Gå til innhold

Offentlig pengebruk 70 ganger mer effektivt mot ledighet enn skattelette


Anbefalte innlegg

Hadde jeg bodd i en global stat og betalt 80% skatt hadde jeg gått for svart jobbing. For jeg er enig i at det finnes noe som heter "for mye skatt". Men i Norge har vi mye å gå på før den grensen er nådd.

 

Veit ikke hvorfor du valgte 80%, men det finnes absolutt mennesker som har mer en råd nok til å betale 80%, men da snakker vi ekstrem rikdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vår økonomi er basert på forbruk.

 

En person som tjener 100k i året må spare og forbuker ikke mye, speiselt ikke på andre ting enn det absolutt nødvendige.

Tjener personen 500k i året, har man et helt normalt forbruk.

Øker man dette til 1 mill i året, så øker man nok forbruket noe mer enn om man tjente 500k, men langt mindre enn økningen fra 100k til 500k.

Og igjen om en person tjener 100 mill i året, så forbruker de ikke noe særlig mer enn en person som tjener 1 mill.

 

For å birdra til arbeidsplasser må man bruke penger, og en person som tjener 100 mill vs 1 mill i året forbruker ikke 100 ganger så mye. Man må ha like mye mat, og man bruker like mye "ting". kanskje mindre siden man aldri er hjemme, men bare på jobb.

 

Dog bruker man kanskje dyrere ting, men når pengene forsvinner i aksjer og til panama så bidrar det til 0 arbeidsplasser.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde jeg bodd i en global stat og betalt 80% skatt hadde jeg gått for svart jobbing. For jeg er enig i at det finnes noe som heter "for mye skatt". Men i Norge har vi mye å gå på før den grensen er nådd.

 

Veit ikke hvorfor du valgte 80%, men det finnes absolutt mennesker som har mer en råd nok til å betale 80%, men da snakker vi ekstrem rikdom.

Idag betaler gjennomsnittnordmannen ca 40 - 50% i inntektskatt og arbeidsgiveravgift. Jeg valgte 80% fordi det vil gi deg en normal inntekt på Fillippinene.

 

Jeg kan tenke meg at skattenivået blir rimelig høyt i en global stat. Først må du betale lokale skatter og så må du betale skatter til den globale staten som fordeles til fattige og globale prosjekter. Du vil nok ikke få særlig mye sympati om du sier at du ikke vil leve som andre filippinere, og bør derfor betale mindre i skatt.

 

Du kan selvfølgelig prøve å jobbe svart, men du vil få vesentlig lavere lønn og du risikerer å bli tatt og straffet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Slik systemet fungerer nå, så blir de fattige beskattet mer enn det som trengs, og de rike blir beskattet mindre enn det som trengs.

 

De rike har midler nok til å forsvinne til et annet land dersom de mener de betaler for mye skatt. Det har ikke de fattige. Det er derfor mye mindre risiko å skattelegge fattige mennsker.

 

Mange nasjoner setter ned skatt for rike mennesker for å tiltrekke seg dem. I et system med en global stat er det ingen steder å gjemme seg. Alle de rike kan betale sin skatt (men fremdeles sitte igjen med mye mer enn oss vanlig dødelige), og beskattingen på de fattige og til middelklassen kan settes ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde jeg bodd i en global stat og betalt 80% skatt hadde jeg gått for svart jobbing. For jeg er enig i at det finnes noe som heter "for mye skatt". Men i Norge har vi mye å gå på før den grensen er nådd.

 

Veit ikke hvorfor du valgte 80%, men det finnes absolutt mennesker som har mer en råd nok til å betale 80%, men da snakker vi ekstrem rikdom.

 

Morsomt å høre noe slikt fra en som ikke bor her eller skatter til fellesskapet man prøver å snakke for.

Endret av geita_
Lenke til kommentar

 

Hadde jeg bodd i en global stat og betalt 80% skatt hadde jeg gått for svart jobbing. For jeg er enig i at det finnes noe som heter "for mye skatt". Men i Norge har vi mye å gå på før den grensen er nådd.

 

Veit ikke hvorfor du valgte 80%, men det finnes absolutt mennesker som har mer en råd nok til å betale 80%, men da snakker vi ekstrem rikdom.

 

Morsomt å høre noe slikt fra en som ikke bor her eller skatter til fellesskapet man prøver å snakke for.

 

Ja, det er absolutt et poeng.

 

Men jeg kunne byttet ut Norge med et hvilket som helst annet land, og det ville gitt mening i nesten alle tilfeller.

Lenke til kommentar

Hva tror du skjer med de pengene som ikke "brukes"?

Hvordan hjelper det ledigheten i Norge at folk kjøper Apple aksjer? Er du en intelligent investor kjøper du globale indeksfond. Og det hjelper ikke Norge en dritt da vi er kanskje 0.1% av verdensøkonomien. Det er heller ikke slik at investeringer betyr automatisk arbeidsplasser. Enhver bedrift vil søke å effektivisere og kutte arbeidsplasser for å skape mest profitt når de blir store .

 

Derav kommer vi frem til at det er langt mer effektivt å skaffe arbeidsplasser gjennom direkte kjøp fremfor å håpe inderlig på at de rikeste skal gjøre det samme.

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik systemet fungerer nå, så blir de fattige beskattet mer enn det som trengs, og de rike blir beskattet mindre enn det som trengs.

 

De rike har midler nok til å forsvinne til et annet land dersom de mener de betaler for mye skatt. Det har ikke de fattige. Det er derfor mye mindre risiko å skattelegge fattige mennsker.

 

Mange nasjoner setter ned skatt for rike mennesker for å tiltrekke seg dem. I et system med en global stat er det ingen steder å gjemme seg. Alle de rike kan betale sin skatt (men fremdeles sitte igjen med mye mer enn oss vanlig dødelige), og beskattingen på de fattige og til middelklassen kan settes ned.

 

Det mange glemmer er at rike folk eier bedrifter, og de kan betale for skatteøkninger ved å øke prisene. I tilegg vil du ødelegge for småbedrifter, fordi de høye skattene gir stordriftsfordeler. Det er ikke uten grunn at folk fokuserer på inntektskatt, men det hjelper lite når de fleste rike får pengene sine igjennom kapitalinntekt. 

 

Som du kan se i videoen under kan ikke rike folk engang finansiere USA sitt føderale busjett, og det er bare 25% av USAs BNP. Da klarer de ihvertfall ikke å finansiere en global velferdstat. Jeg kan forstå at du drømmer om en verdenstat hvis du tror noen andre vil ta regningen, men det er faktisk du som må betale, fordi du er rik sammenlignet med verdens gjennomsnitt.

 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde jeg bodd i en global stat og betalt 80% skatt hadde jeg gått for svart jobbing. For jeg er enig i at det finnes noe som heter "for mye skatt". Men i Norge har vi mye å gå på før den grensen er nådd.

Tro om igjen. Vi har allerede hatt kraftige kutt i pensjonsordningen i Norge og det viser seg at "pensjonsfond utland" ikke holder til å dekke pensjonsforpliktelsene. Ja, vi treffes av eldrebølgen samtidig som uansvarlige politikere har gitt massiv trygdeinnvanding i Norge. Resultatet er at det vil komme enda flere pensjonskutt og selv med et langt arbeidsliv vil mange ende opp med godt under 50% i pensjon. Som om ikke dette var nok har de samme uansvarlige politikerne for eksempel i Oslo funnet ut at de kan innføre boligskatt for å finansiere kjøp av boliger til de som kommer til Norge gjennom trygdeinnvandring. At kommunen kan overby alle presser også opp boligprisene slik at det blir ekstra mye eiendomsskatt. Dette rammer pensjonister spesielt hard. At de har en liten pensjon hjelper ikke når kommunen skal ha inn eiendomsskatt.

 

Mange har begynt å skjønne at de er nødt til å spare mye mere til de blir eldre enn hva man var nødt til før. I Kina er det vanlig å spare 25-50 % av det man tjener og vi vil måtte gå den veien også i Norge. Dette er ikke teknisk mulig å få til med de skattesatsene enkelte tror det er mulig å pålegge folk.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

(...) Jeg kan forstå at du drømmer om en verdenstat hvis du tror noen andre vil ta regningen, men det er faktisk du som må betale, fordi du er rik sammenlignet med verdens gjennomsnitt.

Det vet jeg. Drømmer fremdeles.

 

Jeg har dårlig samvittighet fordi jeg er født i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...