Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpt eierløs bil


Tom Mikalsen

Anbefalte innlegg

I 2010 kjøpte jeg to eldre VW.

Jeg hadde en kunde der jeg jobbet som hadde to stk VW som måtte bort fra lagring, låven de sto på skulle tømmes.

Kjøper disse to for vrakpant. Den ene er helt opprustet og høgges asap. Den andre har motorhavari, men karosseriet er dønn strøkent og rustfritt.

 

Sjekker med biltilsynet før kjøp, den bilen som skal spares skylder årsavgift for flere år, men dette er frafalte krav pga. foreldelse.

Ellers skal det ikke være noe i veien for å registrere denne bilen igjen.

 

Bilen ble avskiltet i 1993, og har vært avskiltet siden. 

 

Tiden går, jeg får endelig tid til å sette inn en ny motor, og koster på bilen en del for å få den slik jeg ønsker.

 

Nå skal jeg registrere bilen på meg selv, og forhåpentligvis få skilter på bilen

 

Så starter moroa.

Han som er registrert som eier av bilen bilen, døde i 2008. Enearving etter avdøde ønsker ikke å ta skifte av boet da dette er insolvent. Det lages en kjennelse på dette fra tingretten.

 

Det utstedes IKKE skifteattest, kun  en kjennelse på at boet er oppgjort.

 

Den aktuelle bilen står ikke i boet (men burde ha gjort det. Arvingen kjente ikke til denne bilen, da han ikke hadde kontakt med sin far.)

 

Jeg klarer å spore opp avdødes sønn, og han sier seg villig til å signere eierskifte etter sin avdøde far.

Biltilsynet godtar ikke dette, da det ikke foreligger skifteattest, og forlanger at det legges frem skifteattest signert av boets advokat.

 

Som nevnt, en attest finnes ikke, kun en kjennelse på avsluttning av avdødes bo. Boets advokat gikk av med pensjon i 2009, og kan ikke bidra uansett.

 

Biltilsynet krever nå at bilen tilbakeføres som en del av boet, og at dette gjenåpnes, slik at advokaten som dengang hadde ansvaret for boet kan signere på en salgsmelding på vegne av boet for at jeg skal kunne få registrert denne på meg.....

 

Det kan da ikke være første gang det dukker opp verdier etter at et bo er avsluttet?

 

Noen som har noen gode tips?

Jeg blir anbefalt av biltilsynet å søke om dispensasjon, men hvordan gjør man det?

 

Mvh

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

/klippet

 

Jeg blir anbefalt av biltilsynet å søke om dispensasjon, men hvordan gjør man det?

 

Mvh

 

Jeg var borti noe lignende en gang. Jeg ba biltilsynet om å få utstedt vognkort på en tilhenger som hadde stått på låven til svigerfar i en årrekke.. Denne tilhengeren inngikk i sin tid i en "privat inndrivelse" av gjeld. Svigerfar var av den gammeldagse sorten, og når han ikke fikk tilbake et utlånt beløp, tok han like godt for seg av det han fant av verdisaker og holdt på disse til skyldneren hadde gjort opp for seg. (jada, uloglig selvtekt, helt klart). I dette tilfellet gikk imidlertid både skyldneren og svigerfar i graven uten at skylda var oppgjort. Tilhengeren hadde dermed status som "eierløs".

 

Jeg skrev et kort brev til biltilsynet der jeg beskrev ovennevnte "private inndrivelse" og ba om at hengeren måtte overføres til min svigermor og at vognkort måtte utstedes i hennes navn. Subsidiært ba jeg biltilsynet om å skaffe til veie opplysninger om hvem som var hengerens juridiske eier, slik at vi kunne ordne dette bilateralt.

 

Jeg fikk aldri noe svar på brevet, men etter noen uker kom det et vognkort dumpende ned i svigermors postkasse.

 

Moralen er: Skriv kort og lettfattelig slik at det er vanskelig for biltilsynet å si "nei". Gi dem et alternativ som er mer brysomt for dem. Da har du gode odds for å din sak gjennom,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter en ikke aldri så liten fadese på Sørlandet har Statens Vegvesen totalt endret og skjerpet inn rutiner for omregistrering av biler. Dessverre.

 

Det er jo helt fair det, men i mitt tilfelle er det rette og slett en rekke uheldige omstendigheter som det virker mer eller mindre umulig å rette opp i.

Jeg har lyktes å få tak i han jeg kjøpte bilen av, og han har rett og slett stjålet bilen. Avdøde eier fikk motorhavari i 1993, og satte fra seg bilen i Oslo 1993. Der ble den så avskiltet av tollvesenet pga. manglende betalt årsavgift. Eier anmeldte aldri bilen stjålet.

 

Selger får tak i nøkler gjennom Møller, og tar med seg bilen hjem. Han sier til meg at han har snakket med datteren til eier. og fått beskjed om å bare ta den

 

Avdøde eier har ingen datter, bare en sønn han ikke har kontakt med. Denne sønnen har jeg sporet opp, og han aner ingenting om bilen, men blir ikke overrasket over at bilen ble avskiltet, eller at den aldri ble meldt stjålet.

 

Så i praksis har jeg kjøpt en stjålet bil i god tro. I tillegg har jeg restaurert den etter at jeg sjekket med biltilsynet om det var noe som skulle tilsi at bilen ikke kunne registreres på meg.

 

Lyckliga føckings gatan.

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke noe å bidra med, men det er litt ironisk hvor vanskelig sånne saker skal være, samtidig som hvem som helst kan stjele og levere hvilken som helst bil til vraking, og ta vrakpanten selv. Da stilles ingen spørsmål. 

 

Det har du helt rett, faktisk stusset litt over den praksisen selv, jeg har levert noen "delebiler" til høgging opp igjennom årene, og det kan nok være en fin inntekstkilde å rappe gamle biler og få pengene på bestemors konto, som hun ikke vet om....

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke noe å bidra med, men det er litt ironisk hvor vanskelig sånne saker skal være, samtidig som hvem som helst kan stjele og levere hvilken som helst bil til vraking, og ta vrakpanten selv. Da stilles ingen spørsmål. 

Det stilles ingen spørsmål? Så en fullt fungerende (ny-bil) kan leveres inn så lenge du har nøkkelen?

Lenke til kommentar

Først og fremst kan man stille spørsmål ved om du faktisk er eier av bilen. Du har tross alt kjøpt bilen av noen som muligens ikke eide den. Det er et absolutt vilkår for å få omregistrert at man eier bilen.

 

Det følger av godtroervervloven § 1 første ledd jf. annet ledd at en kjøper vinner eiendomsrett når han kjøper løsøre (f.eks. en bil) som blir solgt av noen som ikke har eiendomsretten, så lenge kjøperen er i aktsom god tro.

 

Aktsom god tro betyr at du ikke visste at selger ikke hadde rett til å selge, og at du heller ikke burde ha visst det hvis du hadde vært så aktsom som forholdene tilsier i 2010.

 

Her er man i et grensetilfelle for aktsom god tro. Du har sjekket med avgiftsmyndighetene, men sjekket ikke eierskapsforholdet. Man får ikke godtroerverv på stjålet eiendom, så hvis bilen er stjålet tilhører den dødsboet og ikke deg.

 

Det følger av bruksforskriften § 2-27 første ledd at det skal leveres melding om eierskifte med gammel eiers og ny eiers underskrift. Er gammel eier et dødsbo skal melding gis av "den som har myndighet til å handle på boets vegne", jf. tredje ledd. Dette er tingretten eller bobestyrer.

 

I godtrosaker vil registrert eier sjelden skrive under. Fjerde ledd bestemmer derfor at en rettskraftig dom om eierskapet kan erstatte melding om eierskifte.

 

Det kan gis dispensasjon hvis "særlig tungtveiende grunner" tilsier det, jf. § 2-28. Særlig tungtveiende grunner vil f.eks. være dokumentasjon fra det offentlige som viser eierskap på annen måte, eller at eieren har opphørt å eksistere (f.eks. at et foretak er slettet).

 

Jeg vil ikke tro du får dispensasjon her. Det er for uklart hvem som faktisk eier bilen, og tvil om dette vil medføre at man nekter omregistrering.

 

Det vil si at du enten må få tingretten eller bobestyrer til å signere salgsmelding (du bør da overbevise dem om at du har rett til bilen i medhold av godtroerverv), ellers må du ta ut søksmål. Rett saksøkt vil være dødsboet.

 

DnB prøvde seg på et søksmål i desember 2017, mot "enhver mulig rettighetshaver". Borgarting lagmannsrett avviste saken (LB-2018-24730), og uttalte:

 

Endelig viser lagmannsretten til at Statens vegvesen har hjemmel for å dispensere fra kravet til salgsmelding ved søknad om omregistrering, jf. forskrift om bruk av kjøretøy av 25. januar 1990 nr. 92 § 2-28, jf. § 2-27. I et tilfellet som dette, der bilen er tilbakelevert banken av eier på grunnlag av et dokumenterbart salgspant før han døde, hvor det verken er åpnet privat eller offentlig skifte en god stund etter dødsfallet, og alle kjente arvinger kan bekrefte at de ikke gjør krav på bilen, er det etter lagmannsrettens syn mye som tilsier at det foreligger slike særlige tungtveiende grunner som gjør at dispensasjon bør gis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først og fremst kan man stille spørsmål ved om du faktisk er eier av bilen. Du har tross alt kjøpt bilen av noen som muligens ikke eide den. Det er et absolutt vilkår for å få omregistrert at man eier bilen.

 

Det følger av godtroervervloven § 1 første ledd jf. annet ledd at en kjøper vinner eiendomsrett når han kjøper løsøre (f.eks. en bil) som blir solgt av noen som ikke har eiendomsretten, så lenge kjøperen er i aktsom god tro.

 

Aktsom god tro betyr at du ikke visste at selger ikke hadde rett til å selge, og at du heller ikke burde ha visst det hvis du hadde vært så aktsom som forholdene tilsier i 2010.

 

Her er man i et grensetilfelle for aktsom god tro. Du har sjekket med avgiftsmyndighetene, men sjekket ikke eierskapsforholdet. Man får ikke godtroerverv på stjålet eiendom, så hvis bilen er stjålet tilhører den dødsboet og ikke deg.

 

Det følger av bruksforskriften § 2-27 første ledd at det skal leveres melding om eierskifte med gammel eiers og ny eiers underskrift. Er gammel eier et dødsbo skal melding gis av "den som har myndighet til å handle på boets vegne", jf. tredje ledd. Dette er tingretten eller bobestyrer.

 

I godtrosaker vil registrert eier sjelden skrive under. Fjerde ledd bestemmer derfor at en rettskraftig dom om eierskapet kan erstatte melding om eierskifte.

 

Det kan gis dispensasjon hvis "særlig tungtveiende grunner" tilsier det, jf. § 2-28. Særlig tungtveiende grunner vil f.eks. være dokumentasjon fra det offentlige som viser eierskap på annen måte, eller at eieren har opphørt å eksistere (f.eks. at et foretak er slettet).

 

Jeg vil ikke tro du får dispensasjon her. Det er for uklart hvem som faktisk eier bilen, og tvil om dette vil medføre at man nekter omregistrering.

 

Det vil si at du enten må få tingretten eller bobestyrer til å signere salgsmelding (du bør da overbevise dem om at du har rett til bilen i medhold av godtroerverv), ellers må du ta ut søksmål. Rett saksøkt vil være dødsboet.

 

DnB prøvde seg på et søksmål i desember 2017, mot "enhver mulig rettighetshaver". Borgarting lagmannsrett avviste saken (LB-2018-24730), og uttalte:

 

 

 

Takk for utfyllende svar

Strengt tatt eier jeg ikke bilen slik det står seg nå, men hvem kan hevde eierskap?

Så lenge jeg har sjekket med biltilsynet om det er noe som tilsier at jeg ikke skal få registrert bilen på meg, så er det ikke så mye mer jeg får gjort. Ved nærmere ettertanke burde jeg ha sporet opp eier selv, og da funnet at at vedkommende hadde avgått med døden 2 år tidligere. 

Sønnen til avdøde eier kan heller ikke signere på vegne av dødsboet, siden det var offentlig skifte, og bostyrer gikk av med pensjon i 2009.

 

Du skriver " eier har opphørt og eksistere", gjelder dette bare for alt annet enn personer? For eier har opphørt å eksistere hvis dette kan brukes om privatpersoner som har avgått med døden.

 

Nuvel, det jeg tror blir løsningen er å kjøpe en tilsvarende bil, og rett og slett bytte chassisnr.

Jada, jeg vet, det er ulovlig, og det er dokumentforfalsking. Men jeg er uskyldig til det motsatte er bevist.....

 

Hvordan kan du ha kjøpt bilene av eier i 2010 når han døde i 2008..?

 

Kjøpte ikke bilen av eier, men av 3 part. Som i ettertid innrømmer å ha stjålet bilen i 1993.

Endret av Tom Mikalsen
Lenke til kommentar

Strengt tatt eier jeg ikke bilen slik det står seg nå, men hvem kan hevde eierskap?

Hvis bilen er stjålet er det dødsboet som er berettiget eier. Du kan da ikke få eiendomsrett via godtroerverv. Du vil heller ikke kunne få eiendomsrett ved hevd. For å få eiendomsrett til en bil via hevd må man bruke bilen som sin egen i god tro i minst ti år, jf. hevdslova §§ 2 og 4.

 

Jeg legger imidlertid til grunn at du her har nærmest fullt ut bygget om annen manns bil i god tro om at den var din å bygge om. Da følger det av lov om hendelege eigedomshøve § 4 at du får eiendomsretten til bilen når summen av verdien av arbeidet ditt og verdien av det materialet du har tilført er mer verdt enn "råvarene".

 

Du vil måtte betale vederlag til dødsboet, jf. lovens § 5, hvis dødsboet velger å kreve det. Men du kan argumentere for at du er materiell eier, og det er det viktigste.

 

Du skriver " eier har opphørt og eksistere", gjelder dette bare for alt annet enn personer? For eier har opphørt å eksistere hvis dette kan brukes om privatpersoner som har avgått med døden.

Fysiske personer opphører ikke å eksistere. Fysiske personer dør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...