Gå til innhold

Rister/skjelver i beina når jeg trener


Anbefalte innlegg

Hei, for fire år siden trente jeg veldig mye styrke hver dag, med ekstremt tunge løft i nesten to år. Jeg bygde veldig mye muskelmasse, men sluttet helt med trening etterhvert.

Har begynt å trene igjen og jeg merker at jeg skjelver av all type belastning, jeg kan ta knebøy i løse luften og rister mest på veien ned. Dette er fryktelig uvanlig for meg og jeg er redd for at jeg kanskje har fått en nerveskade? Løftet veldig mye «tung» markløft til kroppsvekten min tidligere, jeg veide 70 kg og løftet 160kg 5x5.

 

Det rister veldig ved knebøy, markløft og alt som har med lårene og korsrygg å gjøre. Hva kan det være og hva kan jeg gjøre?

Endret av Richard-Martin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så unormal å skjelve litt om man presser seg litt hardt, beina mine rister nesten hver trening selv:

 

Siden det er på vei ned igjen du rister, er det støttemusklaturen som trolig må trenes opp :)

 

 

Hvis du tar deg skikkelig ut er det ikke uvanlig å skjelve litt. Hvis skjelving oppstår når du utfører en øvelse kan det være et tegn på at belastningen er litt for stor i forhold til din treningstilstand. Støttemuskulatur vil relativt raskt trenes opp, noe som begrenser urytmiske bevegelser og skjelving i selve utførelsen. Dersom du skjelver i etterkant av treningen kan det være et tegn på at blodsukkeret er for lavt. Sørg for å ha spist et godt måltid 1-3 timer i forkant av økta, og innta raskt nærig etter en treningsøkt (så raskt som mulig). 

 

Krampe og lokale skjelvinger i muskulaturen kan oppstå når den aktuelle muskelen er utslitt, f.eks. ved hard styrketrening. Dette skyldes rett og slett at energitilførselen ikke er tilstrekkelig i muskelen i forhold til belastningen den har blitt utsatt for. Muskelfibrene består av små filamenter (aktin og myosin) som knytter seg til hverandre og slipper igjen vekselvis når du aktiverer en muskel. For at filamentene skal slippe opp igjen kreves energi, i form av adenosintrifosfat (ATP). Dersom tilførselen/gjenoppbyggingen av ATP ikke er tilstrekkelig i forhold til kravene vil filamentene forbli sammenknyttet, og dette opplever du som krampe. Ukontrollert skjelving i muskulaturen kan skyldes det samme, og er et tegn på at muskelen er utslitt!

 

Kramper og skjelvinger kan også skyldes ubalanse i mineralene i kroppen. Flere mineraler er blant annet helt vesentlig i transport av signaler fra nervesystem til muskler og tilbake igjen. Ofte vil inntak av væske, noe sukker og mineraler gi rask effekt.

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...