Gå til innhold

Er det greit med sommerstengte byparker?


  

22 stemmer

  1. 1. Er det greit at private arrangører får sperret av byparker for store deler av sommeren?

    • Ja
      12
    • Nei
      8
    • Bryr meg ikke
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Nei jeg vil ikke si det er greit. Offentlige parker bør alltid være tilgjengelig for allmennheten. Når det er sagt: private arrangører kan jo gjerne holde tilstelninger der, men da bør det være åpent for alle. Ellers så kan jo private arrangører leie parken... men da er fortsatt parken utilgjengelig for allmenheten... og hvor ender evt leieinntekter opp?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Det er helt greit, jeg bor veldig nær Tøyenparken og synes det er fantastisk at den brukes til Øya og Miniøya. Det er viktig for Oslo, naboer og innbyggere. 

 

Parken er ikke "stengt" som du sier, robertaas.

 

Ved Miniøya er det bare en liten del av parken som er stengt, og det er den delen som er minst brukt av folk på dagtid (det er veldig sjelden mye mennesker i denne delen av parken). Man kommer seg fortsatt helt fint gjennom parken mens festivalen pågår. Området til Miniøya var heller ikke stengt før sent på torsdag, og nå er de snart ferdig med å rigge ned så det er åpent igjen. 

 

Kilde: sykler eller går gjennom parken hver dag, inkludert nå nettopp. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er helt greit, jeg bor veldig nær Tøyenparken og synes det er fantastisk at den brukes til Øya og Miniøya. Det er viktig for Oslo, naboer og innbyggere. 

 

Parken er ikke "stengt" som du sier, robertaas.

Det er mulig å komme seg forbi under Miniøya, men parkområdet er absolutt stengt slik det står oppslag om. Før Øya stenger de til og med Finnmarksgata og da man man gå en god omvei. Parken er ikke mulig å bruke for andre i tilsammen 28 dager.

 

Skjønner at de som har økonomisk interesse ønsker å få sperret et så sentralt som mulig område og sperre det i så lang tid som mulig, og jeg mener det har gått for langt her. Om noen virkelig er interessert i slike konserter burde det være mylig å reise litt lengere unna sentrum for dem. En øy som fx Kalvøya burde være et greit sted for en slik festival.

Lenke til kommentar

Ja, det syns jeg er helt greit.

Det er viktig for kulturtilbudet i byen. 

Vi er jo heldige som har en del parker å ta av, nå stenges vel heller ikke hele Tøyenparken under hverken miniøya eller øya. 

De kan lage like mye kulturtilbud litt lengere unna sentrum i områder som ikke har like mange brukere.

 

Hvilke deler av Tøyenparken er det du mener ikke stenger? Botanisk Hage? Det er ikke tillatt å legge seg på plenen eller grille der. Parken ved Ola Narr? Der ligger folk allerede like tett som på Grand Canaria selv når Tøyenparken er åpen.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor det er et problem, har det noen praktisk betydning for deg? Området som blir brukt til Miniøya er det minst brukte i parken, det er veldig sjeldent folk der. De aller fleste som benytter parken oppholder seg nedenfor Ola Narr hvor det er bedre å sitte og mer sol, eller i andre enden av parken mot Tøyen.

 

Skal du gjennom parken er det bare å gå eller sykle de samme årene som før. De færreste går vel rett opp gjennom parken på det bratteste. Under Øya er det ikke en "god omvei", det er snakk om ett eller to minutter mer.

 

At et lite område i parken stenges en langhelg så over 16.000 barn og voksne både fra området rundt parken og andre steder kan kose seg med festival er for meg bare kjempebra. 

 

 

Om noen virkelig er interessert i slike konserter burde det være mylig å reise litt lengere unna sentrum for dem. 

 

Det var da sånn passe nedlatende mot mennesker som liker konserter, musikk og festivaler. Som sagt hadde Miniøya over 16.000 besøkende i år, og Øya forventer vel rundt 90.000 besøkende - det blir også alltid utsolgt. At man da må stengte deler av parken en liten periode vil nok de aller fleste mene at er verdt det.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ola Narr ja, den er vel åpen den.

Det er jo fortsatt en del parker i nærheten man kan benytte seg av.

Alltid en del ledig på gresset i Cubaparken som er min nærmeste plass, bare å hoppe på en bystykkel å sykle i 5min den perioden Øya pågår da. 

 

Ser ikke på dette som noe problem.

 

Hele poenget med Øya er at det skal være en byfestival. 

Endret av PatSharpX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De kan lage like mye kulturtilbud litt lengere unna sentrum i områder som ikke har like mange brukere.

 

 

Kulturtilbud i sentrum er en av hovedgrunnene til at folk vil bo i sentrum. Er man ikke opptatt av slikt og heller vil bo i et roligere og åpnere område flytter man ut av sentrum.

 

Øya ble vel også mye mer populær da den flyttet fra kalvøya og inn i sentrum.

Endret av Reg2000
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selvsagt er det mere populært og innbringende jo mere sentralt det er og jo lengere tid man kan sperre av området for å drive næringsvirksomhet. For konserter har man en lang rekke arenaer og konsertsaler i Oslo som kan brukes og som faktisk er tilrettelagt for dette, det er ingen grunn til å bruke parkene i det hele tatt.
 

Hadde det faktisk kun vært snakk om en langhelg vill jeg ikke sagt noe, men 28 dager sperring i løpet av sommeren er absolutt for mye. Hva synes folk skal være grensen for sperring i løpet av sommeren? Sperret i 60 dager? 120 dager?

Lenke til kommentar

Skjønner at det er ubeleilig for deg å måtte gå ett par min ekstra for å ligge i en park, men Øya er en fin kulturarena i hovedstaden.

Så da får du heller bare beregne ett par minutter lengre gange til neste park i perioden den pågår. 

 

Fremstår veldig egoistisk å skulle klage på en så populær attraksjon fordi det er litt ubeleilig for deg. 

Endret av PatSharpX
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Skjønner at det er ubeleilig for deg å måtte gå ett par min ekstra for å ligge i en park, men Øya er en fin kulturarena i hovedstaden.

Så da får du heller bare beregne ett par minutter lengre gange til neste park i perioden den pågår. 

 

Fremstår veldig egoistisk å skulle klage på en så populær attraksjon fordi det er litt ubeleilig for deg. 

Maken til frekkhet og egoisme du her demonstrerer.

 

Det er selvsagt det mindretallet som ønsker gå på konsert som bør tilpasse seg. Og andre parker i Oslo som allerede er overfylte får ikke mere plass når Tøyenparken stenger i 28 dager så det holder ikke med kun et par minutter her. Og det er heller ikke bare snakk om parkbrukere, man skal jo sperre Finnmarksgata i over 2 uker.

 

De bortskjemte folkene skal på festival hele dagen, men 12 minutter på tog til Sandvika blir altfor langt unna for dem. Det er de som tydeligvis har veldig store problemer med å bruke et par minutter ekstra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Maken til frekkhet og egoisme du her demonstrerer.

Nuvel, vet ikke helt jeg, jeg har aldri vært på øyafestivalen, men jeg syns det er viktig at byen har kulturliv som passer alle.

Ikke bare de som vil sitte i fred i sin lokale park. 

 

Ser at det er en som skriver at de regner med 90.000 besøkende på øyafestivalen.

Klarer du å bringe fram 90.000 signaturer mot at de kan bruke Tøyenparken som arena så er det jo bare å sende inn til kommunen så blir det tatt opp. Det krever vel kun 300, så om det er vi som vil ha øyafestivalen i sentrum som er i undertall så burde ikke dette være noe problem for deg å få endret på.

 

For å være helt ærlig så virker det som om du bor litt for sentralt om du har så store problemer med at det er mange folk i parker og ett rikt kulturliv i området. 

Endret av PatSharpX
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du får 90 000 på dagens Øya festival. De fikk rundt 30 000 på gamle Kalvøya festivalen. Derfor brukes ikke Kalvøya lenger da de ikke kunne konkurrere med de utenlandske festivalene om artistene.

 

Oslo har mer enn nok parker til at alle kan få utløp for sine interesser, om så en eller to av parkene stenger om så hele sommeren for andre arrangementer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det er greit med sommerstengte byparker, men jeg skal innrømme at det var ganske lange perioder Tøyenparken var stengt. Man må jo åpenbart vurdere gleden for byen som helhet mot belastningen nærområdet opplever. Jeg skal ikke mene noe om det konkrete eksempelet, men i utgangspunktet må selvsagt kommuner kunne velge å låne bort litt fellesareal til private arrangører. Dersom man skulle nekte alle forespørsler om å stenge av parker så går man glipp av mye.

Lenke til kommentar

Ser at det er en som skriver at de regner med 90.000 besøkende på øyafestivalen.

Klarer du å bringe fram 90.000 signaturer mot at de kan bruke Tøyenparken som arena så er det jo bare å sende inn til kommunen så blir det tatt opp. Det krever vel kun 300, så om det er vi som vil ha øyafestivalen i sentrum som er i undertall så burde ikke dette være noe problem for deg å få endret på.

 

For å være helt ærlig så virker det som om du bor litt for sentralt om du har så store problemer med at det er mange folk i parker og ett rikt kulturliv i området. 

At noen er vilige til å betale 1000 kr dagen for konsert betyr på ingen måte at de synes det er greit at parken stenges 28 dager for offentligheten.

 

Og bevisbyrden burde ligge hos de som vil sperre parken. La dem komme opp med underskrift fra flertallet av Oslos innbyggere om at det er greit at parken sperres 28 dager per sommer.

 

Jeg har aldri sagt at jeg er imot konserter en dag eller to, men mener at 28 dagers lukking av parken i løpet av sommeren blir for mye ... og etter som de tjener penger vil de sikkert utvide enda mere neste sommer.

Lenke til kommentar

Synes OP krisemaksimerer voldsomt her. Vi har mer enn én park i Oslo. Skal man bo i hovedstaden må man ta høyde for at det kommer til å foregå arrangementer man ikke er interessert i selv men som kommer til å ha konsekvenser for seg. Jeg driter i Oslo Maraton men synes det er helt greit at de stenger byen den dagen det pågår, det er dealen man får ved å bo her. Oslo gir og Oslo tar. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Synes OP krisemaksimerer voldsomt her. Vi har mer enn én park i Oslo. Skal man bo i hovedstaden må man ta høyde for at det kommer til å foregå arrangementer man ikke er interessert i selv men som kommer til å ha konsekvenser for seg. Jeg driter i Oslo Maraton men synes det er helt greit at de stenger byen den dagen det pågår, det er dealen man får ved å bo her. Oslo gir og Oslo tar. 

Og jeg synes det er mange stråmenn som folk angriper her. Jeg har aldri argumentert mot at man kan arrangere noe i byen.

 

La oss ta Oslo Marathon som eksempel. Tenk at det var et arrangement arrangørene tjente godt på og så laget varianter som Barne-Marathon, Pride-Marathon og Eldre-marathon på andre datoer og de skulle sett opp så mye infrastruktur at de måtte sperret av de samme områdene/veiene flere dager i forveien og flere dager etterpå. Til slutt ender man opp med i løpet av sommeren å sperre i 28 dager de områdene hvor det skal være marathon.

 

Synes du fortsatt at det er "helt greit"?

Endret av robertaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Og jeg synes det er mange stråmenn som folk angriper her. Jeg har aldri argumentert mot at man kan arrangere noe i byen.

 

La oss ta Oslo Marathon som eksempel. Tenk at det var et arrangement arrangørene tjente godt på og så laget varianter som Barne-Marathon, Pride-Marathon og Eldre-marathon på andre datoer og de skulle sett opp så mye infrastruktur at de måtte sperret av de samme områdene/veiene flere dager i forveien og flere dager etterpå. Til slutt ender man opp med i løpet av sommeren å sperre i 28 dager de områdene hvor det skal være marathon.

 

Synes du fortsatt at det er "helt greit"?

:rofl:

Blir i overkant mye løping på oslo-folket tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...