Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sameie/sliten, hva gjør man?


Vårskudd

Anbefalte innlegg

Hei...
Hva gjør man når man ikke når frem uansett hva man gjør eller sier.....? -det begynner å gå på helsa løs..
Skal skrive en litt lengre historie her, tusen takk hvis du leser alt, default_Happy.gif  

Jeg er Styreleder i et sameie, har vært det de siste 4 årene, og ble gjenvalgt for en ny periode for ikke så lenge siden..
-da jeg tok over i bygget her var det ikke direkte frivillig, forrige Styreleder flyttet og ingen ville ta over, det endte med at det ble meg..
Lite og ingenting hadde skjedd på eiendommen de siste 20/25 årene, så det var nok å ta tak i, jeg "arvet" en skoeske med noen papirer, og en minnepenn som ikke fungerte... Iløpet av de siste 4 årene har jeg fått bygningen fullstendig renovert på utsiden, har forhandlet gode priser med entrepenører osv, jeg har personlig bygget og og laget koselig hageanlegg med parkbenker og sittegrupper utenfor, sørget for at alle leilighetene som trengte det fikk nye vinduer og balkongdører osv osv..  I tillegg har jeg bygget opp et skikkelig arkiv, designet egen logo for sameiet, satt opp nettside, fått det skiltet utenfor, fått orden på parkeringsplasser, og tillomed gått med markeringsmaskin selv for å markere opp parkeringslukene.... osv osv....
Det har vært mye arbeid, og mye gjenstår, men jeg har ikke noen problemer med det, jeg klager ikke, det er gøy, jeg har tiden osv...
I oppstarten var det litt murring her og der, fordi sameierne ikke var vant med at noe skjedde, så dem var skeptiske, og veeeeldig usikre på om en dame kunne gjøre denne jobben... Vel, etter en stund ble dem forsikret om dette og begynte faktisk å respektere meg som Styreleder, samtidig som en god nabo.
Det er klart at det var alltid noen som ikke alltid var fornøyd, men så plutselig gikk noe i deres retning slik dem ønsket seg, og da var jeg er flott styreleder allikevel...

Nå vil jeg presisere at jeg er ikke noen maktsyk person, jeg bryr meg ikke om tittelen, og har aldri hatt vanskeligheter med å ta med meg gardintrappen rundt på bygget å skifte lyspærer, jeg strever heller ikke med å si fra, banke på dørene hos folk hvis det er husbråk osv...

Egentlig alt i alt, påtross av noe motgang her og der osv, så har folk skjønt at jeg jobber for det felles gode i sameiet, jeg prøver å legge til rette for hver enkelt også, men det er alltid et helhetlig bilde som ligger til grunn og som har førsteprioritet...
Såh... for 1,5 år siden ble det solgt en leilighet og en ny flyttet inn... En singel mann fra Irak i slutten av 40 årene....

I starten gikk alt fint, vi hilset og snakket litt om bygget og hva som er hva.. Så spurte han om jeg kunne bli med han på loftet og ta en titt på bodene til alle, her i bygget har alle 1 bod på loftet og boder i kjeller i tillegg...
Jeg ble med han opp, og han viste meg boden sin, den var helt standard utenom at i hans bod gikk det er luftekanal midt inni bodrommet ut på taket. Han ville ikke ha den boden pga denne luftekanalen, dette gjorde hans bod mindre enn de andre sine..

Jeg forklarte han at dette var noe jeg ikke kunne gjøre noe med fordi bodene var var utenfor Styret sitt domene ettersom bodene er en tinglyst del av hver leilighet..  Jeg trodde det var det om den saken, men da tok jeg forferdelig feil....
Etter noen mnd kom det flere klager inn til  Styret om at hans naboer våknet midt på natten av at han slo med hammer på vannrør og borret i veggen (installerte ny oppvaskmaskin) kl 02.00 på natten...
Jeg og Styret fulgte vanlig praksis og skrev et formelt med vennlig brev om klagene og minnet om husreglene for denslags etter kl 23.00
 -etter dette skulle ting aldri bli det samme igjen... Han kontaktet meg som Styreleder og nektet for at dette var sant, jeg var en løgner og han ville ha navnet på alle som hadde klaget, jeg sa nei til dette av hensyn til personvern, men han ga seg ikke, maste og maste, krevde og krevde, når han fikk ett svar, snudde han bare rundt temaet og spurte samme spørsmål på en annen måte, han fikk samme svar hver gang.. 
Tekstmeldingene begynte å rulle inn til meg ang disse bodene igjen og klagebrevet han hadde fått, jeg valgte å ta med meg et Styremedlem nesten gang han ville ha et møte med meg, (i trappegangen utenfor døren hans) -det hjalp ikke et sekund å forsøke forklare, si noe i det hele tatt, vi kom knapt til ordet, han skravlet og påstod, kverulerte noe aldeles forferdelig og styrte på.. Vi kunne ikke gjøre annet enn å gi klar beskjed om at vi stod ved klagebrevet, og dette med bodene var ikke et tema lenger.
Plutselig ut av det blå begynte jeg å få inn eposter fra en polsk familie som også bor i sameiet, dem krevde møte med Styret i samarbeid med denne nye naboen, det hadde aldri før være noe problemer i forhold til denne familien, men vi i Styret skjønte jo da at vår kjære nabo fra Irak hadde tatt runden på huset og presentert seg selv, og han hadde "fått napp" hos den polske familien...
Jeg forklarte i mitt svar på eposten fra dem, at dem gjerne kunne få et møte, men jeg måtte ha tid til å sette det opp, og ønsket en liste av saker dem ønsket å ta opp. 
I mellomtiden kom tekstmeldingene rasende inn til meg personlig fra han andre, han ville snakke, ville ha møter, hadde krav på osv osv, en gang satt jeg på venterommet til legekontoret mitt, og svarte kort at jeg skulle komme tilbake til saken, da begynte meldingene å hagle inn om hvor uhøflig jeg var og måtte lære meg å skrive "Hei ***" og vennlig hilsen når jeg skrev meldinger, for hvor han kom fra lærte dem høflighet..... Jeg valgte å overse denne typen meldinger...
Så en dag da jeg kom hjem etter en handletur, stod han å fulgte med i dørvinduet sitt da jeg kom opp trappene, han skrev mld med engang jeg hadde kommet inn døren om at han ville treffes, jeg svarte at jeg var litt opptatt og han fikk vente en halvtime... han fortsatte å skrive meldinger "er du klar nå?" "jeg er klar nå" Nå er klokken der osv" 
Jeg ringte et styremedlem og fikk med meg, ny prat i trappegangen, denne gangen var det bodene, formulering/høflighet om tekstmeldinger/klagebrevet og fellesutgiftene.... tilslutt forsøkte han å blunke til meg og være smigrende mens han sa at "kom igjen, du er jo styreleder, du fikser dette med bodene, hæ?? ta boden fra noen andre og gi meg den" i tillegg mente han at han bare skulle betale halvparten av fellesutgiftene, fordi han hadde ikke barn som brukte lekeplassen og han hadde ikke bil så derfor slet han ikke på den, likeså ble ikke trappene like mye slitt som feks barnefamilier....

Jeg sa til han at dette bare ble for dumt og at han måtte slutte, jeg orket ikke forholde meg til dette, og forklarte hvordan dette med fellesutgifter fungerer, da begynte han å kreve å få se ALLE bilag i regnskapet, for han ville vite hvor mye av hans penger som det ble kjøpt maling og spiker for, slik at han kunne trekke fra på slike ting som ikke han var befattet med...

Vi sa blankt nei, dette er tull og dette orket vi ikke, så ble diskusjonen avsluttet..

Vi satte opp møtet som hadde vært forespurt om og alle involverte dukket opp....
Møtet ble såklart en farse, bare tull og tøv som at referatene fra styremøtene var for korte, (jeg skriver opptil 4 sider opp og ned) så egentlig var ikke det noen sak, men så begynte da vår kjære nabo og komme med den ene protesten etter den andre om at hans gjester måtte få parkere i sameiet, for han måtte han sosial kontakt med andre, og ingen gjester vill komme til han hvis dem måtte gå de 15 meterne fra den offentlige plassen..  Jeg forklarte som så mange ganger før at vi ikke hadde gjesteparkering inne på eiendommen akkurat nå, og vi måtte ha plass til å snu, både for beboere og eventuelle nødvendige uttrykningskjøretøy, ergo hadde vi ikke plass..  Da fikk jeg beskjed om at han var av den formening at ambulansepersonell kunne parkere utenfor sameiet og bære båren dit dem skulle, og hvis dem absolutt skulle ned i sameiet, da trengte dem ikke snuplass, han mente dem kunne rygge seg inn eller ut...
Alt dette ble jo selvsagt bare avfeid, tilslutt malte han seg selv fast i et hjørne på møtet og jeg måtte spørre om han hadde informert den polske familien som satt på møtet at han ønsket å betale mindre fellesutgifter enn dem med feks barn pga det ene og det andre, eller at brannbil eller ambulanse ikke skulle få komme frem hvis feks deres barn var syke, eller noen andre, for han ville ha sine gjester på parkerings og snuplassen fordi han måtte ha et sosialt liv......

Kort sagt ble møtet kort, den polske familien sluttet å omgås denne karen og fikk seg tydeligvis en oppvekker....
Jeg vet at han har forsøkt hos flere andre på bygget det samme stuntet som hos den polske familien, men blitt avvist hver gang, nå omgås han ingen i sameiet stort sett....
Historien stopper ikke der, i tiden videre måtte jeg sitte i 2 mnd med brev frem og tilbake til en advokat han hadde hyret gjennom huseiernes landsforbund, fordi en vannlekkasje ikke hadde blitt behandlet fort nok av meg, igjen pga at takstmannen ble alvorlig syk, og jeg fikk ikke tak i rapporten hans, vannskaden var minimal, ingen skader inne, bare noen dråper fra kjøkkentaket hans, som han samlet opp i en bøtte og tok vare på i 3 mnd for å vise frem til den nye takstmannen..  vannet var jo selvsagt tørket inn, men takstmannen MÅTTE lukte i bøttet.........
Jeg tok jo selvsagt kontakt via Styret sin advokat tilbake til hans advokat, og den ene påstanden etter den andre ble tilbakevist og smuldret opp...  Alle løgnene om Styret (og det var ikke få...) ble lagt død..  Saken var en farse og egentlig ingenting.... Han fikk taket sitt malt og ferdig med det, men det var aldri fare for fukt eller sopp eller noe slikt...
Etter tiden som Styreleder her har jeg jo fått endel kontakter, med feks eiendomsmeglere osv, ved en tilfeldighet havnet jeg i et møte med eiendomsmegleren som hadde solgt vår kranglenabo leiligheten, og selv om jeg ikke sa noe som brøt personvernet fortalte han meg at han visste ikke hvordan han skulle bli kvitt denne mannen, i et helt år etter salget ringte han fortsatt og maste om ting ihvertfall 1 gang i uken.....
Jeg var lettet over ¨høre at det var flere der ute som fikk "peisingen" og ikke bare meg...

SÅ.... etter i fjor sommer og denne lekkasjesaken ble det endelig stille og fredelig.... Helt til sameiemøtet iår......

Han begynte å bråke allerede fra starten, hver eneste post i regnskapet skulle det kveruleres om, folk sukket og himlet med øynene, jeg forklarte om og om igjen, han vrei spørsmålet rundt og spurte det samme igjen, jeg måtte skjære igjennom tilslutt og gå videre, da var det krangel om parkeringsplassene og at jeg forskjellbehandlet, noe jeg absolutt ikke har gjort, men han mente at folk som bodde her men var ofte bortreist ikke fortjente plassen sin, da skulle hans gjester han den... Uansett hva man sa var det opp og opp igjen..... Nok engang måtte jeg skjære igjennom....
Nødvendige endringer i vedtektene skulle kveruleres om, helt tåpelige argumenter, intens høy stemme, og kverulering, slik var det med hver eneste sak, og tilslutt sa jeg fra at denne kveruleringen måtte ta slutt, da fikk jeg beskjed om at han ikke likte min måte å snakke på og han likte ikke mange av mine ord, deriblant ordet "kverulering" så han krevde at jeg skuttet å bruke dette ordet...  da måtte jeg rett og slett le, og forklarte han at jeg snakker som jeg vil og lar meg ikke fortelle hva slags ord jeg skal bruke, nei han sto på sitt, jeg valgte å gå videre, han ble høylytt igjen og ene naboen valgte å forlate møte, han hvisket at han beklaget men han taklet ikke dette psykisk og måtte gå hjem....
Det var valg i år, og jeg tilbydde meg å fortsette som styreleder, noe alle på møtet ønsket og var enig i, utenom HAN.... Da ble han høylytt igjen og begynte å rope til alle om at det blide ansiktet dem så hos meg var falsk og at han hadde opplevd det ene etter det andre med meg.... Det ble så intenst da han begynte å rope om en mann på møtet allerede er styremedlem som han ønsket skulle bli Styreleder istedenfor meg, selv om denne mannen sa nei, og sa at han hadde bodd over 10 år i sameiet og det hadde aldri vært så bra som med meg som Styreleder, og han hadde ingen ønske om jobben..  Ropingen fortsatte og jeg satte strek for møtet.. Vi var ferdige og jeg sendte folk hjem.... Det ble stille....
 

Hva pokker gjør man med dette...? jeg vet ikke om jeg makter mere av dette, jeg ble skikkelig dårlig etter dette møtet, følte meg helt nummen, og må innrømme at jeg måtte kaste opp neste morgen etter en forferdelig natt.... - og nå skal jeg fortsette som Styreleder i 3 år til fremover....
For å være ærlig tviler jeg på at noen sameiere vil komme til å stille opp ved et neste sameiemøte, for dem orker ikke forholde seg til dette bråket..  Hva gjør man da....
Noen tanker eller meninger her.... -jeg beklager om dette var rotete oppsatt/forklart, kanskje noe feil rekkefølge her og der, men alt i alt... Er nok mere jeg kunne fortalt, men jeg orker ikke skrive mere....

Takk for at du virkelig giddet lese dette!! :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si, men jeg ville i første omgang søkt hjelp hos resten av styret? Snakke sammen på eget møte for å finne ut hva man kan gjøre med slike endeløse kverulanter?

Tusen takk for svar  :) 

Ja det er vanskelig, føles som en umulig situasjon... har snakket med alle i styret, men alle er like "opprådde" som meg, og "sitter" vel egentlig litt på gjerdet og venter på at jeg skal bestemme og foreta meg noe.... 

Lenke til kommentar

Oioi. Må bare si at jeg er imponert over at du har holdt ut det mennesket så lenge.

Ikke la egoisten få viljen sin. Å tape for slike er det verste.

Takk!  :)  Ja jo det har vært en prøvelse, kan vel ikke nekte for det....

Viljen sin får han ikke, han må nok pent holde ut med meg de neste 3 årene, uansett hvor mye han missliker det, så lenge han velger å bo her... -jeg liker bare ikke tanken på å måtte holde ut med han...  Vet aldri hva det neste blir.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Få han kastet ut

Høres ut som at han har fått nok advarsler så da kan leiligheten tvangsselges

Takk for svar  :) 

-ja hadde det bare vært så enkelt, skal så grådig mye til for å få gjennomført noe slikt, at denne mannen ikke passer inn i et sameie eller borettslag er det ingen tvil om, men å få noen ut, etter at dem er kommet inn kan være komplisert og kronglete prosess..  -skal veldig mye til....

Lenke til kommentar

Ser ut som det er §13 i sameigelova som evt. Kan brukast til å sanksjonera mot fyren, dvs. tvinga han til å selja om han ikkje skjerpar seg. Er dette noko du har diskutert med advokaten?

 

 

Tvangssalg. Ufin oppførsel overfor styret og naboer kan være grunnlag for salgspålegg etter eierseksjonsloven § 38 - er oppførselen ufin nok kan man fravike kravet om advarsel først.

 

Jeg har selv mange års styreerfaring og sitter i styret i eget sameie nå. Jeg hadde ikke tolerert slik oppførsel overfor noen av mine styremedlemmer. Som styrets leder må man tåle noe mer, mener jeg, men selv en slik økt tålegrense er dette langt over. Rent generelt det å ta opp saker på nytt og på nytt og ikke ta inn over seg at saken faktisk er avgjort er bortkastet tid.

 

Be sameiets advokat om en tilrådning om prosessrisiko og fremgangsmåte ved utkastelse.

Tusen takk for svar begge  :) 

 

Jeg ante ikke at jeg kunne benytte meg av lovverket i denne sammenhengen, jeg har tenkt at dette kanskje ikke var alvorlig nok.... -kanskje det er håp allikevel, jeg skal sjekke opp med advokaten over langhelgen og høre hva han sier om dette og hva vi eventuelt kan gjøre, for noe MÅ gjøres..

 

Og om vi ikke skulle nå igjennom med en utkastelse, så kan han ihvertfall ikke fortsette slik han har gjort, da vil vi jo ta en ny runde og jeg vil tro og håpe at han ikke ville slippe unna 2 ganger....

 

Ja jeg er av samme oppfatning selv, - jeg har "beskyttet" mine styremedlemmer hele veien, og tatt "trøkken" selv, men jeg synes jo at grensen må gå et sted.... Selv om man er styreleder, så er det jo ikke meningen at man skal "forgå" å bare godta absolutt alt ubegrenset, personangrepene er jo en ting, over tid koster dette noe rent menneskelig, det kjenner jeg på med denne karen, men tiden alt dette med han tar, hvor ødeleggende situasjonen er for absolutt alle osv... Man må jo ha muligheten til å sette strek ett sted...

 

Takk for støtte og svar, jeg kontakter advokaten i neste uke   :)   :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at han er typen som nekter å høre på kvinner for det er ikke sånn der han "kommer fra". Vi hadde en sånn iraker på jobb, han nektet opplæring eller å jobbe med damer. Han ble sparket på grunnlag av det etter noen måneder.

 

Han var hele tiden i konflikt med damene som jobbet der, nekta å ta imot hjelp fra dem etc. Og var konstant i saker hos verneombudet og fagforeningslederen. Til oss andre fortalte han triste historier om at familien ble bombet i krig og ditt og datt, broren hans ble knivstukket og drept osv. Men han viste NULL respekt for kvinner som jobbet med oss.

Endret av Bytex
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg tror at han er typen som nekter å høre på kvinner for det er ikke sånn der han "kommer fra". Vi hadde en sånn iraker på jobb, han nektet opplæring eller å jobbe med damer. Han ble sparket på grunnlag av det etter noen måneder.

 

Han var hele tiden i konflikt med damene som jobbet der, nekta å ta imot hjelp fra dem etc. Og var konstant i saker hos verneombudet og fagforeningslederen. Til oss andre fortalte han triste historier om at familien ble bombet i krig og ditt og datt, broren hans ble knivstukket og drept osv. Men han viste NULL respekt for kvinner som jobbet med oss.

 

Har nok hatt litt av sånt inni dette også ja... Jeg konfronterte han en gang om at han kanskje ikke taklet at det var en kvinnelig styreleder, det blånektet han såklart på...

Men jeg ser jo et mønster, ettersom han gikk i luften på ene styremedlemmet mitt som også er dame, når hun sa noe på møtet, han avfeide henne totalt og ropte "deg snakker jeg ikke med, jeg er ikke interessert i å snakke med deg, du trenger ikke snakke til meg" også var det noe voldsom vifting med armer og bein...

 

Tidligere har han jo spurt meg ved ulike anledninger "du er en dominerende person du, er du ikke?" Og at han trodde jeg var god til å lage mat for han hadde kjent lukten.... Hver gang jeg har snakket og diskutert noe med han da sitter han å ser i alle andre retninger med armene i kors og gliser for seg selv, også plutselig endrer han seg og buser ut og frem med alt mulig..... Og i tillegg prøver å diktere hva jeg får lov å si, prøver å fortelle og lære meg hva høflighet er, og hva slags ord jeg får lov å bruke når jeg snakker osv....

 

Men uansett hva slags kvinnesyn han har så bryr jeg meg ikke med det, fullstendig likegyldig for meg.... -akkurat den biten fremtoner seg nesten litt komisk for meg....

Lenke til kommentar

Bra jobbet så langt, håper du finner en god løsning. Nå er det vel ikke mer enn femti år siden dette eventuelle kvinnesynet var vanlig her i landet heller og uavhengig av det vil jeg regne med at denne fyren er plagsom også for sine landsmenn.

 

Jeg ser at krigstraumer er nevnt i tråden fra før av. Selv om dette ikke er noen undskyldning, kan det være en forklaring. Det er dessverre slik at folk som har opplevd unevnelige ting kan bli veldig vanskelige å hanskes med. Jeg håper ikke dette tolkes som at jeg forsvarer fyren, selv om det finnes forklaringer for atferd, så betyr ikke det at atferd ikke skal ha konsekvenser. Slik må det være, både for andres del og for å skape insentiver til selvransakelse og evt. endret atferd.

 

 

Kanskje en utskjelling med trussel om tvangssalg kan ha positiv effekt? Du kan jo få noen andre til å gjøre det om det blir for slitsomt for deg.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...