Gå til innhold

Nå kjører Norges første selvkjørende buss i trafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hørte med en som ferdes der ute, derfra kunne det opplyses om at FOTGJENGERE har VIKEPLIKT for denne bussen IG FOTGJENGERFELT! Ikke særlig imponerende, og ikke noe jeg vil kalle et spesielt bra fremskritt. Mer sånn desperat klamring til et syltynt håp om en bedre fremtid.

 

Fotgjengere har vikeplikt for trikken i forgjengerfelt med dagens regler.

Trikkeføreren prøver å stoppe for fotgjengere, og det vil nok denne autonome bussen også gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regn ute? Har med meg slepekoffert når jeg ukependler?

 

Da tar jeg heller 15kmt bussen og leser nyheter på mobilen, leser twitter eller spiller pokemon go mens den traller avgårde!

Om jeg har med meg koffert, så er det fordi jeg må rekke et tog eller fly. Da tar jeg heller den vanlige bussen eller bilen, sånn at jeg slipper å dra grytidlig.

 

Denne bussen kan egentlig bare brukes lokaltransport, for eksempel til en busstasjon. Men det erstatter ingen bussjåfører og hvis alle nordmenn skal få tilgang til lokaltransport så vil det bli dyrt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

"– Blant det vi skal se på er at de tilretteleggingene vi gjør, som at bussen skal ha forkjørsrett på offentlig vei, fungerer."

 

Dersom denne veien ikke er skiltet som forkjørsvei kan det fort bli kollisjon.

Skulle tro en autonom buss må følge normale trafikkregler, og vikeplikt fra høyre er en av de aller viktigste reglene.

Hvem har skylden dersom den autonome bussen egentlig skulle stoppe?

Hvem som har skylden? Mullah Krekar selvfølgelig.

 

Helt til FrP kommer i regjering og får justisministerposten, da ryker han ut på dagen! Da må vi finne noen annen å skylde på..

Lenke til kommentar

Fotgjengere har vikeplikt for trikken i forgjengerfelt med dagens regler.

Trikkeføreren prøver å stoppe for fotgjengere, og det vil nok denne autonome bussen også gjøre.

At trikk er utdatert og må erstattes med elektriske busser bekreftes om og om igjen.

Lenke til kommentar

OBOS har hatt selvkjørende buss i rute her på Fornebu fra 1 juni. Jeg trodde det var Norges første?

 

Hei Trond,

 

Den selvkjørende bussen på Fornebu har oppstart mandag, men med en liten førpremiere i dag. Den er altså ikke i rutetrafikk helt ennå.

https://www.tu.no/artikler/for-tre-dager-siden-ble-den-forste-selvkjorende-bussen-satt-i-rute-na-er-neste-i-rekken-klar/440004

 

Mvh,

Ina Andersen, journalist tu.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...