Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en brukt kamera

 

d800 (shutter count rundt 50.000) eller d700 (rundt 25.000 eksponeringer)

 

 

Jeg kommer til å bruke kamera mest på portrett bilder ute (altså ikke i studio) har skjønt at 85mm 1.8 objekt egner seg godt til den type fotografering. ikke at jeg vet hva det betyr men men 

 

Så hva synes dere er best å kjøpe? prismessig er forskjellen på rundt 3000.- men jeg vil at bildene skal se "pro" ut. sånn der at man ser at bildene ikke er tatt med en familie kamera eller en telefon. 

 

Setter pris på enhver tilbakemelding. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D800 er definitivt et bedre kamera enn D700. Begge har massevis å gå på med tanke på antall eksponeringer og lukkerslitasje. Så vidt jeg husker har begge lukkerne en estimert levetid på 200 000 eksponeringer eller mer. Spørsmålet er mer hvorvidt du trenger så høy oppløsning som 36 megapiksler (D800) eller om det holder med 12 megapixler (D700).

Med "profft" utseende regner jeg med du mener liten dybdeskarphet (= diffus bakgrunn "bokeh"). Til det trenger du stor blenderåpning (f.eks 85mm f/1,8) og muligens et ND-filter hvis du skal bruke f/1,8 i kraftig dagslys. ND-filteret kan du foreløpig vente med og se an behovet etter hvert.

 

Forøvrig anbefaler jeg deg å starte forholdsvis rimelig. Ikke noe kjempedyrt utstyr før du har lært å kjenne ting som blendertall, lukkertid og portrettsjangeren. Det er bedre å starte billig og så oppgradere når du kjenner hvor skoen trykker.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kjapp stikkprøve på finn viser at D800 koster fra ca 7000 kr, D700 fra ca 5000 kr og Nikon sin egen 85mm f/1,8 fra ca 3000 kr. Hvilke priser har du blitt tilbudt?

 

Husk at det blir veldig snevert å bare bruke kameraet til portrett. Du vil fort føle et savn for et allround zoom-objektiv som f.eks 24-70mm. Noe sånt bør du også regne med. Kanskje starte med kamera + et sånt objektiv og vurdere om du trenger et 85mm objektiv etter hvert.

Lenke til kommentar

En kjapp stikkprøve på finn viser at D800 koster fra ca 7000 kr, D700 fra ca 5000 kr og Nikon sin egen 85mm f/1,8 fra ca 3000 kr. Hvilke priser har du blitt tilbudt?

 

Husk at det blir veldig snevert å bare bruke kameraet til portrett. Du vil fort føle et savn for et allround zoom-objektiv som f.eks 24-70mm. Noe sånt bør du også regne med. Kanskje starte med kamera + et sånt objektiv og vurdere om du trenger et 85mm objektiv etter hvert.

 

Takk for gode tips. Ja jeg er blitt tilbud rundt det samme. Okey så du mener at det er bedre å ha en 24-70 mm objekt til å starte med? som sagt så vet jeg ikke noe om dette. Jeg har bare lyst å se om fotografi er noe for meg. Tenker at jeg kommer uansett til å tape 2-4 tusen på selge det samme om halvt år. Så det er like greit å ha en kamera som gir meg en hvertfall bedre utgangspunkt. 

Lenke til kommentar

Ja, et f=24-70 objektiv eller lignende (28-80, 24-120 etc) er langt mer anvendelig til alt mulig. Still det nært f=85mm så får du samme tele-virkning som et objektiv med fast f=85mm. Forskjellen på f/1,8 (stor blenderåpning og for eksempel f/5,6 (liten blenderåpning) er hvor uskarp bakgrunnen blir. Dus/uskarp bakgrunn er veldig populært for blant annet portrettfoto.

 

For ordens skyld f står for focal length, eller brennvidde på norsk. Det sier noe om hvor vidt eller smalt synsfelt objektivet har. Zoom-objektiver kan zoome fra vidt til smalere. 24mm er ganske vidt, 50mm er hverken vidt eller smalt, 85mm er litt smalt.

 

Blenderåpningen skrives som en brøk av brennvidden. F.eks betyr 85mm f/1,8 at man deler 85 millimeter på forholdtallet 1,8 og får et mål på hvor stor blenderåpningen er. I dette tilfellet 85/1,8=47mm. Det er ganske stort. 85mm/5,6 = 15mm. Det er ganske lite. Tallene 47 og 15mm som jeg kom fram til sier noe om hvor diffus bakgrunnen blir. 47mm gir mer diffus bakgrunn enn 15mm, (under forutsetning av at man holder andre faktorer likt). Forholdstall som 1,8 sier også noe om hvor mye lys det slipper inn i kameraet. Generelt betyr større åpning at man slipper mer lys inn til bildebrikken. Dette tallet kan være viktig når man fotograferer i lite lys/halvmørke. I dagslys kan det derimot bli for mye lys til å kunne bruke f/1,8. Det fikser man ved å justere blenderen fra f.eks f/1,8 til f/4, 5,6, 8 eller 11. Rent praktisk sklir det frem noen "metallgardiner" inni objektivet som gjør lysåpningen mindre. Omtrent som pupillen i øyet krymper når man går fra et mørkt rom og ut i dagslys. Blenderen er altså ei greie som tilpasser lysmengden som slipper inn. Den andre konsekvensen er hvor diffus bakgrunnen blir. Stor blenderåpning gir mer diffus bakgrunn.

 

__________

 

Hvis det ble for teknisk vil jeg oppsummere slik: Kjøp et allround zoomobjektiv som passer til kameraet i starten. Still det så nært 85mm f/1,8 det klarer og vurder to ting: Er bildet passe tett på? Er bakgrunnen uskarp nok? Hvis svarene er henholdsvis ja og nei, bør du vurdere å kjøpe en 85mm f/1,8 i tillegg (men ikke selg zoomobjektivet fordi det er veldig nyttig til allroundbruk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, et f=24-70 objektiv eller lignende (28-80, 24-120 etc) er langt mer anvendelig til alt mulig. Still det nært f=85mm så får du samme tele-virkning som et objektiv med fast f=85mm. Forskjellen på f/1,8 (stor blenderåpning og for eksempel f/5,6 (liten blenderåpning) er hvor uskarp bakgrunnen blir. Dus/uskarp bakgrunn er veldig populært for blant annet portrettfoto.

 

For ordens skyld f står for focal length, eller brennvidde på norsk. Det sier noe om hvor vidt eller smalt synsfelt objektivet har. Zoom-objektiver kan zoome fra vidt til smalere. 24mm er ganske vidt, 50mm er hverken vidt eller smalt, 85mm er litt smalt.

 

Blenderåpningen skrives som en brøk av brennvidden. F.eks betyr 85mm f/1,8 at man deler 85 millimeter på forholdtallet 1,8 og får et mål på hvor stor blenderåpningen er. I dette tilfellet 85/1,8=47mm. Det er ganske stort. 85mm/5,6 = 15mm. Det er ganske lite. Tallene 47 og 15mm som jeg kom fram til sier noe om hvor diffus bakgrunnen blir. 47mm gir mer diffus bakgrunn enn 15mm, (under forutsetning av at man holder andre faktorer likt). Forholdstall som 1,8 sier også noe om hvor mye lys det slipper inn i kameraet. Generelt betyr større åpning at man slipper mer lys inn til bildebrikken. Dette tallet kan være viktig når man fotograferer i lite lys/halvmørke. I dagslys kan det derimot bli for mye lys til å kunne bruke f/1,8. Det fikser man ved å justere blenderen fra f.eks f/1,8 til f/4, 5,6, 8 eller 11. Rent praktisk sklir det frem noen "metallgardiner" inni objektivet som gjør lysåpningen mindre. Omtrent som pupillen i øyet krymper når man går fra et mørkt rom og ut i dagslys. Blenderen er altså ei greie som tilpasser lysmengden som slipper inn. Den andre konsekvensen er hvor diffus bakgrunnen blir. Stor blenderåpning gir mer diffus bakgrunn.

 

__________

 

Hvis det ble for teknisk vil jeg oppsummere slik: Kjøp et allround zoomobjektiv som passer til kameraet i starten. Still det så nært 85mm f/1,8 det klarer og vurder to ting: Er bildet passe tett på? Er bakgrunnen uskarp nok? Hvis svarene er henholdsvis ja og nei, bør du vurdere å kjøpe en 85mm f/1,8 i tillegg (men ikke selg zoomobjektivet fordi det er veldig nyttig til allroundbruk)

 

Takk for gode råd :)

 

Men den du nevner 24-70 er veldig veldig dyrt da. Den koster brukt rundt 8000 brukt. mens den jeg kjøpte kostet 3000 brukt. Og som sagt blir det mest portrett bilder hvertfall nå i begynnelsen. Så nå har jeg en d800 + 1.8 85mm. Det er mye å sette seg inni. Wish me luck :)

Lenke til kommentar

Jeg vet Nikon sin egen 24-70 er ganske dyr, men du trenger ikke Nikon sin, el heller f/2,8 eller nøyaktig 24-70. Poenget var bare at et allround-objektiv utvider bruksområdet til mye mer enn bare portretter (og samtidig kan brukes til portretter).

 

hmm okey.. så de du nevner her " f=24-70 objektiv eller lignende (28-80, 24-120 etc) " er disse da typiske allround objekter? fordi de kan justeres? f.eks kan 28-80 stoppes på 50mm og da vil man få en litt mer skarpere bakgrunn enn 85mm /1.8 (fordi 50/1.8 ) ?

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å starte med en allround-zoom (fra vid/vidt i den ene enden til tele/smalt i den andre enden) fordi man kan bruke kameraet i mange flere situasjoner. Ikke på grunn av blendertall eller bakgrunnsuskarphet.

 

Ta et par situasjoner:

- Du ønsker å ta et gruppebilde. Da blir 85mm alt for smalt når du står f.eks 5 meter unna gruppa. Du må ta ganske mange steg tilbake, kanskje 10-30 meter, for å ta gruppebildet uten å miste noen på sidene. Innendørs kan vegger sette en stopper for gruppebildet. Utendørs kan det være andre hindringer.

- Du ønsker å ta bilde av et hus utenfra og finner ut at du må gå såpass langt nedover gata for å få med hele huset at du kun får med naboens hekk, lyktestolper og et lite skimt av huset i bakgrunnen.

- Du ønsker å ta bilde av solnedgangen/landskap/utecafeen og finner ut at 85mm blir for smalt. Da er det kjipt å ikke ha muligheten til å zoome til et videre utsnitt.

 

Med vidt mener jeg alt mellom 20 og 35mm. Med tele mener jeg fra 70 og oppover. (blir det over 2-300 vil jeg kalle det kraftig tele)

 

Siden du har kjøpt så anbefaler jeg å prøve deg litt fram. Hvis en fast 85mm passer ditt bruk så skal ikke jeg være noen overdommer og påstå at den ikke gjør det. Zoomen var bare et forslag i før-kjøps-fasen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...

 

hmm okey.. så de du nevner her " f=24-70 objektiv eller lignende (28-80, 24-120 etc) " er disse da typiske allround objekter? fordi de kan justeres? f.eks kan 28-80 stoppes på 50mm og da vil man få en litt mer skarpere bakgrunn enn 85mm /1.8 (fordi 50/1.8 ) ?

 

24-70mm og lignende er typiske "allroundobjektiver" fordi de kan justeres (zoom), men også fordi brennvidden passer til veldig mange situasjoner. Til portrett er de kanskje ikke det beste valget, men kan helt klart brukes til også det.

 

Når det kommer til hvor uskarp bakgrunnen blir er det flere ting som spiller inn, blant annet brennvidden, men blenderåpningen er også viktig. En zoom har som oftest ikke større blenderåpning enn f/2.8.

 

En liten guide:

 

Brennvidde er tallet på objektivet oppgitt i mm. Denne sier noe om hvor "zoomet inn" bildet er. Står det kun ett tall, for eksempel 85mm kalles det et fastobjektiv, og kan heller ikke zoomes, det vil alltid være 85mm. En 24-70mm kan brukes på alle brennvidder mellom 24mm og 70mm, og kalles en zoom, eller i dette tilfellet en normalzoom.

 

50 mm regnes som "midten" og er ganske nært hva øyet ser (i forhold til perspektiv, ikke synsvinkel).

 

Blenderåpning er tallet oppgitt etter brennvidden. Dette sier noe om hvor stor åpningen til objektivet er, altså hvor mye lys det slipper gjennom. Dette er en brøk, ofte skrevet slik: 1:1.8 på objektivet, men slik: f/1.8 alle andre steder. Siden dette er nevneren i en brøk, vil mindre tall bety større åpning. F står for focal length (brennvidde), så om du setter inn den aktuelle brennvidden får du den faktiske blenderåpningen, men det er sjeldent du vil få brukt for.

 

Dette er veldig forenklet forklart, håper jeg ikke undervurderte deg...

 

Når det kommer til anbefaling av kamera ville jeg helt klart valgt D800 over D700, men du kan også se på D750.

 

Og til slutt, det heter objektiv, ikke objekt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg tullet fram og tilbake med innstillinger. Har lært noen ting. Høyere ISO skaper mer lys, større blender åpning betyr også mer lys. f.eks 1.8 gir mer lys enn 16. 

 

Også var det det med stabilt.. (vet ikke helt hva det kalles, men det tallet opp til venstre på den displayen. Jeg ser at dersom det tallet er f.eks 4 så blir bildet veldig ustabilt enn hvis det er på 1000. Man kan liksom være i bevegelse og bildet er fortsatt stabilt. Men har merket at det betyr også mindre lys. Kaller det bare stabilisering tall foreløpig for å huske hva det er.. 

 

Skjønner ikke helt sammenhengene, leser og leser det dere skriver men forstår det ikke enda. Gir det noen dager, kanskje blir lettere. 

 

Har noen spørsmål om innstillingene.. 

 

når jeg slår på ISO  Auto, så blir liksom det uansett hvilken modus jeg er i.. så når jeg har på Manuel modus, så klarer jeg å endre ISO men det står fortsatt AUTO ISO (blinker) Hvorfor det?

 

Også det med flashen.. på insillinger er den satt til 320 (som er maks) og når jeg tar opp den flashen så blir "stabil tallet" automatisk 320. selv om jeg hadde på 1400 før jeg tok opp flashen.. Hvorfor det?

Lenke til kommentar

Har flere dumme spørsmål hehe..  så jeg bruker 1.8 85mm  objektiv

 

Hvordan kan man endre det små røde firkanten? Jeg vil ha den større..  f.eks når jeg fokuserer på en person så er fokuset på ansiktet også er halsen og håret liksom litt ut av fokus. (Men det er kanskje fordi jeg står for nærme?)

 

og er det mulig å bare ha et klart bilde? liksom uten at bakgrunnen blir uskarpt? Eller er det pga objektivet? 

Lenke til kommentar

Hvordan kan man endre det små røde firkanten?

Øh. Mener du fokuspunktet?

 

På speilreflekskameraer (og speilløse kameraer som bruker samme type autofokus, det som kalles "fasedetekterende") så er størrelsen på fokuspunktene låst. Men avhengig av kamerahus så kan du velge forskjellige AF-moduser som gjør at det velger ett av en gruppe fokuspunkt, eller bruker omkringliggende fokuspunkt som støtte.

 

og er det mulig å bare ha et klart bilde? liksom uten at bakgrunnen blir uskarpt?

Ikke alltid, men det kommer an på situasjonen.

 

Det du ønsker er stor skarphetsdybde (eller "dybdeskarphet", som er et vanligere men ikke fullt så presist uttrykk). Du får større skarphetsdybde (for et gitt utsnitt) ved å blende ned. Jo mindre blenderåpning, jo skarpere tegnes områdene foran og bak fokusplanet*

 

Klart, prisen du betaler når du blender ned er mindre lys, så du må gjerne kompensere med lengre lukkertid for å få nok lys.

 

*frem til blenderåpningen blir så liten at du opplever et fenomen kjent som diffraksjonsspredning

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Høyere ISO gir ikke mer lys, men forsterker lyset. ISO 100 er "grunnlinja". ISO 200 er en dobling osv. Man forsterker lys og støy like mye. Derfor er det en ofte en fordel å unngå veldig høy ISO som 12800 og oppover. Men høy ISO har også fordeler, nemlig at lukkertida (det du nevner som 4 og 1000) blir raskere. Bevegelser "fryses" bedre med høy ISO. Ufordringen er å finne en god balanse. Øvelse gjør mester :)

Det er helt riktig at større blenderåpning "pupill", gjør at mer lys slipper inn. Kanskje litt kontraintuitivt i starten men f/1,8 er stor blenderåpning og f/16 er liten. Stor blenderåpning brukes for å gjøre lukkertiden rask (f.eks 1000) eller senke ISO (f.eks til 100). En bieffekt er at bakgrunnen blir mer uskarp. Dybdeskarpheten blir altså mindre. Med f/1,8 er dybdeskarpheten så liten at du kan risikere at f.eks øynene er skarpe men øret og nesetuppen er litt uskarpe. Du kan leke litt med kalkulatoren her https://www.photopills.com/calculators/dof for å finne dybdeskarpheten med ulike innstillinger.

De tre faktorene lukkertid, blendertall og ISO har en viktig sammenheng. Det er et slags "triangel" av faktorer du må balansere. Det krever litt øvelse å finne gode balanser som passer ulike situasjoner.

Fokuspunktene (de røde firkantene), blitsen og dens innvirkning på lukkertid venter jeg med å svare på. Jeg tror det viktigste nå er å finne ut av "trianglet".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har flere dumme spørsmål hehe..  så jeg bruker 1.8 85mm  objektiv

 

Hvordan kan man endre det små røde firkanten? Jeg vil ha den større..  f.eks når jeg fokuserer på en person så er fokuset på ansiktet også er halsen og håret liksom litt ut av fokus. (Men det er kanskje fordi jeg står for nærme?)

 

og er det mulig å bare ha et klart bilde? liksom uten at bakgrunnen blir uskarpt? Eller er det pga objektivet? 

Hei Marla

 

Vil anbefale deg et fotokurs eller en workshop. Vet ikke hvor du bor, men mange fotoklubber arrangerer begynnerkurs, slik at du får litt trening og en brattere lærekurve. Det er også egne workshop som også fokuserer på portrettfotografering (skal selv på en slik workshop til Portugal).

 

Prisene på slike workshop er ikke så ille, og man lærer også mye fra andre deltakere.

 

Her er en oversikt:

https://foto.no/hvaskjer/kursogworkshops

 

Har selv hatt D800, og det er et supert kamera (har nå D810). 

Endret av Egil Johnsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...