Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Er norske utvekslingsstudenter til USA dekket av folketrygden?


Anbefalte innlegg

Skal til USA som utvekslingsstudent (høyere utdanning) i ca. 10 måneder. Er jeg automatisk fremdeles dekket av folketrygden? Må jeg søke om å fortsatt være det? Vil det i så fall koste penger?

 

Jeg har googlet rundt, men finner ingenting som gir meg noe konkret svar. Noen som vet svaret og som kan linke til en troverdig kilde? Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter 6 måneder og en dag utenfor Norges grenser regnes man som utflyttet fra Norge. Du må uansett sørge for helseforsikring når du skal til USA. Det er livsviktig. Et uhell der borte og du er uforsikret....ruinert for livet. Så sørg for at du har forsikring og at den er gyldig i USA.

Lenke til kommentar

En del praktisk informasjon på denne siden:

https://www.siu.no/Data-analyse-og-prioriterte-samarbeidsland/prioriterte-samarbeidsland/usa/informasjon-om-forsikring-for-studenter

 

Om jeg ikke missforstår fullstendig så er altså svaret at du i utgangspunktet er dekket via helfo, men at noen av institusjonene i USA krever at du har annen forsikring. Du må altså sjekke opp mot det aktuelle lærestedet og finne ut hva som gjelder der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...