bort. Det er prisen å betale for en velfungerende generisk buss. Alternativet er ingen buss.

 

PCIe kan i prinsippet være operativ i løpet mikrosekunder, maks millisekunder. At operativsystemet dernest må gjøre seg opp en formening om hvilke drivermoduler som skal lastes, og hvilke filsystem som må initialiseres, osv, se det er ikke PCIe sin feil. Det er et resultat av at bussen er nettopp generisk – støtter alt. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...