Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det fine med Lg oled tvr alle har dålig bilde flyt  :dremel:  der er Sony kongen på Haugen 

 

Hehe, LG lager jo OLED-panelene alle leverandørene bruker, så skulle nesten trodd de greide å levere et greit bilde på sine egne TVer også. Og for all del, for den "vanlige" forbrukeren er en C9 en fantastisk TV, men man må opp på Panasonic eller Sony for å få en OLED med et virkelig godt bilde. Selv har jeg en drøm om Sony AG9. X1 Xtreme-prosessoren som du finner i XF9005/AF8/A1 er helt sinnsyk, så at de har greid å lage noe enda bedre med X1 Ultimate er jo nærmest en uvirkelig drøm. Sony vet virkelig hvordan de bygger en bildebehandlingsprosessor. Panasonic skal visst også være veldig bra, men jeg har aldri hatt sansen for fjernkontrollen og designet deres, så de faller dessverre litt ut for meg. At de i fjor hadde eneste (?) THX-sertifiserte TV tilgjengelig på forbrukermarkedet, sier jo litt om hvor stort potensiale Panasonic også har bildemessig. 

Lenke til kommentar

Hva synes dere om Philips 75PUS6754? Bra kjøp til prisen, eller har dere en bedre anbefaling?

 

Uten å kjenne direkte til denne modellen, på et generelt basis, er 6-serier kjipe bildemessig. Som jeg pleier å si, så er det mye TV størrelsesmessig for pengene, men ikke så mye bilde å skryte av. 6-serier pleier å hakke når det kommer raske bevegelser, være kjipe på sortnivå (ref direkteled uten noen lokaldimming), også er det 50Hz. På en så stor TV vil nok bildet være merkbart "dårlig". Hadde du vurdert samme TV i 42" ville jeg sikkert sagt den var "OK" til sitt antatte formål - en helt enkel TV for TV-titting. Det er gjerne ikke det man er ute etter på 75-tommere, og derav vil nok heller ikke bildet gi deg noen super opplevelse sammenliknet med en 65" i samme prisklasse. 

Lenke til kommentar

Hehe, LG lager jo OLED-panelene alle leverandørene bruker, så skulle nesten trodd de greide å levere et greit bilde på sine egne TVer også. Og for all del, for den "vanlige" forbrukeren er en C9 en fantastisk TV, men man må opp på Panasonic eller Sony for å få en OLED med et virkelig godt bilde. Selv har jeg en drøm om Sony AG9. X1 Xtreme-prosessoren som du finner i XF9005/AF8/A1 er helt sinnsyk, så at de har greid å lage noe enda bedre med X1 Ultimate er jo nærmest en uvirkelig drøm. Sony vet virkelig hvordan de bygger en bildebehandlingsprosessor. Panasonic skal visst også være veldig bra, men jeg har aldri hatt sansen for fjernkontrollen og designet deres, så de faller dessverre litt ut for meg. At de i fjor hadde eneste (?) THX-sertifiserte TV tilgjengelig på forbrukermarkedet, sier jo litt om hvor stort potensiale Panasonic også har bildemessig. 

 

Har hatt en A1 helt anen bilde flyt ingen micro stutter som på Lg oled tvr. Men Dolby Vision på Sony oled er for lys svak med low latency DV som de bruker mot andre merker.

 

Så dålig HD tv test anbefaler å kun bruke hdr 10 på Sony oleds.

Endret av samco
Lenke til kommentar

^ Finnes ikke så mye 200 Hz. Kun 100 Hz i Europa. Jeg ville anbefalt Sony XG9505 eller Samsung Q70 / Q80 / Q90R når de er tilbud til lineær TV-titting. Samsung oppleves ofte mer brukervennlig i menyer osv.

 

Til diskusjonen over:

 

OLED har som regel mye mer tydelig stutter enn LCD, fordi responstiden på pikslene er vanvittig lav, nesten ikke-eksisterende. Det tar såpass kort tid for pikslene å skifte farge, at øynene dine fanger opp de enkeltstående bildene i en 24 hz film, i stedet for å oppleve bildet som flytende. Dette skjer ved at det bare produseres 24 bilder i sekundet, som gjør at øynene lettere fanger opp overgangen mellom bildene. Når LCD-teknologien har lengre responstid på pikslene, får en motion blur mellom bildene, som gir illusjonen av et mer flytende bilde, i stedet for at en registrerer enkeltbildene. Da vil 24Hz i realiteten kunne oppleves med bedre flyt på en LCD enn på en OLED, nettopp fordi LCD er tregere på refresh rate.

 

En kan introdusere Black Frame Insertion, altså sette inn svarte bilder mellom hvert faktiske bilde (slik at 24 bilder blir til 48 bilder per sekund, men der halvparten er svarte bilder, og bildet derfor blir mørkere). Eller en kan ha motion interpolation, der en viser bildene dobbelt eller tilsvarende, for å oppnå litt av samme effekte. Her har en typiske teknologier som TruMotion fra LG, MotionFlow fra Sony osv. En produsent kan være flinkere til dette enn en annen, men å påstå at Sony er såååå mye mer avansert på AG9 enn LG C9, synes jeg blir ganske tullete. 24 hz innhold er og forblir en svakhet på OLED-paneler, av årsaken jeg beskrev ovenfor, at panelene rett og slett er for raske, og ikke får motion blur som gir en reell illusjon av flere hz / bilder per sekund og dermed flyt. Derfor er Sony sine LCD-TVer bedre enn OLED-modellene sine når bildeinnholdet er såpass tregt som 24 Hz. Dette blir motsatt med en gang en ser på innhold med høyere refresh rate. Da kommer OLED på topp, da den raske refresh raten tvertimot blir en stor fordel. Av den grunn er OLED helt overlegen til f. eks. gaming og sportssendinger med HFR (high frame rate) innhold. 

 

Til diskusjonen over:[

 

Her kan en se forskjellen, ved å skifte mellom 1080p50 og 480p for eksempel, der sistnevnte har 24hz / 25 hz innhold. Den videoen ville vært veldig hakkete på en OLED, fram til en skrudde opp til 1080p50.  :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt en A1 helt anen bilde flyt ingen micro stutter som på Lg oled tvr. Men Dolby Vision på Sony oled er for lys svak med low latency DV som de bruker mot andre merker.

 

Så dålig HD tv test anbefaler å kun bruke hdr 10 på Sony oleds.

 

Jeg har aldri sett noen antydning til stutters på Sony OLED TVer nei, og selv Sony A1 har et av de beste OLED-bildene jeg noen gang har sett, mye takket være X1 Extreme prosessoren. En generell svakhet ved OLED-TVer er jo at de er relativt lyssvake sammenliknet med LED i samme prisklasse/kaliber, og fordelen deres ligger i presisjonen i mørke soner, og ikke i lyse deler av bildet. 

Lenke til kommentar

En produsent kan være flinkere til dette enn en annen, men å påstå at Sony er såååå mye mer avansert på AG9 enn LG C9, synes jeg blir ganske tullete. 24 hz innhold er og forblir en svakhet på OLED-paneler, av årsaken jeg beskrev ovenfor, at panelene rett og slett er for raske, og ikke får motion blur som gir en reell illusjon av flere hz / bilder per sekund og dermed flyt. 

 

Du gir jo egentlig svaret selv her; 24hz innhold spilles dårlig av på en OLED TV som ikke uten videre implementerer en bildebehandlingsteknologi, og det er jo i prinsippet her Sony AG9 tar steget foran LG C9. X1 Ultimate prosessoren skal være betydelig kraftigere enn Alpha 9 fra LG, men igjen, å si at det er en "sinnssyk" merkbar oppgradering for den vanlige forbrukeren, vil jeg ikke påstå. Sony kan filmproduksjon; de leverer alt fra videokameraene, redigeringsprogramvaren, til sluttproduktet kundene ser på; skulle det være kinoprojektor, vanlig LED-TV eller OLED-TVer. Selvfølgelig har Sony mer erfaring med bildebehandling enn LG, og med en prosessor med såpass mye mer kraft, sier det seg selv at AG9 yter på et høyere nivå. Men igjen, for den vanlige forbrukeren er det ikke sikkert dette har noe å si - kanskje magic remote funksjonen på LG er en såpass mye viktigere egenskap for kunden, at C9 i en helhet vil være et bedre valg for kunden, sett bort ifra pengebeløp.  

Lenke til kommentar

Har ikke fått kjøpt meg TV enda - 55’’ blir for stort i soverommet.

Vurderer da 49’’ QLED eller Sony

 

Ville dere gått for 49 XG9005 til 9990kr eller Q70 til 12990?

Vurdere å kjøpe på Elkjøp, da er det ihvertfall 50 dagers åpent kjøp hvis noe skulle dukke opp på Black Friday

 

PS! Har Samsung noen andre LED TV som er bakbelyste og like gode som xg9005 uten å ta steget opp til QLED?

 

PSS! Har allerede 65Q9F i stua ?

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar

Vendt ryktes sterkt om 48 tommer oled paneler i 2020 skal ha en selv til gaming med 2.1 hdmi 

 

spiller ikke på 65 E6 og W8 for stort bilde for spill

 

Har ikke fått kjøpt meg TV enda - 55’’ blir for stort i soverommet.
Vurderer da 49’’ QLED eller Sony

Ville dere gått for 49 XG9005 til 9990kr eller Q70 til 12990?
Vurdere å kjøpe på Elkjøp, da er det ihvertfall 50 dagers åpent kjøp hvis noe skulle dukke opp på Black Friday

PS! Har Samsung noen andre LED TV som er bakbelyste og like gode som xg9005 uten å ta steget opp til QLED?

PSS! Har allerede 65Q9F i stua

Endret av samco
Lenke til kommentar

Ja har lyst på OLED. Men vet noen noe mer om release?

Orker ikke å vente til juni for 49’’ oled. Og hvis lg kjører samme ræl som at den får svakere prosessor enn de andre så ender man på gjerdet igjen

 

Rundt mai sån ca. Lg prosessorer er top notch men er måten Lg liker bevegelser som kan oppfattes som litt hakkete med oled instant pixel response  Er godt vandt med det fra 2013. Panasonic har samme 24hz stutter siden 2016

 

Sony er best på bevegelser men min A1 røk min engelske kompis AF9 fikk plutselig en rød blob på panelet.

liker ikke måten Sony renser panelet på ingen indikasjon når det skjer.

 

lg er så enkelt 4timer med auto off eller slå av med fjernkontrollen 15/20 min rens.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Da får du kose deg med 100 nits peak brightness, Samco.

 

Er der hdr detaljene ligger tips hør på spears n müsli podcast på AVF forum kansje du lærer litt om hdr...  :dremel:  ser ut som det trengs.

nits er bare en liten del av hdr og ikke det viktigste.

Endret av samco
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...