Gå til innhold

Lite og lett Kompaktkamera - Hva finnes?


Anbefalte innlegg

 

Borger___ skrev (6 timer siden):

Blåser liv i denne. Har kokt det (foreløpig) ned til 2 kameraer: Sony DSC-RX100 II og Canon G9 X II. 

Vippeskjerm betyr ikke så mye for meg, usikker på hvor mye touch og den pop-up blitzen har å si (?) 

Noen som har innspill, for og imot, @Frobe , @Nautica ?

Brukervennlighet er fortsatt viktig, siden begge har både wifi og NFC så antar jeg det ikke er noe forskjell på overføring av bilder fra kamera til eksterne enheter (?)

Jeg har ikke brukt de aktuelle kameraene, men på generelt grunnlag vil jeg si at touch er ekstremt oppskrytt. "Touch to focus" kan være greit om en ikke har joystick, eller bruker fokusmodus som ikke trenger dette, men ikke superviktig. 

Jeg mener også at en liten blits er sterkt undervurdert. En må vite når og hvordan, og det er vel gjerne på grunn av de som ikke vet dette, at slike blitser har et dårlig rykte. På en annen side finnes det små eksterne blitser, så heller ikke dette er særlig viktig om kameraet har en hot shoe.

Når det kommer til brukervennlighet er de flestes mening av Canon er bedre, men hva de fleste mener er riktig trenger på ingen måte å være riktig for deg. 

Overføring og tilkobling via wifi er stort sett lite brukervennlig på alle kamera. Men igjen; jeg har ikke prøvd de aktuelle kameraene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et Sony DSC-RX100 II. Jeg er skikkelig amatør, så meningen min er kanskje ikke all verdens. :) 

- jeg syns kameraet er brukervennlig, i den forstand at det er lett å finne frem i menyer osv. Ikke fullt så brukervennlig med tanke på at det er hundre tusen innstillinger her, men der kommer vel "entusiast" delen i kameraet frem. :wee: Kan du foto så vil du sikkert sette pris på at du kan justere omtrent alt. Jeg skjønner ikke hva halvparten av det er engang, og syns det blir litt voldsomt ... 

- jeg syns bildekvaliteten er svært god. Det sagt, etter hvert som mobilkameraene har blitt bedre og bedre så er det sjelden jeg plukker frem Sony'en nå. Så lenge det er greit med lys så gjør mobilen en tilfredsstillende jobb den og. At Sony'en antakelig tar litt bedre bilder spiller egentlig ingen rolle i hverdagen. 

- vippeskjerm bruker jeg aldri. På mark III kan du vippe skjermen mer enn på mark II, da kan det hende det hadde vært nyttig (selfies?). Men på mark II er det begrenset hvor mye du kan vippe. 

- pop-up blitz kan vinkles bakover ved behov. Det er faktisk nyttig, det har jeg brukt en del. Det er ikke alltid du vil ha blitzen rett på. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
:utakt skrev (På 19.9.2020 den 19.40):

Jeg har et Sony DSC-RX100 II. Jeg er skikkelig amatør, så meningen min er kanskje ikke all verdens. :) 

- jeg syns kameraet er brukervennlig, i den forstand at det er lett å finne frem i menyer osv. Ikke fullt så brukervennlig med tanke på at det er hundre tusen innstillinger her, men der kommer vel "entusiast" delen i kameraet frem. :wee: Kan du foto så vil du sikkert sette pris på at du kan justere omtrent alt. Jeg skjønner ikke hva halvparten av det er engang, og syns det blir litt voldsomt ... 

- jeg syns bildekvaliteten er svært god. Det sagt, etter hvert som mobilkameraene har blitt bedre og bedre så er det sjelden jeg plukker frem Sony'en nå. Så lenge det er greit med lys så gjør mobilen en tilfredsstillende jobb den og. At Sony'en antakelig tar litt bedre bilder spiller egentlig ingen rolle i hverdagen. 

- vippeskjerm bruker jeg aldri. På mark III kan du vippe skjermen mer enn på mark II, da kan det hende det hadde vært nyttig (selfies?). Men på mark II er det begrenset hvor mye du kan vippe. 

- pop-up blitz kan vinkles bakover ved behov. Det er faktisk nyttig, det har jeg brukt en del. Det er ikke alltid du vil ha blitzen rett på. 

Takk, et par som: 

- Vet du om en brukeranvisning eller guide på nett? (kjøpte utstillingsmodell, fikk ikke med bruksanvisning men hører den er dårlig uansett)

- Har du prøvd å tatt bilder med "lang lukketid" funksjonen?

Lenke til kommentar
Borger___ skrev (1 minutt siden):

- Vet du om en brukeranvisning eller guide på nett? (kjøpte utstillingsmodell, fikk ikke med bruksanvisning men hører den er dårlig uansett)

https://www.sony.com/electronics/support/compact-cameras-dsc-rx-series/dsc-rx100m2/manuals

Borger___ skrev (1 minutt siden):

- Har du prøvd å tatt bilder med "lang lukketid" funksjonen?

Nei. Jeg har ikke stativ så det ville ikke blitt noe særlig. Jeg kunne vel satt kameraet på en stein eller noe, men har ikke prøvd dette nei.

Lenke til kommentar
Borger___ skrev (4 minutter siden):

Takk, et par som: 

- Vet du om en brukeranvisning eller guide på nett? (kjøpte utstillingsmodell, fikk ikke med bruksanvisning men hører den er dårlig uansett)

- Har du prøvd å tatt bilder med "lang lukketid" funksjonen?

For øvrig, hvis du kjøpte Sony'en så vil jeg sterkt anbefale at du bruker bittelitt mer penger på dette.

https://www.amazon.co.uk/Sony-AGR2-Grip-DSC-RX-Black/dp/B00KOUIBRU

En liten sak du kan lime fast på kameraet, det gjør underverker for ergonomien. Det blir mye lettere å holde. Ble anbefalt denne av en annen bruker her inne, og det er virkelig bra greier.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sony bruker et sært system, hvor bilder og videoer legges i forskjellige mapper (noe også andre gjør), men med vanntette skott mellom.

Har du nettopp tatt en video, er det videomappen som vises når man trykker play-knappen, har du tatt stillbilde, er det kun bilder som vises.

Trykker man meny-knappen etter play får man mulighet til å velge hvilken mappe man skal få se.

Skal være enig i at det er litt rart og tungvint, men jeg har sjelden hatt behov for å sjekke noe annet enn det jeg nettopp har tatt bilde/video av.

Lenke til kommentar
Frobe skrev (19 timer siden):

Sony bruker et sært system, hvor bilder og videoer legges i forskjellige mapper (noe også andre gjør), men med vanntette skott mellom.

Har du nettopp tatt en video, er det videomappen som vises når man trykker play-knappen, har du tatt stillbilde, er det kun bilder som vises.

Trykker man meny-knappen etter play får man mulighet til å velge hvilken mappe man skal få se.

Skal være enig i at det er litt rart og tungvint, men jeg har sjelden hatt behov for å sjekke noe annet enn det jeg nettopp har tatt bilde/video av.

Sliter fortsatt med å finne videoene 😕 Hvor i meny er det jeg må trykke? 

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lengre Mk II, det er forhåpentligvis på vei til en ny eier hvis ikke HeltHjem har rotet det vekk.

På både Mk I og Mk III er det først Play-knapp, deretter Meny-knapp. Deretter er de ikke like. På Mk I velger man visning, og stillbilde eller video-mapper. På Mk III velger man visningsmodus, og får 5 valg.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
Frobe skrev (På 29.11.2020 den 15.27):

Nå har jeg ikke lengre Mk II, det er forhåpentligvis på vei til en ny eier hvis ikke HeltHjem har rotet det vekk.

På både Mk I og Mk III er det først Play-knapp, deretter Meny-knapp. Deretter er de ikke like. På Mk I velger man visning, og stillbilde eller video-mapper. På Mk III velger man visningsmodus, og får 5 valg.

Ja, fant det i meny, i visningsmodus var det noe som het: still/movie select. Her kunne man velge mappe. Til min store forskrekkelse så var det INGEN videoer i mappen (!) jeg fatter det ikke. Tok masse "video tester"  i forkant av selve fødselen til min samboer, og jeg husker jo at jeg filmet (tok også bilder, capture, underveis mens jeg filmet, de kom med, men finner ingen video filer). 

Dette er jo helt katastrofe, jeg hadde 1 jobb, få fødselen på video, og jeg vet jo jeg filmet, men kan altså ikke finne noe. Har du noe som helst formening om hva som kan ha skjedd?

Lenke til kommentar

Jeg har selv opplevd å tro at jeg har filmet, men kun har aktivert videomodus, ikke startet opptak. Dette har jeg opplevd med andre kamera enn RX100 også. Er man stresset så er det ikke lett å huske å se om tiden på skjermen teller oppover.

Dobbelsjekk ved å kopiere innholdet på kortet på en PC, og sjekk om det er noen filmer der.

Lenke til kommentar
Frobe skrev (På 30.11.2020 den 22.59):

Jeg har selv opplevd å tro at jeg har filmet, men kun har aktivert videomodus, ikke startet opptak. Dette har jeg opplevd med andre kamera enn RX100 også. Er man stresset så er det ikke lett å huske å se om tiden på skjermen teller oppover.

Dobbelsjekk ved å kopiere innholdet på kortet på en PC, og sjekk om det er noen filmer der.

Gikk det forresten greit hos deg å koble til wifi? Når jeg gikk inn på meny, står det at jeg må koble til med kabel for å "sette enhet" eller noe. Gjorde det, men når kabel er i, er det ikke mulig å gjøre noe i menyen ser det ut som, så må man ta ut kabel igjen. Og da er man tilbake til scratch..

Lenke til kommentar
4 hours ago, Magnetar said:

 Fuji X100V blir for stor for meg. Kommer ikke til å gidde ta det med meg hvis det ikke er lommevennlig. Vet du om Gr III er god på andre ting enn gatebilder?

Tja, den kan jo i utgangspunktet gjøre akkurat det samme som et tilsvarende systemkamera. Jeg har aldri prøvd en GR, men jeg har en Panasonic GM1, som med Olympus 17mm 1.8 blir noe av samme ulla (hadde blitt enda likere med en Lumix 14mm 2.5 på, men den eier jeg ikke). Synes egentlig den funker bra til det aller meste. Får greit plass i lomma, fin på fest, tåler svakt lys sånn tålig bra. En fordel GM1 og XF10 har over GR III er forsåvidt innebygget blitz. Samtidig mangler de sko.

Største problemet med et kamera som det der er jo at å gjøre ting manuelt fort kan bli litt knotete, siden alt er så smått. Det hender jeg er innom blenderprioritet og setter ISO manuelt, men bruker det ofte bare på auto. Du kan jo sette maks ISO og minimum lukkertid da, så du får bittelitt kontroll på hva kameraet kan velge.

Lenke til kommentar

Jeg er Nikon-mann, men for kompaktkamera har jeg brukt diverse Panasonic Lumix, Fuji X100 og Sony RX100 III. 
 

Sonys RX100 er veldig bra, særlig i forhold til størrelsen. Det at det er lite og lommevennlig gjør at det lett blir med på tur. Det har en liten pop-up blitz, som har den geniale funksjonen at blitzen kan tiltes. Blitz som reflekteres fra taket gir i mange tilfeller et mye bedre og mer naturlig lys. 
Mindre knapper enn jeg foretrekker, men det er en naturlig konsekvens av størrelsen. Solid byggekvalitet (metall) og bra Zeiss optikk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...