Gå til innhold

Elon Musks rom-Internett er nå godkjent av myndighetene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Seks år til :(

 

Jeg som håpte at dette ville gjøre det unødvendig med mobildata på mobilabonnementer.

 

Er ikke for mobiler, du vil trenge et modem da de ikke er kraftige nok til å komunisere med telefoner.

Nei, det skal du få meg til å tro at de ikke er kraftige nok for telefoner. Et raskt regnestykke ga meg et lufttap på 182 dB. For en båndbredde på 36 Mbps trenger du en følsomhet på -82 dBm, hvilket innebærer at du mangler 100 dB i linkbudsjettet. Dette tilsvarer en parabolantenne på to og en halv meter i begge ender om vi så opererer med en effekt på 10 Watt. Imbesilt svermeri er rette navnet på dette prosjektet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er helt reelt, og ikke noen aprilspøk.

 

 

 

 

Seks år til :(

Jeg som håpte at dette ville gjøre det unødvendig med mobildata på mobilabonnementer.

Er ikke for mobiler, du vil trenge et modem da de ikke er kraftige nok til å komunisere med telefoner.

Nei, det skal du få meg til å tro at de ikke er kraftige nok for telefoner. Et raskt regnestykke ga meg et lufttap på 182 dB. For en båndbredde på 36 Mbps trenger du en følsomhet på -82 dBm, hvilket innebærer at du mangler 100 dB i linkbudsjettet. Dette tilsvarer en parabolantenne på to og en halv meter i begge ender om vi så opererer med en effekt på 10 Watt. Imbesilt svermeri er rette navnet på dette prosjektet.

 

 

Du må ta hensyn til effekten av "syntetic apparature", hvor antennen til sattelittene samenstilles for å simulere en større antennediameter. Om 5 sattelitter sammarbeider om kommunikasjon med samme modem på bakken kan de gi en syntetisk antennestørelse langt over Ø 2,5 m parabol, og om du bruker ennå flere sattelitter (og det kan du da de kan styre mange beamer samtidig med "pahsed array" antenner) vil du fort få en antenne med mer enn 100 dB gain. Det vil nok fortsatt være umulig å kommunisere direkte med mobiltelefoner eller lignende små enheter, men modemet vil definnitivt ikke kreve store paraboler for å koble seg opp... 

 

Dette er nok i aller høyeste grad et realistisk prosjekt, og den store utfordringen vil nok ligge i kommunikkasjon sattelittene mellom (som nødvendigivs blir stor) og begrensningene i frekvensbåndet de er tildelt for komunikkasjon til/fra bakken. 

 

-ED-

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ta hensyn til effekten av "syntetic apparature", hvor antennen til sattelittene samenstilles for å simulere en større antennediameter. Om 5 sattelitter sammarbeider om kommunikasjon med samme modem på bakken kan de gi en syntetisk antennestørelse langt over Ø 2,5 m parabol, og om du bruker ennå flere sattelitter (og det kan du da de kan styre mange beamer samtidig med "pahsed array" antenner) vil du fort få en antenne med mer enn 100 dB gain. Det vil nok fortsatt være umulig å kommunisere direkte med mobiltelefoner eller lignende små enheter, men modemet vil definnitivt ikke kreve store paraboler for å koble seg opp... 

 

Dette er nok i aller høyeste grad et realistisk prosjekt, og den store utfordringen vil nok ligge i kommunikkasjon sattelittene mellom (som nødvendigivs blir stor) og begrensningene i frekvensbåndet de er tildelt for komunikkasjon til/fra bakken. 

 

Det er intet magisk med antennearray fremfor parabpøl som gir behov for mindre antenne. Faktisk snarere tvert i mot. En antennearray kan aldri bli like effektiv.

Alt du oppnår med antennearray er å komme utenom bevegelige deler. Det er litt upraktisk med motorantenne når du skal følge satelliter som ikke går i geostasjonær bane.

Du kan se helt bort i fra at kommunikasjonen med den enkelte klient skal foregå over flere satelliter på samme tid. Til det er det alt for lang avstand i mellom satellitene som går i 83 plan. Det innebærer 40 000 / 83 = 480 kilometer mellom to tilstøtende satellitter eller

Lenke til kommentar

 

Du må ta hensyn til effekten av "syntetic apparature", hvor antennen til sattelittene samenstilles for å simulere en større antennediameter. Om 5 sattelitter sammarbeider om kommunikasjon med samme modem på bakken kan de gi en syntetisk antennestørelse langt over Ø 2,5 m parabol, og om du bruker ennå flere sattelitter (og det kan du da de kan styre mange beamer samtidig med "pahsed array" antenner) vil du fort få en antenne med mer enn 100 dB gain. Det vil nok fortsatt være umulig å kommunisere direkte med mobiltelefoner eller lignende små enheter, men modemet vil definnitivt ikke kreve store paraboler for å koble seg opp... 

 

Dette er nok i aller høyeste grad et realistisk prosjekt, og den store utfordringen vil nok ligge i kommunikkasjon sattelittene mellom (som nødvendigivs blir stor) og begrensningene i frekvensbåndet de er tildelt for komunikkasjon til/fra bakken. 

 

Det er intet magisk med antennearray fremfor parabpøl som gir behov for mindre antenne. Faktisk snarere tvert i mot. En antennearray kan aldri bli like effektiv.

Alt du oppnår med antennearray er å komme utenom bevegelige deler. Det er litt upraktisk med motorantenne når du skal følge satelliter som ikke går i geostasjonær bane.

Du kan se helt bort i fra at kommunikasjonen med den enkelte klient skal foregå over flere satelliter på samme tid. Til det er det alt for lang avstand i mellom satellitene som går i 83 plan. Det innebærer 40 000 / 83 = 480 kilometer mellom to tilstøtende satellitter eller

6 grader.

Om det skulle velges halvmeters antennearray på klient må det velges tilsvarende meget større antennearray på satellitt. Fremfor seks kvadratmeter trenger du hundre og femti kvadratmeter.

Lenke til kommentar

 

 

Seks år til :(

 

Jeg som håpte at dette ville gjøre det unødvendig med mobildata på mobilabonnementer.

 

Er ikke for mobiler, du vil trenge et modem da de ikke er kraftige nok til å komunisere med telefoner.

Nei, det skal du få meg til å tro at de ikke er kraftige nok for telefoner. Et raskt regnestykke ga meg et lufttap på 182 dB. For en båndbredde på 36 Mbps trenger du en følsomhet på -82 dBm, hvilket innebærer at du mangler 100 dB i linkbudsjettet. Dette tilsvarer en parabolantenne på to og en halv meter i begge ender om vi så opererer med en effekt på 10 Watt. Imbesilt svermeri er rette navnet på dette prosjektet.

Skriv en epost til Musk du. Vet sikkert bedre enn alle i dette prosjektet ?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Skriv en epost til Musk du. Vet sikkert bedre enn alle i dette prosjektet ?

 

Hvorfor skriver du dette til meg? Elon Musk har til dags dato ikke medvirket i noe som helst annet enn sosialøkonomiske underskuddsforetak. Ikke tjent en krone på Tesla. Ikke tjent en krone på SpaceX. Tjent noen kroner på Paypal, men utelukkende pga lover som gjør det umulig for banker å bli enige seg i mellom om effektive betalingsløsninger. Var du i besittelse av fornuft burde disse fakta tilsi at du hadde et skeptisk utgangspunkt til denne sjarlatan.

 

Prisen på en kommunikasjonssatellitt er en halv milliard inklusive drift i ti år. For å få mange nok kunder må prisen være svært konkurransedyktig med 4/5G. La oss si 83 kroner måneden. Det gir 1000 kroner i året i inntekter eller 10 000 over 10 år. Det krever 50 000 kunder per satellitt. I prime time sitter disse og ser på en 4K video hvilket krever minimum 15 Mbps. Tilsammen blir dette 750 gigabit båndbredde. Hver feed takler 36 Mbit. Det betyr at det er behov for over 20 000 feeds a 10 watt eller 200 kWatt. Hver kvadratmeter solpanel kan gi 200 Watt. Det betyr at hver satellitt må ha tusen kvadratmeter solpanel bare for å levere nok strøm. Det som i utgangspunktet var en vanlig kommunikasjonssatelitt til en halv milliard har nå vokst til en kostnad på minst ti milliarder hvilket igjen krever et antall kunder per satellitt slik at det ikke finnes nok mennesker i verden til å skaffe nødvendige kunder for de 4425 satellittene han må skyte opp for å få full dekning.

 

Altså, virkelighetsfjernt svermeri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke mer greie på det her enn det som står i artikkelen. Men essensen ser ut til å være å finanisere oppskyting av 4400 satelitter pluss infrastruktur og drift og innen 2025 så vil man sitte igjen med et overskudd på 240 milliarder kroner basert på inntekter fra kundegruppen "de som bor så langt i gokk at de ikke har intenett allerede".

 

Tror jeg trenger å vite litt mer før jeg slår til og setter sparepengene mine på denne ideen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Shit! At ikke ingeniørene i Starlink har tenkt på alt dette! De kommer til å få seg en megaoverraskelse når de begynner å skyte opp testsatelittene. Å vent, de har jo allerede skutt opp to...

 

De trenger ikke tenke på profitt. Elon Musk har aldri brydd seg om at ideene ikke er liv laga. Han lever på investorenes gunst. Tesla har aldri tjent penger og vil sannsyneligvis aldri gjøre det før selskapet går konkurs. SpaceX har aldri tjent penger og kommer heller aldri til å gjøre det før selskapet går konkurs. Paypals inntekter hviler utelukkende på sinnsvake lover bankene må forholde seg til, ellers ville ikke Paypal tjent penger heller.

 

Alt er ikke som du tror, gutten min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Shit! At ikke ingeniørene i Starlink har tenkt på alt dette! De kommer til å få seg en megaoverraskelse når de begynner å skyte opp testsatelittene. Å vent, de har jo allerede skutt opp to...

 

De trenger ikke tenke på profitt. Elon Musk har aldri brydd seg om at ideene ikke er liv laga. Han lever på investorenes gunst. Tesla har aldri tjent penger og vil sannsyneligvis aldri gjøre det før selskapet går konkurs. SpaceX har aldri tjent penger og kommer heller aldri til å gjøre det før selskapet går konkurs. Paypals inntekter hviler utelukkende på sinnsvake lover bankene må forholde seg til, ellers ville ikke Paypal tjent penger heller.

 

Alt er ikke som du tror, gutten min.

For noe tøv. Alle selskaper suger penger som bare det i etableringsfasen. Og SpaceX har erobret så og si hele det private oppskytningsmarkedet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Shit! At ikke ingeniørene i Starlink har tenkt på alt dette! De kommer til å få seg en megaoverraskelse når de begynner å skyte opp testsatelittene. Å vent, de har jo allerede skutt opp to...

 

De trenger ikke tenke på profitt. Elon Musk har aldri brydd seg om at ideene ikke er liv laga. Han lever på investorenes gunst. Tesla har aldri tjent penger og vil sannsyneligvis aldri gjøre det før selskapet går konkurs. SpaceX har aldri tjent penger og kommer heller aldri til å gjøre det før selskapet går konkurs. Paypals inntekter hviler utelukkende på sinnsvake lover bankene må forholde seg til, ellers ville ikke Paypal tjent penger heller.

 

Alt er ikke som du tror, gutten min.

To saker (blant mange) hvor Musk har imponert stort: Rakettene hans som returnerer til jorden og lander stående. Helt rått. Og det enorme batteriet han levert on-time til Australia.

 

Dessuten: Produktene han leverer har en tendens til å skape fornøyde og begeistrede brukere. Det bruker å bli mye penger av slikt, etterhvert. Ref. Apple.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...