Gå til innhold

Hamburg først ute med tysk dieselforbud


Anbefalte innlegg

 

Jaha. Bensin har mye høyere co2 enn en diesel bil. Jeg sier ok til alle biler, el, hybrid. hydrogen og det som kommer i fremtiden.

Hva skal vi gjøre med landbruket? De forurenser de og. Forby diesel traktor + resten av diesel utstyret de bruker :hmm:

Det er ikke CO2 som er problemet men partiklene som Diesel biler slipper ut.. NOX ++ 90% av dieselbilene der ute slipper ut ett røykteppe hver gang de tråker på gassen... Det er den Røyken som er skadelig

 

CO2 er i aller høyeste grad et problem jo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hamburg, som en av verdens travleste handelshavner burde kanskje begynne med å stille krav til å rense NOx på skip - som står for en MYE større andel av partikkelutslipp. Men de gjør vel som i Oslo, tar heller billistene over DFDS, Color Line, Stena Line +++

Lenke til kommentar

Uffda, nok en unyansert debatt. At en begrenset andel av de tidligere produserte dieselbilene har vært jukset med, har absolutt ingenting med debatten rundt dieselteknologi å gjøre. Alle kan jukse, men det kan ikke brukes som et argument mot kvalitet i teknologisk løsning. Kjører selv en ny Mercedes med adblue (urea) rensing og partikkelfilter. Som svært bilinteressert har jeg målt bl.a. CO og NOx, og denne motoren holder hva den lover. Pga. god filterteknologi er partikkelutslippet mindre enn på en bensinbil. Jeg kan se av forbruket at CO2 utslippet (stort sett proporsjonalt med forbruk) er meget lavt. Statistisk sett ligger dieselmotorer 20-30% under tilsvarende bensinmotorer. Bensinmotorer har på mange måter de samme utfordringene som dieselmotorer med høyere utslipp når de er kalde, bl.a. pga. kald katalysator.

 

Tyskland innfører nå en mulighet for kommuner å innføre begrensede forbud mot "eldre" dieselbiler. En nyere (Euro6 eller bedre) dieselbil har til dels lavere totale utslipp sammenlignet med en bensinbil, avhengig av teknologi og hvordan enkelte utslippselementer rangeres. Min spådom er at vi får en ny renessanse for gode dieselmotorer med god rensing grunnet lave utslipp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Per idag har ikke elbiler kjørelengde som tilsvarer behovet til de som har dieselbil.

So fint at du kjenner behovet til alle som har dieselbil!

 

Vi hadde dieselbil før. Teslaen vi har no dekkjer behovet 100% og vel so det. Bilen går 30.000 km i året. Du skal ikkje sjå vekk frå at det framleis finst folk med dieselbil som av ulike andre grunnar enn køyrelengda framleis har dieselbil.

 

Kan lett kjøpe diesel for 300k og kjøre hele dagen. For tilsvarende tilbud må man ut med 2 ganger prisen (om ikke mer) på elbil siden.

Berre dersom du ikkje reknar med utgifter til drivstoff, bompengar, ferje, årsavgift, parkering osb. Dersom du køyrer veldig lite kan det likevel løne seg med dieselbil, men då er det ikkje rekkjevidda som er problemet.

 

Hvorfor ikke fjerne alt av biler, inklusive el-biler, så slipper vi både forurensing og mikroplast. Kjør på med hest og kjerre igjen.

Du trur hest vil dekkje behovet til alle som køyrer dieselbil i dag, men ikkje elbil?
Lenke til kommentar

Uffda, nok en unyansert debatt. At en begrenset andel av de tidligere produserte dieselbilene har vært jukset med, har absolutt ingenting med debatten rundt dieselteknologi å gjøre.

Nesten alle har juksa. Nesten ingen dieselbilar tilfredsstiller Euro6-krava under vanleg køyring.

 

Alle kan jukse

QED.

 

men det kan ikke brukes som et argument mot kvalitet i teknologisk løsning.

Jau, det kan det. Dei måtte jukse av ein grunn.

 

Kjører selv en ny Mercedes med adblue (urea) rensing og partikkelfilter. Som svært bilinteressert har jeg målt bl.a. CO og NOx, og denne motoren holder hva den lover.

Har du målt under vanleg køyring?

 

Pga. god filterteknologi er partikkelutslippet mindre enn på en bensinbil. Jeg kan se av forbruket at CO2 utslippet (stort sett proporsjonalt med forbruk) er meget lavt. Statistisk sett ligger dieselmotorer 20-30% under tilsvarende bensinmotorer.

Statistisk sett var det påståtte (etter juks) CO2-utsleppet til nye dieselbilar registrert i Noreg i april 128 g/km. Det er 32% meir enn nye bensinbilar, som slepp ut 97 g/km.

 

Bensinmotorer har på mange måter de samme utfordringene som dieselmotorer med høyere utslipp når de er kalde, bl.a. pga. kald katalysator.

Buhu, eg slo fordi han sparka! Nei, løysinga er å droppe eksosen heilt med elektrisk motor, ikkje bensinmotor.

 

Tyskland innfører nå en mulighet for kommuner å innføre begrensede forbud mot "eldre" dieselbiler. En nyere (Euro6 eller bedre) dieselbil har til dels lavere totale utslipp sammenlignet med en bensinbil, avhengig av teknologi og hvordan enkelte utslippselementer rangeres. Min spådom er at vi får en ny renessanse for gode dieselmotorer med god rensing grunnet lave utslipp.

Neppe. Folk har fått skrekken for diesel. Brukte dieselbilar er vanskelege å selje og svært få kjøper ny. Eg tvilar sterkt på at bilprodusentane torer å satse pengane sine på ein ny dieselmotor framfor full elektrifisering. Spesielt med dei nye krava frå EU til utsleppsreduksjonar. Fleire bilprodusentar har allereie annonsert at det vert slutt på dieselmotorar i deira bilar, eller at dei har utvikla sin siste dieselmotor.

 

Sjølv med lett elektrifisering, kan bilane klare seg med ein mykje mindre motor som reduserer utslepp ved å gå på meir optimalt turtal. Det er vanskelegare å klare utsleppskrava med ein liten dieselmotor enn ein stor. Alt peikar difor mot slutten for diesel i person- og varebilar.

Lenke til kommentar

 

Vi er på rett vei!

 

Diesel for persontransport må bort raskest mulig.

Helt feil resonnement.

 

Diesel for persontransport kan tas bort når jevngode alternativer innen el-biler forefinnes.

 

Per idag har ikke elbiler kjørelengde som tilsvarer behovet til de som har dieselbil.

 

Kan lett kjøpe diesel for 300k og kjøre hele dagen. For tilsvarende tilbud må man ut med 2 ganger prisen (om ikke mer) på elbil siden.

 

Å kun fjerne og forby ting uten å ha tilsvarende tilbud er rimelig sneversynt.

 

Hvorfor ikke fjerne alt av biler, inklusive el-biler, så slipper vi både forurensing og mikroplast. Kjør på med hest og kjerre igjen.

 

Bensinhybrid er et bedre alternativ enn diesel om man ikke kan eller vil kjøre elektrisk. Toyota Prius har i følge spritmonitor.de et forbruk på 0,52l/mil i årssnitt. Siden bensin slipper ut 11,5% mindre CO2 per liter enn diesel betyr det at man må ned på et årssnitt på 0,46l/mil på en dieselbil for å matche CO2-utslippet til en Prius. Det er det svært få, om noen, som klarer. Vår gamle Touran kom ned mot 0,42l/mil på langkjøring, men årssnittet lå allikevel på rundt 0,65l/mil. Mye småkjøring og vinter drar kraftig opp. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

So fint at du kjenner behovet til alle som har dieselbil!

 

Vi hadde dieselbil før. Teslaen vi har no dekkjer behovet 100% og vel so det. Bilen går 30.000 km i året. Du skal ikkje sjå vekk frå at det framleis finst folk med dieselbil som av ulike andre grunnar enn køyrelengda framleis har dieselbil.

 

Berre dersom du ikkje reknar med utgifter til drivstoff, bompengar, ferje, årsavgift, parkering osb. Dersom du køyrer veldig lite kan det likevel løne seg med dieselbil, men då er det ikkje rekkjevidda som er problemet.

 

Du trur hest vil dekkje behovet til alle som køyrer dieselbil i dag, men ikkje elbil?

 

Tesla med brukbar kjørelengde koster 2x mer enn tilsvarende utrustet dieselbil. Anser du en svindyr bil som ett egnet alternativ for den gjennomsnittlige borger?

 

Selv med utgifter til drivstoff, bompenger, ferje, årsavgift, parkering m.m. så er ikke ting gratis med el-bil. Du har fortsatt utgifter pr kWt med lading, i tillegg til ett stort pristap på en bil som er 2x dyrere enn tilsvarende dieselbil. Ser man verditapet + utgifter med lading opp mot lavt innkjøp av diesel så minker forskjellene betraktelig.

 

Ja, det kan godt være at dyr elbil blir billigere enn diesel dersom man har absolutt alle utgifter relatert til kjøring (mye kjøring, bompenger, ferjer, parkering og hele sulamitten), men da snakker man om ekstremtilfellene.

 

Med det sagt så ser jeg at Hyundai har lagt frem nye Kona og denne har en god kjørelengde samt forholdsvis lav pris så der har vi ett bra alternativ til diesel. Kjørelengde + fornuftig pris for gjennomsnitts borgeren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla med brukbar kjørelengde koster 2x mer enn tilsvarende utrustet dieselbil. Anser du en svindyr bil som ett egnet alternativ for den gjennomsnittlige borger?

 

Selv med utgifter til drivstoff, bompenger, ferje, årsavgift, parkering m.m. så er ikke ting gratis med el-bil. Du har fortsatt utgifter pr kWt med lading, i tillegg til ett stort pristap på en bil som er 2x dyrere enn tilsvarende dieselbil. Ser man verditapet + utgifter med lading opp mot lavt innkjøp av diesel så minker forskjellene betraktelig.

Eg har aldri opplevd større pristap på ein bil enn med min gamle Golf stasjonsvogn diesel. Etter 4 år og ca 100.000 km hadde han mista 60% av verdien, og det tok meg ni månadar å selje han. Tesla held seg mykje betre.

 

Ein ny Tesla Model S kostar ca like mykje som ein VW Passat diesel, dersom du køyrer 30.000 km i året, passerer bomringen rundt Oslo kvar dag og fordeler utgifta på 8 år. Eg er rimeleg sikker på at Teslaen òg i dette tilfellet vil ha mindre verditap i prosent, og kanskje i absoluttverdi.

 

Ja, det kan godt være at dyr elbil blir billigere enn diesel dersom man har absolutt alle utgifter relatert til kjøring (mye kjøring, bompenger, ferjer, parkering og hele sulamitten), men da snakker man om ekstremtilfellene.

Dersom du køyrer veldig lite og sel dieselbilen medan han framleis er lovleg å køyre mange stader, kan det hende du kjem billigare ut. Sjølv køyrer eg meir etter at eg fekk elbil. Eg tek oftare bilen i staden for fly, og sparer på det i tillegg. Bilen er mykje meir avslappande å køyre enn den gamle dieselbilen var.

 

Med det sagt så ser jeg at Hyundai har lagt frem nye Kona og denne har en god kjørelengde samt forholdsvis lav pris så der har vi ett bra alternativ til diesel. Kjørelengde + fornuftig pris for gjennomsnitts borgeren.

Ikkje dum den heller. Eg skifta til elbil for fire år sidan, og då var Tesla Model S den einaste med nok rekkjevidde og godt nok utbygd ladenettverk til at det var eit aktuelt alternativ. Vi køyrer mykje. I fjor sommar var vi innom ti ulike land på bilferien.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...