Gå til innhold

Filmtråd - hvert år fra 1887 til i dag


Morromann

Anbefalte innlegg

1984:

 

En film fra min glade barndom som jeg har sterke minner om er Neverending Story. Den var magisk. Senere ble det laget to forferdelige og billige oppfølgere som fullstendig ødela magien ved den opprinnelige filmen. Huff; de vil jeg ikke tenke på. Jeg ønsket selv å fly på en drage slik som dragen Falcor.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1986:

 

Sverige - og hele Skandinavia våkner til den sjokkerende nyheten om at statsminister Olof Palme har blitt myrdet på åpen gate i Stockholm av en ukjent gjerningsmann. I en tid før Internet hadde nådd massene var de fleste uvitende om dette før utpå morgenen den første mars. Drapet hadde skjedd sent på kvelden 28.februar. TV-sendinger pleide også å avslutte relativt tidlig på kvelden(før midnatt)den gangen. Skandinavia hadde fått sitt eget Kennedy-drap.

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

1987

 

Jeg tok med denne også i bildetråden år for år. Så hvorfor ikke få video av hendelsen også?

 

Den tyske Mathias Rust klarer å lande sitt lille småfly midt i hjertet av Sovjetunionen, noe som skaper sjokkbølger verden over, og setter det sovjetiske forsvaret i et svært dårlig lys.

 

Endret av Mr supergomp
Lenke til kommentar

1988:

 

Før Rowan Atkinson skapte sin Charlie Chaplin-aktige Mr. Bean-figur var han den ledende karakteren i komiserien Blackadder på BBC som fulgte den slu Edmund Blackadder(Rown Atkinson) og hans mindre begavede tjener Baldrick(Tony Robinson)i forskjellige tidsperioder mellom senmiddelalderen og første verdenskrig i fire forskjellige serier. I 1988 ble det laget en 15 minutter lang Blackadder-sketsj satt til den engelske borgerkrigen på 1600-tallet som et bidrag til et årlig veldedighetsshow på BBC. I denne sketsjen ser vi også Stephen Fry i rollen som kong Charles den første.

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Hehe, husker den; kule hockeyspillere med hockeysveis og så med gode gamle Jon Herwig Carlsen som popsanger. Hvem han andre sangeren er aner jeg ikke.

 

1990:

 

Jeg er som sagt en stor fan av Gudfaren-filmene. Nå var ikke Gudfaren 3 den beste; og mange mislikte den; men jeg syntes det var en helt grei avslutning på triologien om den kriminelle Corleone-familien. Joda; en del ting å ta tak i, som valget av Sofia Copolla i rollen som Mary Corleone. Men avslutningen av filmen er sterk og faktisk en filmscene som får meg til å gråte hver gang jeg ser den  og føle medlidenhet for den gamle gangsterkongen Michael Corleone(Al Pacino) som på sett og vis får smake sin egen episode og føle den smerte og sorg han har påført andre gjennom tidene. Det er nok også den vakte musikken som akompagnerer det hele som bidrar til at dette er sterk filmkunst.

Spoiler alert: om dere som ser her ikke har sett hele Gudfaren-triologien anbefales det å ikke se dette filmklippet.

 

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1992:

 

Home Alone 2 hvor Kevin helt alene sjekker inn på et luksushotell i New York. Men vent....hvem er den mannen han spør om veien ved 0:16 i klippet? Han virker veldig kjent. Nå gikk det så som så med karrieren til Maculay Culkin etter Home Alone-filmene men jeg tror at mannen i lobbyen har hatt et megasprang i sin karriere så høyt som det overhodet er mulig å komme i verden om jeg ikke tar feil. Til noens glede og til andres forargelse.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1997

 

Når folk blir bedt om å tenke på en scene fra Titanic-filmen ville de fleste sikkert svart flyvescenen mellom Jack og Rose. Men jeg derimot velger ut dette klippet. Det var i denne scenen Titanic ble noe mer enn "bare et skip.

 

Endret av Mr supergomp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...