Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Leier rom i et kollektiv hvor det er en ekstremt tørr luft. Kjøpte hygrometer for å få nøyaktig svar, og snittmålingen viste ca 11% luftfuktighet.

 

Det skal ligge på mellom 40 og 60% i et vanlig inneklima, og kommer det under 30% blir det i følge mange ubehagelig med tanke på luftveisinfeksjoner, forkjølelser, allergier etc.

 

Er i første omgang ute etter å få kjøpt en luftfukter på huseiers regning, men er inneklima i utleieboliger regulert i noen lovtekster?

 

Pål

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På huseiers regning? Han tvang deg vel ikke til å leie dette rommet? Hvorfor flyttet du inn hvis du er så misfornøyd? Med mindre han har lovet en bestemt luftfuktighet så kan jeg ikke se at du har noen sak.

 

Leide usett med kun en Finn annonse å forholde meg til, der ble det ikke nevnt. Derfor er jeg på jakt etter eventuelle lovtekster som viser til regulering av inneklima.

Lenke til kommentar

Det er veldig tørt ute nå, det kan ikke huseier gjøre så mye med. Men han er gjerne interessert i å bidra til ett bedre miljø for eiendommen sin. Ta kontakt og forhør deg, men ikke forvent alt for mye. Selv ligger jeg på rundt 15% i disse dager.

 

Tenkte å høre på forumet her først med eventuelle lovtekster jeg kan bruke som «backup» hvis huseier ikke skulle vise interesse for det.

 

Syntes du 15% er behagelig? Selv syntes jeg det er altfor tørt spesielt nå som pollensesongen er i gang for fullt.

Lenke til kommentar

 

Det er veldig tørt ute nå, det kan ikke huseier gjøre så mye med. Men han er gjerne interessert i å bidra til ett bedre miljø for eiendommen sin. Ta kontakt og forhør deg, men ikke forvent alt for mye. Selv ligger jeg på rundt 15% i disse dager.

Tenkte å høre på forumet her først med eventuelle lovtekster jeg kan bruke som «backup» hvis huseier ikke skulle vise interesse for det.

 

Syntes du 15% er behagelig? Selv syntes jeg det er altfor tørt spesielt nå som pollensesongen er i gang for fullt.

 

 

For å være ærlig så merker jeg ikke så mye til meg selv, men jeg merker det på gulv, lister og annet treverk. I tillegg til at katten er sinnssykt statisk! Men, det er vell bare noen å 20% utenfor om dagen, så en kommer ikke noe over dette uten å tilføre fukt inn i miljøet selv.

Lenke til kommentar

Det skal ligge på mellom 40 og 60% i et vanlig inneklima, o

Nei, absolutt ikke, ligger den der konstant risikerer man mugg.

 

Syntes du 15% er behagelig? Selv syntes jeg det er altfor tørt spesielt nå som pollensesongen er i gang for fullt.

15% er kanskje litt i tørreste laget, men generelt: dess tørrere dess bedre.

 

Nå er det 25% er på mitt digitale hygrometer. Det er bra, men det er godt når det er tørrere også. Jeg vil ikke ha det noe fuktigere enn dette. I et rom der folk tørker klær er det 60-65% på måleren, og det er virkelig ubehagelig.

 

Luftfuktigheten kommer til å gå opp nå som det er pollensesong. Det er om vinteren, når det er -10 ute at den er lav.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Luftfuktigheten ute ligger på rundt 80% ute relativ hele året - men det er når den samme luften blir varmet opp som % minker - derfor tørrere luft inne på vinteren.

 

Selv har jeg aldri tørr luft inne - har en del akvarium

 

Har aldri under 40%.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

 

Det skal ligge på mellom 40 og 60% i et vanlig inneklima, o

Nei, absolutt ikke, ligger den der konstant risikerer man mugg.

 

Syntes du 15% er behagelig? Selv syntes jeg det er altfor tørt spesielt nå som pollensesongen er i gang for fullt.

15% er kanskje litt i tørreste laget, men generelt: dess tørrere dess bedre.

 

Nå er det 25% er på mitt digitale hygrometer. Det er bra, men det er godt når det er tørrere også. Jeg vil ikke ha det noe fuktigere enn dette. I et rom der folk tørker klær er det 60-65% på måleren, og det er virkelig ubehagelig.

 

Luftfuktigheten kommer til å gå opp nå som det er pollensesong. Det er om vinteren, når det er -10 ute at den er lav.

Angående vanlig luftfuktighet, så siterte jeg kun manualen til hygrometeret kjøpt fra Elkjøp. Der var 40-60% optimalt, 30-39% tørt, og under 30% ubehagelig. Dersom dette er feil beklager jeg det.

Lenke til kommentar

 

Leide usett

 

Det er jo en risiko du selv har valgt å ta.

 

Hva med å kjøpe noen planter? Hjelper ikke det?

Usett er risiko, ja. Men utgangspunktet i posten var at jeg var på jakt etter lovtekster med luftfuktighet som tema. Da kunne jeg tatt opp med huseier hvorfor det ikke var tema i boligannonsen eller i den påfølgende dialogen...

 

Kan ikke skryte på meg grønne fingre, men planter høres veldig fornuftig ut!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...