Gå til innhold

Jobbsøking og arbeidssituasjon i Norge


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

 

Jeg er ny her og jeg lurer på om noen kan gi meg et svar på hva det er som foregår med det norske arbeidsmarkedet og de enorme/uendelige krav fra arbeidsgivere? Er det bare jeg som hele tida for avslag på søknadene mine?

 

Jeg var ferdig med min mastergrad fra NHH sommeren 2013 og begynte å søke faste jobber med en gang. Kan ikke si at alt gikk bare bra fordi mange av mine søknader ble avslått, men jeg ble likevel invitert til ganske mange intervjuer (selv som nyutdannet uten noe relevant erfaring).

Samme sommer fikk jeg tilbud i et internasjonalt selskap og begynte å jobbe i utlandet med ulike ledelsesoppgaver/operations/verdikjede/supply chain oppgaver etc.

Jobben og selskapet var helt OK og jeg tenkte at jeg skulle opparbeide meg noe internasjonal erfaring og reise tilbake til Norge hvor jeg håpet å finne en mer eller mindre bra jobb.

 

Nå har det gått 5 år siden den gang og jeg har nå søkt jobb i Norge i over 14 måneder og sendt så utrolig mange søknader til både store og små selskaper. Jeg tilpasser søknadsteksten og CVn til hver eneste stilling....og....ingenting. I løpet av året og det uendelige antallet av søknader har jeg vært på ett intervju....ETT....ENESTE...JOBBINTERVJU. :hrm:

 

Jeg var invitert på så mange intervjuer som nyutdannet uten erfaring og nesten ingen intervjuer nå som jeg har ganskje stor internasjonal erfaring...og når jeg sier internasjonal erfaring så mener jeg ikke Sverige eller noe...jeg mener virkelig INTERNASJONAL...

 

Nei, jeg søker ikke på stillinger som CEO/SVP/VP....jeg har til og med søkt på stillinger som "analyst" etc. og får beskjed at søknaden "ikke rakk helt opp". HÆÆÆÆÆ??? :ohmy:

 

Hva er det som skjer i Norge i dag? Jeg driver og styrer prosjekter for 11 land, men får "søknaden rakk ikke helt opp"...

Hva må man gjøre for å få seg jobb i Norge nå for tida???

 

Ja, jeg har jobb nå så burde ikke klage...men jeg vil tilbake til Norge... :hm:

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fortsatt samme master i økonomi og adm....har flere ulike sertifikater (lean, excel, prosjektledelse etc.).

 

Når det gjeler bransje så er jeg ganske åpen...hadde vært greit å jobbe med oppgaver knyttet til ops/SCM innenfor matbransjen...men søker på det meste som ligger ute.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at jobbsøking i Norge er som å spille Lotto. Jeg har aldri fått en eneste jobb via vanlige jobbsøknader. Da vi utlyste en stilling fikk vi 200 søknader og halvparten ble ikke sett på engang.

Vel, nå er det slik at jeg ikle har noen kjente som kan hjelpe meg med å få jobb... det er en lang historie hvorfor det er sånn, men det jeg lurer på er hvordan jeg kan skaffe meg kontakter i ulike selskaper i Norge når jeg selv bor og jobber i utlandet...det er som en ond sirkel det?

 

 

Ta kontakt med rekrutterings- og vikarbyråer.

Tror du det hjelper? Har noen hatt positive erfaringer med slike selskaper? Jeg husker jeg skaffet meg noen sommerjobber gjennom slike selskaper men har aldri blitt noe mer enn det

 

Jeg er snart ferdig med master i naturmiljøkjemi, har søkt på rundt 60 stillinger. fått 2 intervju og en haug med avslått e-poster.

Hva er planen videre?

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å prøve å søke mer, det er en del som ikke har svart enda også. Har begynt å sett litt på utlandet også, sendte et par søknader i retning California bla. fikk til svar at jeg måtte ta en "multiple choice" test lokalt der borte før jeg kunne bli vurdert til stillingen. Så det ble det ikke noe av. 

Håper bare jeg slipper å nave, det er en sykt kjedelig ende på 17 år med utdanning.

Lenke til kommentar

Hva må man gjøre for å få seg jobb i Norge nå for tida???

 

Gjøre seg synlig.  Når man ikke lenger er nyutdannet, teller det mye hva kollegaer kan fortelle om deg.  Hvis du sitter og skal ansette noen (som er dyrt og risikabelt i Norge), er det viktig at personen passer inn og er trivelig å jobbe med og da blir det fort utslagsgivende om en av dine ansatte engang har jobbet med personen som søker og har noe positivt å si om denne personen.

 

Med 20+ års erfaring ligger jeg blant de beste i mitt felt, men om jeg skulle flytte tilbake til .dk, så ville jeg skulle starte stort sett fra scratch med å bygge opp mitt ry/navn og nettverk iøvrig. 

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å prøve å søke mer, det er en del som ikke har svart enda også. Har begynt å sett litt på utlandet også, sendte et par søknader i retning California bla. fikk til svar at jeg måtte ta en "multiple choice" test lokalt der borte før jeg kunne bli vurdert til stillingen. Så det ble det ikke noe av.

Håper bare jeg slipper å nave, det er en sykt kjedelig ende på 17 år med utdanning.

Jeg håper virkelig at du slipper å nave! Jeg har vært i en situasjon da jeg selv vurderte å nave. Heldigvis hadde jeg en mulighet til å reise til utlandet og jobbe der jeg engang ikke kan språket i stedenfor å være nav kunde...finner du ikke jobb i Norge ville jeg anbefalt først og fremst å vurdere England eller Tyskland for eventuelle stillinger...fordelen er at de ikke er så langt unna Norge og har mer eller mindre gode arbeidsbetingelser. Jeg hadde ikke anbefalt USA med mindre du bare vurderer landet for 2-3års periode for å få erfaring og så reise tilbake igjen.

Jeg har selv jobbet i alle tre land og USA er nok et land jeg helst vil unngå å jobbe i.

 

Har du ingen kontakt med tidligere medstudenter fra NHH som kan hjelpe deg? Var du noen gang aktiv i noen organisasjon eller annet miljø utenfor NHH? Bor du i en annen verdensdel eller har du mulighet til å reise til Norge av og til for å delta på faglige arrangementer?

Dessverre har jeg hatt veldig dårlig kontakt med mine tidligere medstudenter.

På bachelorstudiet hadde jeg ikke så mange jeg kunne omgås med. Jeg kommer fra en veeeeeldig enkel familie og jeg kunne ikke tåle alle disse arrogante «polo-skjorte-typene-og-glam-jentene». Jeg hadde 2-3 venner jeg nørdet sammen med og hadde noen start-up prosjekter vi prøvde å utvikle. I tillegg hadde jeg noen enkle butikkjobber så jeg hadde ikke mye tid til drikking/festing eller enkelt sagt «sosialisering»...

På masterstudiet valgte jeg en internasjonal profil så de aller fleste studenter (rundt 85%) kom fra utlandet. Der kunne jeg skaffe meg mange flere venner (alle var fra utlandet). Jeg har fortsatt kontakt med mange av de....men de har da flyttet ut fra Norge til alle andre deler av verden. Jeg kjenner ikke en eneste person som ble igjen i Norge...mye grunnet mangel på jobb.

 

Jeg hadde en kjempekompis som ble igjen i Bergen etter endt masterstudiet og han jobbet som butikkselger i ett år da han prøvde å finne seg en jobb (med mastergrad ja). Men han har også flyttet ut for flere år siden.

 

Jeg bor i Europa nå så kan nok komme på de ulike arrangementene i Norge. Det er faktisk et bra tips, jeg skal undersøke det ytterligere ? men om du har noen konkrete forslag, så kom gjerne med dem??

 

 

Hva må man gjøre for å få seg jobb i Norge nå for tida???

Gjøre seg synlig. Når man ikke lenger er nyutdannet, teller det mye hva kollegaer kan fortelle om deg. Hvis du sitter og skal ansette noen (som er dyrt og risikabelt i Norge), er det viktig at personen passer inn og er trivelig å jobbe med og da blir det fort utslagsgivende om en av dine ansatte engang har jobbet med personen som søker og har noe positivt å si om denne personen.

 

Med 20+ års erfaring ligger jeg blant de beste i mitt felt, men om jeg skulle flytte tilbake til .dk, så ville jeg skulle starte stort sett fra scratch med å bygge opp mitt ry/navn og nettverk iøvrig.

Jada, det skjønner veldig godt! Det er dessverre nettverket som avgjør i de fleste tilfeller. Jeg har selv skaffet flere mennesker jobb gjennom at jeg har anbefalt dem til mine sjefer eller andre folk i selskapet men jeg ser også at der jeg bor nå så er det fortsatt mer åpent for eksterne folk å komme inn i et selskap helt uten å kjenne noen i selskapet. Vi har stadig folk fra USA, Australia, Kina etc...og de kjente ingen.

Jeg blir så oppgitt at noen klarer det og jeg får bare «takk! Lykke til videre!»

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei alle sammen

 

Jeg er ny her og jeg lurer på om noen kan gi meg et svar på hva det er som foregår med det norske arbeidsmarkedet og de enorme/uendelige krav fra arbeidsgivere? Er det bare jeg som hele tida for avslag på søknadene mine?

 

 

Jeg kan ikke løse situasjonen din, men jeg har en anelse hvorfor du ikke får intervjuer.

 

Din internasjonale erfaring er negativt, ikke positivt. Når de sier at de verdsetter internasjonal erfaring, så mener de bare i små doser. Norske bedrifter er redd for at du ikke passer inn i norsk jobbkultur og de har egentlig ikke bruk for internasjonal erfaring. I tillegg så kjenner de til og stoler på norske arbeidsgivere, men de vet lite om kvaliteten på utenlandske arbeidsplasser. Det er vanlig å velge det som føles trygt.

 

Det er også sannsynlig at du er for utilgjengelig for dem. De må ringe et utenlandsk nummer for å kontakte dine referanser, de må prate på engelsk, og du må reise langt for intervju. De vil helst gjøre minst mulig jobb for å få inn riktig person.

 

Og som nevnt av mange her så mangler du kontakter i Norge, som kan anbefale deg til arbeidsgivere. Det er viktig at du kontakter arbeidsgivere og bemanningsbyråer personlig. Det gir deg en bedre forståelse for arbeidsmarkedet, og øker sjansen for å få jobb.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...