Gå til innhold

Ingen ladehybrider leverte forbruket produsenten oppga


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forbruk/rekkevidde-svindelen fortsetter altså. Fordi ren batteri-el uten rekkeviddeforlenger ikke passer alle.

 

Med  Hydrogen  som rekkeviddeforlenger ville vi fått et bilhold der alle kunne kjøre forurensningsfritt, med fornybar energi. - Og med bilhold-utgifter lavere enn dagens forbrenningsbiler eller batteri/fossil.  Og uten å overoppgradere elnettet i boligområder, eller legge "smart"-måler utgiftene på alle husstander; også de som ikke kan eller vil kjøre batter-elektrisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal alle oppholde seg rundt Oslo, bergen eller Trondheim da, eller?

Med hele 8 stasjoner, hvor fem av de er i Oslo, og seks nye er planlagt i 2019 blir jo det fantastisk. Og med den ene bilen i salg til 600.000kr og 50mil rekkevidde, med drivstoff til bensinpris, blir alle fornøyde.

 

Hver hydrogenstasjon koster bare 30 millioner, og en stasjon skal kunne fylle hele 50 biler om dagen leser jeg. Det går sikkert knallbra om hele bilparken byttes. Trenger bare 20.000 stasjoner spredt rundt i landet for å dekke behovet, med brorparten av de samlet i byer. Det virker som en mye bedre plan enn å benytte strømmen som er veletablert OVER ALT, til elbiler.

Endret av Klykken-
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Forbruk/rekkevidde-svindelen fortsetter altså. Fordi ren batteri-el uten rekkeviddeforlenger ikke passer alle.

 

Med  Hydrogen  som rekkeviddeforlenger ville vi fått et bilhold der alle kunne kjøre forurensningsfritt, med fornybar energi. - Og med bilhold-utgifter lavere enn dagens forbrenningsbiler eller batteri/fossil.  Og uten å overoppgradere elnettet i boligområder, eller legge "smart"-måler utgiftene på alle husstander; også de som ikke kan eller vil kjøre batter-elektrisk.

 

Hydrogen for personbiler blir aldri noe av. Rett og slett fordi det er ubegripelig sløsing med energi. Det koster ca 50-60 kW/t strøm å produsere 1 kg hydrogen. En Mirai går ca 100 km på 1 kg hydrogen. En batteri Elbil går ca 400 km på tilsvarende energimengde.

I tillegg er det ingenting å hente økonomisk for en privat lommebok.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Skal alle oppholde seg rundt Oslo, bergen eller Trondheim da, eller?

Med hele 8 stasjoner, hvor fem av de er i Oslo, og seks nye er planlagt i 2019 blir jo det fantastisk. Og med den ene bilen i salg til 600.000kr og 50mil rekkevidde, med drivstoff til bensinpris, blir alle fornøyde.

 

Hver hydrogenstasjon koster bare 30 millioner, og en stasjon skal kunne fylle hele 50 biler om dagen leser jeg. Det går sikkert knallbra om hele bilparken byttes. Trenger bare 20.000 stasjoner spredt rundt i landet for å dekke behovet, med brorparten av de samlet i byer. Det virker som en mye bedre plan enn å benytte strømmen som er veletablert OVER ALT, til elbiler.

 

Ja, ja ikke tro alt du leser , da.  30 millioner?  Hvis du skal tulle, hvorfor ikke si 300?  :)

 

Men ellers er det for få hydrogen-stasjoner i Norge, ja.  Det blir ikke noe bilsalg før det er utbygget.

 

"Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF."

https://www.motor.no...enn-elbil-nett/

 

Hydrogenstasjoner W.W.:

https://www.netinform.net/h2/H2Stations/H2Stations.aspx

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Hydrogen for personbiler blir aldri noe av. Rett og slett fordi det er ubegripelig sløsing med energi. Det koster ca 50-60 kW/t strøm å produsere 1 kg hydrogen. En Mirai går ca 100 km på 1 kg hydrogen. En batteri Elbil går ca 400 km på tilsvarende energimengde.

I tillegg er det ingenting å hente økonomisk for en privat lommebok.

Nå er det jo fossilparken, og utslipp-svindleriet, som skal bort.  Og det virker ikke som om alle vil eller kan velge ren batteri-el uten rekkeviddeforlenger. Når Hydrogen-el er dobbelt så effiktivt som fossil forbrenning, til en pris pr. mil lik diesel, så er det vel noe å spare på å velge "hybrid" med Hydrogen istedet for bensin. Så slipper man eksosrørutskifting, oljeskift og i tillegg.

Og så er det ingen grunn til å velge en forbrenningsmotor lengre. Alle kan. Alle sparer. 

 

Etappene mellom hver lading er fra ni til 13 mil.

Ladetiden er i hovedsak på 30 til 45 minutter, med avvik i begge retninger. Jo kaldere, desto mer tid tar det

og hver mil hadde kostet nærmere 19 kroner.

http://www.side3.no/motor/test-av-rekkevidde-og-forbruk-nissan-leaf-2018-mot-vw-e-golf/3423437542.html

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

 

Skal alle oppholde seg rundt Oslo, bergen eller Trondheim da, eller?

Med hele 8 stasjoner, hvor fem av de er i Oslo, og seks nye er planlagt i 2019 blir jo det fantastisk. Og med den ene bilen i salg til 600.000kr og 50mil rekkevidde, med drivstoff til bensinpris, blir alle fornøyde.

 

Hver hydrogenstasjon koster bare 30 millioner, og en stasjon skal kunne fylle hele 50 biler om dagen leser jeg. Det går sikkert knallbra om hele bilparken byttes. Trenger bare 20.000 stasjoner spredt rundt i landet for å dekke behovet, med brorparten av de samlet i byer. Det virker som en mye bedre plan enn å benytte strømmen som er veletablert OVER ALT, til elbiler.

Ja, ja ikke tro alt du leser , da. 30 millioner? Hvis du skal tulle, hvorfor ikke si 300? :)

 

Men ellers er det for få hydrogen-stasjoner i Norge, ja. Det blir ikke noe bilsalg før det er utbygget.

 

"Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF."

https://www.motor.no...enn-elbil-nett/

 

Hydrogenstasjoner W.W.:

https://www.netinform.net/h2/H2Stations/H2Stations.aspx

https://www.dinside.no/motor/hydrogen-alderen-er-over-oss-eller/65367719

Ja, 30 mill.

Og på de to årene har de ikke kommet spesielt langt i utbyggingen, som artikkelen siterer de på. Men de bygger vel 19 til før slutten 2019 ettersom etterspørselen er såpass enorm som den er.

Endret av Klykken-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De 8 hydrogenstasjonene som fins i Norge i dag er mer enn nok til å betjene de ca 100 hydrogenbilene. Det er 12,5 bil per stasjon. Med en kapasitet på hele 50 biler per døgn kan de en vakker dag omsette for så mye som 1600 kroner om dagen. Klarer de det tar det bare 50 år før stasjonene går i null (forutsatt null vedlikehold, gratis hydrogen, null rente på byggelånet etc)

 

Fri..: Du har noen ubesvarte faktum fra en annen tråd:

 

 


Kan du ikke bare svare saklig på om du erkjenner de faktumene jeg ramset opp? Jeg finskriver de litt mer og legger til ett punkt:
 
1. Hydrogen er per i dag hovedsaklig fossil energi
2. Svært dårlig virkningsgrad for elektrolyse + brenselceller*
3. Dårlig lønnsomhet for brukerne nå*
4. Dårlig lønnsomhet i framtida også som følge av 2*
5. Epler vs epler sammenligninger av energitetthet som inkluderer både gass, tank og brenselceller er langt mindre imponerende enn den stadige sammenligning med kun gass*
6. Høna og egget-situasjonen - Både 8 fyllepunkter og litt over 100 biler på landsbasis er milevis bak konkurransen.
7. Høye byggekostnader for hydrogenstasjoner i framtiden*, ennå værre i dag.
8. Dårligere skalerbarhet i global skala* grunnet begrenset tilgang på platina.
 
* (sammenlignet med rene batteribiler)
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forbruk/rekkevidde-svindelen fortsetter altså. Fordi ren batteri-el uten rekkeviddeforlenger ikke passer alle.

 

Med  Hydrogen  som rekkeviddeforlenger ville vi fått et bilhold der alle kunne kjøre forurensningsfritt, med fornybar energi. - Og med bilhold-utgifter lavere enn dagens forbrenningsbiler eller batteri/fossil.  Og uten å overoppgradere elnettet i boligområder, eller legge "smart"-måler utgiftene på alle husstander; også de som ikke kan eller vil kjøre batter-elektrisk.

Hvis rent batteri ikke passer for alle, så passer hydrogen for enda færre. Man får jo knapt fylt på med hydrogen engang. Så hvorfor argumentere for hydrogen når den nesten ikke passer for noen, mens ren batteridrift passer for nesten alle?

 

Logikken feiler hos hydrogen-fantastene.

 

(Og når det gjelder oppgradering av el-nettet så er det bedre å gjøre det enn å bygge ut dyre og ubrukelige hydrogenstasjoner.)

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, ja ikke tro alt du leser , da.  30 millioner?  Hvis du skal tulle, hvorfor ikke si 300?  :)

 

Men ellers er det for få hydrogen-stasjoner i Norge, ja.  Det blir ikke noe bilsalg før det er utbygget.

 

"Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF."

https://www.motor.no...enn-elbil-nett/

 

Hydrogenstasjoner W.W.:

https://www.netinform.net/h2/H2Stations/H2Stations.aspx

Jeg skjønner ikke hvorfor du spammer med denne gamle artikkelen der Steffen Møller-Holst, styreleder i Norsk Hydrogenforum, uttaler seg 100% objektivt og uten vikarierende motiver? Litt patetisk å nevne arbeidsgiveren hans som om det gir ham objektivitet og troverdighet.

 

Som jeg har skrevet før:

 

Dette er en artikkel med tøysete påstander fra bedriften NEL som baserer hele sin eksistens på hydrogen-blindveien. Den påståtte uttalelsen fra SINTEF er fullstendig uten begrunnelse eller kontekst, så den er også verdiløs.

 

Artikkelen er generelt bare søppel, som for eksempel det at en hydrogenstasjon kan betjene flere biler. Det er jo bare tåpeligheter, siden det meste av ladingen av elbiler vil skje hjemme. Dette nevnes ikke i det hele tatt.

 

Nei, det du kommer med her er bare en propagandaartikkel uten substans.

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det har blitt utført flere studier på kostnadene for utbygging av infrastruktur for ladbare biler og hydrogen. Alle sammen viser at kostnadene for disse to (komplementære) løsningene er ganske like, men ofte er det hydrogen som blir billigst i stor skala.

Se for eksempel denne studien: http://www.fz-juelich.de/iek/iek-3/EN/Forschung/_Process-and-System-Analysis/News/InfrastructureAnalysis/article.html

 

Ansatte ved SINTEF har som oftest belegg for det de uttaler seg om i media.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ansatte ved SINTEF som har store personlige interesser som ikke tydeliggjøres har åpenbart en agenda. Eventuelt de som gjengir det vedkommende sier samtidig som de later som det er noe offisielt fra SINTEF og prøver å skjule at vedkommende har tunge interesser innenfor hydrogen.

 

Når det gjelder den studien, så påstår den:

 

"At present, both technologies are in the initial stage of their market development"

 

Helelektrisk og hydrogen er da slett ikke på samme stadium i utviklingen.

 

Så er et annet spørsmål hvilke forutsetninger studien bruker (men det lover ikke godt med tanke på det som er nevnt over). Har noen faktisk lest studien for å se hva de baserer seg på?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hydrogen som rekkeviddeforlenger er også en selvmotsigelse ettersom ren batteribil (model S 100D) har lengre rekkevidde enn noen hydrogen-batteri hybridbil på markedet. Joda, det kommer sikkert nye hydrogen-batteribiler med lengre rekkevidde etter hvert, men det kommer også rene batteribiler med ennå lengre rekkevidde. Hydrogenstasjonene er også så lite utbredt at praktisk rekkevidde er sterkt begrenset. Det er for eksempel fult mulig å kjøre Lindesnes-Nordkapp med ren batterielektrisk bil (mange bilmerker og modeller). Det ikke i nærheten av mulig med noen hydrogenbil nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kostnadene for å bygge et nettverk av hydrogenstasjoner som takler en vesentlig andel av den norske bilparken er også skyhøy. 30 millioner per stasjon og de har bare kapasitet til 50 biler i døgnet (omsetning ca 1600 kr). Elbiler har i motsetning veldig lave utbyggingskostnader. Nettet er ganske omfattende allerede, uten store offentlige subsidier. Hjemmelading betaler seg selv. Vi har mer enn nok elkraft til å dekke energibehovet. Elbilene vil være med på å balansere kraftnettet og dermed redusere kostnadene for bygging og vedlikehold. Ser vi litt større på det, i Europeisk sammenheng, vil elbilene frigi massevis av kraft som tidligere ble brukt til raffinering og fremstilling av bensin og diesel. Mindre netto forbruk gir netto lavere kraftpriser. Kort og greit er infrastruktur til elbillading noe som betaler seg selv. Til sammenligning frigir ikke hydrogen elkraft, det øker kraftbehovet fordi det er energipkrevende å produsere uten CO2-utslipp. Derfor produseres ikke hydrogen uten CO2-utslipp i dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ansatte ved SINTEF som har store personlige interesser som ikke tydeliggjøres har åpenbart en agenda. Eventuelt de som gjengir det vedkommende sier samtidig som de later som det er noe offisielt fra SINTEF og prøver å skjule at vedkommende har tunge interesser innenfor hydrogen.

 

Når det gjelder den studien, så påstår den:

 

"At present, both technologies are in the initial stage of their market development"

 

Helelektrisk og hydrogen er da slett ikke på samme stadium i utviklingen.

 

Så er et annet spørsmål hvilke forutsetninger studien bruker (men det lover ikke godt med tanke på det som er nevnt over). Har noen faktisk lest studien for å se hva de baserer seg på?

 

Når du ikke klarer å komme på noen argumenter, men tyr til kritikk av person og overfladiske spørsmål om forutsetninger for en studie utført av en av de mest anerkjente forskningsinstituttene i Tyskland ser jeg ikke helt poenget med å fortsette debatten med deg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen som rekkeviddeforlenger er også en selvmotsigelse ettersom ren batteribil (model S 100D) har lengre rekkevidde enn noen hydrogen-batteri hybridbil på markedet. Joda, det kommer sikkert nye hydrogen-batteribiler med lengre rekkevidde etter hvert, men det kommer også rene batteribiler med ennå lengre rekkevidde. Hydrogenstasjonene er også så lite utbredt at praktisk rekkevidde er sterkt begrenset. Det er for eksempel fult mulig å kjøre Lindesnes-Nordkapp med ren batterielektrisk bil (mange bilmerker og modeller). Det ikke i nærheten av mulig med noen hydrogenbil nå.

 

At det ikke er mulig å kjøre til Nordkapp i dag betyr vel ikke at løsningen er dårlig for fremtiden? Hvis du hadde snudd deg sørover i steder kunne du kjørt ganske langt. For 6 år siden gikk det fint å kjøre mellom Oslo og Monte Carlo med hydrogenbil og siden det har både bilene fått lengre rekkevidde og mange nye stasjoner har kommet på plass.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det ikke er mulig å kjøre til Nordkapp i dag betyr vel ikke at løsningen er dårlig for fremtiden? Hvis du hadde snudd deg sørover i steder kunne du kjørt ganske langt. For 6 år siden gikk det fint å kjøre mellom Oslo og Monte Carlo med hydrogenbil og siden det har både bilene fått lengre rekkevidde og mange nye stasjoner har kommet på plass.

Jeg bor i Tromsø og kan godt snu meg sørover, øst eller vest for den del. Her kommer man ikke av flekken med hydrogenbil. Det er bare å planlegge laaang tur med Falken/Viking først som sist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men ellers er det for få hydrogen-stasjoner i Norge, ja.  Det blir ikke noe bilsalg før det er utbygget.

 

 

Kravene ENOVA satte til kapasitet på stasjonene var tidligere at de skulle klare å levere minst 200 kg pr dag, og at det skulle være minst to uttak. Altså kunne hver stasjon betjene i snitt 40-50 biler for dagen.

 

Men siden utbyggerne syntes dette ble for dyrt har ENOVA nå moderert kravet til minst 50 kg pr. dag og kun et uttak. Det betyr i så fall at stasjonen da kun klarer å levere nok til 10-12 biler om dagen.

 

Jeg vil tro at dette fort kan føre til at potensielle eiere av hydrogenbiler vil vegre seg for å kjøre langtur på dager med normalt mye trafikk. En ting er å ha angst for ladekø. En annen ting er å ha angst for å komme for seint til pumpa og oppleve at det ikke er mer hydrogen igjen, fordi du er bil nr 11 i køen den dagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

At det ikke er mulig å kjøre til Nordkapp i dag betyr vel ikke at løsningen er dårlig for fremtiden? Hvis du hadde snudd deg sørover i steder kunne du kjørt ganske langt. For 6 år siden gikk det fint å kjøre mellom Oslo og Monte Carlo med hydrogenbil og siden det har både bilene fått lengre rekkevidde og mange nye stasjoner har kommet på plass.

Jeg bor i Tromsø og kan godt snu meg sørover, øst eller vest for den del. Her kommer man ikke av flekken med hydrogenbil. Det er bare å planlegge laaang tur med Falken/Viking først som sist.

Nei, da er det ikke så aktuelt selv om biler er tilgjengelig. Viser jo klart behovet for utbygging av infrastruktur..
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men ellers er det for få hydrogen-stasjoner i Norge, ja.  Det blir ikke noe bilsalg før det er utbygget.

 

 

Kravene ENOVA satte til kapasitet på stasjonene var tidligere at de skulle klare å levere minst 200 kg pr dag, og at det skulle være minst to uttak. Altså kunne hver stasjon betjene i snitt 40-50 biler for dagen.

 

Men siden utbyggerne syntes dette ble for dyrt har ENOVA nå moderert kravet til minst 50 kg pr. dag og kun et uttak. Det betyr i så fall at stasjonen da kun klarer å levere nok til 10-12 biler om dagen.

 

Jeg vil tro at dette fort kan føre til at potensielle eiere av hydrogenbiler vil vegre seg for å kjøre langtur på dager med normalt mye trafikk. En ting er å ha angst for ladekø. En annen ting er å ha angst for å komme for seint til pumpa og oppleve at det ikke er mer hydrogen igjen, fordi du er bil nr 11 i køen den dagen.

Det er et ønske om å bygge mindre stasjoner i distriktene for å knytte de større byene sammen og da er det hensiktsmessig at ENOVA ikke setter krav til alt for store stasjoner..

At en stasjon har kapasitet på 50kg pr dag betyr ikke at den går tom etter 10-12 fyllinger. Det kan hende at man ikke får fyllt tanken full, men det sjal mye til for at man ikke får nok til å komme seg til neste stasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...