Gå til innhold

[Løst] Feilflash på et SuperMicro X8DTi-F


J@9

Anbefalte innlegg

Hei.
Kjøpte meg en brukt server med et SuperMicro X8DTi-F hovedkort.
Tenkte det var greit å oppdatere bios og IPMI.
IPMI viste seg å være oppdatert, så denne hoppet jeg over.
Tok så bios..
Lagde en bootbar minnepenn med Rufus, og valgte FreeDOS, la over nødvendige filer og satte igang.
Bios gikk fint, og alt fungerte.
Men.. Ser jeg har klart å rote meg inn på download sida for et X8DTU-F også.. (dette satt i en annen server jeg vurderte å kjøpe), og her lå det en microcode update, som skulle løse problemer som Spectre og meltdown.
Jeg var vel hovedsaklig inne på dette kortet for å sammenligne dem.. Så hvordan i huleste jeg tilfeldigvis klarte å laste ned denne fila, forundrer meg.

 

Men.. Det som skjedde var at jeg kjørte den, og den fullførte.. Måtte trykke ctrl-alt-delete for å restarte og fullføre update.
Men det som da skjedde var at server kun gir 2 pip, deretter 5 pip, alle er korte.
Restarter seg selv, og går i loop.
Jeg får ikke bilde på skjerm, men ser på både minnepenn og tastatur at den restarter.

 

Testet å ta en recovery ved å legge BIOS på minnepenn og kalle denne for SUPER.ROM, holde ctrl og home inne ved oppstart så den skulle lese fila.

Men den går fremdeles i loop.

Testet å jumpe bios reset pins, uten hell.
Tok ut alt av ram untatt 1 brikke, som jeg satte i slot 1 for CPU 1, samt at jeg tok ut både CPU 1 og 2, og satte nr 2 i slot 1.
Fremdeles ikke noe forskjell.

 

Noen tips her?
Har jeg ødelagt CPU'er eller hovedkort?
Holder det evt med en ny bios chip? om jeg klarer å lodde ut den gamle og sette inn en ny?
Evt noen i nærheten av jevnaker som kan låne meg deler til test? evt teste mine cpu'er?
Det er snakk om Xeon E5645.

Har prøvd å google AMI bios beep codes.. Men det er ikke en egen kode for 2 + 5 beeps.. men 2 beeps er feil på RAM, og 5 beeps kan være CPU eller andre kort som sitter i.
Har ikke prøvd å ta ut HBA kortet og SSD som sitter i PCIe portene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper egentlig at det kun er bios ja, skulle klare å lodde den.

Men i readme til micro code update så står det at den må kjøres på nytt ved bytte av CPU, så er jeg redd den kanskje skrev noe rett til CPU?

Men igjen, begge kortene støtter samme CPU serie, så da burde det jo fungert på begge.

Men spørs nok ikke om den overskrev boot block på bios.. noe som slår ut recovery også :(

Lenke til kommentar

Har også hatt samme erfaring. Mistenker at det kan være en killswitch som ligger i siste BIOS-oppdatering for eldre kort. Det var et Aopen kort. 100% grei oppførsel uten oppdatering. Helt ustabilt og ubrukelig etterpå uten at det var mulig å komme seg langt nok til å reflashe. Alle modellnummer stemte med BIOS-oppdatering og også checksum. Flashet via USB.

Lenke til kommentar

Ofte er det jo to bios chipper og man flasher bare den ene fremtil systemet har gjort en suksessfull boot.

Men om kortet er av eldre sort spørs det.

 

Funker som sakt å lodde ut og inn en ny bios chip. Kollega av meg gjorde det på sin pc med stor suksess etter en feilflash. Er du skikkelig heldig så sitter bioschippen i sokkel så man bare kan plukke den ut for hand.

Lenke til kommentar

For min del er det snakk om en server, og denne har kun en chip.

Den har en recovery funksjon (rename bios fil til super.rom og legge på minnepenn, holde ctrl og home inne mens man slår på), men fikk det ikke til igår.

Får ikke noe bilde på skjermen over hodet.

Lenke til kommentar

Leste litt mer nøye ang den fila jeg ikke burde kjørt..
Den laster inn en kodesnutt som matcher CPU, derfor må den kjøres på nytt hvis man bytter CPU..
Så da virker det som om det bare er bios som er påvirket.
Nytt hovedkort kommer på ca 1000kr på ebay, + evt moms.. men da får man også med CPU'er.. Ellers fikk jeg tilbud av en i Norge om å kjøpe et helt likt kort for 1000kr..
Men.. Bios chip ferdig flashet koster 150-200kr.. så jeg tror nok jeg tar sjansen på den først..
Det er jo bare 8 loddepunkter, og det er ikke veldig trangt mellom dem.
Tror jeg skulle klare det med mitt ustyr, men er ikke sikker.
Har en TS-100 loddebolt, og jeg har blant annet den minste spissen.
Erfaring har jeg jo, men ikke på akkurat chipper :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...