Gå til innhold

[Løst] Du har ikke rett til å få vite din blodtype i Norge...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker litt pussig.

Alle med dødsmerke fra forsvaret er informert om sin blodtype. Alle har rett til innsyn i sin egen pasientjournal, dersom det ikke er vurdert som en spesiell risikofaktor (spesielle tilfeller vedr. noen psykiatriske pasienter etc.) 

At noens blodtype skal holdes hemmelig for dem selv fremstår som en mildt sagt underlig situasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Virker litt pussig.

Alle med dødsmerke fra forsvaret er informert om sin blodtype. Alle har rett til innsyn i sin egen pasientjournal, dersom det ikke er vurdert som en spesiell risikofaktor (spesielle tilfeller vedr. noen psykiatriske pasienter etc.) 

At noens blodtype skal holdes hemmelig for dem selv fremstår som en mildt sagt underlig situasjon.

Nettop :)

Lenke til kommentar

Du får vite det om du trenger det. De skjuler jo ikke det for deg, men det må faktisk sjekkes med en blodprøve.

 

Hvorfor skal du vite blod-typen din?

Enda en gang «hvorfor».

 

Hvorfor ikke?

 

Man får ikke ta blodprøve for å finne det ut før man ligger og lekker som en sil.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Så det som er problemet er at legen ikke vil sjekke blodtypen din, ikke at det blir holdt skjult for deg?

Det er forskjell på å holde noe skjult og på å ikke ha informasjonen du etterspør..

 

Forresten fornuftig lege som bruker tiden bedre enn å tilfredsstille din nysgjerrighet.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Virker litt pussig.

Alle med dødsmerke fra forsvaret er informert om sin blodtype. Alle har rett til innsyn i sin egen pasientjournal, dersom det ikke er vurdert som en spesiell risikofaktor (spesielle tilfeller vedr. noen psykiatriske pasienter etc.) 

At noens blodtype skal holdes hemmelig for dem selv fremstår som en mildt sagt underlig situasjon.

Nettop :)

 

Underlig respons, da kommentaren min, som indikerer at folk flest får vite sin blodtype, står i kontrast til påstanden om at "du" ikke har rett til å vite din egen blodtype. 

En mer forståelig respons ville vært noe i retning av  "jammen det er jo stikk motsatt av hva jeg sier", snarere enn "nettopp".

 

 

Du er ikke en psykiatrisk pasient selv da, som ikke får innsikt i din egen pasientjournal? Jeg aner ikke.

Eller er det som aklla foreslår, at du ikke har gitt legen gyldig grunn til å bruke ressurser på å fastslå din blodtype bare for å tilfredsstille en personlig nysgjerrighet

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Hvor står det?

Har vært mye hos lege opp gjennom oppveksten og jeg husker at jeg så journalen min og det var ett helt A4 ark med B+ på. Spurte nysgjerrig om det var min blodtype og moren min sa korrekt, at den var akkurat lik hennes. Så jeg antar at det eneste du trenger å gjøre er å bestille en kopi av journalen din, sist jeg sjekket kostet ikke dette mer enn 75 kr. 

Lenke til kommentar

 

Hvor står det?

 

Har vært mye hos lege opp gjennom oppveksten og jeg husker at jeg så journalen min og det var ett helt A4 ark med B+ på. Spurte nysgjerrig om det var min blodtype og moren min sa korrekt, at den var akkurat lik hennes. Så jeg antar at det eneste du trenger å gjøre er å bestille en kopi av journalen din, sist jeg sjekket kostet ikke dette mer enn 75 kr.

Hmmm ok.

Lenke til kommentar

 

Hvor står det?

Har vært mye hos lege opp gjennom oppveksten og jeg husker at jeg så journalen min og det var ett helt A4 ark med B+ på. Spurte nysgjerrig om det var min blodtype og moren min sa korrekt, at den var akkurat lik hennes. Så jeg antar at det eneste du trenger å gjøre er å bestille en kopi av journalen din, sist jeg sjekket kostet ikke dette mer enn 75 kr. 

 

 

Hehe, ja.  Spørsmålet mitt var til trådstarter, og betydde egentlig 'Hvor har du lest at man ikke får lov til å vite blodtypen sin'.  Ser at det kunne misforstås.

Lenke til kommentar

De sjekker det jo uansett når du evt. trenger en blodoverføring.. Feil blod kan ta liv, så de sjekker selv om du sier blodtypen din.

Antagelig om det står i journalen også, for å være helt sikker.

 

Journalen kan være feil, eller de kan ha feil person ift. journalen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...