Gå til innhold

Filmtråd - hvert år fra 1887 til i dag


Morromann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1968:

 

Et år før den første månelandingen finner sted er det verdenspremiere på Stanley Kubricks episke mesterverk 2001: A Space Odyssey(konspirasjonsteoretikere vil ha det til at det var Kubrick som stod bak månelandingen også men det er en annen historie). Et hovedtema i filmen er en merkelig monolitt fra en annen galakse, som hver gang den kommer i kontakt med menneskene medfører varige endringer og et nytt steg i menneskehetens utvikling. Filmen begynner for rundt en million år tilbake og forteller hvordan våre forfedre lærte seg å bruke redskaper til å jakte og slåss med etter å ha vært i kontakt med monlitten. Det er denne scenen fra starten av filmen jeg plukker ut. Elsker Kubricks geniale bruk av klassisk musikk i filmene hans.

 

Et apropos: 2001 hadde verdenspremiere samme uke som Planet of the Apes. Kan det være tilfeldig?

 

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1972:

 

"I believe in America". Da begravelsesagenten Bonasera var misfornøyd med dommerens beslutning gikk han til den lokale mafiabossen som han aldri hadde giddet å vise noen respekt tidligere og som forklarte ham i klartekst hvordan ting fungerte for ham. Tidenes filmscene. Ingen over, ingen ved siden.

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

1974:

 

Jeg er kjempefan av Gudfaren-filmene og Gudfaren 2 var noe så sjelden som en oppfølger som på mange måter var bedre enn den første filmen. Her scenen hvor unge Vito Corleone for første gang kommer til Amerika som guttunge på Ellis Island rundt 1900. En ganske så fin beskrivelse av den store immagronsperioden - immigranfilmer var populært på denne tiden som svenske Jan Troells Utvandrarna. Blant de forskjellige immigrantene vi ser i denne scenen er jeg sikker på at det er norske immigranter vi ser cirka 2:00 i videoklippet som spiller på hardingfele.

 

Lenke til kommentar

1976:

 

Og nå - litt norsk sosialrealisme på sitt "beste" signert ingen ringere enn Wam og Vennerød. Og da mener jeg selvsagt Lasse og Geir som handler om to småkriminelle ungdomspøbler fra Groruddalen. Og denne kultklassikeren gir vel et veldig realistisk bilde av østkantsungdom på 1970-tallet eller gjorde den det hehe. Uansett er dette en ekte kultklassiker og en av replikkene ble udødeliggjort av Bård og Harald 20 år senere.

 

 

Hehe, jeg vet ikke om hensikten til Wam og Vennerød var å provosere. Nå har vel aldri noen noensinne snakket slik som man snakker i slike filmer?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

1981

 

30 mars 1981. I dette dramatiske øyeblikket ser vi hvor fort ting kan smelle (bokstavelig talt) Den amerikanske presidenten Ronald Reagan blir utsatt for et attentatforsøk utenfor et hotell i Washington. Presidenten blir truffet men overlever, til tross for skader på lunger samt indre blødninger. En pressetalsmann, en politimann og en Secret-service agent blir også truffet, hvor av sistnevnte blir skadet for livet.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...