Gå til innhold

Er det greit med sommerstengte byparker?


  

22 stemmer

  1. 1. Er det greit at private arrangører får sperret av byparker for store deler av sommeren?

    • Ja
      12
    • Nei
      8
    • Bryr meg ikke
      2


Anbefalte innlegg

Og jeg synes det er mange stråmenn som folk angriper her. Jeg har aldri argumentert mot at man kan arrangere noe i byen.

 

La oss ta Oslo Marathon som eksempel. Tenk at det var et arrangement arrangørene tjente godt på og så laget varianter som Barne-Marathon, Pride-Marathon og Eldre-marathon på andre datoer og de skulle sett opp så mye infrastruktur at de måtte sperret av de samme områdene/veiene flere dager i forveien og flere dager etterpå. Til slutt ender man opp med i løpet av sommeren å sperre i 28 dager de områdene hvor det skal være marathon.

 

Synes du fortsatt at det er "helt greit"?

 

En bedre sammenligning er at én av Oslos mange gater blir delvis sperret i noen dager mens man fortsatt har full fremkommelighet og alternative gater man kan benytte, helt greit!  ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bedre sammenligning er at én av Oslos mange gater blir delvis sperret i noen dager mens man fortsatt har full fremkommelighet og alternative gater man kan benytte, helt greit!  ;)

Det holder ikke med én gate for å arrangere marathon.

 

Kan du svare ærlig på om du synes det er greit at arrangementet eser utover og man sperrer av i 28 dager alt som skal sperres i forbindelse med marathon? Hvor mange dager synes du eventuelt grensen for et arrangement bør gå ved?

Lenke til kommentar

Det holder ikke med én gate for å arrangere marathon.

 

Kan du svare ærlig på om du synes det er greit at arrangementet eser utover og man sperrer av i 28 dager alt som skal sperres i forbindelse med marathon? Hvor mange dager synes du eventuelt grensen for et arrangement bør gå ved?

 

Men det holder med én park for å arrangere festival, som jo er det vi diskuterer i denne tråden. Én av mange parker. Selvfølgelig ville jeg ikke likt at hele byen var stengt i en måned for maraton, men det er jo ikke tilfellet med parkene heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men det holder med én park for å arrangere festival, som jo er det vi diskuterer i denne tråden. Én av mange parker. Selvfølgelig ville jeg ikke likt at hele byen var stengt i en måned for maraton, men det er jo ikke tilfellet med parkene heller. 

Det var du som dro inn Oslo Marathon som eksempel, men det passet visst ikke at det arrangementet este ut til å sperre det berørte området i 28 dager.  Og det var bare snakk om sperring av noen av veldig mange veier i Oslo.

 

Og det du akkurat demonstrerte kalles "intellektuell uærlighet".

Lenke til kommentar

Det var du som dro inn Oslo Marathon som eksempel, men det passet visst ikke at det arrangementet este ut til å sperre det berørte området i 28 dager.  Og det var bare snakk om sperring av noen av veldig mange veier i Oslo.

 

Og det du akkurat demonstrerte kalles "intellektuell uærlighet".

 

Jeg brukte Oslo Maraton som et eksempel på et arrangement i byen jeg ikke har interesse av men som jeg fint lever med på grunn av at det er sånn man må regne med når man bor i en storby. Som er det vi diskuterer i forbindelse med det opprinnelige innlegget ditt der du har et problem med at én av Oslos mange parker blir delvis stengt i noen dager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

robertaas:

 

Holmenkollen og skiløypene blir stengt en god del dager i året på grunn av både skiskyting, langrenn og kombinert. 

Frognerbadet blir stengt på grunn av Norwegian Wood (avlyst i år) og VM i dødsing eller andre konkurranser.

Kontraskjæret stenges fra torsdag i en måned på grunn av fotball-VM.

Sentrumsløpet stenger haugevis av gater og veier.

 

Også videre, også videre. Alt dette er arrangementer som har stor interesse blant folk, og som bidrar til en levende by. Akkurat som alle andre steder, ikke bare i Norge.

 

Om du ikke klarer å se nytteverdien av dette, skjønne at folk har ulike interesser, eller å unne hundretusenvis av mennesker å kose seg i byen så synes jeg faktisk litt synd på deg. For en egoistisk og bitter tankegang.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

robertaas:

 

Holmenkollen og skiløypene blir stengt en god del dager i året på grunn av både skiskyting, langrenn og kombinert. 

Frognerbadet blir stengt på grunn av Norwegian Wood (avlyst i år) og VM i dødsing eller andre konkurranser.

Kontraskjæret stenges fra torsdag i en måned på grunn av fotball-VM.

Sentrumsløpet stenger haugevis av gater og veier.

 

Også videre, også videre. Alt dette er arrangementer som har stor interesse blant folk, og som bidrar til en levende by. Akkurat som alle andre steder, ikke bare i Norge.

 

Om du ikke klarer å se nytteverdien av dette, skjønne at folk har ulike interesser, eller å unne hundretusenvis av mennesker å kose seg i byen så synes jeg faktisk litt synd på deg. For en egoistisk og bitter tankegang.

Hvor mange ganger er jeg nødt til å gjenta at jeg ikke har noe imot arrangementer eller at man sperrer et område en dag eller to? Det jeg klager på er at et arrangement får lov til å ese ukontrollert ut i tid og område.

 

Ville du synes det var greit at områdene brukt av sentrumsløpet ble sperret i 28 dager gjennom sommeren?

Lenke til kommentar

Uten disse arrangementene ville det ikke vært så mange parker, for en plass må pengene komme fra og de får ikke bruke parkene gratis

Øyafestivalen betaler kun 600.000 for leie av Tøyenparken og 50.000 for Tøyenbadet. Samtidig får de 1,76 millioner i støtte fra Kulturrådet.... så det er ikke akkurat noen stor inntektskilde for det offentlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår ikke at folk gidder å irritere seg over dette når det er så lett å finne andre plasser å sitte rett i nærheten.

Som sagt er det veldig fullt i andre parker og det er også store omveier for å gå, sykle eller kjøre i området under Øya... og beboerne skal altså gjøre dette i en periode mye lengere enn festivalen holder åpent bare fordi festivaldeltagerne ikke gidder bruke 12 minutter på tog dit hvor festivalen før var?

 

Og hvilket utebasseng foreslår du at beboerne i området skal bruke siden de ikke kan bruke Tøyenbadet?

Lenke til kommentar

Øyafestivalen betaler kun 600.000 for leie av Tøyenparken og 50.000 for Tøyenbadet. Samtidig får de 1,76 millioner i støtte fra Kulturrådet.... så det er ikke akkurat noen stor inntektskilde for det offentlige.

Det er 650k mer enn de får fra private som bruker parken

Faktisk så går de i minus av at folk bruker parken

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går eller sykler du ofte gjennom Tøyenparken selv, eller tenker du bare at det må bli et problem for de som gjør det?

 

Og hvilket utebasseng foreslår du at beboerne i området skal bruke siden de ikke kan bruke Tøyenbadet?

 

Tøyenbadet er vel bare stengt under Barneøya? Trodde alle kunne leie bassenget der om de ville.

Lenke til kommentar

Går eller sykler du ofte gjennom Tøyenparken selv, eller tenker du bare at det må bli et problem for de som gjør det?

 

Tøyenbadet er vel bare stengt under Barneøya? Trodde alle kunne leie bassenget der om de ville.

Må ha gått mange omveier allerede under miniøya og noen som ikke var fra området hadde store problemer med å finne et sted å parkere da vi skulle svømme sammen.  Under selve hovedfestivalen stenger de enda mere.

 

Under Miniøya er bassenget for barn fra festivalen og under selve Øya er bassenget VIP-område. Her har altså kommunen investert ganske så mye for å få et utebasseng som er åpent kun om sommeren og for kun 50.000 holder de det igjen stengt for veldig mye av sommeren.

Lenke til kommentar

Hvor mange dager i sommer er utebassenget på Tøyenbadet stengt for vanlige gjester pga. Øyafestivalen?

For Miniøya er det ikke noe særlig rigging av noe utstyr ved bassenget så det er det bare stengt når festivalen er åpen. Når det er VIP-område for selve Øya skal de rigge og ta ned utstryr der så da er det antagelig sperring som for resten av parken. Jeg tipper at det er 20 dager totalt.

 

Og etter Øya bruker de stenge bassengene en hel uke for grundig rengjøring (ute- og innebassengene har felles renseanlegg og vip-ene kan sikkert finne på mye rart) og etter det er utebassenget stengt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...