Gå til innhold

SAMLETEST: Elsparkesykler


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

Ganske latterlig å gi stryk til xiamio, virker for meg som den er den beste. Er som om å gi Lamborghini terningkast 1 fordi den er for rask :p

Det er ulovlig å selge, kjøpe, importere eller bruke elektriske fartøy av denne typen som gir hastigheter mer enn 20 (+/-10%) km/t. Det at det ikke er lov å bruke den er vel et problem?

 

Det er ganske latterlig å sammenlikne en Lamborghini med dette da det er et helt annet lovverk som gjelder for biler.

Slik jeg har fortstått det så har den 2 modus, på ene modus så er den lovlig og holder rundt 20 km i tiden og sammenligningen med lambo sier seg sjøl, den og har mulighet til å kjøre langt over lovlig fartgrense men blir ikke slakta for det.

Du har forstått det riktig, men loven er klar på det punktet. Dersom den kan gå over 22 km/t er det ulovlig å kjøpe, selge, importere og bruke i Norge. Det må endringer til fra fabrikanten til før at dette blir lovlig i Norge.

Du klarte tydeligvis ikke å forstå den delen om at lovene som omfatter dette er ikke de samme lovene som omfatter biler.

Det er ganske klart i lovverket at dersom muligheten for å overskride 22 km/t på denne tpen fartøy er det ulovlig å kjøpe, selge, importere og bruke i Norge. Det finnes ikke en slik lov for biler så derfor er det irrelevant.

Du kan argumentere for at loven er tåpelig, men du kan ikke benekte at den finnes. Eller, jo det har du gjort, men det endrer ingenting.

Fram til Xiaomi låser denne til maks hastighet på 22 km/t eller at loven endres er det:

Ulovlig for deg som forbruker å kjøpe den i Norge.

Ulovlig for butikker å selge denne i Norge.

Ulovlig for deg som forbruker å importere denne til Norge.

Ulovlig for deg som forbruker å bruke denne ute i offentlige områder.

Ingen av de punktene gjelder for biler fordi de ikke omfattes av samme lov. Det blir som å diskutere piratkopiering basert på hva loven sier om tyveri.

To separate lover, du kan ikke sammenlikne på tvers av lover og forvente at du kommer noen vei.

Hvilke lov er det som sier at det er ulovlig å selge og kjøpe motoriserte kjøretøy som ikke er lov til å kjøre på norsk vei? Første gang jeg har hørt om dette, og da må det være en rimelig ny lov for sånn har det jo aldri vært tidligere.
Riktig husker når balanse brettene kom, var ikke helt lovlig men så masse tenåringer som kjørte rundt med dem og snuten brydde seg ikke.

Spørsmål: evner du ikke å forstå eller vil du ikke forstå? Det at du tror at biler og elektriske sparkesykler dekkes av samme lovverket tyder på at du faktisk ikke får det til. Prøv å anstrenge deg litt så får du det til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

 

Ganske latterlig å gi stryk til xiamio, virker for meg som den er den beste. Er som om å gi Lamborghini terningkast 1 fordi den er for rask :p

Det er ulovlig å selge, kjøpe, importere eller bruke elektriske fartøy av denne typen som gir hastigheter mer enn 20 (+/-10%) km/t. Det at det ikke er lov å bruke den er vel et problem?

 

Det er ganske latterlig å sammenlikne en Lamborghini med dette da det er et helt annet lovverk som gjelder for biler.

Slik jeg har fortstått det så har den 2 modus, på ene modus så er den lovlig og holder rundt 20 km i tiden og sammenligningen med lambo sier seg sjøl, den og har mulighet til å kjøre langt over lovlig fartgrense men blir ikke slakta for det.

Du har forstått det riktig, men loven er klar på det punktet. Dersom den kan gå over 22 km/t er det ulovlig å kjøpe, selge, importere og bruke i Norge. Det må endringer til fra fabrikanten til før at dette blir lovlig i Norge.

Du klarte tydeligvis ikke å forstå den delen om at lovene som omfatter dette er ikke de samme lovene som omfatter biler.

Det er ganske klart i lovverket at dersom muligheten for å overskride 22 km/t på denne tpen fartøy er det ulovlig å kjøpe, selge, importere og bruke i Norge. Det finnes ikke en slik lov for biler så derfor er det irrelevant.

Du kan argumentere for at loven er tåpelig, men du kan ikke benekte at den finnes. Eller, jo det har du gjort, men det endrer ingenting.

Fram til Xiaomi låser denne til maks hastighet på 22 km/t eller at loven endres er det:

Ulovlig for deg som forbruker å kjøpe den i Norge.

Ulovlig for butikker å selge denne i Norge.

Ulovlig for deg som forbruker å importere denne til Norge.

Ulovlig for deg som forbruker å bruke denne ute i offentlige områder.

Ingen av de punktene gjelder for biler fordi de ikke omfattes av samme lov. Det blir som å diskutere piratkopiering basert på hva loven sier om tyveri.

To separate lover, du kan ikke sammenlikne på tvers av lover og forvente at du kommer noen vei.

Hvilke lov er det som sier at det er ulovlig å selge og kjøpe motoriserte kjøretøy som ikke er lov til å kjøre på norsk vei? Første gang jeg har hørt om dette, og da må det være en rimelig ny lov for sånn har det jo aldri vært tidligere.
Riktig husker når balanse brettene kom, var ikke helt lovlig men så masse tenåringer som kjørte rundt med dem og snuten brydde seg ikke.

Spørsmål: evner du ikke å forstå eller vil du ikke forstå? Det at du tror at biler og elektriske sparkesykler dekkes av samme lovverket tyder på at du faktisk ikke får det til. Prøv å anstrenge deg litt så får du det til.

Vet ikke helt hvem du henviser til, jeg spurte hvertfall om hvilke lov som forhindret salg og kjøp av motoriserte kjøretøy som ikke er lov å bruke på norsk vei.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål: evner du ikke å forstå eller vil du ikke forstå? Det at du tror at biler og elektriske sparkesykler dekkes av samme lovverket tyder på at du faktisk ikke får det til. Prøv å anstrenge deg litt så får du det til.

 

 

Nå tror jeg du må roe ned et par hakk. Det har da vel aldri vært ulovlig med kjøp og salg selv om det er forbudt å kjøre i offentlig område? Som nevnt under vil jeg gjerne se referanse på dette.

 

På privat grunn kan du vel kjøre hvilken som helst sparkesykkel du vil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Spørsmål: evner du ikke å forstå eller vil du ikke forstå? Det at du tror at biler og elektriske sparkesykler dekkes av samme lovverket tyder på at du faktisk ikke får det til. Prøv å anstrenge deg litt så får du det til.

 

 

Nå tror jeg du må roe ned et par hakk. Det har da vel aldri vært ulovlig med kjøp og salg selv om det er forbudt å kjøre i offentlig område? Som nevnt under vil jeg gjerne se referanse på dette.

 

På privat grunn kan du vel kjøre hvilken som helst sparkesykkel du vil?

 

 

Jeg er også spent på hvilke lov han henviser til, for kjøp og salg har aldri vært regulert av motoriserte kjøretøy hvertfall, kun bruken. Det er ikke alltid det er lov å kjøre på privat grunn heller men det kommer akkurat an på hva det er.

 

Det er til og med lov å bygge egne kjøretøy og få dem godkjent for norsk vei. Og det er ingen tekst i den nye lovtekst for små elektriske kjøretøy som forhindrer deg i å bygge et kjøretøy selv så lenge du er innenfor regelene. Og da er det heller ingenting som forhindrer deg i å modifisere firmware til f.eks Xiaomi Mijia M365 til å ha makshastighet på 20 km/t heller og å få den godkjent.

 

​Hvis du påstår noe annet, skulle jeg gjerne sett denne lovteksten for et utdrag sier; "Klassifisering som sykkel vil innebære at det ikke er godkjenningsplikt, og heller ingen regis­trerings­plikt eller forsikringsplikt. Brukeren har ansvaret for at kjøretøyet oppfyller vilkårene for å kunne anses som sykkel."

Endret av Lostfields
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synes det er rart at større butikker (e.g. Power) selger NINEBOT BY SEGWAY ES2 (storebroren til ES1) som kjører fortere enn lovlig hastighet.

 

Det er forklart i artikkelen at det er 20 km/t, men at det er et slingringsmonn på 10%, altså kan det tillates opp til 22 km/t som er det som ble målt i denne testen. Dersom du ser på Power sine sider har de en skrivefeil der at rekkevidden er oppgitt i km/t (slik at det står at den kan kjøre 25 km/t når det skal stå at den kan kjøre 25 km).

Står 25km/h på produsenten sine sider også: http://eu-en.segway.com/products/ninebot-by-segway-kickscooter-es2

Lenke til kommentar

 

 

Synes det er rart at større butikker (e.g. Power) selger NINEBOT BY SEGWAY ES2 (storebroren til ES1) som kjører fortere enn lovlig hastighet.

 

Det er forklart i artikkelen at det er 20 km/t, men at det er et slingringsmonn på 10%, altså kan det tillates opp til 22 km/t som er det som ble målt i denne testen. Dersom du ser på Power sine sider har de en skrivefeil der at rekkevidden er oppgitt i km/t (slik at det står at den kan kjøre 25 km/t når det skal stå at den kan kjøre 25 km).

Står 25km/h på produsenten sine sider også: http://eu-en.segway.com/products/ninebot-by-segway-kickscooter-es2

Ser jeg har lest feil der, jeg så på spesifikasjonene på ES1. Jeg beklager dette, du har helt rett.

 

 

Vet ikke helt hvem du henviser til, jeg spurte hvertfall om hvilke lov som forhindret salg og kjøp av motoriserte kjøretøy som ikke er lov å bruke på norsk vei.

 

Henviser vel til den personen jeg siterte?

Jeg har misforstått regelverket her så jeg har kommet med feilinformasjon. Det gjelder nok kun bruk på offentlige veier, men det er jo likevel et stort problem med prdouktet? Om du lurer på hvor reglene kommer fra kan du lese artikelen.

Lenke til kommentar

Er så langt glad for att små "kjøretøy" ikke har tatt helt av for alle ungdommer.

 

Ser noen få med mye gaming hjemme, deretter på motorisert hjul til og fra skolen, på skolen tas heisen mellom to etasjer. Da legger man grunnlaget for fysisk helse...

 

Forøvrig er det en gullgruve for selgere av slikt. Mye billig kinadritt til overpriser.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Ser ut til at det finnes firmware til Xiaomi M365 som begrenser toppfarten (i begge modus) til lovlig toppfart. Er det innafor da tro? Det er jo fortsatt mulig for brukeren å bytte tilbake til raskere firmware, men hvis man skal følge den logikken fullt ut er det mye som må forbys fordi det kan flashes raskere...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ut til at det finnes firmware til Xiaomi M365 som begrenser toppfarten (i begge modus) til lovlig toppfart. Er det innafor da tro? Det er jo fortsatt mulig for brukeren å bytte tilbake til raskere firmware, men hvis man skal følge den logikken fullt ut er det mye som må forbys fordi det kan flashes raskere...

 

Hvor finner du den firmware? og er det kun topphastighetsbegrenser for meg så har det virket som de kun justerer antall watt til motor (og da blir den jo samtidig svakere hvis det benyttes for å justere topphastighet).
Lenke til kommentar

M365 er den eneste av disse som frister (og har gjort det lenge). Synd toppfarten i raskedte modus gjør at den ikke er lovlig, selv om eco-modus skal være godt innafor.

 

Finnes det noe fornuftig sted å kjøpe denne?

 

Så får man heller passe på å ikke overskride fartsgrensen manuelt... Kunne sett for meg denne som ypperlig alternativ til pendling. Tog med 2km gange tar litt for lang tid i forhold til bil, men i 20 km/t tar det ca 6 min med sparkesykkel mot 20 min å gå.

Lenke til kommentar

 

M365 er den eneste av disse som frister (og har gjort det lenge). Synd toppfarten i raskedte modus gjør at den ikke er lovlig, selv om eco-modus skal være godt innafor.

 

Finnes det noe fornuftig sted å kjøpe denne?

 

Så får man heller passe på å ikke overskride fartsgrensen manuelt... Kunne sett for meg denne som ypperlig alternativ til pendling. Tog med 2km gange tar litt for lang tid i forhold til bil, men i 20 km/t tar det ca 6 min med sparkesykkel mot 20 min å gå.

Iwill har tatt den inn

 

https://www.iwill.no/xiaomi-m365-mijia-scooter-2

Lenke til kommentar

Ser ut til at det finnes firmware til Xiaomi M365 som begrenser toppfarten (i begge modus) til lovlig toppfart. Er det innafor da tro? Det er jo fortsatt mulig for brukeren å bytte tilbake til raskere firmware, men hvis man skal følge den logikken fullt ut er det mye som må forbys fordi det kan flashes raskere...

Antar det er innafor så lenge de som evnt. tester den ikke får den til å gå over lovlig limit.

Lenke til kommentar

Vegar Jansen: I første tabell er det listet opp spenning (V) og strømkapasitet (Ah) på alle, men bare noen av de har produktet av de to verdiene: Wh. Kan du gange sammen resten også så det blir lettere å sammenligne energiinnholdet i batteriene? (Det er sikkert flere enn meg som vil se det)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...