Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ferieloven


Polyblank

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nå var ikke det hva jeg spurte om. Dette er noe hun har gjort feil over lengre tid og det burde endre seg. Spørsmålet mitt er hva jeg evt kan "slå i bordet" med siden hun ikke følger loven. Det er ikke snakk om bare meg, men mange andre som også skal ha ferie i juni og juli.

Hun følger jo loven, hva har hun gjort som er feil ifølge loven? Hun må si ifra når du skal ha ferie senest 2månder før den skal avvikles, og det kan jo være i september... Om hun har gjort noe feil, og ikke fulgt 2månders regelen og ikke har noen grunn kan du jo klage..

 

Så kan det jo sendes videre til Arbeidstilsynet etc.. Men du vil jo ikke få ferien din tidligere av den grunn om det er det som er spørsmålet.. Om du kan få noen til å presse sjefen din til å gi deg ferie rasket mulig, helst i Juni Juli, selv om det da bryter loven som du så har pirket så masse på... Så hjelper det jo ingen av partene.. Ender opp med ett dårlig arbeidsforhold..

 

Ellers er jo det mest opplagte å kontakte Fagforeningen din..

 

Ferietiden er 1. juni til 30. september. Ferielistene burde da være klare til utgangen av mars. De fleste får ferie i juli. Som bedreviter burde du vite bedre.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

For å forklare tydelig: sjefen hengte opp ark der vi kunne skrive opp ferieønske. Disse samlet hun ikke inn før 1. mai, altså var det hennes valg at det ble så sent. Vi fikk kun ønske juni frem til første uke av august, og hun bruker selv å ta ferie i september.

 

Jeg har et godt forhold med sjefen min da jeg kjenner henne privat også, og det er ikke noe jeg går og maser om, men jeg har spurt en gang, og vist henne loven da hun sa selv at hun ikke var klar over denne. Nå er det slik at hun har ikke en gang begynt å se på planen for sommeren, noe hun kunne begynt med for legge siden om hun ikke hadde satt fristen så sent.

 

Jeg kommer ikke til å gå til angrep på henne, men hun har fått gjort ting som hun selv føler for litt for lenge, og jeg mener det er på tide at noen gir henne beskjed om at dette ikke er greit. Derfor lurer jeg på om man har noen spesielle rettigheter når hun ikke følger det som står, slik at jeg kan informere henne om dette. Det er også så hun slipper dette problemet med noen andre senere.

Lenke til kommentar
Ferietiden er 1. juni til 30. september. Ferielistene burde da være klare til utgangen av mars. De fleste får ferie i juli. Som bedreviter burde du vite bedre.

 

Som TS selv skriver, innen 2månder (Om noen får det i mars er jo bare flott for både arbeidsgiver og arbeidstaker)...  Hva burde jeg vite bedre? Det er jo ikke Juli enda? Som om det har noe betydning... Om TS får ferie i begynnelse av September vil jo varselet være innenfor i Juli...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Som TS selv skriver, innen 2månder (Om noen får det i mars er jo bare flott for både arbeidsgiver og arbeidstaker)...  Hva burde jeg vite bedre? Det er jo ikke Juli enda? Som om det har noe betydning...

 

 

Synes du selv det er givende å kverulere/trolle rundt på denne måten?

 

Det hjelper hverken trådstarter, deg selv eller noen andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Som TS selv skriver, innen 2månder (Om noen får det i mars er jo bare flott for både arbeidsgiver og arbeidstaker)...  Hva burde jeg vite bedre? Det er jo ikke Juli enda? Som om det har noe betydning...

 

 

Synes du selv det er givende å kverulere/trolle rundt på denne måten?

 

Det hjelper hverken trådstarter, deg selv eller noen andre.

 

Jeg troller da aldeles ikke, siter ett eneste utsagn jeg har skrevet som er feil... Dette er Jussforumet, ikke koseforumet... TS spurte etter synspunkt hvordan han kunne klage på.. Jeg svarte som om jeg er arbeidsgiver og forholder meg til lovverket...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Jeg har allerede sagt tydelig at jeg ikke får ferie i september, og det får ikke de andre 17 ansatte heller, så det er ikke relevant. Poenget er at vi skal få beskjed i god tid før ferie, og hun har gjort dette i flere år, altså bør hun få beskjed om at det må skjerpes.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede sagt tydelig at jeg ikke får ferie i september, og det får ikke de andre 17 ansatte heller, så det er ikke relevant. Poenget er at vi skal få beskjed i god tid før ferie, og hun har gjort dette i flere år, altså bør hun få beskjed om at det må skjerpes.

Du har aldri fortalt om historikk eller mer om andre arbeidstakere i tråden din... Så selvfølgelig vil det være relevant...

 

Jeg er noe forvirret hva du ønsker informasjon om....  Hver gang jeg gir deg ett svar så kritiserer du meg?  Om det er ett problem på arbeidsplassen din hvor ansatte ikke får informasjon om når de kan ta ut ferie, så forstår jeg deg... Men igjen, det var jo det første jeg svarte på...

Lenke til kommentar

 

Ingen av oss har ferie i september. Vi fikk ønske juni, juli og første uke av august.

Jeg forstår det, men Arbeidsgiver kan si du skal ha Ferie i September om hun ønsker det, du har ingen rett å ta ut ferien i juni, juli og august i følge Ferieloven... Men bare innen perioden 1.Juni til 30. September...

 

Så når du terper på dette med 2månder, og det plutselig blir vanskelig å skaffe ansatte i Juni Juli og August, så kan sjefen slå i bordet tilbake og nekte deg ferie denne perioden, og først gi deg mulighet til å ta ut ferie i September... Og du har ingen ting du skulle ha sagt..

 

Ellers så stiller jeg meg mye bak arbeidsgiver her, iallefall om det har vært litt vanlig at arbeidstakere kommer med ønskene til når de ønsker ferie litt sent, og det har blitt gjort litt mange ønsker på samme uker, hvor arbeidsgiver må si at de ukene ikke fungerer, så blir det mye frem og tilbake med mange arbeidstakere.. Og hvor arbeidstakerne da ikke forfyller sine egene plikter til å gi tidsnok varsel...  Selv om det ikke gjelder nødvendigvis deg...

 

Ferie er ett helvette for mange arbeidsgivere, og mange løser de dette med egene faste avtaler for mange av de fast ansatte arbeidstakere...

 

Når da en ansatt da terper på dette, klager over at han/henne ikke har fått vite når han/henne skal få ferie og refferer til lovverk så blir det jo veldig provoserende for en arbeidsgiver som gjør sitt beste for å få ting til å gå opp, og vil trolig kjøre tilbake på samme mynt...

 

Ekstra frustrerende er det kanskje om arbeidsgiver gjør sitt beste å gi deg en ferie som passer for deg, og du klager over å ikke ha fått tilbakemelding...

 

 

 

 

Som TS selv skriver, innen 2månder (Om noen får det i mars er jo bare flott for både arbeidsgiver og arbeidstaker)...  Hva burde jeg vite bedre? Det er jo ikke Juli enda? Som om det har noe betydning...

 

 

Synes du selv det er givende å kverulere/trolle rundt på denne måten?

 

Det hjelper hverken trådstarter, deg selv eller noen andre.

 

Jeg troller da aldeles ikke, siter ett eneste utsagn jeg har skrevet som er feil... Dette er Jussforumet, ikke koseforumet... TS spurte etter synspunkt hvordan han kunne klage på.. Jeg svarte som om jeg er arbeidsgiver og forholder meg til lovverket...

 

 

 

TS har informert oss om at hans arbeidsplass har ferieavvikling i juni, juli og første uken i august. Det må du klare å forholde deg til når du svarer. Dette er et jussforum og ikke et koseforum. Vi må legge til grunn at ferien i bedriften han jobber i har ferieavvikling da og at fristen på to måneder må sees i sammenheng med når ferien faktisk avvikles og ikke når den hypotetisk kunne vært avviklet.

 

TS ber om råd hvordan han går fram videre med tanke på at han får veldig kort varsel før han faktisk får ferie, dette kan få praktiske betydning ifm bestilling av ferie etc. Kanskje vi kan fortsette med å løse dette problemet i stedet for å spekulere i om at alle ansatte får utsatt sin ferie til september dersom de klager på å få varsel om ferie for sent?

 

At du synes synd på arbeidsgivere er heller ikke spesielt relevant. Arbeidsgiver bør sette passende frist for at de ansatte framlegger sine ønsker, slik at arbeidsgiver har tid til å organisere ferieavviklingen. Dersom arbeidsgiver setter denne fristen for sent, har han seg selv å takke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Jeg har allerede sagt tydelig at jeg ikke får ferie i september, og det får ikke de andre 17 ansatte heller, så det er ikke relevant. Poenget er at vi skal få beskjed i god tid før ferie, og hun har gjort dette i flere år, altså bør hun få beskjed om at det må skjerpes.

Du har aldri fortalt om historikk eller mer om andre arbeidstakere i tråden din... Så selvfølgelig vil det være relevant...

 

Jeg er noe forvirret hva du ønsker informasjon om....  Hver gang jeg gir deg ett svar så kritiserer du meg?  Om det er ett problem på arbeidsplassen din hvor ansatte ikke får informasjon om når de kan ta ut ferie, så forstår jeg deg... Men igjen, det var jo det første jeg svarte på...

 

Jeg ønsker informasjon om hva jeg eventuelt kan si til henne da dette har vært et problem over flere år. Det er ingen særlige grunner til at hun gjør dette så sent, dette er bare dårlig planlegging fra hennes side. Hun "hater" meg ikke, hun er rett og slett bare dårlig på å planlegge. Derfor synes jeg det må være mulig for oss å si ifra at hun faktisk må skjerpe seg mtp de rettighetene vi faktisk har. Du har ennå ikke svart på det jeg spurte om, annet enn å si at jeg ikke bør si noe fordi det kan skape dårlig stemning, eller at hun har lov til å vente til juli siden vi kan få ferie i september, noe jeg har sagt at vi IKKE får. Derfor er det ikke relevant å påpeke dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den fornuftigste løsningen er nok å ta en prat på tomannshånd med sjefen og si at det er problematisk for deg (og andre) at dere ikke har fått dato for feien deres. Hvis hun ikke har forståelse for dette, kan du minne om 2-månedersfristen.

 

Dette bør være svært høyt på prio-lista til sjefen.

 

Forøvrig så kan du følge det opp senere mtp ferie neste år, feks foreslå at alle ønsker rapporteres innen 1. april og at sjefen organiserer det hele de påfølgende to ukene.

 

Jeg vet ikke om man kan kreve noe utover at sjefen får ut fingern - men det er vel det du har prøvd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den fornuftigste løsningen er nok å ta en prat på tomannshånd med sjefen og si at det er problematisk for deg (og andre) at dere ikke har fått dato for feien deres. Hvis hun ikke har forståelse for dette, kan du minne om 2-månedersfristen.

 

Dette bør være svært høyt på prio-lista til sjefen.

 

Forøvrig så kan du følge det opp senere mtp ferie neste år, feks foreslå at alle ønsker rapporteres innen 1. april og at sjefen organiserer det hele de påfølgende to ukene.

 

Jeg vet ikke om man kan kreve noe utover at sjefen får ut fingern - men det er vel det du har prøvd.

Takk for svar! Jeg har gjort alt dette, inkludert å foreslå at hun bør samle inn ferieønsker tidligere. Er bare utrolig ergerlig når dette er første sommer jeg skal ha "skikkelig" ferie på sikker 5-6 år.

Lenke til kommentar

Ta deg en bolle, Krozmar. Det er selvsagt arbeidsgivers ansvar å sørge for en ordnet ferieavvikling. Prosessen burde startet tidligere.

 

Du, Polyblank, kan riktignok neppe slå i bordet med så mye annet enn at ferien din ikke skal gjennomføres før etter to måneder fra du får beskjed. Det vanlige i din situasjon nå er at tillitsvalgte tar opp situasjonen med arbeidsgiver slik at ferieplanleggingen starter og er ferdig tidligere neste år. Det som burde være vanlig er at ferieplanen (hele) er ferdig to måneder før første pulje går ut i ferie.

 

Forøvrig, om du ikke har reagert før fordi du vanligvis jobber om sommeren, burde du definitivt sagt fra mye tidligere om dette var et problem for deg. Nå bør du fokusere på at det blir ordnet til neste år.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta deg en bolle, Krozmar. Det er selvsagt arbeidsgivers ansvar å sørge for en ordnet ferieavvikling. Prosessen burde startet tidligere.

 

Du, Polyblank, kan riktignok neppe slå i bordet med så mye annet enn at ferien din ikke skal gjennomføres før etter to måneder fra du får beskjed. Det vanlige i din situasjon nå er at tillitsvalgte tar opp situasjonen med arbeidsgiver slik at ferieplanleggingen starter og er ferdig tidligere neste år. Det som burde være vanlig er at ferieplanen (hele) er ferdig to måneder før første pulje går ut i ferie.

 

Forøvrig, om du ikke har reagert før fordi du vanligvis jobber om sommeren, burde du definitivt sagt fra mye tidligere om dette var et problem for deg. Nå bør du fokusere på at det blir ordnet til neste år.

Jepp, tar selvsagt selvkritikk for at det ikke ble reagert tidligere. Har ikke satt meg så godt inn i reglene selv, men hadde jo trodd sjefen hadde det. Det skal i hvert fall ikke skje igjen. Takk for svar!

Lenke til kommentar

Hos min arbeidsgiver er det ikke uvanlig at ferielisten henges opp i løpet av mai, og vi får vite tidligst i juni om ferien er i orden. Det er ønske fra arbeidsgiver at flest mulig tar ferie i juli ettersom det er minst å gjøre da, samt flest ferievikarer er tilgjengelig. Har jobbet der i et tosifret antall år, så dette virker som en innarbeidet praksis. Klarer ikke å se at de kan skylde på "særlige grunner" når dette skjer hvert eneste år. Både tillltsvalgt og verneombud har tatt opp dette med ledelsen uten at noe er endret. Burde jo ringe noen bjeller når sykefraværet i sommerferie-perioden er omtrent like høyt som i influensasesongen om vinteren...

Det er forøvrig ikke bare arbeidsgiver som må jobbe med kabalen. Har man barn og samværsavtale har man også en kabal på hjemmebane som må gå opp. I min samværsavtale - utformet i samråd med advokat - skal sommerferie-samværet være avklart innen 1. mai.

 



Anonymous poster hash: db200...073
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har dere tillitsvalgt og/eller fagforening? I så fall vil det antagelig være hjelp å få der i større grad enn på diskusjon.no. Dette går på arbeidsmiljø, og sjefen som du beskriver er med på å skape et dårlig miljø med sommel og vas. Jeg ville ikke tatt en prat med sjefen på tomannshånd. Ta med tillitsvalgt (om dere har) så stiller dere tyngre. Om dere ikke har tillitvalgt få med en annen kollega.

 

Slike sjefer har jeg vært borti før, og det skader aldri å ta med noen hvis det er noe man vil påpeke. Spesielt når det gjelder for flere i bedriften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...