Gå til innhold

Er Ice i ferd med å lansere abonnement med fri bruk av data?


Anbefalte innlegg

Minner om at begrensning på hotspot og kraftig begrensning på data utenfor eget land, er vanlig i øvrig Europa.

 

Noen sammenligner med Danmark av og til, som blir veldig veil.. Der er "fri" data billig til under kr 200 (norske kroner), de har kun få GB som kan brukes utenfor Danmark.

Noen liker å lage seg rare konspirasjonsteorier om hvorfor prisnivået på trådløs kommunikasjon er så mye billigere i Danmark enn Norge. Da har man strøket ganske bra i geografi og kunnskap om areal og terreng.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"a) Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med andre enheter enn Kundens mobiltelefon."

Dette må jo bety at man kan bruke sin egen mobil som ruter. Eller? 

 

 

Det betyr akkurat det motsatte. Man kan ikke dele nettverk med andre enheter, som er akkurat hva som skjer ved å bruke telefonen som router.  

Lenke til kommentar

 

"a) Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med andre enheter enn Kundens mobiltelefon."

Dette må jo bety at man kan bruke sin egen mobil som ruter. Eller? 

 

 

Det betyr akkurat det motsatte. Man kan ikke dele nettverk med andre enheter, som er akkurat hva som skjer ved å bruke telefonen som router.  

 

 

 

Riktig, det betyr nok at man ikke kan dele nettverk med andre enhet og kun bruke data på mobilen sin.

Lenke til kommentar

Alt dette er jo kun for å gi Chili muligheten til å strupe/stenge abb ved misbruk. Om du er som folk flest, en sjelden gang deler nett, eller deler for å bruk pcen av å til osv så kommer ikke chili til å gjøre noe. Kobler du bort 4G mobilnette og begynner å kjøre torrents på pcen som henter data fra mobilen så kommer de til å ta grep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor koster det 250% mer for datapakker i Norge kontra Danmark? https://www.oister.dk/mobil-forside/ Fri tale og "fri bruk" inntil 1000GB koster 129,- DKK i mnd. Nordmenn er naive og blir lurt hele tiden.

Arealregning og geografikunnsap...

Er ikke prisen som nødvendig vis er problemet men at det ikke finnes et alternativ med fri data for mobilrutere. Med den topografien vi har her er nok mobilt bredbånd lettere og billigere alternativ enn å legge masse kabler over alt i vårt griskrente land. Men som mer pengesterke enn våre naboer, har mobildata blitt en melkeku fordi protestene er nærmest fraværende.

Endret av Quickfragger
Lenke til kommentar

 

Hvorfor koster det 250% mer for datapakker i Norge kontra Danmark? https://www.oister.dk/mobil-forside/ Fri tale og "fri bruk" inntil 1000GB koster 129,- DKK i mnd. Nordmenn er naive og blir lurt hele tiden.

Om du sammenligner topografien og befolkningstettheten så forstår du det kanskje.

Om du ser på bruttomarginer på Telenors norske inntjening og sammenlikner med danske aktører så skjønner du kanskje det?

 

Det handler ikke om befolkningstetthet, ei heller om topografi. Det handler om at det norske markedet er nærmest uten konkurranse og det er grunnen til at Telenor sopet inn milliardoverskudd i det norske markedet i første kvartal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor koster det 250% mer for datapakker i Norge kontra Danmark? https://www.oister.dk/mobil-forside/ Fri tale og "fri bruk" inntil 1000GB koster 129,- DKK i mnd. Nordmenn er naive og blir lurt hele tiden.

Om du sammenligner topografien og befolkningstettheten så forstår du det kanskje.

Jobber alle dere som sprer slikt i Telia og Telenor, våre halvkriminelle duopoler som melker norske kunder for å bruke profitten i andre land? Finnland har samme areal som Norge og like vanskelig topografi, men prisene er under 1/3 av norske. Russland har areal 50 ganger større og vanskeligere enn Norges, og ettpar afrikanske land er større enn hele Vest-Europa tilsammen, likevel er prisene der en brødel av Norges. Så at norske telepriser har særlig mye å gjøre med utbyggings og driftskostnader av dyr infrastruktur er bullshit. Faktum er at Telenor og Telia nå kontrollerer det norske markedet på en måte vi ikke har sett maken til siden Al Capone hadde monopol på prostitusjon og brennevinssalget i Chicago cirka 1930.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan man med Chilimobils "fri data"-pakke dele mobildata med en datamaskin?

 

Ja og nei. Fysisk kan du det. Og dersom du ikke er storforbruker av mobildata så kan du helt sikkert gjøre det i overskuelig fremtid uten at du får pes fra Chili. Men gjør du det så bryter du i prinsippet avtalen med Chili.

 

Men så må en jo spørre seg, har Chili noe å tjene på å kjøre knallhardt på dette og straffe eller kaste ut enhver kunde som også deler wifi med laptop? Nei i praksis så vil det bli så mye støy fra kundene at det nok ikke er gangbar mynt.

 

Fasiten har ingen ennå, så hva som blir gjeldende praksis hos Chili gjenstår å se. Selv tror jeg at storforbrukere nok vil få pes om de deler, de andre vil gå under radaren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

ICE er bare nødt til å svare på Chilimobils tilbud, og de kommer neppe med noe forbud mot å bruke mobilen som ruter. Årsaken er enkel: de har vært en ren bitpipe siden 2003.

Lenke til kommentar

+ Fri data

- Sette opp data- og mms-innstillinger manuelt et par ganger i måneden

- Risikere at anrop bruker 30 sek på å komme gjennom, eller ikke kommer gjennom i det hele tatt

 

Dette er hovedgrunnen til at jeg gikk bort fra ICE.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

+ Fri data

- Sette opp data- og mms-innstillinger manuelt et par ganger i måneden

- Risikere at anrop bruker 30 sek på å komme gjennom, eller ikke kommer gjennom i det hele tatt

 

Jeg skjønte ikke helt den. Hvorfor forandre data og mms-innstillinger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"a) Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med andre enheter enn Kundens mobiltelefon."

Dette må jo bety at man kan bruke sin egen mobil som ruter. Eller? 

 

 

Det betyr akkurat det motsatte. Man kan ikke dele nettverk med andre enheter, som er akkurat hva som skjer ved å bruke telefonen som router.  

 

 

 

Riktig, det betyr nok at man ikke kan dele nettverk med andre enhet og kun bruke data på mobilen sin.

 

 

På norsk er det Super-Stian som har rett. Det gir ellers ingen mening å spesifisere at det ikke er lov å benyttet noe annet enn kundens mobiltelefon. Men setningen er kanskje unødvendig krøkkete. Så prøv å endre litt på setningen så ser dere det tydeligere: "Det er ikke tillat å sette opp hotspot med andre enheter enn kundens mobiltelefon.". Det må jo nødvendigvis bety det samme som: "Det er tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med Kundens mobiltelefon.". Ellers skulle det stått: "Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med Kundens mobiltelefon, eller andre enheter." 

 

Begrensningen er der nok helst for at man ikke skal sette sim kortet i en 3G/4G router, og så ha enda et mobil abonnement til telefonen. I en slik router vil man potensielt bruke mye mer data, da for eksempel hele familien har tilgang hele tiden. Begrenser man det til bare telefonen, så tar man jo med seg Internett når man går. Om man er på hytta for eksempel, og far har Chilli med "fri" data på mobilen, så kan han sette opp hotspot med mobilen så ungene kan sjekke instagram eller Snapchat, eller hva det nå er de bruker nett til for tiden. Men tar han mobilen med seg når han går en tur, så må ungene fint finne seg i å finne frem Yatzy posen. Så det er jo et potensielt begrensende vilkår for data mengden som blir brukt normalt.

 

Jeg ser for meg for eksempel at jeg sitter på toget, og vil se en film på netflix. Da er det jo et fett for Chilli om jeg streamer direkte til mobilen. Eller om jeg tar opp iPad'en fra bag'en og bruker den slik at jeg får større skjerm. Og heller bruker den til å se filmen via telefonens hotspot. Vel, så lenge jeg streamer i samme kvalitet. Jeg hadde en Xperia Z premium med 4k skjerm, så den ville jo faktisk kunne brukt mer data enn en iPad, om jeg hadde satt kvaliteten i henhold til oppløsningen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

"a) Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med andre enheter enn Kundens mobiltelefon."

Dette må jo bety at man kan bruke sin egen mobil som ruter. Eller?

 

Det betyr akkurat det motsatte. Man kan ikke dele nettverk med andre enheter, som er akkurat hva som skjer ved å bruke telefonen som router.

 

Riktig, det betyr nok at man ikke kan dele nettverk med andre enhet og kun bruke data på mobilen sin.

På norsk er det Super-Stian som har rett. Det gir ellers ingen mening å spesifisere at det ikke er lov å benyttet noe annet enn kundens mobiltelefon. Men setningen er kanskje unødvendig krøkkete. Så prøv å endre litt på setningen så ser dere det tydeligere: "Det er ikke tillat å sette opp hotspot med andre enheter enn kundens mobiltelefon.". Det må jo nødvendigvis bety det samme som: "Det er tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med Kundens mobiltelefon.". Ellers skulle det stått: "Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med Kundens mobiltelefon, eller andre enheter."

 

Begrensningen er der nok helst for at man ikke skal sette sim kortet i en 3G/4G router, og så ha enda et mobil abonnement til telefonen. I en slik router vil man potensielt bruke mye mer data, da for eksempel hele familien har tilgang hele tiden. Begrenser man det til bare telefonen, så tar man jo med seg Internett når man går. Om man er på hytta for eksempel, og far har Chilli med "fri" data på mobilen, så kan han sette opp hotspot med mobilen så ungene kan sjekke instagram eller Snapchat, eller hva det nå er de bruker nett til for tiden. Men tar han mobilen med seg når han går en tur, så må ungene fint finne seg i å finne frem Yatzy posen. Så det er jo et potensielt begrensende vilkår for data mengden som blir brukt normalt.

 

Jeg ser for meg for eksempel at jeg sitter på toget, og vil se en film på netflix. Da er det jo et fett for Chilli om jeg streamer direkte til mobilen. Eller om jeg tar opp iPad'en fra bag'en og bruker den slik at jeg får større skjerm. Og heller bruker den til å se filmen via telefonens hotspot. Vel, så lenge jeg streamer i samme kvalitet. Jeg hadde en Xperia Z premium med 4k skjerm, så den ville jo faktisk kunne brukt mer data enn en iPad, om jeg hadde satt kvaliteten i henhold til oppløsningen..

Ifølge ChiliMobil sin kundeservice så mener de at man ikke skal sette opp deling av nettverk og kun bruke data på egen mobil med det punktet.

 

Det vil dog ikke være et problem om man gjør det i begrenset grad med en enhet alà en iPad og være en skjønnsmessig vurdering om vilkåret er brutt i slike tilfeller slik jeg forstod det på kundeservice. Men de har med det punktet tatt forbehold om at det ikke er tillatt i det hele tatt slik at de kan sette begrensninger på den som gjør det uten å måtte utdype videre siden det strengt tatt ikke er tillatt.

 

Blir interessant å se fremover om noen av forumbrukerne som er kunder får begrensinger i abonnementet sitt pga litt nettverksdeling.

Lenke til kommentar

 

 

På norsk er det Super-Stian som har rett. Det gir ellers ingen mening å spesifisere at det ikke er lov å benyttet noe annet enn kundens mobiltelefon. Men setningen er kanskje unødvendig krøkkete. Så prøv å endre litt på setningen så ser dere det tydeligere: "Det er ikke tillat å sette opp hotspot med andre enheter enn kundens mobiltelefon.". Det må jo nødvendigvis bety det samme som: "Det er tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med Kundens mobiltelefon.". Ellers skulle det stått: "Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med Kundens mobiltelefon, eller andre enheter."

 

Begrensningen er der nok helst for at man ikke skal sette sim kortet i en 3G/4G router, og så ha enda et mobil abonnement til telefonen. I en slik router vil man potensielt bruke mye mer data, da for eksempel hele familien har tilgang hele tiden. Begrenser man det til bare telefonen, så tar man jo med seg Internett når man går. Om man er på hytta for eksempel, og far har Chilli med "fri" data på mobilen, så kan han sette opp hotspot med mobilen så ungene kan sjekke instagram eller Snapchat, eller hva det nå er de bruker nett til for tiden. Men tar han mobilen med seg når han går en tur, så må ungene fint finne seg i å finne frem Yatzy posen. Så det er jo et potensielt begrensende vilkår for data mengden som blir brukt normalt.

 

Jeg ser for meg for eksempel at jeg sitter på toget, og vil se en film på netflix. Da er det jo et fett for Chilli om jeg streamer direkte til mobilen. Eller om jeg tar opp iPad'en fra bag'en og bruker den slik at jeg får større skjerm. Og heller bruker den til å se filmen via telefonens hotspot. Vel, så lenge jeg streamer i samme kvalitet. Jeg hadde en Xperia Z premium med 4k skjerm, så den ville jo faktisk kunne brukt mer data enn en iPad, om jeg hadde satt kvaliteten i henhold til oppløsningen..

Ifølge ChiliMobil sin kundeservice så mener de at man ikke skal sette opp deling av nettverk og kun bruke data på egen mobil med det punktet.

 

Det vil dog ikke være et problem om man gjør det i begrenset grad med en enhet alà en iPad og være en skjønnsmessig vurdering om vilkåret er brutt i slike tilfeller slik jeg forstod det på kundeservice. Men de har med det punktet tatt forbehold om at det ikke er tillatt i det hele tatt slik at de kan sette begrensninger på den som gjør det uten å måtte utdype videre siden det strengt tatt ikke er tillatt.

 

Blir interessant å se fremover om noen av forumbrukerne som er kunder får begrensinger i abonnementet sitt pga litt nettverksdeling.

 

 

Som sagt, så står det svart på hvitt i vilkårene at man kan dele vha. mobilen, men ikke med andre enheter. Slik det står nå, så står det: "Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med andre enheter enn Kundens mobiltelefon.".

 

Om det var forbudt å dele med mobiltelefonen også, så skulle det bare stått: "Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling"...

 

Den som har snakket med kundeservice og fått beskjed om noe annet har fått tak i en kundeservice medarbeider som har tolket teksten selv... Feil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, så står det svart på hvitt i vilkårene at man kan dele vha. mobilen, men ikke med andre enheter. Slik det står nå, så står det: "Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med andre enheter enn Kundens mobiltelefon.".

 

Om det var forbudt å dele med mobiltelefonen også, så skulle det bare stått: "Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling"...

 

Den som har snakket med kundeservice og fått beskjed om noe annet har fått tak i en kundeservice medarbeider som har tolket teksten selv... Feil...

 

Vel, ChiliMobil skriver selv det ikke er tillatt brukt som hotspot/delt internett, ingen forbehold om at dette ikke gjelder sammen med egne enheter alá iPad'en du eier selv eller lignende:

 

post-13363-0-60097500-1527844398_thumb.png

 

Så jeg tolker det som at begrensningen de setter er null bruk av deling av mobildata fra mobiltelefonen.

Lenke til kommentar

Den tekstmeldingen eller hva det er, sier jo det motsatte av hva som står i vilkårene. Så om jeg hadde hatt dette abonnementet, hadde jeg tatt det med knusende ro. Det er den signerte avtalen som gjelder, ikke en sms...

 

Men det er klart, Chilli har jo all anledning til å endre vilkårene i avtalen på et senere tidspunkt så lenge de gir tydelig beskjed, og grei frist. Og det eneste man sitter igjen med av mulighet da, er å si opp avtalen. Som jo ikke er helt optimalt om man har for eksempel oppkoblings avgift for å gjenoppta et Internett abonnement på kabel fra en annen leverandør.

 

Det er sånn set nesten litt trist at de får så mye oppmerksomhet rundt dette abonnementet som uten mulighet for hotspotting er et dritt abonnement, som kun vil være til nytte for noen relativt få mennesker med spesielle data behov. Hvem som gidder å streame 1000GB med Netflix på en 5-6" skjerm utenom f.eks. buss/båt/tog pendlere med lang reisetid, er for meg et mysterium...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...