Gå til innhold

Lanserer elbilhjemmelading til fastpris


Anbefalte innlegg

 

Du har et veldig optimistisk syn på hvor mye man i realiteten kan justere forbruksmønsteret sitt når man sitter fast i rotteracet med unger og to voksne i jobb.

 

 

Har du prøvd? Det er ikke vanskelig, skru av elbilen/VVB mens du gjør effekttunge ting. Ikke kjør effekttunge ting på likt(eks oppvaks,vask osv). Man kommer langt med disse små tingene. Å styre dette for å slippe å tenke på det er også  lite kostbart i dag. 

 

Jeg har prøvd.

Kvifor tenke på dette dei 361 dagane i året det ikkje er noke poeng å spre effekt? Dette er berre å plage folk heilt unødvendig, eg forstår ikkje kvifor du ikkje ser det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kvifor tenke på dette dei 361 dagane i året det ikkje er noke poeng å spre effekt? Dette er berre å plage folk heilt unødvendig, eg forstår ikkje kvifor du ikkje ser det.

 

 

Jeg begynner å bli litt sånn små lei av å gjenta meg selv, dette er en ny nettleie og pengene skal gå til å bygge ut nettet. Denne modellen baserer seg på at de som bruker mye betaler mye. Det er ikke en "rush" avgift. Men den prises slik for å holde effekten nede og derfor kostnadene nede

Lenke til kommentar

 

Kvifor tenke på dette dei 361 dagane i året det ikkje er noke poeng å spre effekt? Dette er berre å plage folk heilt unødvendig, eg forstår ikkje kvifor du ikkje ser det.

 

Jeg begynner å bli litt sånn små lei av å gjenta meg selv, dette er en ny nettleie og pengene skal gå til å bygge ut nettet. Denne modellen baserer seg på at de som bruker mye betaler mye. Det er ikke en "rush" avgift. Men den prises slik for å holde effekten nede og derfor kostnadene nede.

 

Du ville sluppet å gjentatt deg selv hvis du hadde tatt til vett og innsett at en rushtidsavgift som gjelder også utenfor rushtiden er en dårlig ide..

 

 

Forklar meg igjen hvorfor det er så galt å bruke mye effekt på et tidspunkt når det er mye effekt ledig? Hvis jeg gjør det har jeg nemlig flyttet effekt *vekk* fra rushtiden, jeg gjør altså rushtidproblemet mindre og takken jeg får er å bli flådd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du ville sluppet å gjentatt deg selv hvis du hadde tatt til vett og innsett at en rushtidsavgift som gjelder også utenfor rushtiden er en dårlig ide..

 

 

Forklar meg igjen hvorfor det er så galt å bruke mye effekt på et tidspunkt når det er mye effekt ledig? Hvis jeg gjør det har jeg nemlig flyttet effekt *vekk* fra rushtiden, jeg gjør altså rushtidproblemet mindre og takken jeg får er å bli flådd.

 

 

Så jeg må altså bare endre hele min mening, fordi du sier det er slik? Wow, ikke rart denne diskusjonen er en runddans. 

 

Jo det kan jeg så klart si deg:

 

Tenkt situasjon, jeg kommer hjem fra jobb kl6 og du og resten av bygda kommer hjem kl4. Effekten er lav og dere koser dere med 22kW lader, koker på alle platetopper, dusjer, vasker, tørker, koker kaffe osv osv inn i evigheten. Så kommer jeg der da, effekten er på grensen og jeg må stå i kø for å slå på lyset eller betale en formue om jeg tipper over. Det er jo din tenkte situasjon, er det ikke? 

 

Med abonnementsordningen trenger verken jeg eller noen andre å tenke på dette og for folk flest koster det mindre enn i dag. Og det viktigste av alt, de som er storforbrukere av linjen betaler store deler av linjen. 

 

Dette er mitt poeng mot en slik rush sak.

 

Det er lov til å ha ulike meninger, så ser ikke helt hvorfor du må ha meg over.. 

 

Har du i det hele tatt sjekket forbruket ditt? Koblet deg på måleren og logget? Regnet på hvordan du havner ift i dag? Det har jeg.. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Du ville sluppet å gjentatt deg selv hvis du hadde tatt til vett og innsett at en rushtidsavgift som gjelder også utenfor rushtiden er en dårlig ide..

 

 

Forklar meg igjen hvorfor det er så galt å bruke mye effekt på et tidspunkt når det er mye effekt ledig? Hvis jeg gjør det har jeg nemlig flyttet effekt *vekk* fra rushtiden, jeg gjør altså rushtidproblemet mindre og takken jeg får er å bli flådd.

 

 

Så jeg må altså bare endre hele min mening, fordi du sier det er slik? Wow, ikke rart denne diskusjonen er en runddans. 

 

Jo det kan jeg så klart si deg:

 

Tenkt situasjon, jeg kommer hjem fra jobb kl6 og du og resten av bygda kommer hjem kl4. Effekten er lav og dere koser dere med 22kW lader, koker på alle platetopper, dusjer, vasker, tørker, koker kaffe osv osv inn i evigheten. Så kommer jeg der da, effekten er på grensen og jeg må stå i kø for å slå på lyset eller betale en formue om jeg tipper over. Det er jo din tenkte situasjon, er det ikke?

 

Hvorfor ikke, er det nok effekt ser jeg ingen grunn til at vi ikke kan kose oss med 22kW laderne våre.

 

 

Men siden vi selvfølgelig har *intelligente* ladere så girer de automatisk ned når totaleffekten nærmer seg smertegrensen. Gjerne helt ned til 'av' hvis det er allikevel er greit med strøm på batteriet og det er lenge til bilen skal brukes igjen. Så når du setter på potetene blir det nok effekt til deg, helt automagisk.

 

Med abonnementsordningen trenger verken jeg eller noen andre å tenke på dette og for folk flest koster det mindre enn i dag. Og det viktigste av alt, de som er storforbrukere av linjen betaler store deler av linjen.

Et abonnement sikrer også at du betaler for mer enn det du trenger, 95% av tiden. Dessverre er det ingen sikkerhet mot overbelastning.

 

Når er man forresten 'storforbruker'? Er det du personlig som er målestokken her? Jeg hadde et snittforbruk på 3,4kW på det kaldeste i vinter. En 16A lader brukt 10 timer hver fjerde natt vil lett *doble* effektuttaket mitt de timene den står på.

 

Dette er mitt poeng mot en slik rush sak.

 

Det er lov til å ha ulike meninger, så ser ikke helt hvorfor du må ha meg over.. 

 

Har du i det hele tatt sjekket forbruket ditt? Koblet deg på måleren og logget? Regnet på hvordan du havner ift i dag? Det har jeg..

En rushtidspris med dynamisk prising vil gi fornuftige priser mesteparten av tiden av den enkle grunn at det er sjelden rushtid..
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Hvorfor ikke, er det nok effekt ser jeg ingen grunn til at vi ikke kan kose oss med 22kW laderne våre.

 

 

Men siden vi selvfølgelig har *intelligente* ladere så girer de automatisk ned når totaleffekten nærmer seg smertegrensen. Gjerne helt ned til 'av' hvis det er allikevel er greit med strøm på batteriet og det er lenge til bilen skal brukes igjen. Så når du setter på potetene blir det nok effekt til deg, helt automagisk.

 

Problemet er når det ikke er mer effekt igjen, det blir ett evig jag om å være først. 

 

Og hvem skal lage disse systemene mener du? Og vill du virkelig at noen andre skal styre dette for deg som en annen gestapo? Jeg vill iallefall ikke det, jeg styrer mitt liv selv takk. 

 

 

 

Et abonnement sikrer også at du betaler for mer enn det du trenger, 95% av tiden. Dessverre er det ingen sikkerhet mot overbelastning.

 

Når er man forresten 'storforbruker'? Er det du personlig som er målestokken her? Jeg hadde et snittforbruk på 3,4kW på det kaldeste i vinter. En 16A lader brukt 10 timer hver fjerde natt vil lett *doble* effektuttaket mitt de timene den står på.

 

Men den prisen er latterlig lav, så gjør det noe? Det er da ingen sikkerhet i din metode heller? Sikkerheten ligger i den høye prisen i begge "versjonene".

 

Betyr det noe hvem som er "storforbruker"? En betaler for sin del, det er en lineær sak mer eller mindre. 

 

 

 

En rushtidspris med dynamisk prising vil gi fornuftige priser mesteparten av tiden av den enkle grunn at det er sjelden rushtid..

 

Abonnement vill gi fornuftige priser for de fleste, og sørge for inntekter til utvidelse senere. Vet ikke helt hvordan du ser for deg at det skal komme inn noen penger om dette kun skjer "2-3" dager i året eller hva dere prater om. 

 

Men altså, må vi være enige? Kan vi ikke bare være enig om å være uenig? Vi diskuterer det samme, om og om igjen og denne tråden er ødelagt for lengst. Det er nok bedre om dere proklamerer mot NVE eller meg, jeg får ikke gjort særlig mye med dette. 

Lenke til kommentar

...

Abonnement vill gi fornuftige priser for de fleste, og sørge for inntekter til utvidelse senere. Vet ikke helt hvordan du ser for deg at det skal komme inn noen penger om dette kun skjer "2-3" dager i året eller hva dere prater om. 

 ...

Og der berører du problemets kjerne. Dagens ordning hvor vi kun betaler for energien har bare *to* svakheter der kun den ene er av teknisk art. Det er nemlig ingenting ved dagens ordning som kan 'sette på bremsene' de få gangene det blir effektmangel..

 

Den andre svakheten ved dagens ordning er av politisk/økonomisk art. Vi betaler rett og slett ikke nok i nettleie til *både* å holde nettet i god stand *samtidig* som eierne får det utbyttet de ønsker seg.

 

Det tekniske problemet er ikke vanskelig å løse. Det politisk/økonomiske er verre siden enhver effektivisering av nettet medfører akutt fristelse for større utbytte til eierne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kvifor tenke på dette dei 361 dagane i året det ikkje er noke poeng å spre effekt? Dette er berre å plage folk heilt unødvendig, eg forstår ikkje kvifor du ikkje ser det.

 

Jeg begynner å bli litt sånn små lei av å gjenta meg selv, dette er en ny nettleie og pengene skal gå til å bygge ut nettet. Denne modellen baserer seg på at de som bruker mye betaler mye. Det er ikke en "rush" avgift. Men den prises slik for å holde effekten nede og derfor kostnadene nede.

 

Neineinei, hva pengene skal gå til er ikke en del av diskusjonen. Det har du selv så ettertrykkelig fastslått. Det er helt irrelevant at der er mer enn nok penger i selskapene med dagens ordning til å løse de aller fleste kapasitetsproblemer. Det eneste som er relevant for diskusjonen er at det er mulig å fordele husarbeidet utover døgnet slik at man er sikker på at man ikke bruker av den overkapasiteten som er ledig 99% av året. For det må man jo for enhver pris unngå.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kvifor tenke på dette dei 361 dagane i året det ikkje er noke poeng å spre effekt? Dette er berre å plage folk heilt unødvendig, eg forstår ikkje kvifor du ikkje ser det.

 

Jeg begynner å bli litt sånn små lei av å gjenta meg selv, dette er en ny nettleie og pengene skal gå til å bygge ut nettet. Denne modellen baserer seg på at de som bruker mye betaler mye. Det er ikke en "rush" avgift. Men den prises slik for å holde effekten nede og derfor kostnadene nede.

 

Neineinei, hva pengene skal gå til er ikke en del av diskusjonen. Det har du selv så ettertrykkelig fastslått. Det er helt irrelevant at der er mer enn nok penger i selskapene med dagens ordning til å løse de aller fleste kapasitetsproblemer. Det eneste som er relevant for diskusjonen er at det er mulig å fordele husarbeidet utover døgnet slik at man er sikker på at man ikke bruker av den overkapasiteten som er ledig 99% av året. For det må man jo for enhver pris unngå.

 

 

Prismodellen i dag er urettferdig, og alt for dyr. Hvorfor ikke jobbe for å endre begge modellene? 

Lenke til kommentar

 

...

Abonnement vill gi fornuftige priser for de fleste, og sørge for inntekter til utvidelse senere. Vet ikke helt hvordan du ser for deg at det skal komme inn noen penger om dette kun skjer "2-3" dager i året eller hva dere prater om. 

 ...

Og der berører du problemets kjerne. Dagens ordning hvor vi kun betaler for energien har bare *to* svakheter der kun den ene er av teknisk art. Det er nemlig ingenting ved dagens ordning som kan 'sette på bremsene' de få gangene det blir effektmangel..

 

Den andre svakheten ved dagens ordning er av politisk/økonomisk art. Vi betaler rett og slett ikke nok i nettleie til *både* å holde nettet i god stand *samtidig* som eierne får det utbyttet de ønsker seg.

 

Det tekniske problemet er ikke vanskelig å løse. Det politisk/økonomiske er verre siden enhver effektivisering av nettet medfører akutt fristelse for større utbytte til eierne.

 

 

 

Og løsningen er? For min del er det som er foreslått en god løsning, men som du nevner er den ingen absolutt garanti for at deler av nettet ikke blir overbelastet. 

 

Å sette grenser for slikt utbytte er jo lett, langt lettere enn den tekniske spør du meg. Men akkurat denne delen av diskusjonen går litt utenfor mitt interesse område for å være ærlig, jeg har ikke gått igjennom budsjettene til hvert enkelt nettselskap... Jeg vet dog at mitt skal ta ut rundt 112 millioner i år. 

Lenke til kommentar

Jeg vet dog at mitt skal ta ut rundt 112 millioner i år.

Hm.

http://byggebolig.no/elektro-belysning/320000-kroner-for-a-fa-strom-i-nytt-hus!/10

Her står det at 500 meter grøft og en trafo koster omtrent 300.000

Grøftekostnaden på 500 meter er omtrent 200.000, trafoen omtrent 100.000

 

Altså kunne utbyttet som eierne henter ut fra ditt nettselskap, altså overskuddet av nettleien som ble innbetalt for vedlikehold og oppgradering av nettet i ditt område, besørget 375 trafokiosker og 187 kilometer med kabelgrøft. Minst, siden det i lenken beskrives et litt kilent kabelstrekk med ekstra kostnader.

 

Hvor mange bor det i dekningsområdet til nettselskapet ditt?

Lenke til kommentar

 

Jeg vet dog at mitt skal ta ut rundt 112 millioner i år.

Hm.

http://byggebolig.no/elektro-belysning/320000-kroner-for-a-fa-strom-i-nytt-hus!/10

Her står det at 500 meter grøft og en trafo koster omtrent 300.000

Grøftekostnaden på 500 meter er omtrent 200.000, trafoen omtrent 100.000

 

Altså kunne utbyttet som eierne henter ut fra ditt nettselskap, altså overskuddet av nettleien som ble innbetalt for vedlikehold og oppgradering av nettet i ditt område, besørget 375 trafokiosker og 187 kilometer med kabelgrøft. Minst, siden det i lenken beskrives et litt kilent kabelstrekk med ekstra kostnader.

 

Hvor mange bor det i dekningsområdet til nettselskapet ditt?

 

 

Nå er du over på en helt annen diskusjon, hvordan selskap fører overskudd bryr jeg meg egentlig veldig lite om. Men si de fikser i begge ender da. Alt blir mye billigere, både av mindre overskudd og ny nettleie. I tillegg betaler de som trenger mye, mye og omvendt? 

Lenke til kommentar

Problemet med modellen er at alle trenger mye på vinteren, og latterlig få trenger mye på sommeren. Det er Norge du bor i, ikke Hellas...

 

Men nå snakker du om energi igjen, å flytte effekten er en annen diskusjon. Jeg vet da hvor jeg bor, jeg bor her jeg og... Og om du ser på modellen er den latterlig billig ift i dag, som jeg har påpekt før...

Lenke til kommentar

Nå tror jeg dere prater forbi hverandre med vilje. Energibehov per dag og effekt har nå en viss sammenheng. F.eks vil økt forbruk i bilene om vinteren pga økt varmebehov gi en økning i effekt på sentralnettet fordi ikke alle ladere i landet snakker sammen om å holde nede total effekt. Kortere vinterrekkevidde vil også gi økt hyppighet på hurtiglading for de som legger ut på lengre turer.

 

Ellers så er det vel også bare et spørsmål om når varmtvannsberedere, varmepumper og panelovner begynner med aktiv effektjustering ut fra AMS-målerens signaler. Håper bare disse kompenserende enhetene ikke begynner å krangle om hvem som skal få effekt. :p

Lenke til kommentar

Nå tror jeg dere prater forbi hverandre med vilje. Energibehov per dag og effekt har nå en viss sammenheng. F.eks vil økt forbruk i bilene om vinteren pga økt varmebehov gi en økning i effekt på sentralnettet fordi ikke alle ladere i landet snakker sammen om å holde nede total effekt. Kortere vinterrekkevidde vil også gi økt hyppighet på hurtiglading for de som legger ut på lengre turer.

 

Ellers så er det vel også bare et spørsmål om når varmtvannsberedere, varmepumper og panelovner begynner med aktiv effektjustering ut fra AMS-målerens signaler. Håper bare disse kompenserende enhetene ikke begynner å krangle om hvem som skal få effekt. :p

 

det har absolutt en sammenheng, og den er veldig negativ i dag. Folk kommer hjem, setter på elbilen før de setter i gang med alt de rekker før det er fritidsaktiviteter osv. Om vi bare tenker oss om kan vi gjøre enormt mye med effekten, utsette vasken til maten er ferdig osv. Dette er små ting som de aller fleste klarer helt fint, men det kreves en innsats. Denne innsatsen skal belønnes. 

 

Heldigvis står vi fritt til å justere dette selv. Selv om noen(her inne) ønsker at dette skal styres av høyere makter av en eller annen merkelig grunn. 

 

Om noen ønsker å være frempå og allerede nå hente ut målingene fra AMS så ta gjerne kontakt på pm :)

Lenke til kommentar

 

Nå tror jeg dere prater forbi hverandre med vilje. Energibehov per dag og effekt har nå en viss sammenheng. F.eks vil økt forbruk i bilene om vinteren pga økt varmebehov gi en økning i effekt på sentralnettet fordi ikke alle ladere i landet snakker sammen om å holde nede total effekt. Kortere vinterrekkevidde vil også gi økt hyppighet på hurtiglading for de som legger ut på lengre turer.

 

Ellers så er det vel også bare et spørsmål om når varmtvannsberedere, varmepumper og panelovner begynner med aktiv effektjustering ut fra AMS-målerens signaler. Håper bare disse kompenserende enhetene ikke begynner å krangle om hvem som skal få effekt. :p

 

det har absolutt en sammenheng, og den er veldig negativ i dag. Folk kommer hjem, setter på elbilen før de setter i gang med alt de rekker før det er fritidsaktiviteter osv. Om vi bare tenker oss om kan vi gjøre enormt mye med effekten, utsette vasken til maten er ferdig osv. Dette er små ting som de aller fleste klarer helt fint, men det kreves en innsats. Denne innsatsen skal belønnes.

 

Jeg kan bare komme på to grunner til at folk setter bilen til lading mens de lager middag. Den ene er at de har en bil med et lite batteri, de fleste elbiler solgt så langt er jo tross alt kortrekkeviddebiler. Heldigvis er dette i ferd med å endre seg..

 

Den andre grunnen kan være at de har så svak lader hjemme at de må sette bilen til lading så fort den står stille hvis de i det hele tatt skal kunne bruke bilen..

 

Heldigvis står vi fritt til å justere dette selv. Selv om noen(her inne) ønsker at dette skal styres av høyere makter av en eller annen merkelig grunn.

De 'høye maktene' kan også omtales som automatisering..og hvis jeg ikke tar feil så kjenner du litt til det fra før..

 

Om noen ønsker å være frempå og allerede nå hente ut målingene fra AMS så ta gjerne kontakt på pm :)

Kanskje det, har du noen erfaringer å dele der? Eller kanskje du kan henvise til et sted du har delt dem allerede?
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Jeg kan bare komme på to grunner til at folk setter bilen til lading mens de lager middag. Den ene er at de har en bil med et lite batteri, de fleste elbiler solgt så langt er jo tross alt kortrekkeviddebiler. Heldigvis er dette i ferd med å endre seg..

 

Den andre grunnen kan være at de har så svak lader hjemme at de må sette bilen til lading så fort den står stille hvis de i det hele tatt skal kunne bruke bile.n..

 

Ja som sagt er dette noe som er forbigående, heldigvis finnes det andre trege effekter som varme, VVB osv. Dette kan en fint stenge ned i kortere perioder uten å ha særlig effekt på "livskvalitet". 

 

Da skal de ha svak lader da, med tanke på at vi i snitt kjører <4 mil pr dag. Jeg lader også med svak lader(2,3kW ish) men klarer meg helt fint. Har til og med dobbelt så langt som snitt kjørelengde kun til kontoret. 

 

 

 

De 'høye maktene' kan også omtales som automatisering..og hvis jeg ikke tar feil så kjenner du litt til det fra før.

 

absolutt, men jeg vill ikke at dette skal ligge hos en 3 part eller hos nettselskap osv. Kort fortalt vill jeg bestemme selv, om jeg må forholde meg til noen retningslinjer så vill jeg heller det enn at noen andre skal ta full styring. 

 

 

 

Kanskje det, har du noen erfaringer å dele der? Eller kanskje du kan henvise til et sted du har delt dem allerede?

 

Jeg har laget en liten manual basert på erfaringer jeg har gjort selv og arbeid fra andre, den ligger på hjemmeautomasjons forumet. 

 

Forøvrig har jeg også laget tesla plugin til homeseer om du kjenner til det for igjen å gjøre det lettere når effektleddet slår inn. Med disse to tingene(som jeg har laget pro bono..) bør en klare å redusere kostnadene drastisk. 

Lenke til kommentar

Jeg kan bare komme på to grunner til at folk setter bilen til lading mens de lager middag. Den ene er at de har en bil med et lite batteri, de fleste elbiler solgt så langt er jo tross alt kortrekkeviddebiler. 

 

Min helt konkrete grunn til å lade elbilen mens jeg lager middag er at jeg kommer hjem, parkerer bilen, plugger i og går inn i huset. Så enkelt.

BTW. Jeg ser loggen fra AMS siste halvår. Sliter med å se middagslagingen på kurvene. Så har jeg heller ikke platene på fullt i en time om gangen. Ser ikke vaskemaskina eller oppvaskmaskina på loggen heller. Men jeg ser at våren og varmen har kommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kan bare komme på to grunner til at folk setter bilen til lading mens de lager middag. Den ene er at de har en bil med et lite batteri, de fleste elbiler solgt så langt er jo tross alt kortrekkeviddebiler.

Min helt konkrete grunn til å lade elbilen mens jeg lager middag er at jeg kommer hjem, parkerer bilen, plugger i og går inn i huset. Så enkelt.

BTW. Jeg ser loggen fra AMS siste halvår. Sliter med å se middagslagingen på kurvene. Så har jeg heller ikke platene på fullt i en time om gangen. Ser ikke vaskemaskina eller oppvaskmaskina på loggen heller. Men jeg ser at våren og varmen har kommet.

 

Hvor finner du denne AMS-loggen? Jeg kikket litt rundt på hjemmeautomasjonsforumet men gikk meg vill i beskrivelser av hvordan man kan lytte på HAN-porten..

 

Mye interressant der, ikke tvil om det men døgnet har bare ikke nok timer.. :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...