Gå til innhold

Slik sporer Facebook deg selv om du ikke bruker tjenesten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Hvile apper har denne funksjonen innebygget? Er sporingen mer omfattende enn den som Google allerede foretar?

 

Jeg var med i Local Guides en periode, men ga opp da det viste seg at jeg knapt kunne gå forbi en butikk uten å bli bedt om svare på spørsmål.

Lenke til kommentar

Scheiße! Microsoft må ta seg sammen og gruse de andre mobil-OSene. Windows har ikke apper, Android har apputviklere som er på tidenes syretripp og IOS er så låst at det grenser til det komiske. Hvorfor skal det være så vanskelig å få en sikker telefon med valgfrihet som har et bredt utvalg av apper som er forhåndsgodkjent? Verden ville blitt et bedre sted hvis vi gikk tilbake til dummetelefonene.

 

Som den gode journalisten du er, så deler du selvsagt med oss listen over apper vi nå skal blokkere herfra til evigheten, samt at du deler oppskriften på hvordan man blokkerer graph.facebook.com på en Android-telefon?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette begynner å bli litt tåpelig.

 

Facebook er gratis, og svært mange apper er gratis. Annonser og sporing på denne måten er grunnen til at disse verktøyene kan være gratis.

 

Det står ingenting om at apper slutter å spore dersom man velger å betale for appen, og det er noe som bør belyses nærmere. Selv betaler jeg for apper jeg bruker. Blant annet for å unngå reklame, sporing etc, men også for å støtte utviklerne. Om det nå viser seg at betalte apper likevel lekker mine data til facebook eller random tredjeparter så må jeg revurdere hele betalingsmodellen.

 

Er på tredje måneden nå uten customROM, og jeg merker det er mer pes å kjøre standard rom en customROM. Spørs om en ikke må tilbake til roota telefon og custom rom samt knallharde ad-blockers, vpn og ekstra sikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette begynner å bli litt tåpelig.

 

Facebook er gratis, og svært mange apper er gratis. Annonser og sporing på denne måten er grunnen til at disse verktøyene kan være gratis.

 

Jepp like tåpelig som å påstå at noe er gratis når du betaler med informasjon om alle dine aktiviteter.

 

Samt. Hvem har sakt at kynismen blir mindre av at du betaler for appen. Slikt driter facebook og google en lang f... i.

 

Når nå både nyere tv'er biler smart(?)klokker treningsdevicer etc +++++ også skal sende alt av info om hva du gjør til tide og utide ( dette er altså ting du betaler for. ) Da blir mengden info som samles om din og andres aktivitet enorm.

 

Den som ignorerer dette er en dåre

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc

Pinsen 2010 (mulig 11) skrev Dagens Næringsliv, en næringslivsavis, en lengre artikkel (om Max Schrems) som bl.a. handlet om hvordan facebook (automatisert) laget såkalte "shadow profiles" av mennesker som ikke hadde facebookkonto. Påskuddet var å ha "info klar når folk ble medlemmer", men den oppsamlede infoen ble solgt like herlig, selvsagt fri for restriksjoner all den tid ingen som ikke har samtykket heller ikke har sagt "nei".

Kom 2018 og "teknologiavisa" Digi begynner å omtale problematikken rundt facebooks datainnsamling som et resultat av amerikansk innenrikspolitikk, (Demokratenes nye ammo mot Trumph/Republikanerne).

 

Teknologiavisa Digi følger skikkelig med...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc

Hvile apper har denne funksjonen innebygget? Er sporingen mer omfattende enn den som Google allerede foretar?

Tidlig i artikkelen heviser (med lenke) artikkelen til nettstedet The Next Web og AdGuard Research. Noen grunn til at du ikke fulgte disse eller søkte på webben isteden for å spørre? :-)

 

Jeg mener, du SITTER på interwebben mann! Foran et tastatur og en skjerm! Skjerpings!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc

Du har ikke vært med lenge..

 

Siden datamaskinenes morgen, fra før BBS'r var ting folk dreiv med, lenge før interwebben var noe folk hadde hørt om, har gratis programvare utgjort majoriteten i forhold til komers programvare. Alt fra OS til grafisk programvare, billedbehandling, lyd og tekst, alt har alltid vært tilstede for hvermansen, gratis for normalt bruk, lisenspliktig for bedrifter osv. Installerer du linux har du tilgang idag til ett hav programvare over hele fjøla, du kan starte lydstudio om du vil eller avansert matematisk modelering, ildsjeler og folk med glød har i all tid laget (kanskje) den beste programvaren.

 

Eneste forskjellen nå er at Google/Eple og andre har funnet en pengefoss i infrastukturen rundt, og laget et falsk behov du hiver deg på ifbm smarttelefoner, nettbrett og annet fjas. Det latterligste er hvor fullstendig unødvendig og dumt disse "telefonene" og annet surr er.

 

Men pianolakk er jo vakkert da...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Når jeg får lyst på en øl, er det pokkermeg bare bare jeg selv som skal vite det... og jeg vil ha meg frabedt alle tips om hva jeg da bør foreta meg kommersielt for å tilfredstille mine lyster og vaner.

 

Gud bedre for høl hele www har blitt etter at vanlige folk la sin elsk på denslags kommunikasjon.

 

Det er nesten så en blir sliten av alt en må ta ansvar for selv i disse dager. Ad-block, anti-trackers, snille søkemotorer, silent android build, etc...

 

Alt for at disse fuckings kommerse "storebrødre" ikke kontinuerlig skal plukke mine vaner. Mine vaner er mine egne, mitt liv er privat, hold finga av fatet. Ikke tell meg!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

Hvile apper har denne funksjonen innebygget? Er sporingen mer omfattende enn den som Google allerede foretar?

Tidlig i artikkelen heviser (med lenke) artikkelen til nettstedet The Next Web og AdGuard Research. Noen grunn til at du ikke fulgte disse eller søkte på webben isteden for å spørre? :-)

Jeg mener, du SITTER på interwebben mann! Foran et tastatur og en skjerm! Skjerpings!

Fordi jeg ønsker å bidra til god journalistikk, ved å be journalisten gjøre bittelittegrann selvstendig arbeid selv. That’s why.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...