Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW kjørt tom for olje


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Dama mi sendte meg en melding i morrest 09:32 om at oljelampa kom på når hun kjørte på ujevnt underlag eller ga litt gass. 09:37 så ville ikke bilen kjøre mer, da sendte hun melding om at den stoppa.

 

Jeg sjekka i stad og all oljen har kommet ut, ligger i en dam under bunnbanna.

 

Hvor fucked er bilen? Når det var veldig lite olje 09:32 (oljelampe av og på), og bilen stopper helt et par minutter senere.

 

Det er en BMW e46 318i. Stopper den av en eller annen grunn på lavt oljetrykk eller er faktisk motoren ødelagt? Jeg flytta bilen et par meter til lenger ut på veiskuldra ved å kjøre den på starteren, så virker hvertfall som noe går rundt... På google står det at alt bare smelter ihop tvert man ikke har olje.

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sjekket litt og tror ikke det er en sikkerhetsfunksjon, det ville kanskje vært lite trafikksikkert med en motor som kutter basert på et signal fra en sensor.

Det ville vel bare vært en feilkilde. Oljelampa er sikkerhetsfunksjonen.

 

Med mindre oljetrykk har noe med motorens generelle drift å gjøre, som jeg ikke tror er tilfellet, så er nok muligens motoren havarert. Jeg tror regkjedet ryker eller hopper på disse når det ikke er oljetrykk.

 

Men jeg må jo ha olje og fikse bunnpanna likevel så jeg gjør et forsøk før jeg kjøper en motor.

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar

Takk for tips.

 

Jeg fant forøvrig dette:

 

Timing chain tensioners rely on engine oil pressure, if for any reason the oil pressure is low the chain tensioners can lose pressure and it will offset the engine timing. This results in poor engine performance and the chain may malfunction causing expensive damage. Timing chains usually have no connection to the water pump unlike timing belts so they don’t need to be replaced at the same time.

 

Men tror det er "enklere" å bytte hele motoren, enn å bytte regkjede. Fant den samme motoren som jeg har til 3000 kr på finn.

 

Jeg kan egentlig ikke ta med denne bilen til verksted da det vil sikkert koste mer enn jeg kjøpte den for til slutt.

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar

Hiv på olje og prøv å start først. Prøvde du dette? Det er mye som kan gå galt, men det som stopper motoren er typisk sylindrene som kiler seg pga. varmeutvikling og høy friksjon.

 

 

Du mener selvsagt stemplene.

 

Kan forøvring nevne at noe lignende skjedde meg og motoren overlevde. Tettet lekasjen og på med ny (billig) olje. Det var riktig nok en Passat og den gikk på tomgang, men det er håp!

Endret av oddeh
Lenke til kommentar

Hiv på olje og prøv å start først. Prøvde du dette? Det er mye som kan gå galt, men det som stopper motoren er typisk sylindrene som kiler seg pga. varmeutvikling og høy friksjon.

 

Må bare bytte pluggen i bunnpanna (tror det er der lekkasjen er) før jeg hiver på olje. Skal sjekke dette etter jobb.

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar

Du mener selvsagt stemplene.

 

Kan forøvring nevne at noe lignende skjedde meg og motoren overlevde. Tettet lekasjen og på med ny (billig) olje. Det var riktig nok en Passat og den gikk på tomgang, men det er håp!

 

Ja. Ble rot når jeg omformulerte. Stemplene kiler seg i sylindrene.

Lenke til kommentar

Om det er hull eller bunnpannen har blitt knust. Så bytt bunnpanne bilen får ikke nok oljetrykk om den ikker er tett.

 

Om bilen ble stoppet med en gang og ikke prøvd å bli startet uten olje skal ikke motoren ha tett skade av at den har gått tom for olje, 

Du har nok få liter igjen i motoren etter at oljen har rent ut av panna. Du går ikke heilt tom om du ikke har prøvd å kjøre starte mye.

Om det ikke var veldig mye ulyd i motoren etter at oljen forsvant så ha nok ikke motoren skåret seg.

Lenke til kommentar

Om det er hull eller bunnpannen har blitt knust. Så bytt bunnpanne bilen får ikke nok oljetrykk om den ikker er tett.

 

Om bilen ble stoppet med en gang og ikke prøvd å bli startet uten olje skal ikke motoren ha tett skade av at den har gått tom for olje, 

Du har nok få liter igjen i motoren etter at oljen har rent ut av panna. Du går ikke heilt tom om du ikke har prøvd å kjøre starte mye.

Om det ikke var veldig mye ulyd i motoren etter at oljen forsvant så ha nok ikke motoren skåret seg.

 

Det spørs vel mest hvor mye moment som stod på motoren og tvang den rundt. Det er forskjell på å trille ned en bakke og å stå på tomgang.

 

N42/N46 har ganske fancy hydraulisk aktuerte justeringer som kan få motoren til å konke ut før det skjer noe skade, men det er bare spekulering. Motoren fungerer ikke uten oljetrykk, og oljetrykk får du ikke uten olje og tett panne, så er enig i at man starter der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs vel mest hvor mye moment som stod på motoren og tvang den rundt. Det er forskjell på å trille ned en bakke og å stå på tomgang.

 

N42/N46 har ganske fancy hydraulisk aktuerte justeringer som kan få motoren til å konke ut før det skjer noe skade, men det er bare spekulering. Motoren fungerer ikke uten oljetrykk, og oljetrykk får du ikke uten olje og tett panne, så er enig i at man starter der.

Det er nok riktig det går an på kor lenge den gikk og hvordan motoren ble kjørt etter oljefall. Men lokaliser alltid hvor oljen har rent ut. om det bunnpannen så er det enkleste og billigste å få kjøpt ny panne,dem koster ikke mange kr nå lenger. 

 

Det er nok ventilene som rammes først og det hørers nokså lett etter oppstart.  

 

Etter bytte av bunnpanne start motoren hør etter lyder, om ingen ulyder og bilen starter normalt og går fint. Så tapp ut olja og bytt til nytt  olje og filter.

helst Ikke kjør på gammelt filter.

Lenke til kommentar

Om bilen ble stoppet med en gang og ikke prøvd å bli startet uten olje skal ikke motoren ha tett skade av at den har gått tom for olje, 

Du har nok få liter igjen i motoren etter at oljen har rent ut av panna. Du går ikke heilt tom om du ikke har prøvd å kjøre starte mye.

Når oljelampa lyser (rød lampe) så er det tomt. Den indikerer at oljetrykket er borte og da er det ikke noe olje igjen å pumpe.

 

Når oljelampa så mye som blinker rødt så stopper man umiddelbart. Med mindre det er fare for liv og helse.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Når oljelampa lyser (rød lampe) så er det tomt. Den indikerer at oljetrykket er borte og da er det ikke noe olje igjen å pumpe.

 

Når oljelampa så mye som blinker rødt så stopper man umiddelbart. Med mindre det er fare for liv og helse.

Når en turbo ryker så tømmer du bilen for olje rimelig fort. men motoren trenger ikke å ta skade av det.

Du blåser fortere olja ut av en motor med en defekt turbo, har selv byttet mange turboer som har røket i høy hastighet og bilen har blitt kjørt tom for olje, motoren er like fin etter på.  Men fortsatt ligger det olje i motoren. Du rekker ikke å tømme alt på. Er kun enig i det at når lampa lyser rødt så er det så lite igjen at den ikke får nok olje. Men stopper du og ikke kjører så kan motoren være like god.

Når lampa lyser betyr det fare stopp ikke kjør fyll på olje. Om du ikke stopper så er jeg ening at det kan bli skummelt og bilen kan rase fra seg all olja og motoren vil havarere dog knuse den og ingen vits å fikse.  

Lenke til kommentar

Med stoppe så mener jeg stoppe motoren.

 

Kjenner flere som har skrytt stort av bilen sin etter å ha kjørt tom for olje for så å fortsette å kjøre til motoren stoppe. Bare for å vente en stund, fylle på olje og kjøre videre. De trodde alle at motoren var like fin...... helt til et par uker senere når de finner ut at de må fylle olje oftere enn de må fylle bensin.

 

Konsekvensene av å kjøre tom for olje er så store at det ikke er verdt å ta sjansen på å kjøre videre når motoren/lampa viser tegn på for lite olje. Å stoppe og ringe og be noen om å komme med en kanne olje koster et parhundrelapper for olje og moen minutters venting. Å gå tom for olje kan koste > 100k eller mer har man en nyere bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med stoppe så mener jeg stoppe motoren.

 

Kjenner flere som har skrytt stort av bilen sin etter å ha kjørt tom for olje for så å fortsette å kjøre til motoren stoppe. Bare for å vente en stund, fylle på olje og kjøre videre. De trodde alle at motoren var like fin...... helt til et par uker senere når de finner ut at de må fylle olje oftere enn de må fylle bensin.

 

Konsekvensene av å kjøre tom for olje er så store at det ikke er verdt å ta sjansen på å kjøre videre når motoren/lampa viser tegn på for lite olje. Å stoppe og ringe og be noen om å komme med en kanne olje koster et parhundrelapper for olje og moen minutters venting. Å gå tom for olje kan koste > 100k eller mer har man en nyere bil.

Det er det jeg mener at du stopper bilen med en gang når du ser at oljen renner ut eller en har en lekkasje og olje lampa lyser. kjøre du videre med å ikke stopper motoren så ja da er den nok fare for at den tar skade. Men om bilen ikke har vert i drift eller noe etter at han fikk lekkasje i bunnpannen så vil jeg tru det har gått bra med den. En vil høre om ventiler eller råder har fått seg en smell.

Lenke til kommentar

Når oljelampa lyser (rød lampe) så er det tomt. Den indikerer at oljetrykket er borte og da er det ikke noe olje igjen å pumpe.

 

Når oljelampa så mye som blinker rødt så stopper man umiddelbart. Med mindre det er fare for liv og helse.

 

Hva kan være værre enn tomt? Og gul lampe vil  tilsi lavt oljenivå?

Lenke til kommentar

Gul er som regel en advarsel men du kan kjøre videre. Rød er stort sett "Stopp så fort som mulig!" Typisk når du mangler olje, bremsene svikter eller andre kritiske ting feiler.

 

Noen biler har i tillegg en diger, rød lampe i dashen som bokstavlig talt sier "STOPP!"

 

Klar over det, men du skrev at blinkende rød er værre enn konstant lysende rød.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...