Gå til innhold

«Kina-gebyr» lager pakkeberg hos söta bror


Anbefalte innlegg

 

Ja, hvor mye ville man egentlig tape på en grense på 2000, siden det ville bety langt lavere kostnader for tollvesenet?

Det aller meste man handler har priser under 2000 per stk, så potensielt tap for norske bedrifter (representert av Virke) er astronomisk, hvis det blir lettere og enda mer lønnsomt å handle alt utenlands på nett. Regnestykket på selve tollen blir et helt annet og er ikke særlig relevant i den forbindelse.

 

Ja, det er ille med alle de butikkene som selger kulelagerkuler enkeltvis til forbrukere her til lands. For ikke å snakke om de som pusher mikroskopiske reservedeler til AV-utstyr fra åttitallet. Antagelig flere tusen arbeidsplasser som ville gått tapt bare der.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det handler ikke om å betale de 75 kronene. Det handler om at du allerede har inngått en avtale med en butikk som inkluderer prisen for frakt og de leverer det til et firma som har en avtale om å frakte, men så beholder de plutselig og uten hjemmel i noen av avtalene varen om du ikke betaler beskyttelsespenger til dem.

Ikke bare hadde jeg ikke betalt, jeg hadde bestilt ti nye pakker med verdi under 10 kroner.

 

Hvis mange nok gjør en sak av dette, kan man se for seg at staten/tollen fikk på plass en selvbetjeningsløsning.

Endret av tommyb
  • Liker 6
Lenke til kommentar

det er jo helt sinnsykt at man skal betale dobbel skatt fordi man kjøper noe fra en kineser...

 

Først skal man betale skatt av lønnen, altså alle pengene man har, og deretter skal man betale skatt av det man kjøper, Hvis man kjøper noe fra utlandet?

Da kveler man sakte men sikkert all import og eksport og hele landet vil til slutt ende opp som et uland uten den nyeste teknologien.

 

Hvis jeg kjøper noe fra en kineser, så har jeg betalt skatt i norge av lønnen jeg betalte med, og kineseren betaler skatt i kina av det jeg gir i betaling. Alle parter tjener på det.. meg, kinesern, norge Og kina.

 

Alle som snakker om pengeflukt og inflasjon er uærlige handelsfolk... De skjønner ikke at pengene går dit produktene er. pengene dine skal gå til de som kan tilby det du trenger. ingen andre.

 

Det er dette vi kaller konkurranse.

 

Hvis de er så voldsomt redd for at alle pengene skal forsvinne ut av landet, så må de finne en måte å få folk fra utlandet til å kjøpe ting fra nordmen på.

 

Kanskje hvis folk fikk utdannelsen de har krav på så kunne de startet bedriftene de hadde planer om og tjent penger fra utlandet..

 

Det er på grunn av vanstyrt økonomi og utdatert utdannings-system av den enste inflasjonen kommer nå.. Ikke fordi man ikke krever ufortjente penger i avgift fra handel mellom 2 private personer som bor i 2 forskjellige land.

Det sier seg selv at det blir vanskelig å tjene penger på noe slikt.

Lenke til kommentar

Det handler ikke om å betale de 75 kronene. Det handler om at du allerede har inngått en avtale med en butikk som inkluderer prisen for frakt og de leverer det til et firma som har en avtale om å frakte, men så beholder de plutselig og uten hjemmel i noen av avtalene varen om du ikke betaler beskyttelsespenger til dem.

 

Ikke bare hadde jeg ikke betalt, jeg hadde bestilt ti nye pakker med verdi under 10 kroner.

 

Hvis mange nok gjør en sak av dette, kan man se for seg at staten/tollen fikk på plass en selvbetjeningsløsning.

Skjønner ikke hvorfor en slik selvbetjeningsløsning skal være så vanskelig. Kvoteappen fungerer utmerket, bør være mulig med en tilsvarende løsning for pakker fra utlandet.

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=no.toll.fortolling.kvoteapp

  • Liker 2
Lenke til kommentar

det er jo helt sinnsykt at man skal betale dobbel skatt fordi man kjøper noe fra en kineser...

 

Først skal man betale skatt av lønnen, altså alle pengene man har, og deretter skal man betale skatt av det man kjøper, Hvis man kjøper noe fra utlandet?

Da kveler man sakte men sikkert all import og eksport og hele landet vil til slutt ende opp som et uland uten den nyeste teknologien.

 

Hvis jeg kjøper noe fra en kineser, så har jeg betalt skatt i norge av lønnen jeg betalte med, og kineseren betaler skatt i kina av det jeg gir i betaling. Alle parter tjener på det.. meg, kinesern, norge Og kina.

 

Alle som snakker om pengeflukt og inflasjon er uærlige handelsfolk... De skjønner ikke at pengene går dit produktene er. pengene dine skal gå til de som kan tilby det du trenger. ingen andre.

 

Det er dette vi kaller konkurranse.

 

Hvis de er så voldsomt redd for at alle pengene skal forsvinne ut av landet, så må de finne en måte å få folk fra utlandet til å kjøpe ting fra nordmen på.

 

Kanskje hvis folk fikk utdannelsen de har krav på så kunne de startet bedriftene de hadde planer om og tjent penger fra utlandet..

 

Det er på grunn av vanstyrt økonomi og utdatert utdannings-system av den enste inflasjonen kommer nå.. Ikke fordi man ikke krever ufortjente penger i avgift fra handel mellom 2 private personer som bor i 2 forskjellige land.

Det sier seg selv at det blir vanskelig å tjene penger på noe slikt.

 

dessuten er det i tillegg ulovlig å forandre en avtale og alle som har kjøpt og betalt for et produkt har kjøpt det produktet. ingen andre kan komme å kreve penger for at du skal få det du betalte for.

 

De forandrer avtalen som ble inngått.. Trenger man å si mer..? De er kriminelle hele gjengen den der som fant på dette med ekstra avgift på kjøp fra utlandet.

Det var nemlig ikke alltid sånn.. og den avgiften skal bort veldig fort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spørsmålet blir vel hvordan i all verden posten skal klare å finne ut at pakken de sender ble betalt for, eventuelt hvor mye man betalte for den.

Posten har ingen mulighet til å finne ut hva jeg kjøper på meny.

 

Jeg har lov å sende pakker til hvem jeg vil, uten at noen kan kreve ekstra betaling for å utlevere pakken.

 

Så hvordan vet posten at pakken de sender ut er kjøpt og betalt for på en butikk og ikke sendt gratis fra en privat person til en annen?

 

ingen har lov å spionere på deg og loggføre observerte handler og deretter fortelle posten hva de har observert ble kjøpt og hvor pakken kommer fra, når den kommer, i tillegg til hvor mye man betalte for den.

 

Posten må nemlig vite når pakken kommer, hvor mye du betalte for den, og hvem den skal til. De må også ha andre kjennetegn for å skille mellom pakker som sendes fra private personer som ankommer mottaker samme dag.

 

Det er et enormt stort spionasjesystem som er satt i verk. Og det er ulovlig og kommer mest sannsynlig til og ende med fengselstraff for de ansvarlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja, hvor mye ville man egentlig tape på en grense på 2000, siden det ville bety langt lavere kostnader for tollvesenet?

Det aller meste man handler har priser under 2000 per stk, så potensielt tap for norske bedrifter (representert av Virke) er astronomisk, hvis det blir lettere og enda mer lønnsomt å handle alt utenlands på nett. Regnestykket på selve tollen blir et helt annet og er ikke særlig relevant i den forbindelse.

Bedrifter som taper på dette er neppe produksjonsbedrifter, men har tvert imot som hovedgesjeft bare det å "ta borti" varene mellom produsent og kunde. Å tjene penger på dette, er hverken en menneskerett eller nødvendig for landets økonomi. Tvert imot frigjør et opphør arbeidskraft til mer produktive jobber.

 

I tillegg kan man få den positive effekten at overforbruket av personlig elektronikk dempes, og pengene brukes på noe mer fornuftig, eller spares til trangere tider.

 

Statens tap av mva kan tas inn som økt skatt. Dette blir likevel billigere for forbrukerne, som uansett måtte betalt denne mvaen, og i tillegg måtte betalt lønningene til de som jobber der, bygningene, renhold, ny mobiler i tide og utide, osv...

 

 

Er det noe bedre at kinesiske butikker og grossister "tar borti" varene før norske forbrukere kjøper dem? Eller tror du virkelig at nordmenn faktisk handler direkte fra produsentene når de kjøper noe fra Kina på eBay eller DX? Hva med Rema og Kiwi; skal dem også legge ned så arbeiderne der kan frigis til "mer produktive jobber"? 

 

Sikkert fint å kjøpe melk og poteter direkte fra bonden for å spare penger i teorien, men når bonden etterhvert må ansette kundemottakere og lagerarbeidere for å håndtere kjøpstrykket fra kunder som ikke kan handle på Rema eller Kiwi lengre, så blir det jo ikke nødvendigvis noen færre arbeidere i matbransjen av den grunn, og ihvertfall ikke billigere mat. Etterhvert så går sikkert noen bønder sammen og deler på lokaler og arbeidere for å spare penger, og etterhvert setter dem opp plakater på ytterveggene med "Bondemat 500" og så er vi tilbake til start.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en pakkseddel på utsiden av boksen som forteller hva som er inni, og hva det er verdt. Denne er satt på av avsender for internasjonale pakker.

Pakkseddel er frivillig, men alle må enten legge ved UPU (Verdenspostforeningen) egen tolldeklarasjon med vareart og verdi opgitt i SDR eller mottakerlandets valuta. Hvis varen har en ubetydelig verdi er vareprøve e.l. kan man bruke grønn tolletikett (b.38) i stedet.

I begge tilfellene skal de fylles ut på enten fransk, engelsk  eller et offisielt språk i mottakerlandet.

 

I handel er det ønskelig med faktura i original eller kopi i selve sendingen. Dette gjelder brev. Pakker krever tolldeklarasjon og faktura i original. Uten faktura kan ikke befrakter klarere med tollvesenet. 

Pakker til private utgjør 2% av U-landsposten. Så det er brev , så å si alt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spørsmålet blir vel hvordan i all verden posten skal klare å finne ut at pakken de sender ble betalt for, eventuelt hvor mye man betalte for den.

Posten har ingen mulighet til å finne ut hva jeg kjøper på meny.

 

Jeg har lov å sende pakker til hvem jeg vil, uten at noen kan kreve ekstra betaling for å utlevere pakken.

 

Så hvordan vet posten at pakken de sender ut er kjøpt og betalt for på en butikk og ikke sendt gratis fra en privat person til en annen?

 

ingen har lov å spionere på deg og loggføre observerte handler og deretter fortelle posten hva de har observert ble kjøpt og hvor pakken kommer fra, når den kommer, i tillegg til hvor mye man betalte for den.

 

Posten må nemlig vite når pakken kommer, hvor mye du betalte for den, og hvem den skal til. De må også ha andre kjennetegn for å skille mellom pakker som sendes fra private personer som ankommer mottaker samme dag.

 

Det er et enormt stort spionasjesystem som er satt i verk. Og det er ulovlig og kommer mest sannsynlig til og ende med fengselstraff for de ansvarlige.

Nei, internasjonale  det er avtaler at alt i handel skal noters på utvendig tolldeklarasjon.

Private bruker samme etikett, men krysser av for "Gave" i kryssfelt.

Rent elllers aner du hva du skriver om. Null peiling

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er jo helt sinnsykt at man skal betale dobbel skatt fordi man kjøper noe fra en kineser...

 

Først skal man betale skatt av lønnen, altså alle pengene man har, og deretter skal man betale skatt av det man kjøper, Hvis man kjøper noe fra utlandet?

Da kveler man sakte men sikkert all import og eksport og hele landet vil til slutt ende opp som et uland uten den nyeste teknologien.

 

Hvis jeg kjøper noe fra en kineser, så har jeg betalt skatt i norge av lønnen jeg betalte med, og kineseren betaler skatt i kina av det jeg gir i betaling. Alle parter tjener på det.. meg, kinesern, norge Og kina.

 

Alle som snakker om pengeflukt og inflasjon er uærlige handelsfolk... De skjønner ikke at pengene går dit produktene er. pengene dine skal gå til de som kan tilby det du trenger. ingen andre.

 

Det er dette vi kaller konkurranse.

 

Hvis de er så voldsomt redd for at alle pengene skal forsvinne ut av landet, så må de finne en måte å få folk fra utlandet til å kjøpe ting fra nordmen på.

 

Kanskje hvis folk fikk utdannelsen de har krav på så kunne de startet bedriftene de hadde planer om og tjent penger fra utlandet..

 

Det er på grunn av vanstyrt økonomi og utdatert utdannings-system av den enste inflasjonen kommer nå.. Ikke fordi man ikke krever ufortjente penger i avgift fra handel mellom 2 private personer som bor i 2 forskjellige land.

Det sier seg selv at det blir vanskelig å tjene penger på noe slikt.

 

Du er klar over at vi betaler 25% i skatt på alt vi kjøper her i Norge? At vi kaller det MVA/moms betyr ikke at det ikke er skatt, man kaller det bare noe annet slik at sånne som deg ikke skal skjønne at det er en skatt. Så hvorfor skal du som kjøper noe fra en kineser i Utlandet slippe å betale MVA på det, når alle andre private som kjøper noe av f.eks. Odd Reitan må betale MVA på det dem kjøper?

 

Og Odd Reitan må jo selv betale MVA på alt han kjøper fra det fæle Utlandet, selvom han kan trekke ifra den utgiften på den MVA han tar inn fra kundene, så hvorfor skal nettopp du slippe unna MVA når ingen andre gjør det? Flott at du er imot MVA tydeligvis, skjulte skatter på allerede beskattet inntekt er en uting, men det må være likt for alle isåfall, og ikke bare deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja, hvor mye ville man egentlig tape på en grense på 2000, siden det ville bety langt lavere kostnader for tollvesenet?

 

Det aller meste man handler har priser under 2000 per stk, så potensielt tap for norske bedrifter (representert av Virke) er astronomisk, hvis det blir lettere og enda mer lønnsomt å handle alt utenlands på nett. Regnestykket på selve tollen blir et helt annet og er ikke særlig relevant i den forbindelse.

At det er en helt annen sak om folk da i det hele tatt hadde kjøpt skiten, se det blir alltid hysjet ned..

Lenke til kommentar

Det er ikke urimelig at Postnord tar gebyr for å utføre en jobb - det som er urimelig er at staten, som på død og liv skal ha disse skarve kronene i moms-avgift på billige morosaker fra Kina som i stor grad aldri ville blitt kjøpt i hjemlandet uansett, ikke kan kreve inn denne tollen selv. Dersom det faktisk koster 75kr å kreve inn en toll på 14kr så er det helt hinsides all fornuft å kreve inn toll som er så lav. Det er jo dette som er grunnen til at man har en nedre grense for hvor billige varer man skal kreve toll på. På et punkt koster det mer å kreve inn tollen enn det tollen er verdt, og da er det fullstendig bak mål å ta toll.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ja, hvor mye ville man egentlig tape på en grense på 2000, siden det ville bety langt lavere kostnader for tollvesenet?

 

Det aller meste man handler har priser under 2000 per stk, så potensielt tap for norske bedrifter (representert av Virke) er astronomisk, hvis det blir lettere og enda mer lønnsomt å handle alt utenlands på nett. Regnestykket på selve tollen blir et helt annet og er ikke særlig relevant i den forbindelse.

At det er en helt annen sak om folk da i det hele tatt hadde kjøpt skiten, se det blir alltid hysjet ned..

Nettopp. Mesteparten av de billigvarene som det skal kreves toll på i denne saken er ting man aldri ellers ville ha kjøpt i hjemlandet - det blir litt som når rettighetsinnehavere mener de har blitt regelrett ranet for salgsbeløpet ganger antall ulovlige nedlastninger. Når det da koster 5 ganger så mye å kreve inn tollen som tollen er verdt er det helt bak mål å kreve inn toll på disse varene.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i Posten og jeg skulle gjerne sett at Posten Norge hadde mulighet til å innføre et slikt gebyr på alle pakker fra utlandet.

 

Grunnen til det er at jeg har mye erfaring med hvor utrolig tungvindt det er å håndtere disse billige "kinapakkene" i alle ledd. Har du aldri jobbet innen post har du mest sannsynlig ingen aning om hvilke prosesser en liten pakke med f.eks. en totalverdi på 10 NOK må innom fra den krysser landegrensa til den ligger i postkassa di.

Jeg kan garantere at MINIMUM 3 norske arbeidere med norsk lønn må håndtere den manuelt og vri og vende på den for å finne mottaker og adresse, en jobb som gjøres ekstra tungvinn av at en stor andel av disse pakkene har et helt idiotisk format (slapp liten plastpose med like mange tegn på som en middels barneskolestil).

 

Jeg ser daglig at enkeltpersoner mottar opp mot 10 stk av disse pakkene på en enkelt dag og i jobben som postbud er jeg siste ledd ut mot kunden og det er meg leveringskvaliteten til syvende og sist avhenger av. Jeg er derfor 100% nødt til å studere hver eneste av disse pakkene nøye for å forsikre at jeg legger den i riktig postkasse. Hender både titt og ofte at tidligere sorteringsledd har lagt slike pakker feil sammen med en stor haug med andre pakker så jeg kan selvfølgelig aldri bare ta hele haugen og kaste i postkassa uten å gå gjennom hver enkelt.

 

Nå har ikke jeg kompetanse til å si noe om hva Posten Norge AS får i kompensasjon for en pakke som mottaker har betalt 10 kr til Kina for, men om det er så mye som 1 kr så er det lett å skjønne at når vi 3 med rundt 200 kr i timen i lønn har håndtert den og den er levert så går vi med susende underskudd på akkurat disse pakkene.

 

Hadde det vært frivillig for Posten Norge å levere disse pakkene er jeg sikker på at vi hadde sagt stopp for lenge siden. Ikke et eneste logistikkfirma med et snev av fornuft hadde tatt på seg jobben med disse pakkene frivillig om betalingen var slik den er i dag.

 

Jeg vil anta at vi daglig i Posten kaster bort tusenvis av overtidskroner pga. håndteringen av disse pakkene. Har du aldri jobbet i Posten aner du ikke hvilket volum det er snakk om HVER ENESTE DAG.

Til slutt er det jo skattebetalerne som betaler regninga for dette fordi Posten er en statlig bedrift.

Når Posten trapper ned ytterligere på antall dager med levering per uke og vi f.eks. får levering 1 dag per uke gleder jeg meg til å se de haugene med sånne billigpakker vi klarer å samle opp til enkeltpersoner i løpet av en uke. Tviler ikke på at enkelte da vil få 30+ pakker i slengen, noe jeg tipper at vil koste meg som bud minst 5 minutter ekstra å håndtere. OM jeg fortsatt har en jobb da pga. nedskjæringene.

 

NB: Dette er bare min personlige mening og representerer ikke hva Posten Norge mener.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...