Gå til innhold

Drone-program til 42 milliarder skal erstatte Poseidon-fly over Sør-Kinahavet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke det ei ekstra forsikring å ha folk ombord i slike overvåkningsfly? Dette er jo et område med mye konflikt og motstridende interesser, der spesielt kineserne spiller stort. Terskelen for å skyte ned/sabotere blir jo mye mindre når den menneskelige faktoren er fjernet, eller tenker jeg feil? Ser for meg at mange droner forsvinner på mystisk vis. 

Lenke til kommentar

Australias kyst er ca 5-10 ganger lengre enn Norges kyst. Burde ikke vi utviklet norske droner for å bistå kystvakt, jagerfly osv? Vi trenger jo ikke kjøpe det fra tvilsomme regimer slik Australia gjør hvis vi kan utvikle det selv. Vi er jo langt framme på droneutvikling her i landet så det burde la seg gjøre uten alle de usikkerhetene som avhengigheter til andre regimer innebærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Australias kyst er ca 5-10 ganger lengre enn Norges kyst. Burde ikke vi utviklet norske droner for å bistå kystvakt, jagerfly osv? Vi trenger jo ikke kjøpe det fra tvilsomme regimer slik Australia gjør hvis vi kan utvikle det selv. Vi er jo langt framme på droneutvikling her i landet så det burde la seg gjøre uten alle de usikkerhetene som avhengigheter til andre regimer innebærer.

Vi har jo ikke råd til å ha heliotrope på kystvaktskipene våre så kanskje noen droner hadde vært bedre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Australias kyst er ca 5-10 ganger lengre enn Norges kyst. Burde ikke vi utviklet norske droner for å bistå kystvakt, jagerfly osv? Vi trenger jo ikke kjøpe det fra tvilsomme regimer slik Australia gjør hvis vi kan utvikle det selv. Vi er jo langt framme på droneutvikling her i landet så det burde la seg gjøre uten alle de usikkerhetene som avhengigheter til andre regimer innebærer.

Vi har jo ikke råd til å ha heliotrope på kystvaktskipene våre så kanskje noen droner hadde vært bedre?

Langtflygende droner hadde ikke vært dumt det nei... Kunne da brukes langs kysten , i fjellet og på viddene våre.

 

Dronene kunne da blitt brukt både i redning,leiting og for overvåkning..

Lenke til kommentar

 

Noen som vet hvilken type/merke droner det er snakk om her ??

- hverfall ikke DJI-dronen på artikkelbildet..

 

Northrop Grumman MQ-4C Triton.

http://www.northropgrumman.com/Capabilities/Triton/Pages/default.aspx

Dette er jo ikke "drone" - slik jeg så for meg... -dette er jo et ubemannet fly.

 

Tenkte de kanskje hadde laget quadrocoopter/"drone" som kunne fly i 24t . Et fly begrenser mye hvilke egenskaper et "drone" kunne ha - ved å kunne lette/lande alle steder , stå stille i liften/rotere mm..

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke "drone" - slik jeg så for meg... -dette er jo et ubemannet fly.

 

Tenkte de kanskje hadde laget quadrocoopter/"drone" som kunne fly i 24t . Et fly begrenser mye hvilke egenskaper et "drone" kunne ha - ved å kunne lette/lande alle steder , stå stille i liften/rotere mm..

 

UCAV'ene som det militære i flere land bruker kalles også droner selv om de nesten er på størrelse med små fly.

Lenke til kommentar

 

Dette er jo ikke "drone" - slik jeg så for meg... -dette er jo et ubemannet fly.

Hva? Det er jo nettopp ubemannet som definerer droner. Undervannsdroner, droner med en eller flere helikopterrotorer, droner med form som et fly, båt-droner, 4-hjuls droner...

Han er sikkert en av de mange som kaller kvadrokoptere for droner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Savner vurderinger rundt det med sikkerhet når det er snakk om droner.

Heller ikke kommentarene reflekterer over sikkerhet i luftrommet, som nødvendigvis må bli et problem.

Det er enorme mengder fly i luften samtidig, og så kommer droner i tillegg.

Flyene beveger seg gjennom luftlagene når de letter/lander og flyplasser er det mange av, så inndeling av luftrommet må bli vanskelig.

Flyene overvåkes med radar, men er droner like lett å overvåke?

Blir det farligere å fly i fremtiden?

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke "drone" - slik jeg så for meg... -dette er jo et ubemannet fly.

 

Tenkte de kanskje hadde laget quadrocoopter/"drone" som kunne fly i 24t . Et fly begrenser mye hvilke egenskaper et "drone" kunne ha - ved å kunne lette/lande alle steder , stå stille i liften/rotere mm..

 

De skal heldigvis ikke bruke en svært ineffektiv løsning for å overvåke de størrelsene det er snakk om her. Det er ingen fordel i det hele tatt å lette/lande alle steder, og for overvåkning på lang avstand står et slikt fly stille nok. Disse skal ta av og komme seg langt av gårde. En multikopterløsning vil trenge for mye energi til samme jobben og blir umulig å bruke.

Lenke til kommentar

Både Australia og USA har dollar, men det er ikke akkurat samme mynt. Ganske forvirrende når dere snakker om beløp på en handel mellom Australia og USA for ### milliarder dollar, uten å nevne hvilken dollar som er brukt.

 

Man må gå til andre kilder for å finne at dere bruker US$, men jeg lurer på hvorfor. Det ser ut til at avtalen er gjort i A$. Ihvertfall oppgir alle kilder jeg har funnet utenfor Norge beløpene til å være A$1,4 billion og A$ 6.9 billion, før de eventuelt regner om til US$. (Tilsvarer ~US$ 1 milliard og ~US$ 5,1 milliarder).

 

Man bør alltid oppgi beløpet i den valutaen brukt i avtalen. Hvis ikke vil jo beløpet svinge for hver dag, etter dagens vekslingskurs, og hvilken valutakalkulator man bruker. Og valutahopping gjennom flere valutaer, som fra A$ til US$ og så videre til NOK, er ikke akkurat drømmeoppskriften på å få presise tall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, nei, nei.

Disse farkostene skal IKKE erstatte Orion.

De skal være et supplement til de nye maritime overvåkingsflyene P-8 Poseidon.

Dette blir for slett TU.

 

Dere hadde en lignende «erstatte Orion» tullesak for 3 år siden:

 

https://www.tu.no/artikler/industri-er-dette-dronen-som-skal-erstatte-orion-flyene-i-norge/276022

 

Kom gjerne en tur på besøk til Andøya Flystasjon, så skal dere få førstehåndsinfo.

 

Mvh

Rune Øverås

Toktleder maritime overvåkingsfly

Lenke til kommentar

Australias kyst er ca 5-10 ganger lengre enn Norges kyst. Burde ikke vi utviklet norske droner for å bistå kystvakt, jagerfly osv? Vi trenger jo ikke kjøpe det fra tvilsomme regimer slik Australia gjør hvis vi kan utvikle det selv. Vi er jo langt framme på droneutvikling her i landet så det burde la seg gjøre uten alle de usikkerhetene som avhengigheter til andre regimer innebærer.

 

Forsvaret driver med utvikling av droner, men det er jo ikke så lett å bygge. Flyindustri i Vesten er hovedsaklig konsentrert i 2 selskaper. Så det beste er jo å være delaktig i felles-europeisk utvikling der Norge bidrar med en del til alle droner produsert. Det er jo det som gjøres for all annen luftindustri i Europa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...