Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Har dere noen tips til 55" til rundt 10k? Ikke mer.

Kan godt være noen som er litt over i pris da det snart er black friday og jeg setter på prisvarsel.

 

Har tven i stuen og der er basically en vegg med vindu som er bak tven, så må være bra i sollys.

 

Har sett på:

•Samsung 55" Q60R 4K UHD QLED

• LG 55" OLED Smart TV OLED55B

 

Har Sony Bravia fra før.

 

Er det noe jeg burde se etter? QLED eller OLED, LCD?

 

QLED er å foretrekke dersom du har et vindu rett foran TVen/bak der du sitter. QLED er mer lyssterk enn mange konkurrerende LED-TVer, men kan være ganske kjip på innsynsvinkel dersom du ikke sitter rett foran TVen. Samsung får ikke god innsynsvinkel før Q80/Q85/Q90, og det er en helt annen prisklasse. 

 

Om du skal se noe på TV i dagslys, så bør du droppe OLED. Den er ikke lyssterk, og har ganske mye refleksjon i panelet. Da vil du få bedre opplevelse fra en LED-TV, skulle det være enten QLED eller "vanlig" LED.

 

Dersom du eller noen andre som skal se på TV ikke skal sitte rett foran TVen, bør du heller kjøpe en TV med et IPS-panel, eks. en LED-TV fra LG eller 8-serien til Sony. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QLED er å foretrekke dersom du har et vindu rett foran TVen/bak der du sitter. QLED er mer lyssterk enn mange konkurrerende LED-TVer, men kan være ganske kjip på innsynsvinkel dersom du ikke sitter rett foran TVen. Samsung får ikke god innsynsvinkel før Q80/Q85/Q90, og det er en helt annen prisklasse.

 

Om du skal se noe på TV i dagslys, så bør du droppe OLED. Den er ikke lyssterk, og har ganske mye refleksjon i panelet. Da vil du få bedre opplevelse fra en LED-TV, skulle det være enten QLED eller "vanlig" LED.

 

Dersom du eller noen andre som skal se på TV ikke skal sitte rett foran TVen, bør du heller kjøpe en TV med et IPS-panel, eks. en LED-TV fra LG eller 8-serien til Sony.

Det var et veldig bra svar, tusen takk!

 

Angående det sitte rett foran TVen. Nå er vi fått ny sofa slik at den skarpeste vinkelen mot TV blir slik:

5854-AEF3-C943-4974-9-EED-F15-AD7-DA0-D2

 

Da er det tydelig QLED eller «vanlig» LED som er valget.

 

Men vanlig LED. Disse TVene koster jo ikke stort? Ser du får en 55" LED til 6k eller noe.

 

Vi har i dag Sony KDL-46NX723. Det er en LCD med LED «backlight», full HD.

 

Bare tenker når en kjøper nytt TV må det være stor oppgradering fra den vi har.

 

Sony 8-serien, er det da XF8? Hvis ja, de er ikke stort dyre dem heller.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Det var et veldig bra svar, tusen takk!

 

Angående det sitte rett foran TVen. Nå er vi fått ny sofa slik at den skarpeste vinkelen mot TV blir slik:

 

Da er det tydelig QLED eller «vanlig» LED som er valget.

 

Men vanlig LED. Disse TVene koster jo ikke stort? Ser du får en 55" LED til 6k eller noe.

 

Vi har i dag Sony KDL-46NX723. Det er en LCD med LED «backlight», full HD.

 

Bare tenker når en kjøper nytt TV må det være stor oppgradering fra den vi har.

 

Sony 8-serien, er det da XF8? Hvis ja, de er ikke stort dyre dem heller.

 

"Vanlig LED" bruker jeg hovedsakelig som en felles betegnelse for alle LED/LCD-TVer som ikke er QLED, bare for å forenkle det litt. TVer kan hovedsakelig deles opp i 4 bolker: OLED, QLED, LED/LCD og Plasma (som ikke lenger er å få tak i). 

 

En QLED-TV er en "LED/LCD"-TV, og enkelt og greit kan man si at fordelen med Samsung QLED og kontra (noen) andre LED TVer er at de er lyssterkere, og gir gode farger selv ved høy lysstyrke (mange andre billigere TVer uten tilsvarende teknologi kan bli ganske utvasket i fargene når lysnivået øker). LG har selv noe som heter NanoCell på sine 8- og 9-serier, som er relativt lik teknologi mtp. fargerenhet, og Sony har noe som heter Triluminos-display. Kjært barn har mange navn.

 

Uansett om du velger en LED-TV fra LG, Samsung eller Sony, vil du få et vesentlig mye bedre bilde enn det du har nå, om du velger en 8 eller 9-serie. XF8(xxx) som du nevner hos Sony er en 8-serie, men "XF" står for 2018-modell, og kan derfor være litt vanskelig å få tak i. Men prisgunstige er de så absolutt. 

 

Dét som er avgjørende i forhold til innsynsvinkel, i din prisklasse, er om panelet er IPS eller VA. Samsung bruker konsekvent VA-paneler, og egner seg dårlig å se i vinkel før du er på Q80++. Ser på grafen på fargevolumet på en VA-TV som er testet ut av rtings.com, som viser at TVen mister 20% av grønn- og blåfargen allerede ved 25 graders vinkel. Sitter man 45 grader fra TVen, mister man nesten 50% av blåfargen. Altså, gå inn i enhver elektrobutikk og still deg rett foran nesten hvilken som helst Samsung-TV. Gå deretter noen skritt til hver side, så ser du hvor lite som skal til for at bildet skal bli mer og mer utvasket og fargeløst/blått ut. Tallene hentet jeg fra denne linken: https://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/viewing-angle

 

Nå er min generelle oppfatning av QLED at de har bedre innsynsvinkel enn vanlig Samsung LED-TV, så forsåvidt tror jeg en Q60-variant vil "gå greit" i den vinkelen du tok bilde fra. Men bildet vil være mer fargeløst derfra du tok bildet enn for de som sitter rett foran senter av TVen. 

 

Om det er noen som ofte sitter der du tok bildet, ville jeg nok fort vurdert å heller kjøpe en LG eller Sony TV, fordelmessig en nanocell-variant fra LG eller en Trulimunos-variant fra Sony. 

 

Isåfall er følgende modeller gode alternativer:

- LG 55SM9010: kan for øyeblikket kjøpes for 8888,-

Fordeler: ekte 100hz panel, IPS for god innsynsvinkel, NanoCell gir gode og rene farger, Direkte-LED bakgrunnsbelysningen gir relativt godt sortnivå i forhold til prisen, god smart-TV med Magic Remote (selger kan demonstrere dette for deg), fint design med tynne kanter og midtstilt fot. Mye for pengene, dette er tross alt LG sin toppmodell av LED-TVene, bortsett fra SM9800, som ikke er nevneverdig mye bedre. 

 

- Sony XG8(xxx)-serien er generelt mye for pengene i forhold til at det er Sony-kvalitet (Sony er eksepsjonelle når det kommer til film, sport og bevegelser). Skal du ha noe som er i samme kategori mtp. panel-hertz og prosessorkraft, vil du ikke få noe bedre bilde enn LGen før du er på 55XG8577 eller 55XG8596. Smart-TVen er også mye mer "tungvinn" grunnet fjernkontrollen, så vil derfor i utgangspunktet anbefale LGen fremfor Sonyen, med mindre du vil punge ut 4000,- mer for Sonyen. Men da er vi et godt hakk over budsjettet ditt.

 

Valget står vel derfor mellom LG SM9010 til 8888,- eller Samsung Q60/Q65/Q67 etc. til 9990,-. Personlig ville jeg nok her valgt LGen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første: B9 til 12990,- vs. C9 til 14999,- er "no-brainer". Vil du ha OLED med en LED-prosessor eller en OLED-prosessor? Men igjen, B9 er bare tull å kjøpe når C9 ligger såpass nærme i pris.

C9 bestilt på onsdag. Mottatt og hengt opp på veggen i dag. Spilte en liten runde COD. For et bilde!!

Xbox var fornøyd den også - viste at TVen taklet alt fra 4K 60fps hdr og Dolby vision.

Bestilte sånne Belkin hdmi kabler som anbefales til Apple TV 4K, så skal jeg kjøpe Apple TV i morgen tenkte jeg. Ikke helt komfortabel med webOS.

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar

C9 bestilt på onsdag. Mottatt og hengt opp på veggen i dag. Spilte en liten runde COD. For et bilde!!

Xbox var fornøyd den også - viste at TVen taklet alt fra 4K 60fps hdr og Dolby vision.

Bestilte sånne Belkin hdmi kabler som anbefales til Apple TV 4K, så skal jeg kjøpe Apple TV i morgen tenkte jeg. Ikke helt komfortabel med webOS.

 

uhhh? Kjør in Oleden før du kjører noe spill med statiske hubs. Litt risiko sport

Lenke til kommentar

For det første: B9 til 12990,- vs. C9 til 14999,- er "no-brainer". Vil du ha OLED med en LED-prosessor eller en OLED-prosessor? Ser absolutt ikke vitsen med å kjøpe sportsbil med mini-motor. 

 

For det andre: historisk, som samco sier, så går C-modellene ofte ned mot 10-12k etterhvert. C8 falt fra 14990,- til 13990,- på Black Friday i fjor, og ble liggende til den prisen fra desember og utover. I mai var den nede på 9990,- en liten tur. Jeg tror de fleste kjedene vil ta den ned mot 14-15k på Black Friday, og at B9 kanskje går ned til 11990,-. Men igjen, B9 er bare tull å kjøpe når C9 ligger såpass nærme i pris. 

C8 55 var 9999kr den uka jeg kjøpte min W8 på Power la av en om ikke Power klarere å skaffe en W8 til prisen som var et lokke tilbud mot noe som kunne bestilles men ga meg ikke tok en uke før jeg fikk inn en bestilling med mailer live chat og 2 Power butikk besøk.

Lenke til kommentar

Første problem oppdaget med C9..

Har Xbox koblet til hdmi1.

Pc (Intel nuc 2018 mod) til hdmi 3

Sonos beam til hdmi 2 arc

 

Hvis bare Xbox og sonos er koblet til så fungerer lyden via arc

Når PC kobles til, så virker ikke lyden gjennom arc bare TV høyttaler.

Å switche hdmi kabel mellom sonos og PC ga også samme feil. Så virker ikke som det er kabelen det er noe galt med.

Ny 4K kabel fra Belkin koblet til PC. Kjøpt i går.

 

LØSNING:

måtte kjøpe USB-C til hdmi adapter for PC'en. Nå fungere det

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar

"Vanlig LED" bruker jeg hovedsakelig som en felles betegnelse for alle LED/LCD-TVer som ikke er QLED, bare for å forenkle det litt. TVer kan hovedsakelig deles opp i 4 bolker: OLED, QLED, LED/LCD og Plasma (som ikke lenger er å få tak i).

 

En QLED-TV er en "LED/LCD"-TV, og enkelt og greit kan man si at fordelen med Samsung QLED og kontra (noen) andre LED TVer er at de er lyssterkere, og gir gode farger selv ved høy lysstyrke (mange andre billigere TVer uten tilsvarende teknologi kan bli ganske utvasket i fargene når lysnivået øker). LG har selv noe som heter NanoCell på sine 8- og 9-serier, som er relativt lik teknologi mtp. fargerenhet, og Sony har noe som heter Triluminos-display. Kjært barn har mange navn.

 

Uansett om du velger en LED-TV fra LG, Samsung eller Sony, vil du få et vesentlig mye bedre bilde enn det du har nå, om du velger en 8 eller 9-serie. XF8(xxx) som du nevner hos Sony er en 8-serie, men "XF" står for 2018-modell, og kan derfor være litt vanskelig å få tak i. Men prisgunstige er de så absolutt.

 

Dét som er avgjørende i forhold til innsynsvinkel, i din prisklasse, er om panelet er IPS eller VA. Samsung bruker konsekvent VA-paneler, og egner seg dårlig å se i vinkel før du er på Q80++. Ser på grafen på fargevolumet på en VA-TV som er testet ut av rtings.com, som viser at TVen mister 20% av grønn- og blåfargen allerede ved 25 graders vinkel. Sitter man 45 grader fra TVen, mister man nesten 50% av blåfargen. Altså, gå inn i enhver elektrobutikk og still deg rett foran nesten hvilken som helst Samsung-TV. Gå deretter noen skritt til hver side, så ser du hvor lite som skal til for at bildet skal bli mer og mer utvasket og fargeløst/blått ut. Tallene hentet jeg fra denne linken: https://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/viewing-angle

 

Nå er min generelle oppfatning av QLED at de har bedre innsynsvinkel enn vanlig Samsung LED-TV, så forsåvidt tror jeg en Q60-variant vil "gå greit" i den vinkelen du tok bilde fra. Men bildet vil være mer fargeløst derfra du tok bildet enn for de som sitter rett foran senter av TVen.

 

Om det er noen som ofte sitter der du tok bildet, ville jeg nok fort vurdert å heller kjøpe en LG eller Sony TV, fordelmessig en nanocell-variant fra LG eller en Trulimunos-variant fra Sony.

 

Isåfall er følgende modeller gode alternativer:

- LG 55SM9010: kan for øyeblikket kjøpes for 8888,-

Fordeler: ekte 100hz panel, IPS for god innsynsvinkel, NanoCell gir gode og rene farger, Direkte-LED bakgrunnsbelysningen gir relativt godt sortnivå i forhold til prisen, god smart-TV med Magic Remote (selger kan demonstrere dette for deg), fint design med tynne kanter og midtstilt fot. Mye for pengene, dette er tross alt LG sin toppmodell av LED-TVene, bortsett fra SM9800, som ikke er nevneverdig mye bedre.

 

- Sony XG8(xxx)-serien er generelt mye for pengene i forhold til at det er Sony-kvalitet (Sony er eksepsjonelle når det kommer til film, sport og bevegelser). Skal du ha noe som er i samme kategori mtp. panel-hertz og prosessorkraft, vil du ikke få noe bedre bilde enn LGen før du er på 55XG8577 eller 55XG8596. Smart-TVen er også mye mer "tungvinn" grunnet fjernkontrollen, så vil derfor i utgangspunktet anbefale LGen fremfor Sonyen, med mindre du vil punge ut 4000,- mer for Sonyen. Men da er vi et godt hakk over budsjettet ditt.

 

Valget står vel derfor mellom LG SM9010 til 8888,- eller Samsung Q60/Q65/Q67 etc. til 9990,-. Personlig ville jeg nok her valgt LGen.

Igjen tusen takk for svar :)

Føler jeg har lært veldig mye allerede på de svarene dine!

 

Jeg sjekket opp den LG tven på rtings.com, og ser at den scorer veldig dårlig på «flicker-free» satt opp mot Sony TVen (https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-sm9000-vs-sony-x850g/887/895?usage=7318&threshold=0.1j).

Tror du dette er noe å bekymre deg for, at den har mye «flickering»?

3-BF4-EF7-D-B7-CF-498-E-9830-44308980-F0

 

Så langt tror jeg valget står mellom:

 

• LG SM9010 til 8880,-

• SONY 55" XG8505 til 9900,-

• eventuelt SONY XG9505 og se om den kommer nærmere 10k under Black friday.

 

Hva tenker du? Jeg ble litt usikker når jeg leste det med flicker på LG tven.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Igjen tusen takk for svar :)

Føler jeg har lært veldig mye allerede på de svarene dine!

 

Jeg sjekket opp den LG tven på rtings.com, og ser at den scorer veldig dårlig på «flicker-free» satt opp mot Sony TVen (https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-sm9000-vs-sony-x850g/887/895?usage=7318&threshold=0.1j).

Tror du dette er noe å bekymre deg for, at den har mye «flickering»?

Så langt tror jeg valget står mellom:

 

• LG SM9010 til 8880,-

• SONY 55" XG8505 til 9900,-

• eventuelt SONY XG9505 og se om den kommer nærmere 10k under Black friday.

 

Hva tenker du? Jeg ble litt usikker når jeg leste det med flicker på LG tven.

 

Jeg har solgt masse SM9010 siden den ble lansert i juni/juli ish, og har ikke hatt noen kunder som har kommet tilbake og klaget på bildet. Har sett masse på TVen selv, og synes den har et helt supert bilde i forhold til prisen. Dette med "flickering" får jeg ikke helt til å stemme - den har ekte 100hz-panel og LG sin nyeste og beste LED-prosessor (A7 2nd generation), så den skal ikke "hakke" eller noe liknende når det er bevegelser på den. Merk; du får ikke bedre LED-TV fra LG, utenom SM9800, men de er fortsatt nesten identiske.

 

Det kan fort være at Sonyen vil ha vesentlig mer "flickering" i bildet, da den kun er 50Hz, sammenlignet med LG sitt 100Hz-panel. Sonyen sin X1-prosessor gir et fantastisk bilde, og særlig X1 Ultimate-prosessoren (samme som de bruker i den dyreste OLED-en) du finner i XG9505. Jeg har flere ganger selv sammenlignet Sony 100Hz-modell med X1 prosessor (eks. 55XG8577 og 55XG8596) mot andre 50Hz modeller eks. fra Panasonic, LG og Samsung, men ingen 50Hz-TV til nå har klart bevegelser som er sammenlignbare med ekte 100Hz og en super prosessor. Uansett hva folk sier om at "hertz ikke lenger har noe å si", så er det reelt at en 50Hz TV (til nå) ikke kan vise et like jevnt bilde som en 100Hz TV. Punktum. Derfor mener jeg at LGen fort er et bedre alternativ enn Sony 55XG8505, fordi den ikke har 100Hz.. 

 

Når det kommer til XG9505, er den helt utrolig god bildemessig. Igjen; å kombinere en LED-TV med X1 Ultimate-prosessoren, er noe av det beste bildet man mulig kan få på en vanlig LED-skjerm per dags dato. Så det er absolutt det beste alternativet dersom den dropper i pris, men merk at den ikke har IPS-panel, så du kan ende opp med å slite noe med innsynsvinkel. Men om du får den TVen til rundt 10k, er det absolutt verdt det. 

Lenke til kommentar

Noen som har noen tips ang skikkelig bang for the buck tver? Typer som er skikkelig budsjettvinnere under 5000

 

Finnes ikke. Er du ikke villig til å betale mer enn det absolutt billigste, får du det billigste. Samsung 6-serie får du til den prisen, men bildet er noe av det tristeste som finnes. Grå-blått og hakkete bilde, sortnivået er ikke tilstedeværende. 

Lenke til kommentar

Finnes ikke. Er du ikke villig til å betale mer enn det absolutt billigste, får du det billigste. Samsung 6-serie får du til den prisen, men bildet er noe av det tristeste som finnes. Grå-blått og hakkete bilde, sortnivået er ikke tilstedeværende. 

 

Snakker ikke om å få det beste uavhengig av prisklasse. Lurer bare på hva man finner som er det beste for den prisklassen. Eller får man faktisk mye bedre når vi beveger oss opp et par lapper?

Endret av Softis12
Lenke til kommentar

Snakker ikke om å få det beste uavhengig av prisklasse. Lurer bare på hva man finner som er det beste for den prisklassen. Eller får man faktisk mye bedre når vi beveger oss opp et par lapper?

 

Forskjellen på 6-seriene (typisk billig Samsung og billig LG-TV) og 7 og 8-seriene til de samme leverandørene er to helt forskjellige verdener. Det trenger ikke å koste så sinnsykt mye mer heller.

 

LG 55UM7660 for eksempel ligger til 7990,- og har et veldig mye bedre bilde enn Samsung 55RU6025 til 5490,-.

 

Samsungen hakker og får etterslep i bildet ved bevegelser, har kjipe farger og sortnivået er blå-grått og TVen har ingen innsynsvinkel. LGen derimot har gode farger, gode bevegelser, greit sortnivå og god innsynsvinkel. Mye bedre kjøp. 

Lenke til kommentar

Hva med brukt?

 

Alltid mye å spare på å kjøpe brukt, men du risikerer jo å ikke få igjen noe på garantien om noe skulle skje med produktet. Det er ikke uvanlig at LED-TVer får problemer med døde piksel-rader og feil i bakgrunnsbelysningen. Har min 49UH850 inne på verksted for andre gang på 5 måneder med panelfeil. Kjøpt i 2016. 

Lenke til kommentar

Jeg har solgt masse SM9010 siden den ble lansert i juni/juli ish, og har ikke hatt noen kunder som har kommet tilbake og klaget på bildet. Har sett masse på TVen selv, og synes den har et helt supert bilde i forhold til prisen. Dette med "flickering" får jeg ikke helt til å stemme - den har ekte 100hz-panel og LG sin nyeste og beste LED-prosessor (A7 2nd generation), så den skal ikke "hakke" eller noe liknende når det er bevegelser på den. Merk; du får ikke bedre LED-TV fra LG, utenom SM9800, men de er fortsatt nesten identiske.

 

Det kan fort være at Sonyen vil ha vesentlig mer "flickering" i bildet, da den kun er 50Hz, sammenlignet med LG sitt 100Hz-panel. Sonyen sin X1-prosessor gir et fantastisk bilde, og særlig X1 Ultimate-prosessoren (samme som de bruker i den dyreste OLED-en) du finner i XG9505. Jeg har flere ganger selv sammenlignet Sony 100Hz-modell med X1 prosessor (eks. 55XG8577 og 55XG8596) mot andre 50Hz modeller eks. fra Panasonic, LG og Samsung, men ingen 50Hz-TV til nå har klart bevegelser som er sammenlignbare med ekte 100Hz og en super prosessor. Uansett hva folk sier om at "hertz ikke lenger har noe å si", så er det reelt at en 50Hz TV (til nå) ikke kan vise et like jevnt bilde som en 100Hz TV. Punktum. Derfor mener jeg at LGen fort er et bedre alternativ enn Sony 55XG8505, fordi den ikke har 100Hz..

 

Når det kommer til XG9505, er den helt utrolig god bildemessig. Igjen; å kombinere en LED-TV med X1 Ultimate-prosessoren, er noe av det beste bildet man mulig kan få på en vanlig LED-skjerm per dags dato. Så det er absolutt det beste alternativet dersom den dropper i pris, men merk at den ikke har IPS-panel, så du kan ende opp med å slite noe med innsynsvinkel. Men om du får den TVen til rundt 10k, er det absolutt verdt det.

Hvor finner du at Sonyen kun er 50Hz? Står native hz på 100. og finner ingenting som tyder på at den er 50hz. Endret av Lami
Lenke til kommentar

Den har 120Hz panel i likhet med de aller fleste mid-range+ modeller: https://www.displayspecifications.com/en/model/b36717bd

 

For det første: i Norge er de ikke 120Hz, men 100Hz. Den nettsiden representerer modeller på det amerikanske strømnettet på 60Hz, mens vårt strømnett går på 50Hz. Derav er de norske modellene 50 eller 100 Hz. 

 

XG8577 og XG8596 har 100Hz, det er det ingen tvil om. Men 8505 har, ifølge Prisjakt sin "info"-side 50Hz. Den modellen finnes ikke på displayspesifications.com, så prisjakt blir ved den mest "legit" siden å søke opp det på. Det er faktum at XG8096 og XG8196 er 50Hz, så jeg ville ikke betvilt at også XG8505 er 50Hz. Som jeg sa ovenfor, må du mest sannsynlig opp på XG8577 og XG8596 for å få skikkelig 100Hz panel. 

Lenke til kommentar

For det første: i Norge er de ikke 120Hz, men 100Hz. Den nettsiden representerer modeller på det amerikanske strømnettet på 60Hz, mens vårt strømnett går på 50Hz. Derav er de norske modellene 50 eller 100 Hz. 

 

XG8577 og XG8596 har 100Hz, det er det ingen tvil om. Men 8505 har, ifølge Prisjakt sin "info"-side 50Hz. Den modellen finnes ikke på displayspesifications.com, så prisjakt blir ved den mest "legit" siden å søke opp det på. Det er faktum at XG8096 og XG8196 er 50Hz, så jeg ville ikke betvilt at også XG8505 er 50Hz. Som jeg sa ovenfor, må du mest sannsynlig opp på XG8577 og XG8596 for å få skikkelig 100Hz panel. 

 

 

Hos Sony er det oppgitt 100Hz (Native) på XG8505 på lik linje med resten av 85-serien, det samme gjelder for 83-serien. 80 og 81 har 50Hz. Stoler mer på Sony selv enn Prisjakt. 

 

Forøvrig er det litt frustrerende at det generelt er vanskelig å finne opplysninger både om type panel og frekvens. Enkelte produsenter veksler også mellom VA og IPS på samme modell alt etter skjermstørrelse, så en god omtalte på en 55" betyr nødvendigvis ikke at 65" har samme egenskaper.

Lenke til kommentar

For det første: i Norge er de ikke 120Hz, men 100Hz. Den nettsiden representerer modeller på det amerikanske strømnettet på 60Hz, mens vårt strømnett går på 50Hz. Derav er de norske modellene 50 eller 100 Hz. 

 

XG8577 og XG8596 har 100Hz, det er det ingen tvil om. Men 8505 har, ifølge Prisjakt sin "info"-side 50Hz. Den modellen finnes ikke på displayspesifications.com, så prisjakt blir ved den mest "legit" siden å søke opp det på. Det er faktum at XG8096 og XG8196 er 50Hz, så jeg ville ikke betvilt at også XG8505 er 50Hz. Som jeg sa ovenfor, må du mest sannsynlig opp på XG8577 og XG8596 for å få skikkelig 100Hz panel. 

Det var en EU-modell jeg linket til: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5082414

Hvis du leser på Sonys sider: https://www.sony.no/electronics/tv-er/xg8505-series/specifications

Ser du også at modellene er omtalt side om side med Native 100 Hz.

Sony pleier alltid å omtale "samme TV, forskjellig design" under samme modellnavn med de fire første tegnene, i dette tilfellet er XG8505, XG8577, XG8588, og XG8596 alle sammen "XG85"

 

Det er ingen TV som bruker strømnettets frekvens for et klokkesignal, verken spenning eller frekvens er helt stabilt og låst 220 V / 50 Hz... I stedet blir spenningen likerettet og en oscillator eller pulsgenerator lager en firkantbølge som driver elektronikken (vesentlig høyere frekvens enn 50 Hz).

 

Grunnen til at europeiske elektronikkforretninger og TV-leverandører omtaler TV-er som 50 Hz eller 100 Hz er fordi kringkastingsstandarden for TV i EU (PAL) var originalt definert til 50 Hz interpolert, og for å beholde bakoverkompatibilitet med eldre mottakere har man ikke endret dette siden man startet kringkasting. Panelene er definitivt i stand til å vise 60 Hz eller 120 Hz, med en gang man kobler inn en konsoll eller PC er dette vanlig, på samme måte vil mange TV-er også endre oppdateringshastigheten til 48 Hz om det kobles til en Blu-Ray spiller (de som ikke klarer dette får 3:2-pulldown-artifakter fordi TV-ens panel er 60 Hz). Her er en gammel test av en Sony TV ment for EU som feilet 2:2 pulldown.

 

Og du selger TV-er?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...