Gå til innhold

«Kina-gebyr» lager pakkeberg hos söta bror


Anbefalte innlegg

Det vil bli slutt på mange kinapakker, den dagen beløpet blir 350 + frakt

Mange andre land som selger det man vil ha, men med frakt så havner beløpet over og da venter man heller 1-2 måneder på varen, kontra 1-2 uker

 

Den logikken skjønte jeg ikke. Blir vel bare fristende å bestille mer premiumprodukter framfor billigvariantene da, er min filosofi. Den 50-lappen fra eller til betyr uansett en del.

 

Kina selger også premiumprodukter, sånn at det blir tydeliggjort.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det vil bli slutt på mange kinapakker, den dagen beløpet blir 350 + frakt

Mange andre land som selger det man vil ha, men med frakt så havner beløpet over og da venter man heller 1-2 måneder på varen, kontra 1-2 uker

 

Den logikken skjønte jeg ikke. Blir vel bare fristende å bestille mer premiumprodukter framfor billigvariantene da, er min filosofi. Den 50-lappen fra eller til betyr uansett en del.

 

Kina selger også premiumprodukter, sånn at det blir tydeliggjort.

 

Flere ganger jeg har bestilt fra Kina, hvor jeg har funnet produktet først på andre sider, men hvor beløpet kommer over 350,- med frakt

Lenke til kommentar

Men, du skisserer at en 50-lapp skal ha så mye å si for at f.eks. en spanjol skal selge deg det over en at en kineser blir valgt på Ebay med flere salgskanaler? Synes ikke det er helt logisk heller fordi:

 

Jeg tror det blir fordelt mer, mellom premiumprodukter, så at selgere tar seg dyrere betalt for samme varere. De driver ikke med veldedighet. Nå må de finne varer de har råd til å selge for under kr 350,- til oss nordmenn. Og Norge er heller ikke alene som handelssland fra Kina, så hva som skjer her på berget har vel ikke så stor påvirkning som du tenker at det har?

Lenke til kommentar

 

DigiPost ? Det er jo kokeliko. Det er jo pakker man snakker om, ikke brevpost.

 

Nei du tar feil. Man snakker om helheten her. Økonomien hos postvesenet. Da inngår Digipost i den debatten.

DigiPost er jo gratis inntil 100 brev i måneden og 1GB lagring, for privatkunder. Vanlige brev har hatt sterk nedgang i mange år før DigiPost ble introdusert.

Så hva tjener Posten på DigiPost egentlig ?

Det tror jeg er fint lite. Man kan mene mye om tjenestens sikkerhet, og krangelen mellom Posten, e-Boks og AltiNN, men DigiPost er ikke en del av argumentasjonen rundt hvorvidt pakker fra Kina skal distribueres omtrent gratis eller ikke.

Lenke til kommentar

Jo du overser en ting. Det er postutleveringsleddet, som her slipper å jobbe mer enn annen hver dag snart. Du har vel fått med deg at posten har slike planer hvert øyeblikk.

 

Det er litt Digipost sin fortjeneste å spare inn på mengden post som skal utleveres. Da klarer posten seg med mindre årsverk, og kan redusere sin service til annen hver dag. Så selv om Digipost er omtrent gratis, så nedskjæres årsverk pga. at tjenesten eksisterer. Da ser du vel sammenhengen med at det også har med postens helhet å gjøre økonomisk. Postbudet bør være glad for kinapakkene, fordi det gir dem en fortsatt arbeidsplass.

 

Om du stengte for kinapakkene, hvor mye pakkevolum som må utleveres sitter du igjen med da?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det vært 75kr i gebyr opptil 1500kr i Norge hadde jeg jublet. Kjøpte noe "pent undertøy" til fruen for ikke så lenge siden, ca 1200kr fra Frankrike. Greit å måtte betale moms, men DHL skulle ha Biri 600kr i gebyr...

 

Spør selvsagt hvor man bor,men jeg sender til Sverige.Halv pris på frakt og billig vin hjem som service.

Lenke til kommentar

i 2015 håndterte Posten 42.4 millioner pakker, i 2008 var det 35 mill, så dersom man skal gjette litt så blir det rett i underkant 50 mill pakker i 2017, totalt.

Lett tilgjengelig offentlig info.

Derav 15 mill kinapakker. Som posten ikke tjener noe på, men må håndtere gratis.

Og de må bygge ut for å håndtere gratispost, og dette skal de være glad for ? 1.5 milliarder for et digert bygg på Alnabru.

Tviler på jeg gidder å skrive mer om dette, det ser ikke ut til at det går inn.

Lenke til kommentar

Men Karamell, du vil jo ikke innrømme at Digipost er en besparelse på antall fysiske brev som skal ellers måtte oppta transportbånd kapasitet og lastevolum? Og at dette igjen leder til denne annen hver dag policy'en man ser er i emming.

Endret av G
Lenke til kommentar

Men Karamell, du vil jo ikke innrømme at Digipost er en besparelse på antall fysiske brev som skal ellers måtte oppta transportbånd kapasitet og lastevolum? Og at dette igjen leder til denne annen hver dag policy'en man ser er i emming.

 

Det vi ansatte får høre internt er: "Posten har skapt Digipost fordi noen andre vil komme og lage en slik tjeneste om ikke vi gjør det."

 

Og Posten tjener penger på Digipost fordi det er avsender som betaler og ikke du som mottaker. Hvis f.eks. DNB eller NAV skal sende deg noe på Digipost må de betale for den tjenesten. Aner ikke prisen, men sikkert lavere enn porto+papir+konvolutt+blekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men, du skisserer at en 50-lapp skal ha så mye å si for at f.eks. en spanjol skal selge deg det over en at en kineser blir valgt på Ebay med flere salgskanaler? Synes ikke det er helt logisk heller fordi:

 

Jeg tror det blir fordelt mer, mellom premiumprodukter, så at selgere tar seg dyrere betalt for samme varere. De driver ikke med veldedighet. Nå må de finne varer de har råd til å selge for under kr 350,- til oss nordmenn. Og Norge er heller ikke alene som handelssland fra Kina, så hva som skjer her på berget har vel ikke så stor påvirkning som du tenker at det har?

Nå blir det mye mer enn bare en 50-lapp om en kommer over 350,-

Lenke til kommentar

Juks og fanteri. Bedre og støtte norske butikker.

Juks og fanteri. Norske butikker tar svinaktig høy profitt på småprodukter. Reell konkurranse trengs i høyeste grad, men den bør bli mer rettferdig enn at de få norske butikkene som tar passelig lav profottmargin må lide fordi de må selge med mva, mens de fra utlandet slipper. Grensa for mva-fri handel bør altså senkes, men det er meningsløst byråkratisk å senke den helt til 0 slik Sverige gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Juks og fanteri. Bedre og støtte norske butikker.

 

Som også kjøper de samme tingene i fra Kina. Forstår meg aldri på slik logikk som du skisserer her. Hvorfor skal ikke forbruker kunne kjøpe ting direkte om det er mulig?

 

Samt til den som nevnte noe om at en og samme person mottar 30 pakker til dagen. Hva så? Nå må det bli slutt på dette jantelovrytteriet. Dersom noen er så dyktige at de får til å gjøre noe med 30 dingser i volum pr. dag, så ære være de for det, mener nå jeg.

 

Miljøet, det er kanskje en bakside. Men, det er vi jo så flinke på å ødelegge uansett. Råstoffene kommer til å nyttes til noe likevel, når det først er gravd ut av jord, berg eller sugd ut av grunnen på havbunnen. Det er bare helt dust å tenke seg at noe skal snu, kun fordi enkelte slutter å kjøpe et eller annet. Når alle andre rundt deg kjøper likevel. Da er det vel mer produktivt å bruke energien sin på mer miljøvennlighet i produksjonen av tingene, mer miljøvennlig frakt, mer miljøvennlig pga. nyttig gjenbruk og reperasjon også videre..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er greit at folk blir irritert over at skrapet de bestiller fra Kina blir dyrere, men man er en tulling hvis man ikke forstår hvorfor billighandel fra Kina er er et omfattende problem.

 

Netthandelen fra Kina subsidieres av forskjellige posttjenester rundt i verden, blant annet hos oss i Norge, grunnet en gammel internasjonal avtale om fast lavpris på levering fra "u-land" (og her regnes dessverre også Kina som et slikt land) . Det er en avtale som burde ha forsvunnet for lenge siden, og det er helt forståelig at man vil innføre gebyrer på slike pakker med tanke på de enorme mengdene skrap folk kjøper fra Kina bare fordi det er billig som posttjenestene deretter må tollbehandle og levere uten å tjene penger. 

 

Det er altså snakk om en avtale som ble utformet lenge før netthandelen tok av som kinesere i dag utnytter for alt den er verd for å selge skrap til rikere land. Man må være en kjempeidiot for å ikke forstå hvorfor denne avtalen ikke er verd å respektere.

Lenke til kommentar

Jeg blir lettere støtt over at du generaliserer om disse kinavarene. Ha litt respekt da, for ikke alt er så dårlig som du vil ha det til :wee:

 

Men vareanbefalinger vil nok egne seg helst i en annen tråd enn denne ;)

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...