Gå til innhold

Bjørn Kjos kaller regjeringens elfly-satsing sløsing med penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han staten må gi avgiftslette til elektriske båtmotorer, gressklippere, motorsykler, osv osv. Ikke bare til biler og....fly.. Folk trenger stimulering til å velge elektrisk der det tradisjonelt sitter en bråkende og forurensende bensinmotor i dag.

 

Statoil har i det siste stolt har skrevet om oljefeltene de har oppdaget eller kjøpt seg inn i. De er kjempeklare for å pumpe olje og gass. Og tjene penger. Gi dem en gedigen miljøskatt som går direkte til å stimulere til omlegging til elektrisk over "hele linja"... Framtiden er kanskje fattigere, men istedet får vi stillhet og ro og rein luft...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Ingen offentlig myndighet kommer heller til å stå for utviklingen av Elfly.

Dette er kun en liten PR sak for å fremme litt fokus på at fremtiden kommer.

Grunnen til at Airbus har satt av store ressurser til forskning på Elfly er at EU har definert hvilke miljøkrav luftfarten må forholde seg til fra 2050.

For å klare disse må de begynne å tenke utenfor boksen nå.

https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2017/11/airbus--rolls-royce--and-siemens-team-up-for-electric-future-par.html

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Bør han ikke tenke på å få sitt eget selskap over på pluss siden først? 

Bør ikke du tenke på å starte et flyselskap før du uttaler deg?

 

______

 

Kjosern har et poeng, mener jeg. Det er påfallende hvor gira norske myndigheter er på å subsidiere amerikanske bedrifter. I og for seg, ikke en katastrofe, men det virker som de tror Norges bidrag faktisk utgjør en forskjell. Akkurat som med elbil-politikken er dette en utopi man må komme seg ut av. For all del, elfly og elbiler er fremtiden og skikkelig kult, men det blir ikke realitet før de store blir med og drar lasset.

Lenke til kommentar

Bør ikke du tenke på å starte et flyselskap før du uttaler deg?

 

______

 

Kjosern har et poeng, mener jeg. Det er påfallende hvor gira norske myndigheter er på å subsidiere amerikanske bedrifter. I og for seg, ikke en katastrofe, men det virker som de tror Norges bidrag faktisk utgjør en forskjell. Akkurat som med elbil-politikken er dette en utopi man må komme seg ut av. For all del, elfly og elbiler er fremtiden og skikkelig kult, men det blir ikke realitet før de store blir med og drar lasset.

 

Jeg har ikke uttalt meg? Det var ett spørsmål... 

 

Typisk "Norge utgjør ingen forskjell derfor bør vi avslutte alt", kan vi ikke bare droppe all medisiner også, sende de til afrika/asia hvor det er nok folk til å utgjøre en forskjell? Hva med mat og vann, ingen vits at vi fåtallet skal frotse, få det vekk! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg har ikke uttalt meg? Det var ett spørsmål... 

 

Typisk "Norge utgjør ingen forskjell derfor bør vi avslutte alt", kan vi ikke bare droppe all medisiner også, sende de til afrika/asia hvor det er nok folk til å utgjøre en forskjell? Hva med mat og vann, ingen vits at vi fåtallet skal frotse, få det vekk! 

...Som er en uttalelse.  :wee:

 

Jo, helt klart. Vi bør egentlig begå kollektivt selvmord, så slipper vi å fortsette diskusjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ingen offentlig myndighet kommer heller til å stå for utviklingen av Elfly.

Dette er kun en liten PR sak for å fremme litt fokus på at fremtiden kommer.

Jupp, det meste av pengene hentes nok fra PR budskjettet.

 

Eksisterende el-energioppevaring passer dårlig til langre turer, man kan kanskje benyttes til passasjerfrakt på kortere hopp. Men det er dyrt å ha fly på bakken så de må kunne tilføres energien fort. For langturer må det til noe helt nytt tror jeg.

 

Uansett, dukker det opp noe brukbart vil nok flyselskapene hoppe på helt uten statlige intensiver. Potensielt både mer bekvemt for passasjerer og billigere drift.

 

Hva vi kan gjøre i mellomtiden; Fly færre turer.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det er jo ikke dårlig Norwegian reklame da, nokså tom kritikk er jo ganske lett å gi. Vil heller gi muligheten til å rose samarbeidspartnerne som faktisk bidrar til økt opplysning om elektrisk mobilitet og praktiske forsøk på ny teknologi. Det er også flott at små bedrifter som Slovenske Pipistrel får oppmerksomhet med deres innovasjon. Og det er heller ingen tvil om at lille Norge kan ha en rolle på verdensbasis som løfter ny teknologi opp. Ser gjerne at Norske bedrifter og organisasjoner også bidrar til NASA sitt X-57 når dette kommer i et stadie hvor det kan bli utplassert i praksis.

 

Både Avinor, SAS, Widerøe, miljøstiftelsen Zero og Norges Luftsportforbund har samarbeidet om å få den innovative slovenske godbiten til Norge.

 

– Det blir blant annet å se på Luftsportsuka 2018 (som starter onsdag 20. juni, vår anm.), der interesserte kan få seg en introduksjonstur. Det skal også demonstreres på konferanser og arrangementer, og benyttes til testing av alternative propelløsninger og ladekonsepter. Etterhvert håper vi også å kunne prøve ut flyet i skolevirksomhet, oppsummerer Torkell Sætervadet.

 

Kilde: http://www.flynytt.no/artikler/ln-ela-en-historisk-lettvekter/440326

 

Endret av karl-wilhelm
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

Jeg synes Kjos har rett og at dette bare er en av flere "politiske" miljøprosjekter. Politikere blir så fokusert på å fremstå at logikk glemmes. Også er det en del som lever av å være påvirkere som heier på slike prosjekter - enten uten å sette seg inn i problemstillingen, eller fordi de tjener penger på å heie for deretter å få støtte til virksomheten sin. (Zero, for eksempel).

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva Kjos mener, og han har absolutt et poeng. På den annen side, er det nettopp PR som trengs på dette stadiet.

 

Mange mener at Norges elbilsatsning ikke har noen påvirkning på verdensbasis, og på samme måte kan man si at å fly rundt i et lite elfly ikke har noen påvirkning. Det er selvfølgelig helt riktig at vi sparer minimalt med CO2 på verdensbasis basert på norsk elbilandel, og vi sparer enda mindre på at ett eneste fly i Norge er elektrisk.

 

På den annen side, Norge viser verden at i et land med store avstander, tøffe værforhold, og folk som bor overalt i grisgrendte strøk, er det fullt mulig å kjøre elektriske biler. -Og flere og flere gjør det. Samtidig reduserer vi de utslippene Norge er ansvarlige for, og går foran med et godt eksempel. På samme måte, vil ett elfly i dag, og den PR'en det medfører føre til ti elfly om et par år, og så øker det på. Hittil har mange ment at elfly kun er noe det forskes på, og som ikke er mulig å bruke til noe. Pipistrel - flyet viser at vi i dag kan bruke elektrisitet på skolefly, og det vil sannsynligvis også vise at vedlikeholdskostnader blir noe helt annet enn med eksisterende teknologi.

 

Jeg tror ikke folk flest er kjent med dette, og derfor trengs det PR. -Og når staten og Avinor ønsker at folk skal få vite om det, er det mest effektive virkemiddelet å kjøre et PR-stunt som dette!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

På den annen side, Norge viser verden at i et land med store avstander, tøffe værforhold, og folk som bor overalt i grisgrendte strøk, er det fullt mulig å kjøre elektriske biler. -Og flere og flere gjør det. Samtidig reduserer vi de utslippene Norge er ansvarlige for, og går foran med et godt eksempel. På samme måte, vil ett elfly i dag, og den PR'en det medfører føre til ti elfly om et par år, og så øker det på. Hittil har mange ment at elfly kun er noe det forskes på, og som ikke er mulig å bruke til noe. Pipistrel - flyet viser at vi i dag kan bruke elektrisitet på skolefly, og det vil sannsynligvis også vise at vedlikeholdskostnader blir noe helt annet enn med eksisterende teknologi.

 

Jeg tror ikke folk flest er kjent med dette, og derfor trengs det PR. -Og når staten og Avinor ønsker at folk skal få vite om det, er det mest effektive virkemiddelet å kjøre et PR-stunt som dette!

Jeg tror nordmenn ville vært overrasket om de skjønte hvor lite verden bryr seg om Norge. Vi har ingen innvirkning på verdenspolitikken og iallefall ikke i form av PR. Vi setter ikke dagsorden på noe som helst område, og hva enn vi mener om elfly, elbiler osv. har ingen innvirkning på amerikanske selskapers kurs. Vi kan for all del drive lobbyisme og godsnakking med oljemilliardene våre, men å forvente resultater kan vi ikke.

 

Vi bør heller fokusere pengene våre på spesielle særområder der vi kan få noe utbytte. Invistere i grunnforskning, teknologi-utvikling osv. er noe som alltid har lønnet seg. Å kjøpe kinesiske el-busser og europeiske el-fly gir ingen merverdi for oss, annet enn at vi kan slå oss på brystet og si; se så miljøvennlige vi er. 

PS: noe vi ikke er uansett: https://www.tu.no/artikler/de-ledet-an-i-fornybar-omveltningen-men-tyskland-nar-ikke-klimamalene/440258

Lenke til kommentar

?? Sjekker noen opp i disse påstandene?

Boing backer Zunum Aero som utvikler elektrisk fly(med plan om levering av sitt første fly i 2022 om jeg ikke husker feil).

I europa har Rolls-Royce, Airbus og Siemens inngått samarbeid om utvikling av elektrisk fly. EasyJet er med i et samarbeid og håp om at innenfor maks 10 år skal fly mellom feks Paris og London være elektrisk. Og ingen av disse firmaene bruker "småpenger" her heller.

At man da begynner tidlig med å legge planer for tilrettelegging av elektrisk fly er smart. Ikke dumt.

Kjos lever i fortiden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bør han ikke tenke på å få sitt eget selskap over på pluss siden først? 

Over på plusssiden?Går Norwegian i minus? Det var nytt for meg. Sist jeg sjekket tjente Norwegian 1,1 milliarder NOK i 2016. Tjener nesten like mye som SAS som er både eldre og er flyselskap for hele Skandinavia. Norwegian går svært bra og har hatt svært bra vekst. Åpenbart vet Kjos hvordan han driver et flyselskap.

 

 

Men ja utsagnet han gir ikke mening likevel. Avinor lager ikke fly. De drifter flyplasser. Hva er galt med at de tilrettelegger slik at om et selskap kjøper elfly så er Avinor klare til å ta imot disse flyene? Burde ikke Avinor som drifter flyplassene ha alt klart FØR elflyene kommer? Eller skal de vente til Boeing kommer med helelektriske fly kommer og så finne ut at de skal begynne å tilrettelegge? Slik at de får like mye feil som Norwegian fikk på sine Dreamlinere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror nordmenn ville vært overrasket om de skjønte hvor lite verden bryr seg om Norge. Vi har ingen innvirkning på verdenspolitikken og iallefall ikke i form av PR. Vi setter ikke dagsorden på noe som helst område, og hva enn vi mener om elfly, elbiler osv. har ingen innvirkning på amerikanske selskapers kurs. Vi kan for all del drive lobbyisme og godsnakking med oljemilliardene våre, men å forvente resultater kan vi ikke.

 

Vi bør heller fokusere pengene våre på spesielle særområder der vi kan få noe utbytte. Invistere i grunnforskning, teknologi-utvikling osv. er noe som alltid har lønnet seg. Å kjøpe kinesiske el-busser og europeiske el-fly gir ingen merverdi for oss, annet enn at vi kan slå oss på brystet og si; se så miljøvennlige vi er. 

PS: noe vi ikke er uansett: https://www.tu.no/artikler/de-ledet-an-i-fornybar-omveltningen-men-tyskland-nar-ikke-klimamalene/440258

Kinesiske el-busse og el-biler er jo for prøveprosjekt. Er jo billigste alternativ for prøving og om det ikke er bra er det ikke så farlig siden det bare er et prøveprosjekt uansett.                                                                          

 

Hva er galt med å kjøpe europeiske el-fly? Ligger Norge ikke i Europa? Skal vi heller kjøpe fra USA?

 

Bare fordi Airbus har hovedkvarter i Tolouse Frankrike og bygger flyene der betyr det jo ikke at Airbus er hovedsaklig fransk. 

 

Hele poenget med selskapet er jo at de bruker underleverandører og gjør ulike ting i ulike land over hele Europa. Selvfølgelig hovedsaklig Tyskland, Frankrike og Spania siden Airbus var opprinnelig fra de 3 landene. Men det er ingenting i veien for at et norsk selskap kan levere deler til Airbus.

 

 

Og det å satse på fly kan gi verdi selv om du ikke lager fly. Se Nederland, Amsterdam, Schiphol, KLM. Nederland har ikke noe videre behov for fly i det hele tatt engang. Likevel har de en gigantisk flyplass med et gigantisk flyselskap som gir mye verdig og penger til Nederland.

 

Husk og at for etablerte (Tyskland, Frankrike, Spania, USA) er jo endring ikke det beste, da de er best på vanlige fly, men om fly endres mye, betyr det masse nye selskaper kan komme opp, fordi de eksisterende er ikke eksperter på el-fly selv om de bruker mye penger på det. Så alle bransjer med store forandringer med lite norsk tilstedeværelse er jo en større mulighet for Norge å bli en del av verdikjeden. Og når land som Tyskland og Frankrike ikke er store nok til å lage fly alene er det åpenbart at Norge ikke kommer til å kunne lage fly alene på en stund uansett, Men trenger ikke lage det for å være med i verdikjeden og få penger ut av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Over på plusssiden?Går Norwegian i minus? Det var nytt for meg. Sist jeg sjekket tjente Norwegian 1,1 milliarder NOK i 2016. Tjener nesten like mye som SAS som er både eldre og er flyselskap for hele Skandinavia. Norwegian går svært bra og har hatt svært bra vekst. Åpenbart vet Kjos hvordan han driver et flyselskap.

 

 

Men ja utsagnet han gir ikke mening likevel. Avinor lager ikke fly. De drifter flyplasser. Hva er galt med at de tilrettelegger slik at om et selskap kjøper elfly så er Avinor klare til å ta imot disse flyene? Burde ikke Avinor som drifter flyplassene ha alt klart FØR elflyene kommer? Eller skal de vente til Boeing kommer med helelektriske fly kommer og så finne ut at de skal begynne å tilrettelegge? Slik at de får like mye feil som Norwegian fikk på sine Dreamlinere?

 

Ja, de tjener ikke penger. Norwegian tror de kan bli lønnsome 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En eller annen skrev: "Tenke utenfor boksen".

 

Tenk dere vanlige rutefly, med elektriske motorer i stedet for sine jetmotorer, uten batterier* - og uten en elektrisk ledning, ned til en trommel på bakken?

 

Det forskes på overføring av elektrisk kraft trådløst.

 

Tenk dere et antall, gigantisk satellitter, i geostasjonære baner, som fungerer som atomdrevne  bensinstasjoner - eh elektrisitets stasjoner. Da kan piloten bestille f.eks. 10 000 KW for take-off og climb, for så å redusere til 1000 underveis, for så å trenge nesten ingenting ved nedstigning og landing.

 

OSL -  LPA så ofte du vil uten forurensning, og uten å påvirke ditt COfotavtrykk. 

 

Det må være noe for hun "grønne" med gliset, å fronte!

 

*Siden Murphy sikkert blander seg opp i dette også - muligens trenges litt sikkerhets batteri.

Endret av ChiaroScuro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...