Gå til innhold

Mens tre nye F-35 er på vei til Norge, har Israel tatt i bruk flytypen i strid


Anbefalte innlegg

 

...

Det er spesialregler for Israel, de er som kjent guds utvalgte folk og kan gjøre som de vil, og alt de gjør er rettferdig selvforsvar.

Ellers er det som kjent makta som rår.

 

Spar spydighetene dine. Forundrer meg gang på gang at når Israel gjør noe så tror man at det er fullstendig uprovosert.

 

Og til TU:

Sitat: "For mange er det kanskje ikke noen bombe at dette meldes fra Israel."

Dere kan også spare dere spydighetene deres , og slutt å spre svada. Deretter kan dere konsentrere dere om å skrive om teknologi og ikke bedrive politisk propaganda.

 

Men når TU først har brakt det på banen har jeg følgende å si.

Forferdelig trist det som skjer rundt Israel. Så definitivt og absolutt. Men det er ingen tvil i, for den som gidder å sette seg inn i historien og yte en aldri så lite kildekritikk at tapstallene i denne konflikten er langt lavere enn i mange andre konflikter, takket være at man har en annen moralsk standard en landene rundt selv om du ikke liker å innrømme det. Hadde dere hatt noen form for integritet hadde dere visst at på den morbide listen over verdens mest blodigste og forkastelige konflikter så havner Israels konflikter langt nede på listen. Men det er nok ikke så populært å gå i tog mot disse diktaturenes ambasader og konsulater.

Skyte ned og drepe sivile og ubevæpnede mennesker på to hundre meters avstand er en praksis jeg har vanskelig for å forstå Men det har hendt jo forferdelige ting før i historien uten at en stor andel mennesker har reagert (og dermed bifalt det som har hendt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Top fart:

F16 2414 km/t

F35 1960 km/t

 

Rekkevidde:

F16 3200+ km

F35 2172km

 

Klatrehastighet:

F16 15300 m/min

F35 13680 m/min

 

Så hva er feil?

 

Dere kjenner ikke toppfarten til F-35. Dere kjenner bare kravet som var satt. Det er ikke det samme som hva flyet klarer. Det og visse andre spesifikasjoner er ikke offentlig tilgjengelig data.

 

Rekkevidden til F-16 med eksterne tanker sammenlignet med rekkevidden til F-35 uten eksterne tanker er ganske dust sammenligning. F-35 har nesten dobbel combat radius sammenlignet med F-16.

 

Samtidig er det på trynet å sammenligne kampegenskaper med "ren" f-16 når den må ha utvendige våpen for å angripe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

...

Det er spesialregler for Israel, de er som kjent guds utvalgte folk og kan gjøre som de vil, og alt de gjør er rettferdig selvforsvar.

Ellers er det som kjent makta som rår.

Spar spydighetene dine. Forundrer meg gang på gang at når Israel gjør noe så tror man at det er fullstendig uprovosert.

Og til TU:

Sitat: "For mange er det kanskje ikke noen bombe at dette meldes fra Israel."

Dere kan også spare dere spydighetene deres , og slutt å spre svada. Deretter kan dere konsentrere dere om å skrive om teknologi og ikke bedrive politisk propaganda.

Men når TU først har brakt det på banen har jeg følgende å si.

Forferdelig trist det som skjer rundt Israel. Så definitivt og absolutt. Men det er ingen tvil i, for den som gidder å sette seg inn i historien og yte en aldri så lite kildekritikk at tapstallene i denne konflikten er langt lavere enn i mange andre konflikter, takket være at man har en annen moralsk standard en landene rundt selv om du ikke liker å innrømme det. Hadde dere hatt noen form for integritet hadde dere visst at på den morbide listen over verdens mest blodigste og forkastelige konflikter så havner Israels konflikter langt nede på listen. Men det er nok ikke så populært å gå i tog mot disse diktaturenes ambasader og konsulater.

Skyte ned og drepe sivile og ubevæpnede mennesker på to hundre meters avstand er en praksis jeg har vanskelig for å forstå Men det har hendt jo forferdelige ting før i historien uten at en stor andel mennesker har reagert (og dermed bifalt det som har hendt).

Er det bedre med to meter?

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

...

Skyte ned og drepe sivile og ubevæpnede mennesker på to hundre meters avstand er en praksis jeg har vanskelig for å forstå Men det har hendt jo forferdelige ting før i historien uten at en stor andel mennesker har reagert (og dermed bifalt det som har hendt).

 

https://www.youtube.com/watch?v=O7ByJb7QQ9U

Om man ville det annerledes har man hatt nok av muligheter til det opp igjennom tidene.

 

 

Vedrørende artikkelens egentlige innhold. F35 på Norsk jord. Hva er grunnen til at våre fly ikke settes inn i operativ drift før 2019?. Opplæring er jo en interessant grunn men for reckon ops langs den norske kysten, hvor ingen våpen trengs, kun ett godt øye, så ville man ikke bare opparbeide seg erfaring, eller opplæring om du vil, men samtidig bruker man verktøyet man har til samfunnstjenlige formål.

 

Og legg merke til at jeg ikke taler om kost på hverken fly eller drift, eller om flyets evner til å utføre ett oppdrag her. Jeg ser bare ikke vitsen med å vente med å sette flyene inn i operativ, om enn begrenset, drift når flyene, og flygere, er mer enn kapable til å tjene landet allerede nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vedrørende artikkelens egentlige innhold. F35 på Norsk jord. Hva er grunnen til at våre fly ikke settes inn i operativ drift før 2019?. Opplæring er jo en interessant grunn men for reckon ops langs den norske kysten, hvor ingen våpen trengs, kun ett godt øye, så ville man ikke bare opparbeide seg erfaring, eller opplæring om du vil, men samtidig bruker man verktøyet man har til samfunnstjenlige formål.

 

Og legg merke til at jeg ikke taler om kost på hverken fly eller drift, eller om flyets evner til å utføre ett oppdrag her. Jeg ser bare ikke vitsen med å vente med å sette flyene inn i operativ, om enn begrenset, drift når flyene, og flygere, er mer enn kapable til å tjene landet allerede nå.

 

 

Både utstyr, personell og støttesystemer må testes, trenes, godkjennes, sertifiseres, osv. Ett år i denne sammenheng er ikke lenge. IOC (initial operational capability) skal etter planen skje i 2019, og FOC (Full Operational Capability) rundt 2024.

 

Bulken av de (kommende) norske F-35-pilotene er vel uansett i USA og 'Recon ops'/overvåkning blir uansett utført av Orion/Kystradar/Marjata. Tror Luftforsvaret, med støtte fra amerikanske USAF vet hva de gjør.

Endret av oddeh
Lenke til kommentar

 

 

...

Det er spesialregler for Israel, de er som kjent guds utvalgte folk og kan gjøre som de vil, og alt de gjør er rettferdig selvforsvar.

Ellers er det som kjent makta som rår.

Spar spydighetene dine. Forundrer meg gang på gang at når Israel gjør noe så tror man at det er fullstendig uprovosert.

 

Og til TU:

Sitat: "For mange er det kanskje ikke noen bombe at dette meldes fra Israel."

Dere kan også spare dere spydighetene deres , og slutt å spre svada. Deretter kan dere konsentrere dere om å skrive om teknologi og ikke bedrive politisk propaganda.

 

Men når TU først har brakt det på banen har jeg følgende å si.

Forferdelig trist det som skjer rundt Israel. Så definitivt og absolutt. Men det er ingen tvil i, for den som gidder å sette seg inn i historien og yte en aldri så lite kildekritikk at tapstallene i denne konflikten er langt lavere enn i mange andre konflikter, takket være at man har en annen moralsk standard en landene rundt selv om du ikke liker å innrømme det. Hadde dere hatt noen form for integritet hadde dere visst at på den morbide listen over verdens mest blodigste og forkastelige konflikter så havner Israels konflikter langt nede på listen. Men det er nok ikke så populært å gå i tog mot disse diktaturenes ambasader og konsulater.

Skyte ned og drepe sivile og ubevæpnede mennesker på to hundre meters avstand er en praksis jeg har vanskelig for å forstå Men det har hendt jo forferdelige ting før i historien uten at en stor andel mennesker har reagert (og dermed bifalt det som har hendt).

 

Hva ville du gjort om det samme skjedde på våre grenser mot naboene våres, sett på når de krysset grensen ulovlig?

Lenke til kommentar

 

Sammenligner man F-16 med F-35 kommer F-35 dårligere ut enn F-16 på nesten alle data som er offentliggjort.

 

Nå er ikke stelt egenskapene oppgitt og jeg tviler ikke på at 35 er bedre en 16 på de.

 

F-16 er raskere, bedre rekkevidde,  klatrer raskere kan bære høyere last.

 

Man kan få 7 stk. F-16 til prisen av 1 stk. F-35 så sett opp en dogfight med 7 stk. F-16 mot 1 stk. F-35 og se om F-35'en overlever.

 

the F-35's record speaks for itself. During Red Flag, the US Air Force's most realistic, challenging jet fighter training event, the F-35 came out with a stunning 20-1 kill ratio on the legacy aircraft that had once beaten it.

 

http://nordic.businessinsider.com/f-35-vs-f-16-15-18-lost-beaten-flatley-comeback-2017-4?r=US&IR=T

Yeah right!

Lenke til kommentar

 

 

Vedrørende artikkelens egentlige innhold. F35 på Norsk jord. Hva er grunnen til at våre fly ikke settes inn i operativ drift før 2019?. Opplæring er jo en interessant grunn men for reckon ops langs den norske kysten, hvor ingen våpen trengs, kun ett godt øye, så ville man ikke bare opparbeide seg erfaring, eller opplæring om du vil, men samtidig bruker man verktøyet man har til samfunnstjenlige formål.

 

Og legg merke til at jeg ikke taler om kost på hverken fly eller drift, eller om flyets evner til å utføre ett oppdrag her. Jeg ser bare ikke vitsen med å vente med å sette flyene inn i operativ, om enn begrenset, drift når flyene, og flygere, er mer enn kapable til å tjene landet allerede nå.

 

Både utstyr, personell og støttesystemer må testes, trenes, godkjennes, sertifiseres, osv. Ett år i denne sammenheng er ikke lenge. IOC (initial operational capability) skal etter planen skje i 2019, og FOC (Full Operational Capability) rundt 2024.

 

Bulken av de (kommende) norske F-35-pilotene er vel uansett i USA og 'Recon ops'/overvåkning blir uansett utført av Orion/Kystradar/Marjata. Tror Luftforsvaret, med støtte fra amerikanske USAF vet hva de gjør.

Å joda. Det tror jeg og. Er en av disse som ønsker flyene velkommen og mener det var det beste kjøpet. Og jo... jeg vet at Orion etc allerede er på banen. Men tror og folk hadde fått ett mer realistisk forhold til redskapen om man så det i en nyttig kontekst. Noe av problemet kan fort bli i vår del av verden at utstyret står seg i stykker. Ikke at det er tilfelle for det ene året som gjenstår før IOC. Mitt poeng er bare det at enkelte kritiske støykilder nok hadde stilnet. Fly gjerne sammen med F16.. Det hender fortsatt at det sendes jagere i luften basert på hva de andre du nevnte observerer. Men not a big deal. Lurte bare

Lenke til kommentar

9.5 timers flytid og det opplyses at de må etterfylle drivstoff 6 - 7 ganger. Dette høres da ut som en veldig dårlig rekkevidde! Hva er det vi egentlig har kjøpt som ikke kan holde seg i lufta lenger enn knappe 1,5 timer uten å etterfylle drivstoff?

 

Det er fordi de alltid skal ha nok drivstoff til å komme seg til alternativ flyplass hvis det skulle skje noe. Hvis f.eks. tankflyet får problemer, så vil du helst ikke ha 3 F-35 hengende over Atlanteren uten mulighet for å rekke fram til en egnet landingsplass.

Lenke til kommentar

Det er noe urovekkende at artikkelforfatter omtaler Israels bruk av F-35 som om det var "i strid", mens Israel ikke er i krig med noen, offisielt. De har riktignok bomba diverse mål i Syria og et lass med sivile i Palestina, men det er ikke krig, det er terror, per definisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sammenligner man F-16 med F-35 kommer F-35 dårligere ut enn F-16 på nesten alle data som er offentliggjort.

 

Nå er ikke stelt egenskapene oppgitt og jeg tviler ikke på at 35 er bedre en 16 på de.

 

F-16 er raskere, bedre rekkevidde,  klatrer raskere kan bære høyere last.

 

Et knippe sitater fra en av våre F-35-piloter, Morten Hanche:

 

- Oppdrag som ville vært selvmord i F-16, vil være et skuldertrekk med F-35

 

– Det er ikke noe ridderlig over F-35. Det er nesten urettferdig hvordan vi sniker oss inn på motstanderen uten å bli oppdaget.

 

- Med våpen kan F-35 både manøvrere hardere og fly raskere, høyere og lengre enn dagens norske F-16

 

- I full krigsutrustning opererer F-35 uanstrengt 10000 til 15000 fot høyere enn våre F-16 klarer, uten å bruke etterbrenner.

 

- I F-16 må jeg bruke etterbrenner og ta løpefart før et missil-skudd. F-35 «cruiser» både fortere og høyere. Derfor er jeg klar til å skyte langt når som helst

 

- «Combat radius» for F-35 er mellom 30% og 70% lenger enn vi får til med F-16!

 

– Ved høy angrepsvinkel reagerer fortsatt F-35 kvikt i forhold til F-16. Dette gir meg en alternativ mulighet til å peke nesa dit jeg ønsker og true en motstander.

 

– F-35 henger på som en klegg, og motstanderen slipper aldri ut av siktet

 

- Oppsummert er min erfaring så langt at F-35 gjør det enklere å beholde den offensive rollen, og den gir meg flere muligheter til å skyte på motstanderen

 

Kilder:

https://tinyurl.com/yd9pfdny

  • Liker 1
Lenke til kommentar

9.5 timers flytid og det opplyses at de må etterfylle drivstoff 6 - 7 ganger. Dette høres da ut som en veldig dårlig rekkevidde! Hva er det vi egentlig har kjøpt som ikke kan holde seg i lufta lenger enn knappe 1,5 timer uten å etterfylle drivstoff?

 

Med tilsvarende våpen last som F-16, så kan F-35 fly ca "Dobbelt" så langt, som F-16 i strid. Så, flyet har bedre rekkevidde enn de fleste andre tilsvarende 1-motors jagerfly. Om et par år, kommer det en forbedring av motoren, som vil gi en liten gevinst når det gjelder "effekt", og litt mer rekkevidde. Tror det er 5-7% mer. På litt lenger sikt, så kommer en såkalt "adaptiv" motor, som vil gi enda noe mer "kraft" og enda litt mer rekkevidde. At de etterfylte drivstoff såpass ofte som de gjorde kan en ha hatt mange grunner til. De kan ha testet flyet i ulike hastigheter, og sånn sett "brent av" noe mer drivstoff. De kan ha "øvd" på etterfylling, og de kan ha tatt en rute litt utenom den ruta som vanlige rutefly bruker.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...