Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
LasH skrev (4 minutter siden):

Hei, 

Ja, jeg er klar over at en oppgradering er lite sannsynlig, men ønsker heller ikke å ta til takke med et dårligere produkt. Nå kunne de heller ikke garantere at de fikk TVen på lager i slutten av mars, og da nærmer vi oss plutselig 6 mnd ventetid. Klart at dette er kjipt, og at dette er noe Elkjøp ikke kan noe for. 

Hev av kjøp er nok det som blir mest aktuelt, også smøre seg med tolmodighet og vente til det dukker opp et fristende tilbud. 

Hvor sannsynlig tror du det er at CX kommer på tilbud ila året? 

Selvsagt kan Elkjøp noe for denne situasjonen, og de er ansvarlig for ikke å ha en bedre leveringsstrategi og tilby produkter som tilsvarer/eller er bedre enn hva man opprinnelig bestilte. En slik salgstaktikk er ulovlig/lokkevarer, som aldri er ment å levere. Jeg ville derfor sent saken videre til forbrukermyndighet.

De kan/burde også tilby deg kjøp av ny TV med 60/90 dagers åpent kjøp slik at du kan levere inn denne om den opprinnelige skulle dukke opp eller om du angerer kjøpet av ny TV på vanlig måte. I dag kjører de jo de idiotiske Covid-reglene sine igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

2 hours ago, LasH said:

Hei, 

Ja, jeg er klar over at en oppgradering er lite sannsynlig, men ønsker heller ikke å ta til takke med et dårligere produkt. Nå kunne de heller ikke garantere at de fikk TVen på lager i slutten av mars, og da nærmer vi oss plutselig 6 mnd ventetid. Klart at dette er kjipt, og at dette er noe Elkjøp ikke kan noe for. 

Hev av kjøp er nok det som blir mest aktuelt, også smøre seg med tolmodighet og vente til det dukker opp et fristende tilbud. 

Hvor sannsynlig tror du det er at CX kommer på tilbud ila året? 

Tror ikke den vil komme til lavere pris enn nå, for å være ærlig. Som Nimrad over meg nevner, så bør du skaffe deg et gratis DNB MasterCard, øke grensen på kortet, og benytte deg av 20% tilbudet som kommer på Power om en uke eller to. Da havner 77" på 32k cirka, og 65" på 16K. Jeg synes at å betale dobbelt for 12 tommer ekstra er litt i meste laget, men det kommer jo helt an på hvilken verdi du legger i det. Personlig ville jeg aldri kjøpt dagens modeller, med de avsløringene som har vært så langt om kommende generasjon. Både Samsung og LG virker å gjøre det største fremskrittet på 5 år. LG får langt høyere lysstyrke og viktigst av alt, fargevolum, på sine nye OLED. Samsung får mye bedre dimming-kontroll med MiniLED-teknologi. Begge deler har fansen ventet på i årevis at skal skje. :) 

1 hour ago, Nidar2 said:

Selvsagt kan Elkjøp noe for denne situasjonen, og de er ansvarlig for ikke å ha en bedre leveringsstrategi og tilby produkter som tilsvarer/eller er bedre enn hva man opprinnelig bestilte. En slik salgstaktikk er ulovlig/lokkevarer, som aldri er ment å levere. Jeg ville derfor sent saken videre til forbrukermyndighet.

De kan/burde også tilby deg kjøp av ny TV med 60/90 dagers åpent kjøp slik at du kan levere inn denne om den opprinnelige skulle dukke opp eller om du angerer kjøpet av ny TV på vanlig måte. I dag kjører de jo de idiotiske Covid-reglene sine igjen.

Det der er ren fantasiverden. Gi meg ett punkt i forbrukerkjøpsloven som sier at Elkjøp plikter å levere et annet produkt, mot urimelig merkostnad, på grunn av en naturlig oppstått forsinkelse. Du insinuerer at dette er en planlagt forsinkelse, og at de har bedrevet falsk markedsføring. Da kan jeg opplyse om at Elkjøp som alle andre elektronikkforhandlere, er en omsetningsdrevet geskjeft. De ønsker uten tvil å selge TVen han har kjøpt, men logistikkproblemer (som er blitt 100 ganger verre under corona for hele bransjen), gjør at de ikke kan levere før senere. Å tro at en får medhold i forbrukerrådet med et slikt krav, er ren ønsketenking. Jeg har selv måttet vente 6 måneder på et kjøleskap som var forventet hos meg en måned etter kjøp. Da aksepterte jeg at slik er situasjonen bare. Fikk en bedre pris enn hos konkurrentene, så ønsket ikke avbestille. Har alle muligheter til å heve kjøpet, velge en annen modell eller ta handelen et annet sted. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Agentspoon skrev (35 minutter siden):

 

Tror ikke den vil komme til lavere pris enn nå, for å være ærlig. Som Nimrad over meg nevner, så bør du skaffe deg et gratis DNB MasterCard, øke grensen på kortet, og benytte deg av 20% tilbudet som kommer på Power om en uke eller to. Da havner 77" på 32k cirka, og 65" på 16K. Jeg synes at å betale dobbelt for 12 tommer ekstra er litt i meste laget, men det kommer jo helt an på hvilken verdi du legger i det. Personlig ville jeg aldri kjøpt dagens modeller, med de avsløringene som har vært så langt om kommende generasjon. Både Samsung og LG virker å gjøre det største fremskrittet på 5 år. LG får langt høyere lysstyrke og viktigst av alt, fargevolum, på sine nye OLED. Samsung får mye bedre dimming-kontroll med MiniLED-teknologi. Begge deler har fansen ventet på i årevis at skal skje. :) 

Det der er ren fantasiverden. Gi meg ett punkt i forbrukerkjøpsloven som sier at Elkjøp plikter å levere et annet produkt, mot urimelig merkostnad, på grunn av en naturlig oppstått forsinkelse. Du insinuerer at dette er en planlagt forsinkelse, og at de har bedrevet falsk markedsføring. Da kan jeg opplyse om at Elkjøp som alle andre elektronikkforhandlere, er en omsetningsdrevet geskjeft. De ønsker uten tvil å selge TVen han har kjøpt, men logistikkproblemer (som er blitt 100 ganger verre under corona for hele bransjen), gjør at de ikke kan levere før senere. Å tro at en får medhold i forbrukerrådet med et slikt krav, er ren ønsketenking. Jeg har selv måttet vente 6 måneder på et kjøleskap som var forventet hos meg en måned etter kjøp. Da aksepterte jeg at slik er situasjonen bare. Fikk en bedre pris enn hos konkurrentene, så ønsket ikke avbestille. Har alle muligheter til å heve kjøpet, velge en annen modell eller ta handelen et annet sted. :) 

Dårlig praksis som går utover kundene. Man kan vente med å selge og bedrive reklame til varen er på lager, særlig nå i corona-tider hvor transport er å ustabil.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (8 minutter siden):

Dårlig praksis som går utover kundene. Man kan vente med å selge og bedrive reklame til varen er på lager, særlig nå i corona-tider hvor transport er å ustabil.

Lager koster penger

Å selge varer som ikke er på lager koster de ikke noe, og de kan da kjøre tilbud på det

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Nidar2 said:

Dårlig praksis som går utover kundene. Man kan vente med å selge og bedrive reklame til varen er på lager, særlig nå i corona-tider hvor transport er å ustabil.

Værsågod, du har nå mer enn halvert omsetningen til samtlige nettbutikker i landet, ved å fjerne muligheten for fjernlager. Kun ting som er ankommet lokalt i butikk sekundet kampanjen starter, vil nå være tilgjengelig for kunden. Du må samtidig permittere halvparten av dine ansatte, og forklare til eierne og investorer at de kan forvente null forutsigbarhet fremover på omsetning og inntekter. 

Logistikk i milliard-industrier er ikke så enkelt som en rød og grønn knapp. Hadde det ikke vært bygget inn etterslep-buffer med tanke på forsyninger, ville du ikke hatt butikker å kjøpe fra. 

1 minute ago, LasH said:

Takk for alle svar! 

Jeg lurer på å bare heve kjøpet også kjøpe en Sony AG9. Virker som en TV som får mye skryt, samt litt bedre pris en LG. Tror du det vil være såpass stor forskjell at det rett og slett blir dumt å kjøpe en OLED nå? @Agentspoon

Både basert på nyhetene produsentene har gått ut med, og foreløpige tester fra de som har fått tilgang til tidlige produksjonsutgaver, tyder på at det blir et stort løft i år ja. LG som er produsent av alle OLED-paneler i markedet for TVer til forbrukere, har utviklet nye typer lag i panelet, som tillater dem å øke lysstyrken på både den hvite sub-dioden og RGB-diodene. Dette betyr kort og fortalt at lysere nyanser av blått, rødt og grønt, som så langt har vært Samsung og QLED sitt nøkkelpunkt til å selge TVer, kommer til å bli vesentlig bedre på OLED, og gjøre dem mer konkurransedyktig. Samsung på sin side vil med mini-LED kunne gi betydelig bedre sornivå, noe som motsatt har vært argumentet for å kjøpe OLED. Jeg personlig er faktisk veldig spent på hvilken teknologi som går seirende ut av tester i år. Jeg er ikke blant dem som synes at OLED er kongen på haugen, uansett hva. Jeg digger HDR-fargene på Samsung sine beste QLED-modeller, som jeg synes bringer et helt eget liv til bildet. Samtidig er detaljnivået og kontrasten i OLED-TVer en helt rå opplevelse på sin måte. :)

Sony AG9 vil jeg si er en bra TV, men mangler HDMI 2.1 som gjør den kjip til dagens nye konsoller, og er ganske langt bak LG på lysstyrke. Jeg ville som nevnt aldri kjøpt ny TV nå som jeg vet at high-end utvikler seg såpass bare innen noen måneders tid. 

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Agentspoon said:

LG får langt høyere lysstyrke og viktigst av alt, fargevolum, på sine nye OLED. Samsung får mye bedre dimming-kontroll med MiniLED-teknologi. Begge deler har fansen ventet på i årevis at skal skje. :) 

Jeg trodde dette bare var på high-end OLED modellene som LG G1 og ikke B1, C1 osv. Er dette feil?

Endret av Slaps
Lenke til kommentar

Jepp, det introduseres med G1. FlatpanelsHD ga startpris på LG CX 65" på 3100 Euro i Tyskland i fjor, mens de nå annonserer 3500 Euro for G1. Altså 400 euro forskjell, som jeg tipper betyr rundt 4-5000 kr forskjell i Norge når en regner inn MasterCard-tilbudet. Så da koster fort en 65 tommer på sitt billigste 21k, i stedet for 16k. Så prisforskjell blir det nok. Men C1 som ikke har høyere lysstyrke, er også forventet å bli billigere enn det CX var ved lansering. 

Personlig tenker jeg at hvis en først skal gå såpass high-end som OLED er, så er dette god verdi for pengene. Men gjenstår å se når endelige testene kommer. Hadde det blitt dobbelt så dyrt, hadde det vært noe annet. Men så langt peker det mot noe dyrere, men godt innenfor rimelighetens grenser. :wee:

Lenke til kommentar

Håper den nye OLED-teknologien til LG kommer ned til de litt rimeligere modellene allerede neste år da. Samsung skal vel også selge OLEDer fra neste år av.  Det blir økt tilbud og konkurranse og da forhåpentligvis billigere OLEDer :)

Endret av Slaps
Lenke til kommentar

Tenker du på MicroLED? Det tipper jeg blir en god del dyrere, og har litt andre egenskaper enn LG sin OLED-teknologi. Null burn-in, mye høyere lysstyrke og fargevolum. Kan hende teknologien ikke er så mye dyrere i produksjon, men regn inn all kostnad i forbindelse med utvikling, markedsføring og slikt, så ender ofte slike "nye" teknologier opp med å bli passe dyre. I tillegg til at de ikke vil klare å produsere i stor skala slik LG gjør nå. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Agentspoon skrev (4 timer siden):

Værsågod, du har nå mer enn halvert omsetningen til samtlige nettbutikker i landet, ved å fjerne muligheten for fjernlager. Kun ting som er ankommet lokalt i butikk sekundet kampanjen starter, vil nå være tilgjengelig for kunden. Du må samtidig permittere halvparten av dine ansatte, og forklare til eierne og investorer at de kan forvente null forutsigbarhet fremover på omsetning og inntekter. 

Elkjøp må gjerne ha fjernlager hvor som helst i verden. Transport er relativt fort gjort å få til, så det er ikke her problemet ligger. Problemet ligger i at de selger varer de ikke besitter/har bestilt/fått bekreftet levert osv. De legger lager/logistikk-funksjonen på leverandører og nå ser vi resultatet av dette. Siden de sparer mye penger på slike løsninger bør de har mulighet for å gi tilsvarende produkt eller bedre til kunder som rammes av svikt i systemet. Man kan også spekulere i at det er ulovlig lokkeprodukt og det er uansett umulig å kontrollere.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg hadde egentlig tenkt å vente til april/mai for å få de beste tilbudene, men kom over tilbud på 65tommers Q80T hos Power til 13.000,-. Hadde egentlig tenkt å bruke maks 10.000,-, men tenker kanskje det er verdt prishoppet? Link til Power

Så leser jeg her inne om kvantesprang i teknologi på neste generasjon.. Kom igjen å gjøre det vanskeligere for meg da! ;D 

Selv om nyvinningene høres fristende ut er jeg ikke en entusiast akkurat. Jeg er mer ute etter det totalt beste kjøpet. Tenker at nye tv'er uansett vil bli dyrere, så spørsmålet er vel kanskje om man tross Powers tilbud bør vente til våren/sommeren? Hvor råe kan tilbudene bli liksom?

For/mot? Andre råd? :) 

Lenke til kommentar
Radar skrev (3 timer siden):

Hei!

Jeg hadde egentlig tenkt å vente til april/mai for å få de beste tilbudene, men kom over tilbud på 65tommers Q80T hos Power til 13.000,-. Hadde egentlig tenkt å bruke maks 10.000,-, men tenker kanskje det er verdt prishoppet? Link til Power

Så leser jeg her inne om kvantesprang i teknologi på neste generasjon.. Kom igjen å gjøre det vanskeligere for meg da! ;D 

Selv om nyvinningene høres fristende ut er jeg ikke en entusiast akkurat. Jeg er mer ute etter det totalt beste kjøpet. Tenker at nye tv'er uansett vil bli dyrere, så spørsmålet er vel kanskje om man tross Powers tilbud bør vente til våren/sommeren? Hvor råe kan tilbudene bli liksom?

For/mot? Andre råd? :) 

Veldig bra TV det der. Hvis du ikke er entusiast er det ikke poeng i å vente. Det kommer alltid noe nytt og noe bedre. Hvis budsjettet er rundt 10k så må du fort utsette tv-kjøpet i 10 mnd for å gjøre tilsvarende gode kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marcuzani skrev (17 timer siden):

Veldig bra TV det der. Hvis du ikke er entusiast er det ikke poeng i å vente. Det kommer alltid noe nytt og noe bedre. Hvis budsjettet er rundt 10k så må du fort utsette tv-kjøpet i 10 mnd for å gjøre tilsvarende gode kjøp.

Du sier noe. Black Friday blir kanskje litt lenge til. Takk for input! 

 

Xmir skrev (9 timer siden):

Power har vel mastercardtilbud til helga. Det vil i så fall bringe prisen ned til rett over budsjettet ditt.

Dette gjør isåfall valget enda lettere! Da må man bare rote frem Mastercardet fra hvor enn det har tatt veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Q70T er et godt valg, ja. 🙂 Slipper det dumme wide viewing-angle filteret til Q80T også, som ødelegger for kontrasten og sortnivået en del. Har nesten sett flere fornøyde kunder av Q70T enn Q80T, utrolig nok. 

 

Neo QLED og OLED med høyere fargevolum og lysstyrke, vil nok bli ganske dyrt i starten ja. Mangler en TV, ville jeg nok kjøpt med de prisgunstige tilbudene tii uka. Skal en oppgradere fra 2016 eller senere, ville jeg derimot ventet. 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...