Gå til innhold

Nå er prisen på nye HTC Vive Pro klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For dyrt. For en slik pris burde basestasjoner og kontrollere vært inkludert. Hva skal Vive eiere gjøre med det gamle headsettet om de ikke kan videreselge det? Jeg mener hvem vil kjøpe en vanlig Vive uten basestasjoner og kontrollere? Skal man måtte kjøpe basestasjoner og kontrollere for å kunne selge sine Vive, nei det funker jo heller ikke, der skal HTC jaggu ha 600 euro for 2stk basestasjoner og 2stk kontrollere - nøyaktig det samme som de altså selger hele pakken til en vanlig Vive for.

 

Godt mulig at Vive Pro ikke virker med TPCast wireless løsningen jeg eier heller. Så her er det bare ikke nok insentiv til å skulle bruke hva som mest sannyligvis er 11-12.000,- med porto, toll og mva. bare for litt ekstra pixels (78% sier de, men er nå forskjellen virkelig så stor?). Nei takk, spesielt ikke når det betyr at jeg må traske rundt i kabler igjen også.

 

Skjønner ikke logikken til HTC her, de har her en gylden mulighet til å igjen utkonkurrere Oculus med bedre teknologi (slik som roomscale var). Men i stede så priser de seg ut av markedet? Og for de av oss som har lagt ut masse penger for å lage et marked for Vive i utgangspunktet - hva slags brand loyalty tror HTC at de skaper her?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Høyere oppløsning er godt nytt. Jeg har selv Oculus rift og jeg merker det er litt vanskelig å lese teksten i f.eks Elite. Dette vil trolig bedre seg med høyere oppløsning.

 

Men det aller største problemet til VR akkurat nå er mangel på godt innhold! Jeg sliter veldig med å finne noe som gir meg følelsen av at Oculus var verd pengene. Joda - Elite er gøy det, men det er ikke 5000 kr mer gøy på VR enn uten. Og dette vil ikke endre seg med en ny generasjon briller.

 

Hvis noen her absolutt vil prøve VR så vil jeg anbefale å heller se etter noen brukte første generasjons briller enn å betale 8000 for noen nye, det er det ikke verd og det er mangel på gode VR opplevelser som er skyld i det.

Lenke til kommentar

For dyrt. For en slik pris burde basestasjoner og kontrollere vært inkludert. Hva skal Vive eiere gjøre med det gamle headsettet om de ikke kan videreselge det? Jeg mener hvem vil kjøpe en vanlig Vive uten basestasjoner og kontrollere? Skal man måtte kjøpe basestasjoner og kontrollere for å kunne selge sine Vive, nei det funker jo heller ikke, der skal HTC jaggu ha 600 euro for 2stk basestasjoner og 2stk kontrollere - nøyaktig det samme som de altså selger hele pakken til en vanlig Vive for.

 

Godt mulig at Vive Pro ikke virker med TPCast wireless løsningen jeg eier heller. Så her er det bare ikke nok insentiv til å skulle bruke hva som mest sannyligvis er 11-12.000,- med porto, toll og mva. bare for litt ekstra pixels (78% sier de, men er nå forskjellen virkelig så stor?). Nei takk, spesielt ikke når det betyr at jeg må traske rundt i kabler igjen også.

 

Skjønner ikke logikken til HTC her, de har her en gylden mulighet til å igjen utkonkurrere Oculus med bedre teknologi (slik som roomscale var). Men i stede så priser de seg ut av markedet? Og for de av oss som har lagt ut masse penger for å lage et marked for Vive i utgangspunktet - hva slags brand loyalty tror HTC at de skaper her?

Er nok ikke gratis med R&D for VR-briller i toppklassen. Kan gjerne kreve at de selger dem til 5000 kr i stedet, men da må det være konkurrenter som kan tilby det samme i denne prisklassen. Tror nemlig de ville tapt ganske grovt på å selge til den prisen. ^^

 

Jeg personlig håper at produsentene ikke gir opp markedet, bare fordi det så langt er ganske lite. Er fornøyd med Samsung Gear, men det brukes jo kun til å se video og små tegneserie-spill. 

Lenke til kommentar

For dyrt.

 

Dessuten så ser den sykt framtung ut, og ukomfortabel å ha på hode i lang tid. Regner nesten med at øreklaffene er med på å hold ihvertfall litt av vekten/stabiliteten der? Huff, alt som klemmer over ørene er fy og spy!!

 

Alt som er framtungt å bære er major failure  :thumbdown:

Så blir spennende når det er godt innarbeidet i markedet, og så for å få høre hvilke erfaringer folk gjør seg.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

For dyrt.

 

Dessuten så ser den sykt framtung ut, og ukomfortabel å ha på hode i lang tid. Regner nesten med at øreklaffene er med på å hold ihvertfall litt av vekten/stabiliteten der? Huff, alt som klemmer over ørene er fy og spy!!

 

Alt som er framtungt å bære er major failure  :thumbdown:

Så blir spennende når det er godt innarbeidet i markedet, og så for å få høre hvilke erfaringer folk gjør seg.

Akkurat komforen er veldig bra og godt fordelt, langt bedre enn du kanskje skulle tro. Eneste nedturen her er prisen, den er hinsides. Når prisen for bare hodesettet er dyrere enn hele pakka av første generasjon kostet, så er det noe galt med prisinga

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For dyrt. For en slik pris burde basestasjoner og kontrollere vært inkludert. Hva skal Vive eiere gjøre med det gamle headsettet om de ikke kan videreselge det? Jeg mener hvem vil kjøpe en vanlig Vive uten basestasjoner og kontrollere? Skal man måtte kjøpe basestasjoner og kontrollere for å kunne selge sine Vive, nei det funker jo heller ikke, der skal HTC jaggu ha 600 euro for 2stk basestasjoner og 2stk kontrollere - nøyaktig det samme som de altså selger hele pakken til en vanlig Vive for.

 

Godt mulig at Vive Pro ikke virker med TPCast wireless løsningen jeg eier heller. Så her er det bare ikke nok insentiv til å skulle bruke hva som mest sannyligvis er 11-12.000,- med porto, toll og mva. bare for litt ekstra pixels (78% sier de, men er nå forskjellen virkelig så stor?). Nei takk, spesielt ikke når det betyr at jeg må traske rundt i kabler igjen også.

 

Skjønner ikke logikken til HTC her, de har her en gylden mulighet til å igjen utkonkurrere Oculus med bedre teknologi (slik som roomscale var). Men i stede så priser de seg ut av markedet? Og for de av oss som har lagt ut masse penger for å lage et marked for Vive i utgangspunktet - hva slags brand loyalty tror HTC at de skaper her?

 

Toll og moms har vært inkludert i prisen for Vive, så ser ingen grunn til at det ikke skal være det også for Vive Pro. Er forøvrig enig i de andre punktene dine. At man sparer lusne €10 på å kjøpe basestasjoner og kontrollere separat i forhold til å kjøpe både Vive Pro og Vive-pakken er jo på grensen til latterlig. De priser seg ut av markedet for alle som ikke eier en Vive i dag, men for folk som har lyst til å oppgradere er det jo ikke så aller verst. Men da spørs det jo om folk synes det er verdt prisen for den relativt beskjedne oppgraderingen det tross alt er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøpte meg 2st Samsung HMD Odyssey til kidsen, angrer ikke en sekund på det. 399$ fra Microsoft i USA.

De bruker samme oled display som Vive pro.

Trenger heller ikke noen sensorer da de er bygget in i headsetet. Det går at få skikkelig bra saker for ikke så mye penger. Prisen på Vive pro er galskap.

Lenke til kommentar

 

For dyrt. <snipp>

Er nok ikke gratis med R&D for VR-briller i toppklassen. Kan gjerne kreve at de selger dem til 5000 kr i stedet, men da må det være konkurrenter som kan tilby det samme i denne prisklassen. Tror nemlig de ville tapt ganske grovt på å selge til den prisen. ^^

 

Jeg personlig håper at produsentene ikke gir opp markedet, bare fordi det så langt er ganske lite. Er fornøyd med Samsung Gear, men det brukes jo kun til å se video og små tegneserie-spill. 

Vet nå ikke med R&D kostnader. Så og si eneste forskjellen fra forrige Vive er at de har byttet ut skjermen med en med bedre oppløsning og nå har to av kameraene foran i stede for ett. Konkurrenten Samsung Odyssey har samme skjermen til $450.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke logikken til HTC her, de har her en gylden mulighet til å igjen utkonkurrere Oculus med bedre teknologi (slik som roomscale var). Men i stede så priser de seg ut av markedet? Og for de av oss som har lagt ut masse penger for å lage et marked for Vive i utgangspunktet - hva slags brand loyalty tror HTC at de skaper her?

Vanlige folk er ikke målgruppen deres med Vive Pro, i følge dem selv er det Prosumers. Altså folk hvor noen tusen fra eller til spiller liten rolle eller industrien med arkader (out of home entertainment), bilprodusenter, arkitekter, forskere og whatnot som kan koste på seg å kjøpe inn et stort antall på en gang.

 

Jeg tviler på at de kunne konkurrert med Oculus. Oculus kan selge sitt VR utstyr med tap i og med at de har Facebook millioner i ryggen. HTC er et lite selskap som har slitt med økonomien de siste årene og har vært nødt til å omstrukturere kraftig for å holde skuta oppe. 

 

 

Men den gode nyheten her er at originale Vive er billigere nå for de som ønsker seg et lighthouse system. Den kan dog fortsatt ikke konkurrere med Rift til rundt 4 tusen med bedre kontrollere og en drøss med eksklusive spill. Så jeg skjønner godt at HTC prøver seg i et annet marked her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man kjøper vive pakken går man ikke da med v1 av basestasjoner? Mens de man kjøper løst er v2?

 

Valve er med på å lage v2 basestasjoner og kontrollere, de er imidlertid ikke til salgs ennå. Men Vive Pro er bakoverkompatibel med v1 basestasjoner og kontrollere. Imidlertid sies det at at vanlige Vive ikke vil være kompatibel med v2 basestasjonene.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg 2st Samsung HMD Odyssey til kidsen, angrer ikke en sekund på det. 399$ fra Microsoft i USA.

De bruker samme oled display som Vive pro.

Trenger heller ikke noen sensorer da de er bygget in i headsetet. Det går at få skikkelig bra saker for ikke så mye penger. Prisen på Vive pro er galskap.

 

Kjøpte du via en mellomtjeneste da? Regner med MS butikken ikke godtar norske kort.

Lenke til kommentar

Jeg føler prisene burde synke før jeg beveger meg inn i dette markedet. Foreløpig blir dette for dyrt. Hadde disse blitt lansert til en rundt 5000 kroner med alt tilbehør, så kunne jeg muligens vurdert de.. men som et tillegg til en allerede dyr datamaskin.. for å kunne spille mange spill som ikke engang kan kalles "fulle opplevelser", så er det ikke veldig spennende. Det er ytterst få store VR-titler der ute som er fullverdige spill.. Fallout 4 er vel et av dem, men det har blitt skutt sønder og sammen fra alle kanter for å ikke være bra nok.

 

Oculus sitt alternativ fremstår i dag som mye bedre, da prisene er blitt mer fornuftige. Ved å bygge HTC Vive Pro på en slik måte at de må ta blodpriser for produktet, så kommer de til å miste en del kunder.. som igjen fører til at de kanskje ikke tjener nok. Jeg spår nok en konkurs for HTC i nær fremtid, spesielt da de ikke lenger råder over noen mobilavdeling lenger heller.

Lenke til kommentar

Høyere oppløsning er godt nytt. Jeg har selv Oculus rift og jeg merker det er litt vanskelig å lese teksten i f.eks Elite. Dette vil trolig bedre seg med høyere oppløsning.

 

Men det aller største problemet til VR akkurat nå er mangel på godt innhold! Jeg sliter veldig med å finne noe som gir meg følelsen av at Oculus var verd pengene. Joda - Elite er gøy det, men det er ikke 5000 kr mer gøy på VR enn uten. Og dette vil ikke endre seg med en ny generasjon briller.

 

Hvis noen her absolutt vil prøve VR så vil jeg anbefale å heller se etter noen brukte første generasjons briller enn å betale 8000 for noen nye, det er det ikke verd og det er mangel på gode VR opplevelser som er skyld i det.

 

Skyrim kommer til PCVR. Har klokka 60 timer og har ikke runna det eller startet på noen av DLCene enda. Bare det spillet gjorde hele innkjøpet av brillene lett verdt det:)

Lenke til kommentar

 

Kjøpte meg 2st Samsung HMD Odyssey til kidsen, angrer ikke en sekund på det. 399$ fra Microsoft i USA.

De bruker samme oled display som Vive pro.

Trenger heller ikke noen sensorer da de er bygget in i headsetet. Det går at få skikkelig bra saker for ikke så mye penger. Prisen på Vive pro er galskap.

 

Kjøpte du via en mellomtjeneste da? Regner med MS butikken ikke godtar norske kort.

digitalimpuls.no selger Samsung Odyssey..

Lenke til kommentar

 

 

Kjøpte meg 2st Samsung HMD Odyssey til kidsen, angrer ikke en sekund på det. 399$ fra Microsoft i USA.

De bruker samme oled display som Vive pro.

Trenger heller ikke noen sensorer da de er bygget in i headsetet. Det går at få skikkelig bra saker for ikke så mye penger. Prisen på Vive pro er galskap.

Kjøpte du via en mellomtjeneste da? Regner med MS butikken ikke godtar norske kort.

digitalimpuls.no selger Samsung Odyssey..

 

Har en Samsung Odyssey. Den er ganske god men har også noen veldig irriterende ulemper. Det mest irriterende er at trackingen ikke er stabil nok når man tar armene bort fra synsfeltet, dette er såpass irriterende at jeg foretrekker å spille på Vive selv om oppløsning og screendoor effekten er mer irriterende der. Tracking har vist seg å være ganske viktig og der er Vive enestående god. Ellers er Odyssey vond å ha må seg etter 15-20 minutter, den presser ved hårlinjen som bli uutholdelig etterhvert. Hjelper å ha på seg en buff eller ett annet plagg på hodet for å ta av for presset. Andre ting som kan irriterende er kontrollene som ikke er like gode som Vive eller Rift, utforming er ikke god. Jeg har en Rift også, tracking er veldig god der også om enn noe begrenset til større områder og setup er et makkverk når jeg flytter rundt på utstyret noe jeg ofte gjør. Vive er bare å plugge i strøm så fungerer de over et stort område. Kombinert med trådløs fra TPCast kan jeg tenke meg at dette er ganske bra saker. Foreløbig ser jeg trådløst utstyr litt an i forhold til nye produkter som dukker opp. Men det blir et must have etterhvert.

 

Som en allround løsning er Vive best er min erfaring. Så man får igrunn det lille ekstra som hever opplevelsen og gjør alt litt lettere. Har man pengene så er nok Pro optimal for de som vil ha minst mulig stress og styr. Og jo mindre styr det er å komme seg i VR jo bedre!! Pro får også trådløst tileggsutsyr fra Intel senere i år som burde gjøre alt enda enklere. Jeg ser an Pro foreløbig. Har en Pimax8k på vei snart. Er Pimax veldig bra så skipper jeg mulig Vive Pro. 

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...