Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av bil med rust


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Vurderer å kjøpe en bil med rust og lurer på om det anbefales. Bilen, en Jeep Patriot fra 2007, koster ca 70.000kr. Jeg vil vite om det er mulig å gjerne hele rust og hvor mye kan koste. Vedlegger bilde

post-482868-2852655_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du viser til på bildene er rust på deler som bremseskiver, klosser og eksospotte. Det er helt vanlig på eldre biler, spesielt hvis den er kjørt mye på salte veier. Er fullt mulig å bytte disse delene selv hvis du er litt handy, hvis ikke blir det fort en del tusenlapper på verksted.

 

Vill evørt mer bekymret hvis det er rust på karosseriet eller understellet. Hvis du er i tvil kan du ta med bilen til NAF, så utfører de bruktbiltest for noen tusenlapper...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du trenger å spørre, så burde du nok ikke kjøpe en Jeep Patriot. Sikkert det beste tipset du får her.

 

De fleste bildene er jo bare rust på skiver og caliper, det er ikke snakk om enorme utgifter å bytte, særlig om du gjør det selv.

Men du burde egentlig legge deg under bilen og se hvordan det ser ut der. Jeep er ikke akkurat kjent for å være rustfri og driftssikre biler, men om du er handy er de enkle biler å skru og fikse på selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tusen takk til alle som har skrevet :)

Kom deg skikkelig under bilen, så skal du få se rust.

 

Mulig jeg skyter litt i blinde her, men det første jeg tenker når jeg ser tilstanden på bremsene er at når eieren av bilen har latt det gå så langt med bremsene, hvordan står det da til med resten?

 

Nei, jeg ville styrt unna... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk til alle som har skrevet :)

 

Min erfaring med biler som kommer fra Chrysler konsernet er at traversen foran og bak, samt nedre bærearmer ruster fort. Det er ikke den beste rustbeskyttelsen de har puttet på de bilene (og heller ikke det tykkeste stålet), så der har du en potensiell utgiftspost hvis du ikke skrur selv og kan fikse ting på egen hånd. Søkeord som "Jeep Patriot rust problems" på google gir deg litt innsikt.

 

I tillegg har du kanaler og vanger som kan være svekket.

 

I USA har Chrysler utvidet garantien for 2007 modeller for Compass, Patriot og Caliber for rustproblemet på traversene, om det gjelder i Norge vet jeg ikke.

 

Som andre i tråden har foreslått er NAF test veldig fornuftig hvis du tenker å kjøpe denne bilen.

Endret av LabWeiler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På bildene ser det ut til at bilen ikke har blitt understellsbehandlet. Når den da er 11 år gammel, må du regne med at den har nevneverdige mengder rust under. Den rusten du viser på bildene er ikke farlig, og er på komponenter som er lett å bytte. Helt normalt på en ubeskyttet bil på denne alderen. 

 

Et søk etter Jeep Patriot Rust viser at typiske rustproblemer på denne bilen er i travers/ramme fremme. Så den er det viktig at du sjekker nøye. For mye rust her, og bilen vil feile på eu-kontroll, for ikke å snakke om potensielt farlig å kjøre.

 

Jeg ville derfor aldri kjøpt denne bilen uten å ta den på en NAF-test først. Dersom de mener den er grei for rust, og du velger å kjøpe den, bør du ta den inn på en Fluidfilm-understellsbehandling eller annen olje-basert understellsbehandling så fort som mulig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...