Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Småfiks bil Bergen


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som vet hvor jeg kan annonsere hjelp til mindre reparasjon av bil i Bergens området? Før kunne man bruke finn småjobber, men det er ikke lov mer. Skal ikke gjøre no ulovlig eller farlig.

Endret av Tullballj
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du hjelpe andre? I tilfelle må du vel ha godkjenning for å drive verksted.

Skal du ha hjelp av andre? I tilfelle er det bare å sende en forespørsel til et par-tre verksteder og se hvem som gir deg best pris.

Skrevet (endret)

Verksted skal ha blodpris for de minste ting. Jeg tenkte noen som kan ta det privat. Må bytte registerreim snart og da koster jobben like mye som jeg betalte for den gamle bilen min. Hvis noen kan ta jobben privat blir det mye billigere. Man kan betale inn til 6000 kroner for en jobb uten at det er ulovlig svart arbeid.

 

Mitt anbud føler jeg har gått ut på dato. Jeg får aldri mer enn 2-3 svar og de er langt høyere enn hvis jeg ringer verksted selv. Likevel er prisen veldig høy. Nesten som jeg ikke vil bytte reim og kjøre den til den ryker. Deler koster bare en 1000 lapp og i følge youtube ser jobben enkel ut for en som kan det.

Endret av Tullballj
Skrevet

Er ikke helt enig der. Om kjedet ryker under kjøring skjer det ikke noe mer enn at bilen bremser ned til den har stoppet. Bremser, styring, hjuloppheng og alt vil fremdeles fungere utmerket. Motoren blir nok totalvrak men det er ikke som om hele bilen kommer til å bli oppslukt i en flammekule eller noe.

Skrevet

Er ikke helt enig der. Om kjedet ryker under kjøring skjer det ikke noe mer enn at bilen bremser ned til den har stoppet. Bremser, styring, hjuloppheng og alt vil fremdeles fungere utmerket. Motoren blir nok totalvrak men det er ikke som om hele bilen kommer til å bli oppslukt i en flammekule eller noe.

 

Ikke sikkert motoren blir ødelagt. Kommer an på om TS har non-interference-motor eller ikke. Dersom den har en non-interference-motor, vil bilen stoppe, men ikke bli skadet. En del av motorene til Mazda og Toyota vet jeg er non-interference.

 

Hvilken bil har du TS?

Skrevet

Det er mulig jeg tar feil altså, men hvorvidt motoren kræsjer eller ei avgjør etter mitt syn ikke om den er en vital del i bilen.

Det er en vital del, men ikke for sikkerheten. Poenget til trådstarter var at om han får en garasjemekaniker til å gjøre jobben billig så vil ikke det gå utover sikkerheten.

Skrevet

Da lurer jeg på hva du er uenig i, det er ingen som helst tvil om at det stilles krav til godkjent verksted for å skru på vitale deler på en annens bil.

Det er selvsagt lov å gjøre sånt på sin egen bil.

Skrevet

Kanskje det finnes en bilklubb lokalt på facebook? Eller en større gruppe for merket på bilen din f.eks som helt sikkert har noen medlemmer som mekker billig i nærheten av deg. Ville ikke vært redd for å la noen bytte reim  :)

Skrevet

Garantert noen polakker som kan gjøre jobben svart for noen få tusen kroner. Det stilles ingen krav til kvalifikasjon for å gjøre denne jobben. Du kan gjøre den selv om du har verktøyet og kompetansen.

 

Forøvrig, dersom du har en bil som kostet mindre enn hva et verksted tar for å skifte reimen, hvorfor ta seg bryet med å få reimen byttet i utgangspunktet? En bil som har mindre verdi enn et registerreimbytte blir trolig avskiltet eller får mange punkter som må utbedres etter neste EU kontroll, og selv om reimen har et bytteintervall som håndboken anbefaler så kan den holde mange titusener av kilometer lengre enn dette (og den kan selvsagt ryke før intervallet er nådd).

Skrevet

Hvis det er en gammel og billig bil hadde jeg ikke tatt meg bryet eller kostnaden med å skifte dette. Sannsynligvis er det noe annet som ryker først som gjør bilen ubrukelig. Eller 2 uker etter du har byttet så knekker bakakselen eller noe, ganske typisk sånne ting.

Reimer varer ofte mye lengre enn produsenten garanterer for, og her i Norge er det jo mye kaldere også så gummi morkner ikke så fort.

Skrevet

Kravet gjelder vel reparasjoner generelt? Om det er bremser, hjuloppheng, motor eller soltak?

Kravet gjelder vitale deler.

Det hadde tatt deg kortere tid å google det enn å skrive de svarene du har kommet med i denne tråden.

Skrevet

Tar kortere tid å la dere komme med svarene. Uansett om motoren er en vital del så hadde jeg ikke brydd meg om en bakgårsmekaniker hadde gjort en elendig jobb på en bil som knapt er verdt registerreima.

Skrevet (endret)

Bilen er eu godkjent i 12 md og det er ikke noe galt med den ellers. Hvis jeg bytter reimen er det ikke noe som tilsier at den ikke skal holde til neste eu eller lengre. Grunnen til at verdien på bilen er lav er pga. den er gammel og stygg, men er i bra teknisk stand. Bompenger presser også prisen på vanlige biler ned da nesten alle kjører elbiler her. Hvis jeg får byttet reim for under 5000 - 6000 kroner og bilen holder i minst et år til har jeg hatt veldig billig bilhold. Da slipper jeg å kjøpe meg en ny gammel bil som jeg ikke kjenner og som potensielt kan ha mye rusk og bli dyrt.

Endret av Tullballj
Skrevet

Ta av dekselet og kikk og vri på reima. Ser den fillete og sprukken ut så kan du vurdere skifte.

Hvis ikke, tut og kjør så lenge det går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...